Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، حبیب‌الله طاهرخانی در نشست خبری با بیان این‌که موضوع حمل و نقل بین مراکز کار و سکونت در مراکز کلانشهری موضوعی محوری است که می‌تواند کارایی مناطق کلان‌شهری را نشان دهد و آثار مثبت فراوانی در محیط‌زیست، ترافیک و مصرف انرژی به‌جای بگذارد.

وی افزود: اگر در این مناطق حمل و نقل شخصی بر حمل و نقل عمومی غلبه داشته باشد، آسیب‌های فراوانی در پی دارد؛ بنابراین راهکار مناسب برپا و استوار کردن سیاست‌های حمل و نقل عمومی و اولویت‌ بخشیدن به آن است که در کلانشهرهای بزرگ دنیا نیز به کار بسته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که روزانه 200هزار خودرو از سمت کرج به تهران وارد می‌شود و آلودگی فراوانی به دنبال دارد، عنوان کرد: این اتفاق البته از سایر محورها به مقصد تهران نیز انجام می‌شود و مردم از حمل و نقل شخصی استفاده بیشتری می‌کنند و زمانی‌که پایداری هوا بر منطقه حاکم می‌شود، آلودگی زیادی محیط را در بر می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران با استناد به آمارهای وزارت نفت، گفت: 23.5 درصد بنزین کشور در منطقه کلان‌شهری تهران مصرف می‌شود که شامل دو استان تهران و البرز است. در حالیکه این منطقه فقط یک درصد مساحت کشور را در بر می‌گیرد و نتیجه قطعی چنین شرایطی، آلودگی هوا است.

طاهرخانی افزود: در کنار سیاست‌های قیمتی توسعه حمل و نقل ریلی که امکان حمل و نقل انبوه و ارزان را برای شهروندان در مناطق شهری میسر می‌کند، اولویت اصلی و توفیق شهرهای جدید وابسته به فراهم کردن یک سیستم حمل و نقل انبوه، ایمن و ارزان برای شهروندان است و سیاستمان زمانی موفق خواهد بود که این کار را به درستی انجام دهیم. از این رو، توجه به سیستم حمل و نقل ریلی یکی از اولویت‌های اصلی ما در شرکت عمران شهرهای جدید است.

وی با بیان اینکه در مجموع 163 کیلومتر قطار برقی را بین شهرهای جدید و شهرهای مادر در دستور کار داریم، گفت: بخش دیزلی قطار حومه‌ای توسط شرکت راه‌آهن انجام می‌شود و شرکت عمران شهرهای جدید متولی قطارهای برقی این بخش است و عموماً بهره‌برداری این قطارها نیز مترو کلان شهرها است.

وی از آغاز عملیات اجرایی قطار برقی تهران-پردیس به طول 26 کیلومتر تا پایان امسل خبر داد و با بیان این‌که قطار برقی شرکت عمران را قطار هشتگرد به خط پنج مترو تهران متصل می‌شود و گفت: احداث این خط مترو به طول 25  کیلومتر در مراحل نهایی است و به‌زودی افتتاح می‌شود و با بهره‌برداری کامل این خط، امکان جابجایی روزانه 250 هزار نفر وجود دارد که نقش بسیار عمده‌ای در کاهش مصرف سوخت و ترافیک آزادراه قزوین-کرج و کرج-تهران خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی، خط متروی شهر جدید بهارستان-اصفهان به‌طول 15 کیلومتر را پروژه ریلی دیگر شرکت عمران شهرهای جدید خواند که امکان جابجایی 140 هزار مسافر در افق طرح برای آن پیش‌بینی شده است و انتظار می‌رود این خط تا سال 1400 به بهره‌برداری برسد.

وی قطار شهر جدید گلبهار به مشهد به‌طول 46 کیلومتر را دیگر پروژه در این حوزه خواند و گفت: تمرکز ما این است که با استفاده از فاینانس این خط را پیش ببریم و در افق طرح نیز امکان جابه‌جایی 229 هزار مسافر به‌طور روزانه برای آن پیش‌بینی می‌شود.

طاهرخانی، خط متروی فولادشهر-اصفهان به‌ طول 25 کیلومتر و ظرفیت جابه‌جایی 228هزار مسافر به‌صورت روزانه را دیگر خط مترو در دست کار شرکت عمران شهرهای جدید برشمرد و افزود: پیش‌بینی این خط تا سال 1402 به بهره‌برداری برسد. مسیر مجلسی-بهارستان نیز به طول 59 کیلومتر به تازگی شروع شده است و پیش‌بینی می‌کنیم در سال 1402 به بهره‌برداری برسد. عملیات اجرایی خط متروی شهر جدید پردیس به‌طول 26 کیلومتر و ظرفیت جابجایی 226هزار مسافر نیز تا پایان سال جاری آغاز و پیش‌بینی می‌شود تا سال 1403 به بهره‌برداری برسد.

وی یادآور شد: توسعه و توجه به احداث خطوط برقی  از آغاز دولت دوازدهم همواره از اولویت‌های شرکت عمران شهرهای جدید بوده و بخش عمده منابع داخلی شرکت به این سمت هدایت شده است. برای مثال فقط در خصوص قطار برقی هشتگرد در 9 ماهه اول سال جاری حدود 200 میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت عمران شهرهای جدید را استفاده کرده‌ایم.

وی افزود: برای سال آتی با توجه به اینکه احداث قطارها به خصوص در بحث سیگنالینگ هزینه‌بر است، پیش‌بینی کرده‌ایم که در قالب تبصره 5 لایحه بودجه سال 99 بتوانیم از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده کنیم و برنامه ما این است که سال آینده 1000 میلیارد اوراق مشارکت منتشر و آن را به سیستم حمل و نقل ریلی شهرهای جدید متصل کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات انجام‌شده برای احداث مترو شعر جدید پرند گفت: این خط مترو یکی از از موارد مهم حمل و نقل در این شهر است که در ادامه خط مترو شهر آفتاب و فرودگاه بین‌المللی حضرت امام خمینی(ره) قرار دارد و بخشی از آن از فرودگاه تا شهر پرند که حدود 17 کیلومتر است در مرحله روسازی است.

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی متروی پرند شهرداری تهران است و شرکت عمران در خصوص این خط مسئولیتی ندارد. جریان عملیاتی این خط مقداری با کندی پیش می‌رود؛ در این راستا جلساتی را با شهرداری برگزار کرده‌ایم تا در یک چهارچوب مناسب بتوانیم مترو پرند را به بهره‌برداری برسانیم.

وی افزود: این خط به دلیل محدودیت بودجه‌ای و اولویت شهرداری تهران در توسعه حمل‌ونقل درون‌شهری به کندی پیش رفته است اما امیدواریم با مشارکت وزارت راه و شهرسازی بتوانیم به پروژه سرعت دهیم؛ به این منظور به شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده‌ایم که شرکت عمران شهرهای جدید پیگیر متروی از از فرودگاه تا پرند باشد.

طاهرخانی خاطرنشان کرد: در کنار توسعه حمل و نقل ریلی که اولویت و استراتژی نخست ما است از توسعه راه‌های دسترسی کنونی شهرهای جدید نیز غافل نبوده‌ایم و آزادراه تبریز-سهند از جمله اقدامات شرکت عمران در توسعه راه‌های دسترسی شهرهای جدید به شمار می‌رود. این آزادراه جزو پروژه‌های اولویت‌دار شرکت عمران شهرهای جدید است که با مشارکت بخش خصوصی در حال انجام است و هم‌اکنون حدود 60 درصد پیشرفت دارد و پیش‌بینی می‌کنیم تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده زیر بار ترافیکی برود. همچنین در خصوص دسترسی‌های شهر جدید صدرا، تبدیل شدن جاده دوکوهک به شیراز به بزرگراه در حال انجام است و یک دسترسی جدید نیز به آزادراه اصفهان-شیراز در دستور کار قرار گرفته است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۴۵۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌آهن:کنسرسیوم توسعه ریلی از حسن‌نیت ما سوء استفاده کرد

معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن در خصوص قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه با بیان این‌که کنسرسیوم توسعه ریلی از حسن‌ نیت راه‌آهن سواستفاده کرد،‌گفت: کنسرسیوم مذکور به تعهدات خود عمل نکرد. - اخبار اقتصادی -

مرتضی جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه و اظهارات مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی در این رابطه، اظهار کرد: بر اساس صورتجلسه‌هایی که موجود است قرار بر این شد تا راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای قطارهای عملیاتی جهت اصلاح خطوط و ادامه خط‌آهن روزنک-هرات مساعدت کند.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این‌که طی بازدید معاون فنی راه‌آهن،‌ اشکالات در خط‌آهن موجود را کتبا اعلام و آنرا هم برای نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور افغانستان و هم راه‌آهن کشور افغانستان ارسال کردیم.

مقدمات اعزام قطار ترانزیتی افغانستان به ترکیه انجام شد

وی افزود: نظر بر این بود بعد از انجام اصلاحات خط‌آهن، قطار تجاری (افغانستان-ترکیه) راه‌اندازی شود. اما تا کنون هیچ اقدامی که منجر به رفع اشکالات شود به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام نشده است.

معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن با بیان این‌که کنسرسیوم به صورت کلی اعلام کرده که کارهایی را در این رابطه انجام داده است، اضافه کرد: البته مشخص بود با توجه به امکانات این کنسرسیوم، امکان این‌که بتواند استانداردهای اولیه راه‌آهن را فراهم کند، ندارد. به این دلیل که رعایت استانداردها نیازمند به ماشین‌آلات تخصصی دارد و کنسرسیوم مذکور این دستگاه‌ها را در اختیار ندارند.

جعفری با یادآوری این‌که همواره اعلام کرده‌ایم این آمادگی را داریم تا با همکاری راه‌آهن افغانستان به استانداردهای موردنظر برسیم، گفت: در آخرین مکاتبه با کنسرسیوم توسعه ریلی در اواخر سال گذشته تاکید کردیم که نتیجه اقدامات تعهد شده را به راه‌آهن اعلام نکرده‌اید اما در راستای تعاملات قطارهای عملیاتی را به این مسیر اعزام می‌کنیم.

وی بیان کرد: این در حالی بود که کنسرسیوم از حسن نیت راه‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران سوء‌استفاده کرد و واگن تخلیه شده را بارگیری کرده و بدون هیچ هماهنگی با راه‌آهن ایران ارسال کرده است. همان شب (اویل اردیبهشت 1403) از مامور مربوطه و مدیرعامل کنسرسیوم موضوع را پیگیری کردم که گفتند واگن بارداری وارد کشور نشده است.

وی با تاکید بر این‌که در آنجا (افغانستان) هنوز هیچ ارتباطی با مرز نداریم، اظهار کرد: هنوز چه از طریق تلفن ثابت، چه بیسیم و چه تلفن همراه ارتباطی با مرز ریلی نداریم. فقط به استناد اظهارات مدیرعامل کنسرسیوم و مامور وی مبنی بر این‌که لکوموتیو به‌صورت منفرد وارد کشور شده و واگن بارداری وارد نشده، اعلام کردیم که قطاری وارد ایران نشده است.

معاون بهره‌برداری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در عین حال ادامه داد: این در حالی بود که با بررسی‌های صورت گرفته متوجه شدیم کنسرسیوم دروغ گفته و قطار وارد ایستگاه شمتیغ در مرز ایران و افغانستان شده و اظهارات آنها مبنی بر ورود منفر لکوموتیو هم دروغ بوده است.

جعفری افزود: فیلم منتشر شده از ایستگاه روزنک بود و برآورد راه‌آهن این بود که کنسرسیوم توسعه ریلی یک فیلم تبلیغاتی ساخته است. نکته جالب این‌که با مسئولان گمرک هم در این رابطه ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند. چگونه کنسرسیوم مذکور مدعی شده که همه سازمان‌های مربوطه از ورود قطار به کشور اطلاع داشته‌اند؟

وی خواستار ارائه مستندات کنسرسیوم توسعه ملی در رابطه با داشتن مجوزهای لازم برای ورود قطار شد و با بیان این‌که هیچ هماهنگی در جهت در جریان قرار دادن راه‌آهن برای ورود قطار ترانزیتی افغانستان انجام نشده است،‌ اضافه کرد: 10 واگن باردار در مرز شمتیغ متوقف شده است. با دستور مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با ورود این 10 واگن موافقت شد. این در حالی است که هنوز هیچ اقدامی از سوی کنسرسیوم توسعه ریلی برای انجام تشریفات گمرکی صورت نگرفته است.

وی با بیان این‌که کنسرسیوم مذکور اظهارات گمرکی را به گمرک تسلیم نکرده‌اند، تصریح کرد:‌ با توجه به این‌که امکان سوء‌استفاده مجدد کنسرسیوم وجود دارد،‌ فعلاً راه‌آهن اقدامی در این رابطه انجام نداده است. بهتر است کنسرسیوم به جای ادامه دروغ‌پردازی و تشویش اذهان عمومی از مسیر درست کار را پیش ببرند.

وی همچنین گفت: در زمان حاضر در ترکمنستان دو مرز فعال داریم و فعالان اقتصادی در حال واردات و صادرات بار ترانزیتی هستند. در مرز رازی و میرجاوه نیز ترانزیت کالا در جریان است. اما کنسرسیوم توسعه ریلی چون نمی‌خواهد مقررات راه‌آهن را انجام دهد تلاش می‌کند با دروغ‌پردازی جو را بهم بریزد و کارهایی که خارج از مقررات است را انجام دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است!
  • انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران تمدید شد
  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن
  • تهران فقیرترین شهر به لحاظ بهداشتی در بین شهرهای کشور است
  • بخش خصوصی ریلی توان توسعه ندارد
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • تزریق ۲,۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل‌ونقل اصفهان
  • توسعه صدرا با هم افزایی مدیران شتاب می‌گیرد
  • راه آهن: کنسرسیوم توسعه ریلی از حسن نیت ما سوءاستفاده کرد
  • راه‌آهن:کنسرسیوم توسعه ریلی از حسن‌نیت ما سوء استفاده کرد