Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه معارف ــ پژوهشگر برتر کشور و استاد حوزه علمیه خواهران بر لزوم حمایت‌های ویژه از طلاب فعال در زمینه پژوهش در راستای ایجاد انگیزه بیشتر تأکید کرد و گفت: باید زمینه مناسب فعالیت‌های پژوهشی در مدارس علمیه فراهم شود.

هفته پژوهش و فناوری، هفته‌ای است که فرصت مناسبی برای توجه و تمرکز روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در کشور فراهم می‌آورد تا کلیه ذینفعان ضمن اطلاع از روندها و وضعیت موجود در کشور برای آینده، برنامه‌ریزی و اقدامات بهتر و مهم‌تری را در دستور کار خود قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهمترین رسالت هفته پژوهش این است که، این تفکر را در اذهان مسئولان و مردم ایجاد و احیاء نماید که تحقیق و پژوهش نقش مهمی در پیشرفت استان و کشور دارد لذا به منظور ترویج فرهنگ پژوهش در کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چهارمین هفته آذرماه را با توجه به نامگذاری ۲۵ آذر ماه به نام روز پژوهش، با کسب مجوز از شورای فرهنگ عمومی، به نام هفته پژوهش نام نهاد.

با توجه تاکید مقام معظم رهبری به پژوهش و تحقیق در حوزه‌های علمیه و اهمیت این پژوهش‌ها و همچنین پاسخگویی به نیازهای جامعه و اینکه یک طلبه اگر بخواهد در مسیر خود پیشرفت کند و بتواند پاسخگوی نیازهای خود، خانواده و جامعه اسلامی باشد راهی جز پژوهش ندارد. ایکنا یزد در گزارشی به اهمیت پژوهش‌های حوزوی و اولویت‌های جامعه امروزی پرداخته است.

حجت‌الاسلام محمدکارگر شورکی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد در این زمینه می‌گوید: ما حوزویان نباید خودمان را منحصر به چند ساعت درس و بحث نمائیم و نسبت به شبهات بی تفاوت باشیم و در این راستا هرانسانی باید به سهم خود از زمینه سازی، مجهز کردن خود برای آینده، دست به قلم شدن و... استفاده نماید و در حل شبهات تمام کوشش و تلاش خود را داشته باشد و قابلیت مواجه شدن با لشکر عظیم دشمن را در خود ایجاد کند.

شناخت شبهات روز و پاسخ به آنان؛ وظیفه طلاب است

وی با اشاره به شبهات روز جامعه و رفع آن توسط حوزویان گفت: با توجه به شبهاتی که در جامعه تزریق می‌شود از وظایف حوزویان این است که نیازهای جامعه را بشناسند و پاسخگوی شبهات باشند.

کارگر با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مد ظله العالی که فرمودند: عزیزان من! امروز شبهه‌های نو و خطرناکی وجود دارد. آن شبهه‌های قدیمی تمام شد. امروز، شبهه‌ی «ابن کمونه» را کسی مطرح نمی‌کند. امروز شبهات عظیم در تمام زمینه‌های کلامی وجود دارد. از اصل توحید و لزوم دین بگیرید تا به وجود صانع و نبوّت عامّه و نبوّت خاصّه و بعد مسأله‌ی ولایت و مسائل گوناگونی که در زمینه‌های دینی و اسلامی وجود دارد، برسید. همه‌ی اینها مورد بحث است و امروز نسبت به همه‌ی اینها شبهه وجود دارد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد ضمن تبریک هفته پژوهش بر همه پژوهشگران و تمام کسانی که در حال تصنیف، تألیف و در کار تحقیق و پژوهش فعالیت دارند بیان کرد: امیدواریم در فرصتی که فراهم شده است، تمامی حوزویان از آن استفاده کرده و رسالتی که بر دوش است را به نحو احسنت انجام دهیم.

مریم سادات زیارتی، استاد حوزه و دانشگاه نیز با اشاره به زمان مناسب ورود طلاب به عرصه پژوهش اظهار کرد: به نظر بنده یک طلبه دوسال پس از ورود به حوزه باید در زمینه فعالیت‌های پژوهشی ورود کند چون با بخشی از کتب و فضای حوزه آشنایی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه درس «روش تحقیق» از اهمیت به‌سزایی برخوردار است و در دو سال اول حوزه برای طلاب ارائه می‌شود، این امر آغازی برای فعالیت پژوهشی طلاب سطح دو خواهد بود اما سطح سه حوزه باید پژوهش محور باشد و فعالیت‌های پژوهشی در اولویت قرار گیرد.

زیارتی با اشاره به اینکه درس روش تحقیق باید کاربردی ارائه شود بیان کرد: یکی از امور مهم در این درس توجه به بحث تبارشناسی است چون که اگر حیطه کار مشخص نباشد این فعالیت به سرانجام نمی‌رسد و طلبه نمی‌تواند تحقیق خوبی را ارائه دهد.

وی با اشاره به نقش اساتید در این زمینه گفت: باید بحث پژوهش در بین طلاب به صورت کاربردی فرهنگ سازی شود و طلبه از ابتدای شروع فعالیت پژوهشی با منابع اصیل آشنا و آدرس هر مطلبی را از منبع خاص خود ارائه دهد که همت و تلاش اساتید را می‌طلبد به عنوان مثال اگر طلبه حدیثی را در مقالات و کتب خود ارائه می‌دهد باید از کتب حدیثی معتبر باشد .

پژوهش‌های طلاب به رفع شبهات جامعه منجر شود

این مولف و پژوهشگر برتر کشوری در پاسخ به اولویت‌های پژوهشی جامعه امروزی اظهار کرد: طلاب باید به مسائل روز جامعه بپردازند و در حال حاضر با توجه به تبلیغ مسیحیت، وهابیت، عرفان‌های کاذب و ناکارآمدی اسلام در اداره حکومت و ... تلاش مضاعف پژوهشگران در رفع این شبهات را می‌طلبد چونان شهید مطهری که در زمان خویش پاسخگوی شبهات روز بودند.

وی با اشاره به اینکه باید به پژوهش بهاء داده شود ادامه داد: فعالیت‌های پژوهشی در موضوعات مختلف در بین طلاب سطح سه (کارشناسی ارشد) باید از توجه ویژه‌ای برخوردار باشد بدین معنا که پژوهش باید بیش از دروس یا حداقل هم سطح با دروس این مقطع مورد توجه قرار گیرد و می‌توان برای آن امتیازی مساوی با امتیازهای هر درس در نظر گرفت.

زیارتی با اشاره به اینکه متاسفانه پژوهش‌های حوزوی در مواردی انتزاعی، غیر کاربردی و تکراری است،اهمیت پژوهش در مدارس علمیه را یادآور شد و بر فرهنگ سازی این امر تاکید کرد.

استاد موسسه آموزش عالی حوزوی امام حسین (ع) یزد افزود: خود موضوع «پژوهش» و فواید آن می‌تواند به عنوان موضوعی توسط طلاب مورد تحقیق قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه موضوعی که در قالب پژوهش مورد بررسی قرار گیرد، قطعا ملکه ذهن طلبه می‌شود بیان کرد: پژوهش نیاز به تفکر دارد لذا در درس منطق بحث تفکر و مراحل آن باید به صورت کاربردی توسط اساتید آموزش داده شود.

پژوهش‌های کاربردی اولویت طلاب باشد

این استاد حوزه و دانشگاه که 15 سال است در زمینه پژوهش و تالیف کتاب‌های مختلف فعالیت دارد با اشاره به اینکه طلبه صرف یادگیری درس به پژوهشگر موفق تبدیل نمی‌شود گفت: در حال حاضر حمایت‌ها و بسترمناسب مبتنی بر انجام پژوهش وجود ندارد و باید در راستای ایجاد انگیزه بیشتر در بین طلاب فعال، موارد تشویقی و حمایت‌های لازم صورت گیرد.

استاد دانشگاه شهید مطهری بیان کرد: پژوهش‌ یا موضوع محور است یا مسئله محور که مورد اخیر به دلیل تولید علم از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.
وی یادآور شد: با توجه به نقش طلاب در تبلیغ دین که در قالب سخنرانی، مشاوره‌های مذهبی، معلم و استاد شدن و... نمایان می‌شود پژوهش‌های اساسی و کاربردی نقش مهمی را در موفقیت طلبه در امور مذکور ایفا می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۴۷۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلابی که اقدام به تشخیص نیازهای جامعه و حل مسئله می کنند حمایت می شوند

حجت الاسلام و المسلمین محمود ملکدار در نشست نخبگان حوزه های علمیه اصفهان که به مناسبت پاسداشت مقام معلم برگزار شد با اشاره به شخصیت برجسته شهید مرتضی مطهری(ره) اظهار داشت: در عظمت شهید مطهری(ره) همین بس که حضرت امام(رع) درباره این شخصیت فرمود "حاصل عمر من بود" و این بیان بسیار بالایی است که نشان از عظمت این شهید دارد و نشانگر این است که شهید مطهری برای خدا عمل کرد و آنچه که وظیفه داشت انجام داد و درباره ارزشمندی آثار این شهید والامقام امام فرمود "همه آنها بدون استثنا مفید است".

وی افزود: این گلایه وجود دارد که در سالروز شهادت این شهید می باید نشست های علمی بزرگی برگزار می شد و نظام فکری این شهید به جامعه معرفی می شد و این یکی از نشانه ها آن است که ما نسبت به سرمایه های خود توجه نداریم.

مدیر کل حوزه ریاست مرکز خدمات حوزه‌های علمیه حمایت از جامعه نخبگانی حوزه های علمیه را امری مهم بیان کرد و گفت: امروز وظیفه همه است که این حمایت ها را نسبت به نخبگان حوزه داشته باشند و البته مرکز خدمات حوزه های علمیه در حمایت از جامعه نخبگان عملکردی قابل توجه داشته است.

وی اضافه کرد: اکنون نیز حمایت های خوبی در عرصه های مختلف معیشتی، خانوادگی و علمی در حال انجام است.

حجت الاسلام و المسلمین ملکدار عنوان کرد: در سال ۱۴۰۳ علاوه بر خدماتی که داشتیم چند طرح مهم که جزء زیرساخت های حوزه های علمیه است پیگیری شد از جمله بیمه که اصل آن به تصویب رسید.

وی خاطر نشان کرد: در بخش معیشت نیز امسال تلاش شد جهشی اتفاق بیفتد و هم چنین در طرح ایتام حوزویان تلاش شد بیمه خاصی برای آنها در نظر گرفته شود.

مدیر کل حوزه ریاست مرکز خدمات حوزه‌های با تاکید بر حل مسئله و توجه به نیازهای جامعه توسط نخبگان و برگزیدگان حوزه تصریح کرد: حل مسئله و دیدن نیازها بسیار اهمیت دارد و نخبه فردی است که به سراغ حل مسئله برود و نیازها را بداند.

وی افزود: هم اکنون در حال تهیه طرح و پیش نویس دستورالعملی هستیم تا افرادی که اقدام به حل مسئله و تشخیص نیازهای جامعه می کنند مورد حمایت خاص قرار گیرند و اصل حمایت نیز باید به این افراد تعلق گیرد.

دیگر خبرها

  • ظرفیت استقبال از گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا بی نهایت است
  • طلابی که اقدام به تشخیص نیازهای جامعه و حل مسئله می کنند حمایت می شوند
  • فضیلت‌های شهید مطهری باید در بین طلاب و روحانیون نهادینه شود
  • چهارمین همایش حوزه انقلابی، حوزه منتظر برگزار می‌شود
  • ماده واحده «اصلاح ماده ۴ آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی» ابلاغ شد
  • رئیس جمهور ماده واحده شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای اجرا ابلاغ کرد
  • ماده واحده «اصلاح ماده 4 آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی»
  • ‌چهارمین همایش «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» در شیراز برگزار می‌شود
  • نیازمند جهاد تعلیم و تربیت در حوزه های علمیه هستیم
  • المپیاد علمی سراسری طلاب حوزه‌های علمیه پاکستان برگزار شد