Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@17:35:11 GMT

بخش کشاورزی نجات دهنده رشد مثبت اقتصادی کشور

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۴۲۷۱۵

بخش کشاورزی نجات دهنده رشد مثبت اقتصادی کشور

«غلامحسین شافعی» عصر سه شنبه در نشست تخصصی رونق تولید در بخش کشاورزی و صنایع وابسته که با حضور «عباس کشاورز» سرپرست وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد افزود: البته رشد به معنی مثبت بودن نیست، اما به این معناست که عدد منفی ما کمی کمتر شده است.

وی درباره بحث واردات و صادرات اظهار داشت: اگر می‌گوییم برای حمایت از تولید داخلی در واردات را ببندیم، پس باید برنامه درستی با هدف اصلی توسعه اقتصادی داشته باشیم، که چنین برنامه ای را نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: در بحث ممنوعیت واردات به منظور تولید اگر قرار باشد تولید ما در هر حالت آش کشک خاله برای مصرف کنندگان باشد این به توسعه اقتصادی نمی انجامد.

وی اضافه کرد: البته جاهایی که این برنامه را به درستی اجرا کردند و ما باید از آنها  پیروی کنیم به طوری که وقتی ما یک تولید را شروع می کنیم حتما باید واردات متوقف یا کنترل شود تا تولید داخلی به بلوغ برسد اما وقتی به بلوغ رسید باید بتواند با دیگران خودش را بسنجد والا در همان مقطعی که بود می ماند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بخش کشاورزی تصریح کرد: در برخی از تولیدات صنعتی ما این اتفاق رخ داده که یک تولید صنعتی ما ۳۰ سال سابقه تولید دارد و حمایت می شود و اگر یک روز دست از حمایتش برداشته شود، تولیدش متوقف خواهد شد.

وی بر این باور است که چنین رویکردی منجر به رشد اقتصادی نمی شود الگوهای اقتصادی خیلی جاها را باید مدنظر داشه باشیم و با شرایط خود تطبیق بدهیم و برهمان اساس حرکت کنیم.

شافعی درباره حمایت و ارایه مشوق های صادراتی و تولیدی گفت: این سوال پیش می آید که آیا حمایت از تولید داخلی باید مادام العمر باشد یعنی ما باید رفتاری کنیم که به حمایت اعتیاد پیدا کنیم یا کاری که شروع می کنیم از ما حمایت خوبی بشود اما به سن بلوغ رسیدیم بتوانیم خودمان را اداره کنیم بنابراین این قضیه نمی تواند مادام العمر باشد اما روش منطقی آن باید وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: این مساله از منظر اقتصاد کلی کشور باید مورد توجه قرار گیرد که فعالان اقتصادی آن را دنبال می کنند.

این مقام مسوول در اتاق بازرگانی ایران با اشاره به گزارش دبیرکل منطقه اوراسیا که ۱.۵ ماه گذشته در دیدار با رئیس جمهوری و همه وزیران رخ داد گفت: طبق گزارش ها سوگلی مساله صادرات ایران به اوراسیا محصولات کشاورزی است اما این مساله مطرح شد که آیا اگر دروازه های اوراسیا برای صادرات ۱۰ تا ۲۰ برابری محصولات کشاورزی ایران باز شود ما زیرساخت و شرایطش را داریم.

شافعی افزود: بخش عمده صادرات محصولات کشاورزی ایران به اوراسیا نیازمند وجود ناوگان حمل و نقل جاده ای و ریلی مجهز به سردخانه است که اگر قرار است در اوراسیا بخش کشاورزی ما پیش رو باشد باید زیرساخت های آن در این بخش  فراهم شود با وجود اینکه در بخش کشاورزی کالا به جاهایی وابسته است که به خود بخش مربوط نمی شود اما نتیجه منفی آن در همه بخش ها تاثیرگذار است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بخش کشاورزی با تاکید براینکه در حمل و نقل ریلی من تصور می کنم سردخانه ای وجود ندارد، اظهار داشت: اکنون سرعت حرکت حمل و نقل ریلی به کشورهای شمالی ساعتی بین ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر است یعنی بار قاطر با بار قطار فرقی ندارد.

وی اضافه کرد: این در حالیست که هزینه های ما برای رساندن کالا به منطقه نسبت به دیگر کشورها بالاتر است و همین باعث می شود کالای ما رقابت پذیر نباشد به طور مثال اگر ازبکستان تصمیم بگیرد پنبه اش را از ایران ترانزیت نکند، که اکنون مشغول این موضوع است حمل و نقل ریلی ما به این کشورها تعططیل می شود.

شافعی ادامه داد: در صورت رفع مشکل حمل و نقل در کشور، رقابت ما در کالاهای صادراتی تاثیرگذار است، من اطمینان دارم با توجه به خصوصیاتی که وجود دارد اگر امکانات برابر برای ما آماده شود بسیاری از محصولات کشاورزی ما رقابت ناپذیر است و تردیدی در این قضیه وجود ندارد.

وی افزود: پس اگر فراهم سازی امکانات در آینده توجه کنیم می توانیم صادرات تاثیرگذار داشته باشیم.

کشاورز اهلیت حرفه‌ای دارد

شافعی با بیان اینکه در چنین شرایط اقتصادی مسوولیت پذیری خطر و ریسک بالایی دارد تصریح کرد: عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تعیین شده و از معدود افرادی است که دارای اهلیت حرفه‌ای در این کار است.

وی اضافه کرد: سر منشا مشکلات ما به نداشتن اهلیت حرفه‌ای مسوولان اکثر سازمان‌ها بر می‌گردد که مشکل اساسی این است و ما امیدواریم که کشاورز بتواند راه حجتی را دنبال کند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی اتاق ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی اتاق ایران وزارت جهاد کشاورزی اتاق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۴۲۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ایثارگران کارآفرین شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مراسم گفت: عناصر خلاق و از خود گذشته‌ای که در حوزه‌های اقتصادی کشور فعالیت دارند باید شناسایی شوند، باید به آنها بها داد و از فعالیت اقتصادی آنها حمایت کرد.

حجت‌الاسلام سیّدرمضان موسوی مقدم افزود: اگر قرار باشد از بحران‌های اقتصادی عبور کنیم باید نو آوری و خلاقیت را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی گفت: آسیب شناسی برنامه‌های توسعه از دهه ۳۰ خورشیدی در ایران نشان می‌دهد، یکی از عوامل اصلی شکست طرح‌های توسعه در کشور پیگیری و تقلید از برنامه‌های اقتصادی خارجی و عدم بومی سازی اقتصاد در کشور بوده است.

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: عناصر و نیرو‌های ایثارگر با عناصر از خود گذشتگی، نوآوری، خلاقیت و شجاع بودن در ۸ سال دفاع مقدس توفیق گسترده‌ای را نصیب ملت کردند و با تداوم همین روند شاهد پیشرفت‌ها در عرصه‌های دیگر از آنان هستیم.

حجت‌الاسلام موسوی مقدم گفت: ایثارگرانی که در عرصه‌های مختلف پای کار بودند با از خود گذشتگی و برای منافع ملی و دینی و اعتقادی از منافع فردی گذشتند، چنین عناصر از خود گذشته‌ای مانند شهید حاج قاسم هنوز هم در میان ما هستند و شاهد موفقیت‌های آنان هستیم.

وی افزود: این عناصر از خود گذشته در عرصه‌های اقتصادی و غیراقتصادی، چون به دنبال پست و مقام نیستند دیده نمی‌شوند، حال آنکه این افراد در صنعت و کشاورزی کشور در حال فعالیت اند.

مشاور وزیر صمت و هماهنگ کننده امور ایثارگران وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر ورود فرهنگ فداکاری در عرصه تولید تاکید کرد و گفت: اگر در حوزه‌های اقتصادی موفق نبوده ایم به این دلیل است که فرهنگ ایثار و شهادت در این عرصه جاری نبوده است.

حسن ممتحن افزود: نتیجه بی توجهی به فرهنگ ایثار در اقتصاد این شد که عده‌ای سودجو در حوزه اقتصاد، با دریافت ارز ۴۲ هزار ریالی اقتصاد کشور را به تاراج بردند، اقتصاد به کسانی داده شد که به جای اینکه به فکر منافع اقتصاد جمعی باشند همه چیز را فدای منافع خود کردند.

وی گفت: مطالعات نشان می‌دهد فراوانی کارآفرینان شاهد و ایثارگر در استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و بخش‌هایی از اصفهان قابل توجه است، لذا وزارت صمت برای استفاده از این ظرفیت‌های ارزنده در اقتصاد برنامه ریزی کرده است.

در ادامه محمد صادق محمدیاری معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، با بیان اینکه شعار سال درک درستی از واقعیت‌های کشور است و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید مانع زدایی در بخش تولید و مشارکت مردم صورت گیرد، اضافه کرد: در این حوزه نیاز به تدبر و تفکر بیشتر برای ارائه روش‌های عملیاتی و مدرن است و باید شرایط و بستر مناسب را فراهم کنیم تا اتفاقات خوبی در حوزه تحقق شعار سال بیفتد.

محمدیاری عنوان کرد: باید فضا را برای مشارکت فعالانه بخش خصوصی، تشکل‌ها و انجمن‌ها بویژه ایثارگران کارآفرین در حوزه تولید فراهم کنیم و مردم را با طرح‌های مشارکتی به حوزه‌های تصمیم سازی در بخش تولید بیاوریم.
 
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی نیز در تشریح این همایش گفت: امروز برای نخستین بار از کارگران شاهد و ایثارگر و همچنین خانواده شهدا و ایثارگران کارآفرین که وارد عرصه تولید و اشتغال در شهرک‌های صنعتی استان شده اند، تجلیل شد.

جعفر فرشچی طوسی افزود: ایثارگران یکی از گروه‌هایی هستند که وارد عرصه تولید در مجموعه شهرک‌هایی صنعتی شده اند، کسانی که در دوره دفاع مقدس در سنگر جهاد حضور داشتند و امروز در عرصه جبهه اقتصادی نقش موثر دارند.

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • بازارهای نوظهور جهان با سریع‌ترین رشد در دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور
  • آغاز تولید ۲ میلیارد قطعه بچه میگو در بوشهر + فیلم
  • افتتاح پروژه سد و نیروگاه اومااویا در کشور سریلانکا + فیلم
  • تجلیل از ایثارگران کارآفرین شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی