Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@07:41:34 GMT

خانه «محمود مشروطه» موزه می شود

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۴۰۰۱۷

خانه «محمود مشروطه» موزه می شود

محمدعلی مشروطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پدرم نخستین مرکز سمعی و بصری شهرستان یزد را راه‌اندازی کرد و ۱۱ سال سرپرستی آن را بر عهده داشت که بعدها به اداره‌ فرهنگ و هنر ملحق شد.

وی با اشاره به کمبود امکانات رسانه‌ای در آن دوران افزود: مرحوم مشروطه شب‌ها در میدان بعثت و امیرچخماق با دستگاه آپارات برای مردم فیلم‌های داستانی، مستند و آموزشی در زمینه‌های کشاورزی و بهداشتی پخش می‌کرد و به دلیل اینکه برای مردم تازگی داشت خیلی از آن استقبال می‌شد و چند سال‌ بعد با جدا شدن سمعی و بصری از اداره فرهنگ و الحاق آن به وزارتخانه فرهنگ و هنر با دستور مرکز، پدرم با اجاره کردن خانه‌ای در کوچه گل، اداره فرهنگ و هنر یزد را راه‌اندازی کرد که علاوه بر فرهنگ و هنر، شامل کتابخانه‌های عمومی و میراث فرهنگی هم می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشروطه بیان کرد: از زمانی که پدرم در سال ۱۳۴۶ مسئولیت انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر یزد را به عهده گرفت، همواره سعی می‌کرد کتاب‌های جدید را به دست دوست‌داران کتاب در مناطق مختلف از جمله روستاهای دورافتاده برساند و بیشتر خودش این کار را انجام می‌داد.

وی با بیان اینکه استاد مشروطه سال‌ها به تنهایی به امور مرتبط با فرهنگ، هنر، میراث فرهنگی و بناهای تاریخی شهر یزد رسیدگی می‌کرد، گفت: این هنرمند برجسته علاوه بر بازیگری در زمینه عکاسی هم فعالیت می‌کرد که از وی بیش از ۱۰ هزار عکس و اسلاید در زمینه آداب و رسوم، فرهنگ، معماری، سبک زندگی قدیم یزد، بناهای تاریخی و رویدادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی دارالعباده به یادگار مانده که برخی از این ابنیه تاریخی ممکن است از بین رفته باشد.

مشروطه همچنین یادآور شد: از دیگرخدمات این هنرمند یزدشناس، اهتمام ویژه در نگهداری، مرمت، بازسازی و ثبت بناهای تاریخی این شهر میراث جهانی در فهرست آثار تاریخی ایران بود.

وی ادامه داد: محمود مشروطه علاوه بر بازیگری در ۶۰ فیلم، ۱۰ هزار عکس و اسلاید در زمینه فرهنگ، آداب و رسوم، معماری، رویدادهای اجتماعی و سبک زندگی قدیم یزد را به یادگار گذاشت.

به گزارش مهر، آئین نکوداشت زنده‌یاد محمود مشروطه در یکصدمین سال تولد این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، همراه با جشن دو سالگی باشگاه فیلم حوزه هنری یزد با حضور هنرمندان، سینماگران و اهالی فرهنگ و هنر، شامگاه سه‌شنبه ۲۶ آذرماه در سالن اجتماعات دبیرستان تاریخی ایرانشهر یزد برگزار می‌شود.

کد خبر 4800529

منبع: مهر

کلیدواژه: یزد حوزه هنری یزد ارشاد یزد بوشهر انتخابات مجلس شورای اسلامی ایلام بارش برف گرگان تعطیلی مدارس قزوین مجلس شورای اسلامی یاسوج شهرکرد خطبه های نماز جمعه بیرجند هفته پژوهش بارش باران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۴۰۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، براساس این اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلم‌ها، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به صورت رایگان بازدید کنند.
 
 ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در ۶ ماه نخست سال از ۹ تا ۱۸ است.
 
علاقه‌مندان به بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث فرهنگی یا محوطه‌های تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آن‌ها در فضای مجازی، می‌توانند از ساعت دقیق فعالیت‌شان اطلاع یابند.

دیگر خبرها

  • این افراد می‌‎توانند رایگان از اماکن تاریخی کرمانشاه بازدید کنند
  • (تصاویر) خانه موزه شهید مطهری
  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود
  • بازدید رایگان از موزه‌های سیستان و بلوچستان ویژه معلمان و اساتید
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان