Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@16:51:03 GMT

جهان، «مینا» را با اصفهان می‌شناسد

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۴۳۳۹۶

جهان، «مینا» را با اصفهان می‌شناسد

ایسنا/اصفهان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به کسب هشت نشان جغرافیایی ملی و یک نشان جغرافیایی بین‌المللی در زمینه صنایع‌دستی گفت: با کسب این نشان بین‌المللی، اصفهان در جهان به‌عنوان مهد مینا شناخته می‌شود و تا جایی که می‌توانیم باید بر روی ایجاد چنین موقعیت‌های جغرافیایی تمرکز کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فریدون اللهیاری، در دومین همایش سالانه توسعه پایدار گردشگری اصفهان که از صبح تا عصر ۲۶ آذرماه در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، با اشاره به علت انتخاب شعار این همایش اظهار کرد: سال ۱۳۹۷ میزبان جمعی از خبرنگاران حوزه گردشگری اسپانیا بودیم و آن‌ها در نشست خود گفتند اگر بناست درباره گردشگری کاری کنید روی سه کلیدواژه «ایران، اصفهان، نقش‌جهان» کار کنید چون میدان نقش‌جهان می‌تواند مهم‌ترین شاخص برند گردشگری ایران باشد.

وی ادامه داد: ایران یکی از کانون‌های مهم تمدنی دنیاست و در متون مختلف صحبت از ایران، صحبت از جهان ایرانی است؛ به این معنی که ایران کارکرد جهانی و فراملی دارد و خواجه نصیر الملک توسی نیز آن را کانون تمدنی جهان به شمار می‌آورد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به استفاده از لقب «نصف جهان» برای اصفهان گفت: عده‌ای علت گسترش کاربرد این لقب برای اصفهان را میزان کمی آثار تاریخی، صنایع‌دستی و شکوه و رونق آن در ادوار مختلف تاریخی می‌دانند اما آنچه مهم است اینکه اصفهان آینه‌ای از جهان و تمدن ایرانی است که دو بعد ماورایی و کالبدی دارد.

اللهیاری با اشاره به پایتختی اصفهان در دوره‌های مختلف تاریخی اظهار کرد: هر حکومتی که قصد داشته نگاه نظارتی خود را به‌صورت متوازن بر تمام کشور تعمیم دهد، اصفهان که در قلب جغرافیایی ایران قرار دارد را به‌عنوان پایتخت انتخاب کرده است و ما باید به‌عنوان سرمایه‌ای بزرگ به میدان نقش‌جهان توجه داشته باشیم.

وی بحث توسعه را در تاریخ ایران دامنه‌دار خواند و گفت: شاید به مفهوم مدرن از زمان قاجار واژه توسعه در کشور ما به‌کاررفته باشد اما در اندیشه اندیشمندان کلاسیک تاریخ ایران نیز مفهوم آن مورد توجه قرارگرفته است. برای نمونه خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی که وزیر دوره ایلخانان بوده درباره سازندگی‌های دوره ایلخانان مطالب قابل‌توجهی نوشته است.

اللهیاری ادامه داد: نباید تمام دوره مغولان را دوره تخریب و ویرانی بدانیم. در این دوره سازندگی‌های زیادی نیز شکل‌گرفته و حافظ و سعدی و مولانا در همین دوره زیست می‌کرده‌اند بنابراین ضروری است که تاریخ را به‌صورت سلسله‌های پادشاهی نبینیم و در تاریخ‌نگاری‌ها به مشارکت عمومی و شأن مردم نیز توجه کنیم.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان، با تأکید بر اینکه نباید همه بار توسعه را بر دوش دولت انداخت، خاطرنشان کرد: وظیفه دولت تصدی‌گری نیست و باید به مشارکت عمومی و بخش خصوصی توجه ویژه داشته باشیم.

وی ابزار امیدواری کرد که نگاه دولت به مسئله گردشگری پایدار باشد و تنها به خاطر مشکلات درآمد نفتی آن را به‌عنوان مبنای توسعه در نظر نگرفته باشد.

اللهیاری با بیان اینکه آمار سال‌های ۱۳۵۵ نیز نشان می‌دهد که گردشگری در آن دوران رشد چندانی نداشته، گفت: امیدواریم نگاهی که در گذشته به گردشگری وجود داشت، تغییر کرده باشد و همه بتوانیم از این سرمایه بزرگ برای پیشرفت کشور بهره ببریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان اولویت‌های برنامه گردشگری اصفهان را در چهار شاخه خلاصه و اظهار کرد: گردشگری حوزه تاریخی فرهنگی، طبیعت و روستایی عشایری، خلاق و سلامت در اصفهان مدنظر قرارگرفته و تمرکز بازار گردشگری باید به‌صورت هدفمند بر حوزه‌های اروپا، چین، آسیای مرکزی و خاورمیانه متمرکز باشد تا بتواند بر اساس ذائقه این گردشگران روی جاذبه‌های خود کار کند.

وی از همه علاقه‌مندان به میراث فرهنگی خواست تا تدبیری برای تمرکز بر بازارهای هدف به‌صورت تخصصی بیندیشند.

اللهیاری از کسب هشت نشان جغرافیایی ملی و یک نشان جغرافیایی بین‌المللی در زمینه صنایع‌دستی خبر داد و گفت: در جهان اصفهان به‌عنوان جغرافیای مینا شناخته‌شده و تا جایی که می‌توانیم باید بر روی ایجاد چنین موقعیت‌های جغرافیایی تمرکز کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان با بیان اینکه اصفهان در حال حاضر دو هتل پنج ستاره دارد، گفت: در دو سال اخیر ۵۴ هتل جدید به آمار هتل‌ها افزوده‌شده که ۲۷ مورد آن هتل و متل‌های سنتی هستند.

وی با اشاره به اینکه آمارها حکایت از رشد گردشگری دارند، خاطرنشان کرد: در اصفهان تمرکز بیشتر بر گردشگری تاریخی و فرهنگی بوده و ازآنجاکه اروپا و چین به این دو حوزه علاقه دارند، متأثر از فضای بین‌المللی سفرهای خود را کاهش داده‌اند درحالی‌که طی همین بازه زمانی به خاطر وضعیت دلار گردشگران مشهد افزایش پیداکرده‌اند.

اللهیاری تصریح کرد: در حال حاضر ۳۶۸ پروژه گردشگری در دست ‌ساخت است که نزدیک به سه هزار میلیارد بر روی آن سرمایه‌گذاری شده و تعداد تأسیسات گردشگری نیز از ۴۰۰ و اندی مورد به بیش از ۱۱۶۴ مورد رسیده است. ضمن اینکه در بحث اقامتگاه‌های بومگردی اصفهان با ۴۴۴ واحد بومگردی در صدر کشور است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری صنایع دستی میناکاری میراث فرهنگی اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۴۳۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح هتل و آغاز اجرای تله کابین خوشاکو در ارومیه

با حضور معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه و تعدادی دیگر از مسئولان، یک باب هتل در ارومیه افتتاح شد.

این هتل با  ۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با اشتغال‌زایی برای پنج نفر احداث شده و دارای ۳۲ اتاق با ۷۸ تخت اقامتی است.

کلنگ احداث هتل و تله‌کابین خوشاکو ارومیه به زمین زده شد

با حضور معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عملیات احداث هتل و تله‌کابین پیست اسکی خوشاکو ارومیه  آغاز شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در مراسم کلنگ‌زنی این پروژه اظهار کرد: این پروژه در راستای توسعه مسیر گردشگری سبز سرو_اشنویه اجرا می‌شود و دارای یک خط تله‌کابین به طول یک هزار و ۳۰۰ متر  و یک هتل با ۷۰ تخت اقامتی است که افتتاح این پروژه در توسعه گردشگری استان تاثیر مهمی خواهد داشت.
 
مرتضی صفری افزود: نزدیکی به مرز سرو و وجود جاذبه‌های تاریخی و گردشگری آبشارهای سوله‌دوکل و سلوک، پیست اسکی خوشاکو، آب گرم هفت‌آباد و ... از جمله ظرفیت‌های سیلوانا هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • افتتاح هتل و آغاز اجرای تله کابین خوشاکو در ارومیه
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی
  • انعقاد تفاهم‌نامه مشترک حوزه گردشگری با ۶ استان در نمایشگاه ایران اکسپو
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی