Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست و اقتصاد ــ پژوهشگر مسائل سیاسی گفت: برای رسیدن به گام دوم و تمدن نوین اسلامی توجه به عزت ملی به مثابه راهبردی است که جهت‌دهی کشور را تعیین می‌کند.

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن مهاجرنیا، استاد و پژوهشگر مسائل سیاسی امروز در نوزدهمین نشست کرسی‌های آزاداندیشی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» در دانشگاه طلوع مهر قم برگزارشد، گفت: وضعیت ایران قبل از انقلاب همانند وضعیت امروز عربستان بود، امروز ترامپ رئیس جمهور آمریکا عربستان را گاو شیرده می‌داند و دیروز جیمی کارتر، ایران را گاو شیرده خود می‌دانست و گاهی تحقیرها بیشتر از این‌ها بود ولی انقلاب اسلامی عزت و اقتدار را برای کشور به ارمغان آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه هر وقتی که ما از شعارها عدول کنیم، یعنی اینکه داریم عزت را از دست می­‌دهیم، گفت: انقلاب اسلامی به دوران تحقیر ملت ایران خاتمه داد.

مهاجرنیا افزود: عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن، یکی از راهبردهای اساسی در بیانیه گام دوم است، مقام معظم رهبری در سالگرد رحلت امام راحل در تعریف عزت، فرمودند: «عزت به معنای ساخت مستحکم درونی یک فرد یا یک جامعه است که او را در مقابله­ با دشمن و در مقابله­ با موانع دارای اقتدار می­‌کند و بر چالش­‌ها غلبه می­‌بخشد» و در سال قبل از آن عزت ملی را نیز اینگونه تعیرف کردند: «عزت ملی یعنی احساس افتخار ملی که این احساس افتخار ناشی از واقعیات باشد، ناشی از یک واقعیاتی در متن جامعه و بر روی زمین و نه متکی بر توهمات و تصورات. این عزت ملی از جمله چیزهایی است که اگر چنانچه در یک کشوری از بین رفت و نابود شد، هویت آن ملت نابود می­‌شود.»

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری عزت ملی را در تراز واقعیات جامعه و نه در سطح توهمات و تخیّلات می‌بینند؛، گفت: کشوری عزیز است که هم مستحکم باشد و هم از درون احساس ضعف و سستی نکند، اگر مشکل برای آن پیش آمد، در او تزلزل ایجاد نشود، کشوری که در مقابل دشمن کم بیاورد، نمی‌­تواند عزیز باشد، نمی‌­تواند مستحکم باشد، کشوری عزیز است که از هر جهت احساس قدرت کند و احساس قدرت او هم شعار، توهم و تخیل نباشد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در منطق قرآن، عزت واقعی و کامل متعلق به خداوند و متعلق به هر کسی است که در جبهه‌ خدائی قرار می‌گیرد، در مصاف بین حق و باطل، بین جبهه‌ خدا و جبهه‌ شیطان، عزت متعلق به کسانی است که در جبهه‌ خدایی قرار می‌گیرند.

وی افزود: این منطق قرآن است که «من کان یرید العزّة فللّه العزّة جمیعا».عزت مربوط به جبهه حق است «و للّه العزّة و لرسوله و للمؤمنین »؛ عزت متعلق به خداست، عزت متعلق به پیامبر و به مؤمنین است، جبهه کفر و نفاق  متوجه نمی‌شوند، که عزت کجاست، مرکز عزت واقعی کجاست.

وی گفت: در سوره‌ی نساء، درباره‌ کسانی که خود را متصل به مراکز قدرت‌های شیطانی می‌کنند، برای اینکه حیثیت و قدرتی به دست آورند، می‌فرماید: «أیبتغون عندهم العزّة فانّ العزّة للّه جمیعا»؛ عزت تنها در نزد خداست.

مهاجرنیا بیان کرد: در سوره‌ مبارکه‌ شعراء، گزارشی از مجموعه‌ چالش‌های پیامبران بزرگ را مطرح می‌فرماید ودر هر مقطعی که می‌خواهد غلبه‌ جبهه‌ نبوت را بر جبهه‌ کفر بیان می‌کند با اینکه طرف مقابل اکثریت داشتند، اما جبهه‌ توحید بر آن‌ها پیروز شد.

این پژوهشگر مسائل سیاسی با بیان اینکه عزت ملی، در یک بستر و در یک پارادایم باید تعریف شود، افزود: آموزه‌های دینی برای اهل ایمان یک سبک زندگی مبتنی بر یک نظام عزتمندانه را طراحی کرده‌اند که در رأس آن خدای عزیز مقتدر، کتاب عزیز و رسول عزیز و مؤمنان عزیز هستند. زندگی و

وی گفت: تفکردر چنین چارچوبی به انسان  انگیزه­ عزت و اندیشه­ با­ عزت القا می­‌کند، انقلاب اسلامی بر اساس همین هدف و انگیزه، شکل گرفت تا بسترساز عزت در این کشور باشد و در چهل سال گذشته با همه مشکلات این رویکرد وجود داشت و برای رسیدن به گام دوم و تمدن نوین اسلامی توجه به عزت ملی به مثابه راهبردی است که جهت‌دهی کشور را تعیین می‌کند.

مهاجرنیا گفت: این روزها آمریکا دنبال ائتلاف درست کردن است چون می‌داند به تنهایی و با همراهی پیراستعمار و دلارهای سعودی نمی‌تواند در منطقه حاضر شود، امام راحل فرمود:« آمریکا هیچ غلطی نمی‌کند.»، دربیانیه گام دوم آمده است: «عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن» شاخه­‌هایی از اصل عزت، حکمت و مصلحت در روابط بین­‌المللی هستند.

وی افزود: صحنه­ جهانی امروز شاهد پدیده­‌هایی است که تحقق­‌یافته یا در آستانه­ ظهور هستند، تحرک جدید نهضت بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطه­ آمریکا و صهیونیست، شکست سیاست­‌های آمریکا در منطقه­ غرب آسیا و زمین­‌گیر شدن همکاران خائن آن‌ها در منطقه، گسترش حضور قدرتمندانه سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه، این‌ها بخشی از مظاهر عزت جمهوری اسلامی است که جز با شجاعت و حکمت مدیران جهادی به دست نمی­‌آید.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قم خبرگزاری قرآن مهاجرنیا استاد حوزه و دانشگاه بیانیه گام دوم انقلاب عزت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۴۱۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدا و سیما مؤثرترین نقش را در ایجاد تمدن اسلامی دارد

به گزارش حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، ماموستا عبدالسلام محمدی امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان دهگلان که با حضور مردم متدین این شهرستان برگزار شد، به تفسیر آيه ۷۷ سوره مبارکه قصص پرداخت و گفت: خداوند متعال در چندین آيه قرآن کریم در مورد شخصیت قارون به عنوان فردی ثروتمند، جاه طلب و بخیل یاد می کند که در زمان حضرت موسی علیه السلام وطبق چندین روایت از اقوام و نزدیکان این پیامبر الهی بوده (وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ ۖ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا ۖ وَأَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ ۖ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ) و در آنچه خداوند به تو داده است [اصلاح ] سراى آخرت را بجوى و بهره ات از دنيا را [نيز] فراموش مكن و چنان كه خداوند به تو نيكى كرده است نيكى كن و در زمين در پى فساد مباش. كه خداوند فساد پيشگان را دوست نمى دارد.

وی تصریح کرد: این آیه چندین پیام بسیار مهم وارزشمند را می رساند: علم، ثروت، جایگاه اجتماعی و مسئولیت در راه خدمت به مردم و ذخیره برای قیامت باشد،  استفاده صحیح از نعمت های الهی، نیکی کردن به دیگران همچانکه خداوند به ما نیکی نموده، سعی کنیم عامل و مسبب فساد و تباهی در سرزمین نباشیم.

امام جمعه دهگلان عنوان کرد: اصول و پایه تمدن اسلامی را می توان در چهار مقوله انجام عمل صالح در جهت سعادت آخرت، عمارت و آبادانی دنیا، خدمت صادقانه به مردم و مبارزه با فساد خلاصه کرد.

ماموستا محمدی در بخش دیگری از خطبه ها به مناسبت روز معلم اشاره و اظهار کرد: تعلیم و تربیت از اهداف مهم انبیای الهی بوده که در چندین جای قرآن به آن اشاره شده است.( یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمه) ضمن تشکر و تقدیر از زحمات معلمین دلسوز که مروج فکر و اندیشه هستند باید به این مهم اشاره کرد که مدارس ما در باب آموزش خوب عمل کرده و شاهد آن وجود نخبگان و دانش آموزان زیرک در المپیاد های علمی است اما در زمینه پرورش و تربیت ضعف بسیاری وجود دارد که مستلزم همکاری معلمین و والدین دانش آموزان و برنامه خوب در باب فرهنگی است.

امام جمعه دهگلان افزود: تسلیم شدن جوانان امروزی ما در مقابل نیرنگ دشمن، دوری از مراکز دینی، بیکاری، فقر، ضعف برنامه مدارس، مساجد، صداوسیما، تجمل گرایی از عوامل هجمه فرهنگی و جنگ رسانه‌ای دشمن در برنامه ریزی بلند مدت علیه جوانان و امت اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: بهره گرفتن از معلم و عالم دینی و شخصیت های متفکر و نیک اندیش در کارهای فرهنگی و تربیتی و مخصوصا در رسانه ها می تواند تأثیر بسیار مهمی داشته باشد، صدا و سیما به عنوان یکی از مهمترین سازمان ها و نهادهای فرهنگ‌ساز چه برنامه هایی در جهت ایجاد تمدن اسلامی و تقابل با هجمات دشمن داشته؟ روشنگری، گفتمان دینی، اطلاع رسانی صحیح، مطالبه گری، و بیان مشکلات مردم و پیگیری آنها توسط صدا وسیما می تواند در بهبود وضع موجود بسیار تأثیرگذار باشد.

امام جمعه دهگلان در پایان گفت: یکی از مطالبات مردم متدین این شهرستان از مدیر کل صدا و سیمای مرکز استان مشکل پوشش (HD) در شهرستان است که سال گذشته و در سفر ریاست سازمان صدا و سیما این طرح به اسم و ظاهری افتتاح شد اما عملا هیچ نوع تغییری ایجاد نشده است، امیدواریم مسئولین ما هر گاه در رسانه ها وعده و ایجاد توقع می کنند پیگیر وعده خود باشند که چه مقدار تحقق پیدا کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صدا و سیما مؤثرترین نقش را در ایجاد تمدن اسلامی دارد
  • امام جمعه تهران: در راهبرد دفاعی ایران، توسعه و گسترش جنگ تعریف نگردیده
  • دشمن در برنامه‌ریزی خود به مردم توجه نداشت
  • درآمدهای غیرشهریه‌ای در دانشگاه آزاد حرف نخست را می‌زند/ کرمانشاه؛ مهد ادب و تمدن
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی دانشگاه‌
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی باشد
  • «رنگین‌کمان تمدن‌ها» رونمایی می‌شود
  • توسعه زیرساختها و توجه به تکنولوژیهای نوین در آموزش پزشکی
  • ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
  • همت معلمان، زمینه‌ساز فرهنگ و تمدن شده است