Web Analytics Made Easy - Statcounter

در طرح پارک حاشیه ای خیابانی آذرپارک تبریز که به صورت هوشمند و مکانیزه ثبت می‌شود، ساعت اول رایگان است که اکنون ۴۰ درصد ثبت پارک‌ها زیر نیم ساعت و رایگان است. ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰ استانها آذربایجان شرقی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، پارک حاشیه خیابان‌ها همواره یکی از چالش‌های مردم در حضور خودرویی در خیابان‌ها و شهرداری‌های کشور برای درآمدزایی و ارائه خدمات به مردم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به مشکلات پارک حاشیه خیابان‌ها، هیئت دولت مصوبه‌ای را در دهه 80 در این زمینه تصویب کرد که بر اساس آن، شهرداری‌ها موظف به ساماندهی پارک خیابانی و دریافت هزینه و ارائه خدمات کرده است اما روش سنتی برای پرداخت با پارکبانان و پرداخت پول نقد هم مشکلاتی را برای پارک خیابانی و واگذاری آن به مردم ایجاد کرد، لذا هیئت دولت در سال 94 مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن باید فعالیت‌های پارکبانی و پارک حاشیه‌ای خیابان‌ها به صورت الکترونیکی و هوشمند باشد.

در گذشته کسبه و اهالی برخی از خیابان‌های اصلی شهر، با پارک طولانی مدت خودروی خود در خیابان و یا جلوی مغازه‌شان، امکان استفاده از محل پارک خودرو برای سایرین را سلب می‌کرد که با این اقدام، مابقی شهروندان برای انجام سفرهای کوتاه مدت خود، خیابان‌ها را برای پیدا کردن جای پارک نمی‌گردند و سبب افزایش ترافیک و آلودگی هوا نمی‌شود، اما اکنون، ساکنین و کسبه‌ای که دارای خودرو هستند نیز باید هزینه پارک احتمالی خودروهایشان در کنار خیابان را بپردازند و این باعث شده تمایل برای استفاده از حمل و نقل عمومی بازاریان افزایش یابد.

از سوی دیگر، در روش سنتی پرداخت‌ها، امکان فرار از پرداخت هزینه پارک حاشیه‌ای وجود داشت که به گفته شهردار تبریز، کمتر از 20 درصد پیشبینی درآمد از محل پارک حاشیه‌ای محقق می‌شد که عملاً طرح‌های قبلی را به شکست کشاند.

شهرداری تبریز پس از کلی آزمون و خطا در الکترونیکی کردن پارکبانی، بالاخره تصمیم گرفت که این کار را به استارتاپ‌های دانش بنیان تبریزی بسپارد تا بر اساس آن با الکترونیکی و هوشمند کردن پارک حاشیه ای خودروها، نسبت به تشویق مردم به انجام سفرهای کوتاه مدت با وسایل شخصی‌ و ترویج استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی اقدام عملی صورت گیرد.

به هیچ عنوان نباید پول نقدی به پارکبانان پرداخت شود

ایرج شهین باهر شهردار تبریز چند ماه پیش در جریان بازدید از دفتر خبرگزاری تسنیم موضوع پارک حاشیه‌ای خیابان‌های تبریز را مورد اشاره قرار داد و گفت: قراردادی در گذشته با یک شرکت داشتیم که نقاط قوت و ضعفی داشت، چراکه ابزار لازم برای عمل به مکانیزه کردن پارکومترها نبود و در بسیاری از موارد هزینه پارک به صورت دستی دریافت می‌شد که موجب ایجاد مشکلات متعددی بود، ضمن اینکه تحقق قرارداد بین شهرداری و پیمانکار هم با دریافت نقدی پول پارک، ممکن نبود.

شهردار تبریز با تاکید بر اینکه در دور جدید پارک‌های حاشیه خیابانی تبریز که از شنبه 19 مرداد آغاز شد، به هیچ عنوان نباید پول نقدی به پارکبانان پرداخت نمی‌شود، ابراز داشت: نیم ساعت اول رایگان به دلیل سیستمی بودن پارک حاشیه‌ای اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه در انتخاب پارکبانان دقت شده تا چالش‌های گذشته در زمینه برخورد بد با شهروندان تکرار نشود، خاطر نشان کرد: پارکبانان جدید با لباس متحد الشکل و پس از آموزش لازم در این شغل شاغل شدند چراکه مستقیماً با مردم ارتباط دارند و شرکت برنده مناقصه ملزم به رعایت الزامات و رفتارهای مد نظر شهرداری شده است.

ایرج شهین باهر اپلیکیشن پارک حاشیه‌ای را برای پیدا کردن جای پارک خالی معرفی کرد و گفت: مدیریت زمان هم در این برنامه موبایلی اتفاق می افتد و مردم می‌توانند قبل از خروج از منزل از وجود یا عدم وجود جای پارک اطمینان یابند و سپس اقدام به رفتن به خیابان مورد نظر خود کنند.

مدیریت هوشمند جایگزین مدیریت پارکومتری در پارک حاشیه‌ای خیابان‌های تبریز

به گزارش تسنیم، هدف از «مدیریت» پارک حاشیه‌ای توزیع عادلانه فضای پارک است، اما «مدیریت هوشمند» پارک، اقدام جدیدی است ولی طبق تبصره یک، ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که توسط وزارت کشور ابلاغ شد، باید عملیاتی شود.

طبق این قانون، همه هزینه‌های پارک‌های حاشیه‌ای باید به صورت مکانیزه انجام شود، لذا با شکست طرح پارکومترها برای عدم پرداخت نقدی هزینه پارک، یک استارتاپ دانش بنیان تبریزی با ارائه ایده عملیاتی خود موفق شد نظر شهرداری را جلب کرده و با طی مراحل قانونی، فرآیند این کار را در تبریز بر عهده بگیرد و ساماندهی رضایت بخشی را به خیابان‌های شهر بدهد.

بهره گیری از تجربیات کشورهای مختلف دنیا برای راه اندازی مدیریت هوشمند حاشیه خیابانی در تبریز

علیرضا میدانی، مدیرعامل شرکت اجرا کننده طرح «آذر پارک» در تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با تشریح ویژگی‌های آذرپارک در پارک حاشیه‌ای خیابان‌های تبریز، از ثبت روزانه بیش از 30 الی 31 هزار پارک در محدوده پارک حاشیه‌ای خیابان‌های تبریز خبر داد و گفت: در این پارک که به صورت هوشمند و مکانیزه ثبت می‌شود، ساعت اول رایگان است که در ماه‌های اول آغاز طرح، 15 درصد از پارک‌ها زیر نیم ساعت و رایگان بوده که پس از آگاه سازی مردم از این خدمات، اکنون 40 درصد ثبت پارک‌ها زیر نیم ساعت و رایگان است.

وی با اشاره به اینکه اکنون در ماه چهارم اجرای آذرپارک در تبریز، بیش از 40 هزار کاربر اپلیکیشن را نصب کرده‌اند که 98 درصد نصب‌ها فعال هستند ابراز داشت: با اجرای این طرح نیز برای 200 پارکبان به صورت دو شیفته و تمام شیفت اشتغال ایجاد شده که پس از آموزش و استفاده از لباس متحدالشکل در محل‌های تعیین شده به ارائه خدمات می‌پردازند.

مدیرعامل شرکت اجرا کننده طرح «آذر پارک» در تبریز، با بیان اینکه 4400 جایگاه پارک حاشیه خیابانی در تبریز طراحی شده است، خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه قانونی، مبلغ هر ساعت پارک در حاشیه خیابان بدون توجه به نوع خیابان، 1310 تومان است که در صورت بهره گیری مالکان خودرو از نرم افزار موبایلی آذر پارک 995 تومان محاسبه و از کیف پول الکترونیکی آنها کسر می‌شود.

میدانی راه اندازی این استارتاپ و نرم افزار موبایلی و طرح پارک حاشیه‌ای در تبریز را حاصل جمع تحقیقات تیم خود از کشورهای اروپایی عنوان کرد و گفت: طرح‌های مختلف پارک حاشیه‌ای در خیابان‌های کشورهای مختلف بررسی شد و با یک تیم فنی اپلیکیشن و سخت افزارهای لازم را برای راه اندازی این طرح در تبریز تولید کردیم که شهرداری استانبول ترکیه هم برای استفاده در پارک حاشیه‌ای این شهر تقاضای همکاری داده است.

جریمه 20 هزار تومانی عدم پرداخت هزینه پارک در حاشیه خیابان‌های تبریز

بر اساس این گزارش تسنیم، استفاده از نیروهای جوان و استارتاپ های دانش بنیان باعث شده بسیاری از حواشی ایجاد شده در مورد پارک حاشیه‌ای و دریافت مبالغ غیر متعارف از سوی برخی پارکبانان رفع شده و با توسعه بهره گیری از تکنولوژی، خیابان‌های تبریز تاحدودی روی خوش به خود می‌بیند.

توسعه فناوری برای بهره گیری از هوش مصنوعی پارک هم از دیگر ایده‌های موجود در مسیر آذرپارک است که می‌تواند برخی دیگر از نواقص پارک حاشیه‌ای را در تبریر رفع کند.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که فرار از پرداخت حاشیه‌ای با این طرح به حداقل رسیده و هرگونه عدم پرداخت هزینه پارک بر اساس قانون 20 هزار تومان جریمه دارد که مستقیماً به خزانه دولت واریز خواهد شد.

انتهای پیام/111/ش

R7887/P/S6,47/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۴۱۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح مرکز مدیریت هوشمند انرژی (مها) در همدان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آغاز طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای در شهرکرد + فیلم
  • افتتاح مرکز مدیریت هوشمند انرژی (مها) در همدان
  • آغاز طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای در شهرکرد
  • سامانه ثبت تخلفات پارک خودروها در قرچک راه اندازی شد
  • آغاز طرح مدیریت مکانیزه پارک حاشیه ای خودرو در اردبیل
  • انفجار در پارک پرواز تبریز/ ۴ نفر مصدوم شدند
  • انفجار در پارک پرواز تبریز
  • شورایی که به‌دنبال مسائل حاشیه‌ای باشد موفق نیست
  • راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو در اردبیل
  • (تصاویر) خیابانی که قرار بود شانزلیزه ایران شود