Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک وکیل بین‌المللی کانادایی بر این باور است که رسانه‌های جریان حاکم در غرب منافع آشکار و روشنی در حمایت از سیاست خارجی تهاجمی آمریکا دارند و به ندرت از ورود آمریکا به جنگ‌های خارجی انتقاد می‌کنند. ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

«ادوارد کوریگان» وکیل بین‌المللی مستقر در اونتاریو در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت: رسانه‌های جریان حاکم در غرب یک منفعت آشکار و روشن در حمایت از سیاست خارجی تهاجمی آمریکا دارند و به ندرت از دخالت آمریکا در جنگ‌های خارجی انتقاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی شک یک استاندارد دوگانه در غرب وجود دارد، زمانی که مساله آزادی بیان مطرح می‌شود. ابعاد گسترده و بزرگی از خود سانسوری وجود دارد. اگر یک خبرنگار و روزنامه نگار یا سردبیر از مسیر خود خارج شود، معمولا از کار اخراج می‌شود. شرکت‌های آمریکایی از این اقدامات نظامی و مناطق جنگ زده، پول زیادی به دست می‌آورند.

مصاحبه| تحلیلگر آمریکایی: آزادی در آمریکا جعلی است/کاخ سفید تحت نفوذ لابی‌های صهیونیستی قرار دارد

در ادامه می‌توانید متن کامل مصاحبه را ملاحظه فرمایید:

تسنیم: برخی قدرت های غربی که خودشان را مدافع آزادی بیان می‌دانند و در امور داخلی کشورهای مستقل به این بهانه دخالت می‌کنند، زمانی که نوبت کشورهای خودشان می‌رسد، رفتار متفاوتی دارند. در تازه ترین نمونه، آمریکا از اعتراضات خشونت آمیز در کشورهای مستقل مختلفی در سراسر جهان از ایران و ونزوئلا گرفته تا هنگ کنگ، حمایت کرده است. با این حال، بسیاری از تحلیلگران، فقدان آزادی بیان در آمریکا را محکوم می‌کنند. نظر شما چیست؟

کوریگان: بی شک در زمینه آزادی بیان در غرب استانداردها و معیارهای دوگانه‌ای وجود دارد. در آمریکا و بسیاری از سایر کشورهای غربی، مطبوعات و سایر رسانه‌ها توسط شرکت‌های خصوصی اداره می‌شوند. در آمریکا 6 شرکت مالکیت 90 درصد رسانه‌ها را در اختیار دارند. بسیاری از این شرکت‌های رسانه‌ای توسط شرکت‌های بزرگی اداره می‌شود که به طور چشمگیری در تولید سلاح دست دارند. رسانه‌های جریان حاکم در غرب یک منفعت آشکار و روشن در حمایت از سیاست خارجی تهاجمی آمریکا دارند و به ندرت از دخالت آمریکا در جنگ‌های خارجی انتقاد می‌کنند. ابعاد گسترده و بزرگی از خود سانسوری وجود دارد. اگر یک خبرنگار و روزنامه نگار یا سردبیر از مسیر خود خارج شود، معمولا از کار اخراج می‌شود. شرکت‌های آمریکایی از این اقدامات نظامی و مناطق جنگ زده، پول زیادی به دست می‌آورند. دوایت آیزنهاور رئیس جمهور آمریکا طی سال‌های 1952 تا 1956 به افکار عمومی این کشور نسبت به خطر چیزی که او آن را مجتمع صنعتی نظامی نامیده بود، هشدار داده است. اکنون بدترین نگرانی‌های وی محقق شده و رسانه‌های خبری شرکتی به طور عمده درباره این موضوع سکوت می‌کنند. رسانه‌های خبری شرکتی در این پروژه با شرکت‌هایی که تولیدکننده تسلیحات هستند، شریک هستند. یک نمونه خوب دیگر انتقاد از اسلام تحت پوشش آزادی بیان است ولی انتقاد از اسرائیل، یهودستیزی و نژادپرستی ارزیابی می‌شود و باید فارغ از اقداماتی که اسرائیل علیه فلسطینی‌ها مرتکب می‌شود، سانسور گردد.

 

تسنیم: اگر یک انجمن دانشگاهی در آمریکا از سیاست واشنگتن در قبال اسرائیل انتقاد کند، منابع مالی فدرال را از دست خواهد داد. این پیامی است که وزارت آموزش آمریکا اخیراً همراه با تهدید به قطع کمک‌های مالی فدرال برای کنسرسیوم مطالعات خاورمیانه ارسال کرده است که همکاری مشترکی با دانشگاه دوکه و دانشگاه کارولینای شمالی دارد. ارزیابی شما از آزادی محافل دانشگاهی در آمریکا چیست؟

