Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@06:16:50 GMT

نکوداشت عرس مولانا بر مزار شمس تبریزی

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۴۷۶۶۷

آیین نکوداشت عرس مولانا با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر بر مزار مرادش شمس تبریزی، در خوی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، پس از آن‌که هنرمندان موسیقی، شهرام ناظری و کیهان کلهر، امسال برپایی کنسرت‌های خود را در قونیه ترکیه (مزار مولانا) منتفی کردند، جمعی از هنرمندان نیز از شهرهای مختلف راهی خوی شدند تا روز بیست و ششم آذرماه، آیین گرامی‌داشت مولانا را در سال‌روز وفاتش، در محوطه مزار مراد او و سپس در همایش «فصل وصل» گرامی بدارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنرمندان و هنردوستانی در قالب کاروان‌های متفاوتی از شهرها و استان‌هایی چون تهران، البرز، قزوین، مازندران، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، روز سه‌شنبه (۲۶ آذرماه) در سال‌روز وفات مولانا (روز عرس) راهی خوی شدند تا پس از بازدید از کاروانسرای یام و موزه شهر و مسجدجامع مرند، یا مقبره‌الشعراء تبریز، با حضور در محوطه میل شمس، یاد و مقام مولانا و شمس را بر سر مزار شمس تبریزی گرامی بدارند.

در این آیین، فاضل جمشیدی - خواننده -، بهزاد فراهانی - بازیگر -، اسفندیار قره‌باغی - خواننده اپرا - و سیدحبیب نبوی - مولاناپژوه - بر سر مزار شمس، برای حاضران سخنرانی کردند و برخی از حاضران نیز به شعرخوانی پرداختند.

سپس کاروان یادشده با حضور در سالن آمفی‌تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوی، در مراسم مشترکی با اهالی فرهنگ و هنر این شهر و شهرهای مجاور و نیز برخی از مسوولان محلی و منطقه‌ای، به نام «فصل وصل» که به مناسبت روز عرس مولانا و با همکاری تولیت شمس تبریزی و موسسه اندیشه و فرهنگ زریاب ترتیب داده شده بود، حضور یافتند.

در این مراسم که با تعدادی سخنرانی، اجرای موسیقی، شعرخوانی، پخش کلیپ درباره جاذبه‌های فرهنگی تاریخی خوی و آستان شمس تبریزی و نیز اهدای تندیس شمس تبریزی همراه بود، فاضل جمشیدی - خواننده و آهنگساز موسیقی سنتی و کلاسیک ایران - در سخنانی، گفت: ما در متن یک رویداد فرهنگی و مسوولیت اجتماعی مهم قرار گرفته‌ایم؛ احساس مسوولیتی که موجب شد امسال، کاروان فرهنگ و هنر با همت‌های فردی و هزینه شخصی، به جای قونیه راهی خوی شود. هرچند با اطمینان امید داریم که سال و سال‌های آینده، با همراهی مسوولان امر و نیز بخش خصوصی، جمعیت پرشماری در این روز و این مناسبت راهی دیار خوی شوند.

او در ادامه از حمایت برخی از رسانه‌های معتبر کشور از این رویداد تشکر کرد.

همچنین بهزاد فراهانی - بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون - در سخنانی، با ذکر چند خاطره از دوران فعالیت هنری خود گفت: شخصا به این افتخار می‌کنم که فردی عملگرا هستم. ما باید عملگرا باشیم، از حرف بگذریم و به عمل برسیم.

در ادامه، دکتر سیدحبیب نبوی - استاد دانشگاه و پژوهشگر - در سخنانی تاکید کرد: ما به جایی که مزار شمس در آن‌جا باشد حتما احترام می‌گذاریم اما واقعیت این است که هر که شمس را بیشتر بشناسد، شمسایی است. وقتی ما حوصله آشنایی با شمس و مولانا را نداریم، نسبت واقعی‌مان با آنان چیست؟ واقعیت این است که ارتباط علمی، فکری و نظری ما با شمس و مولانا بسیار سست است.

این مولاناپژوه با انتقاد از تلقین کتابی چون «ملت عشق» به عنوان نماینده تفکر شمس و مولانا، گفت: شما نباید مولانا و شمس را از این کتاب بشناسید. این کتاب به تفکر شمس و مولانا ربطی ندارد. باید دو کتاب واقعی و ارزشمند را در شناسایی تفکر و مولانا، دست کم تورق کنید؛ همچنین خود «دیوان غزلیات شمس» و نیز «مثنوی معنوی» را.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: وقتی ما مدعی شمس و مولانا هستیم حداقل ساعتی باید درباره مولانا و شمس تورق و تفکر و جهان آنان را تفحص کنیم.

اجرای موسیقی بداهه سه خواننده همزمان ازجمله فاضل جمشیدی همراه با ساز تار و تنبک و نیز اجرای سرود «ای ایران...» توسط اسفندیار قره‌باغی، از بخش‌های دیگر این مراسم بود.

در پایان نیز با حضور برخی از مسوولان محلی، تندیس شمس تبریزی به سیدحبیب نبوی، بهزاد فراهانی و اسفندیار قره‌باغی اهدا شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۴۷۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجدید پیمان با شهیدالداغی در قالب کاروان خودرویی

به مناسبت سالگرد شهادت شهید«حمیدرضا الداغی» و حمایت از اقدام غیرتمندانه فراجا در «طرح نور»، کاروان خودرویی از محل بهشت رضا (ع) مشهد تا مزار شهید غیرت سبزوار حرکت کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سبزوار،به مناسبت سالگرد شهادت شهید والامقام «حمیدرضا الداغی» و حمایت از اقدام غیرتمندانه فراجا در عرصه عفاف و حجاب «طرح نور» کاروان خودرویی از روز گذشته با حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، خانواده معظم شهدا و ایثارگران از محل حسینیه حاج قاسم سلیمانی بهشت رضا (ع) مشهد حرکت خود را به سمت مزار شهید غیرت در سبزوار آغاز کردند.

در همین راستا حجت الاسلام مهدی حسن زاده نامقی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی اظهارداشت: همزمان بااولین سالگرد شهادت شهید غیرت حمیدرضا الداغی پویش مردمی تجدید پیمان با شهید غیرت و حمایت از اقدام فراجا در طرح نور(عفاف وحجاب) و امروز تلاقی پیدا کرده است با 5 اردیبهشت سالروز حادثه تاریخی طبس که نیروهای نظامی امریکا به خاک مذلت کشیده شدند.

وی افزود:خداوند متعال در واقعه طبس معجزه خود را نشان داد و این حادثه همیشه مایه مباحات نیروهای انقلاب اسلامی و شرمساری استکبار جهانی است.

حجت الاسلام حسن زاده نامقی تصریح کرد: کاروان خودرویی  تجدید پیمان با شهید غیرت از جوار شهدای بهشت رضا(ع) مشهد  آغاز شد تا مزار شهید غیرت و دیدار و غبار روبی مزار وی؛ امیدواریم راه این شهید را بتوانیم غیرتمندانه ادامه دهیم.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • عطر افشانی مزار شهدای کارگر خوزستان
  • نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
  • واژگونی رانا با یک جان باخته در محور بجستان به روستای مزار
  • نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان
  • تجدید پیمان با شهیدالداغی در قالب کاروان خودرویی
  • هفته کارگر در بوشهر با گلباران مزار شهدا آغاز شد
  • توزیع رایگان کیسه‌های پارچه‌ای در بازارهای کوثر ویژه هفته نکوداشت اصفهان
  • مراسم نکوداشت امام جمعه فقید بجنورد برگزار می‌شود
  • محرومیت زنان تبریزی پیامد جیمی جامپ اراکی؟!
  • تصاویر فاتحه خوانی رئیسی بر مزار اقبال لاهوری | ویدئو