کوریگان: تلاش‌های زیادی از سوی سیاستمداران و بروکرات‌ها انجام شده است تا جریان اطلاعات را کنترل کرده و افکار عمومی را کنترل و مدیریت کنند. انتقاد از سیاست خارجی آمریکا تا زمانی تحمل می‌شود که هیچ کسی به آن دسترسی یا توجه نداشته باشد. زمانی که انتقادات اثرگذاری خود را آغاز می‌کند، دولت، اندیشکده‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی هجمه و حمله را آغاز کرده و سعی می‌کنند تا آن فرد یا سازمان را بی‌اعتبار کرده و از دور خارج کنند. دولت آمریکا و حتی دولت‌های محلی و ایالتی به اشخاص، سازمان‌ها و دانشگاه‌ها و کالج‌ها حمله کرده و آنها را تهدید به قطع منابع مالی کرده‌اند، اگر از اسرائیل انتقاد کنند یا به سیاست‌ها و اقدامات آمریکا به شدت حمله و انتقاد کنند. بسیاری از اساتید دانشگاه کرسی تدریس را از دست داده‌اند. دولت‌های محلی و ایالتی حتی سعی کرده‌اند کارمندان و پیمانکاران خود را مجبور به امضای تعهدنامه‌ای کنند که هرگز اسرائیل را بایکوت نخواهند کرد و از جنبش تحریم اسرائیل حمایت نخواهند کرد. آزادی بیان یک حق اساسی است که قانون از آن حمایت کرده و مانع از سرکوب دولت آمریکا علیه آزادی بیان شده است. بسیاری از افراد در برابر این حملات به آزادی بیان مبارزه کرده‌اند و در صورت داشتن منابع و استقامت می‌توانند از خودشان دفاع کرده و از طریق سیستم قضایی به پیروزی دست یابند. با این حال، بسیاری از دانشگاهیان روزنامه نگاران و خبرنگاران و سیاستمداران آنچه را که برای کسانی که ارتدوکسی چیره و غالب را به چالش کشیده‌اند، می‌بینند و تهدید شده‌اند تا در برابر این رفتارها سکوت کنند. خوشبختانه برخی از دانشگاهیان هستند که صحبت می‌کنند و گاهی اوقات این طور احساس می‌شود که از مفهوم آزادی بیان حمایت می‌شود. با این حال به دلیل فشارهای سازمان یافته و تلاش‌های خبیثانه، سخت است که در آمریکا یک دانشگاهی، روزنامه نگار و خبرنگار یا سیاستمدار مستقل باشیم.

 

تسنیم: سرکوب دولت فرانسه علیه تظاهرات جلیقه زردها نمونه دیگری از بی ارزش بودن ادعای این قدرت جهانی در دفاع از آزادی بیان است. این اعتراضات یک سال قبل به خاطر افزایش قیمت سوخت آغاز شد ولی به یک جنبش گسترده اجتماعی علیه نابرابری درآمد و سیاست‌های ماکرون تبدیل شده است. این سرکوب و شرایط آزادی بیان در این کشور اروپای غربی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کوریگان: آنچه در اعتراضات جلیقه زردها در فرانسه و سایر کشورهای اروپایی جریان دارد، اعتراض به تدابیر ریاضتی است که شبکه خدمات اجتماعی را مختل کرده است، اقدامی که فقرا و حتی طبقه متوسط جامعه را مجازات می‌کند و این یک نمونه عالی از استاندارد دوگانه است. این حملات به منافع اجتماعی اکثریت مردم نیز با کاهش مالیات ثروتمندان گره خورده است. رسانه‌های خبری آمریکای شمالی به طور عمده در برابر این گونه اعتراضات هفتگی سکوت کرده‌اند و ترجیح می‌دهند تا تمرکز خود را بر روی اعتراضات سایر کشورها که به نفع دولت آمریکا است معطوف کنند، مثل ونزوئلا، ایران و هنگ کنگ. اکثر خبرنگاران و روزنامه نگاران درباره ریشه‌های اصلی ایجاد این مشکلات در کشورهای دوست هرگز صحبت نمی‌کنند و حتی اطلاعات نادرستی را درباره مشکلات کشورهایی که دشمن آمریکا هستند، ارائه می‌کنند تا تصویر بد و نادرستی از آنها ارائه دهند. به ندرت اتفاق می‌افتد که تحریم‌ها یا سیاست‌های آمریکا مورد نقد واقع شود. تحریم‌های دوستان ما و اسرائیل متحد واشنگتن مورد حمله قرار می‌گیرد و حتی غیرقانونی خوانده می‌شود. این هم نمونه دیگری از استاندارد دوگانه است.

انتهای پیام/

R1036247/P/S8,89,1128/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "آمریکا"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آمریکا اخبار آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۴۲۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد شدید باشگاه تراکتور از مجریان شبکه تلویزیونی «سهند»

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، رسانه باشگاه تراکتورنوشت: به دنبال برخی اظهارنظرهای غرض‌ورزانه و به دور از اصول حرفه‌ای و رسانه‌ای در برنامه‌های شبکه سهند، بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرد. در متن بیانیه باشگاه آمده است:

هو الحق

تراکتور ایامی سخت و گذری دشوار را گذراند و طبیعی است که همراه بودن مدعیان دلسوزی، در این مقاطع عیان می‌شوند. با عِلم به انتقادها و گلایه‌های به حقی که از سوی هواداران، رسانه‌ها و صفحات مجازی مطرح شد، باشگاه تراکتور همواره در مقابل تمامی آنان سر به احترام خم می‌کند؛ امّا رویکرد و رفتار رسانه ‌ملی (شعبه استانی) تأسف‌بار است. سال‌هاست که حربه موج‌سواری برای بالا رفتن از دیوار هواداران پرشمار تراکتور دیگر کارساز نیست و بهتر است که عزیزان رسانه ملی (شعبه استانی) راه دیگری را برای پوشش ضعف‌های خود برگزینند.

مطالبه‌گری صرفاً به شعار نیست که عزیزان با دستاویز قرار دادن آن، از مسئولیت و تعهد بگریزند! حال که رسانه ملی(شعبه استانی) با دستاویز قرار دادن مطالبه‌ هواداران و از راه نخ نمای مزه‌ پراکنی مجریان و گزارشگران که صرفاً با تقلید کورکورانه‌ای از همتایان خود در رسانه ملی (شعبه مرکزی) کمر به تضعیف باشگاه تراکتور بسته‌اند، یکبار برای همیشه به سه مطالبه دیرین و مشترک باشگاه و هواداران تراکتور از رسانه ملی پاسخی روشن دهند!

- چه زمانی کیفیت پخش بازی‌های خانگی تراکتور، حداقل به سطح شعبه مرکز خواهد رسید و هواداران پیگیری بازی از طریق پخش زنده یک شبکه اجتماعی را به تماشای آن از شبکه سهند ترجیح نخواهند داد؟

- چرا بازی‌های تراکتور که هواداران فراوانی در اقصی نقاط کشور و دنیا دارد و به استناد آمارهای بین‌المللی جزو پُرهوادارترین تیم‌های آسیا است، از شبکه سراسری پخش نمی‌شود تا اکثریت آنان از تماشای بازی‌ تیم محبوب‌شان محروم نباشند؟

- و در نهایت مسئله حق پخش باشگاه‌ها چه زمانی حل خواهد شد؟ عایدی و درآمدی که بابت تبلیغات قبل و بعد از مسابقه فوتبال دریافت می‌کنید، کجاست؟ مگر روال آن نیست که ابتدا «حق» محقق گردد و سپس «مطالبه‌گری» صورت گیرد؟

چنین به نظر می‌رسد که رسانه شما بهترین دفاع را در حمله می‌بیند و با بهره‌گیری از عنوان نماینده افکار عمومی، در پی ورود به جزیی‌ترین تصمیمات باشگاه‌ها بوده و به بیانی سعی در پاکسازی از پایین دست دارد؛ از جمله این موارد، شفاف‌‌سازی در خصوص مسئله حق پخش است که طی سالیان متمادی ناقض اصول حرفه‌ای فوتبال کشورمان و همچنین موضوع بهبود کیفیت پخش مسابقات که عامل سرافکندگی است، اشاره کرد.

باشگاه تراکتور به پشتوانه هواداران میلیونی خود، رسانه‌ای فراگیرتر و پُرمخاطب‌تر در اختیار دارد و همه ما با هواداران زندگی می‌کنیم و در همین راستا کاملاً به مطالبه‌ آنان آگاهیم و باور داریم انتقاد و خواسته هواداران همواره حق مطلق است و ما به عنوان خادم، اهتمام بی‌دریغ در جهت بهبود شرایط موجود و برآورده ساختن خواسته هواداران در تمامی زمینه‌ها به کار خواهیم گرفت.

در پایان از مسئولان دوراندیش رسانه ملی دعوت می‌کنیم که ضمن جلوگیری از ماهیگیری برخی مجریان و گزارشگرانش از آب گِل‌‌آلود، در رسیدن به آنچه که شایسته و مطلوب هواداران و باشگاه بزرگ تراکتور است، اهتمام ورزند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شکست رسانه‌ای واشنگتن در اعتراضات دانشجویی
  • باقری: عملیات وعده صادق انگیزه دانشجویان آمریکا علیه صهیونیست‌ها را افزایش داد
  • انتقاد شدید باشگاه تراکتور از مجریان شبکه تلویزیونی «سهند»
  • اظهارات تازه وکیل توماج صالحی درباره پرونده موکلش
  • خبر مهمی که وکیل توماج صالحی درباره او اعلام کرد
  • وکیل توماج صالحی: موکلم از فسادفی الارض تبرئه شده و شامل عفو رهبری می‌شد
  • وکیل توماج صالحی : موکلم از فساد فی الارض تبرئه شده و شامل عفو رهبری می‌شد
  • بایدن قصد خودکشی داشت!
  • حاشیه های حکم اعدام برای توماج صالحی / مصاحبه با وکیل
  • بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم