Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@21:24:11 GMT

سرنوشت استیضاح ترامپ در سنا

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۴۹۶۹۰

سرنوشت استیضاح ترامپ در سنا

خبرگزاری رویترز در آستانه تصویب استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان، به روندهای بعد از آن پرداخت و نوشت: مجلس نمایندگان درصدد است دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا را بر سر مساله فشار آوردن بر اوکراین باهدف انجام تحقیقاتی علیه رقیب سیاسی شخص رئیس جمهوری، رای به استیضاح او دهد.

انتظار می‌رود امروز همه اعضای مجلس نمایندگان درباره استیضاح رای‌گیری کنند؛ انتظار آن است که نمایندگان دموکرات همگی در صف موافقت با این موضوع رای دهند اما برخی از دموکرات‌ها (در دادن رای موافق) قصور خواهند کرد اما شمار آنها به اندازه‌ای نخواهد بود که بتواند دو سوم آرا لازم برای رای آوردن استیضاح را تحت شعاع قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته با وجود تصویب استیضاح در مجلس نمایندگان، ترامپ تا زمان نتیجه دادگاه سنا در کاخ سفید باقی خواهد ماند.

اگر استیضاح در مجلس نمایندگان رای آورد، آنگاه نمایندگان برای ارائه استیضاح در صحن سنا جهت دادگاهی کردن  چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا، از میان خود افرادی را انتخاب خواهند کرد که به نظر، بیشتر آنها از کمیته قضایی و برخی نیز از کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان خواهند بود زیرا قضیه استیضاح ترامپ را پیگیری می‌کردند. این افراد در جلسه دادگاه ترامپ در صحن سنا، نقش مدعی عموم را ایفا خواهند کرد.

ترامپ آنگاه در اوایل ماه ژانویه (۲۰۲۰) در صحن سنا محاکمه می‌شود تا مشخص شود باید از سِمت ریاست جمهوری آمریکا کنار گذارده یا ابقا شود.
به گفته میچ مک کانل (Mitch McConnell) رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا، این جلسه در اوایل ماه ژانویه برگزار خواهد شد.
سنا اکنون در کنترل  هم‌حزبی‌های دونالد ترامپ قرار دارد که اکثریت آنها از شخص رئیس جمهوری آمریکا دفاع می‌کنند.

براساس این گزارش، برای محکوم شدن رئیس جمهوری آمریکا در این جلسه دادگاه، به آرا دو سوم از ۱۰۰ نماینده سنا نیاز است؛ یعنی با توجه به آنکه ۵۳ نماینده در سنا جمهوریخواه‌ هستند باید برای رای آوردن استیضاح، نزدیک به ۷۰ سناتور به  آن رای موافق دهند.



 

بنابراین گزارش، در جریان استیضاح، مجلس سنا به صحن یک دادگاه علیه رئیس جمهوری آمریکا بدل می‌شود، بدین صورت که « جان رابرتس - John Roberts » قاضی ارشد فدرال و رئیس قوه قضائیه آمریکا بعنوان حَکَم در آن قرار خواهد گرفت و نمایندگان اعزامی از مجلس نمایندگان - که اسیتضاح را به صحن مجلس سنا آورده‌اند - بعنوان مدعی عموم و اعضای سنا نیز در نقش هایت منصفه عمل خواهند کرد.

رویترز نوشت: این دادگاه می‌تواند با فرخواندن برخی شهود به دادگاهی به نهایت فرسایشی بدل شود که ۶ روز هفته و تا ۶ هفته زمان ببرد.
به نوشته این رسانه، مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا گفته است، سنا می‌تواند این روند را کوتاه کند و پس از مطرح شدن بحث استیضاح در صحن سنا، آن را به رای گذارد، اما مک کانل دراین باره با کاخ سفید همچنان در حال رایزنی است.


به گزارش ایرنا، موضوع استیضاح دونالد ترامپ در پی افشای تماس تلفنی او با « ولودیمیر زلنسکی » رئیس جمهوری اوکراین بود. ترامپ در این مکالمه از همتای اوکراینی‌اش خواست در مورد فعالیت‌های مالی جو بایدن و پسرش هانتر تحقیق کند. ترامپ، پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین را به این تحقیقات منوط کرد.

با افشای محتوای مکالمه تلفنی ترامپ و زلنسکی، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان که در مقابل درخواست‌ها برای آغاز فرآیند استیضاح مقاومت کرده بود، به طور رسمی خواستار شروع تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ شد.
ترامپ در نامه به پلوسی از تماس تلفنی خود با زلنسکی دفاع کرده و نوشت این گفت‌وگوی تلفنی «بد جلوه داده شده است.»

کمیته قضایی مجلس نمایندگان در شرح پرونده‌ای علیه چهل و پنجمین رییس جمهوری آمریکا، یک گزارش ۶۵۰ صفحه‌ای منتشر و ترامپ را به خیانت به کشور متهم کرده است.
رئیس جمهوری آمریکا از سوی دموکرات‌های مجلس نمایندگان با دو لایحه استیضاح یکی سوءاستفاده از قدرت و دیگری کارشکنی در کار کنگره رو به‌روست.

ترامپ سه‌شنبه شب به وقت محلی( ۲۶ آذر) با ارسال نامه‌ای شدیداللحن خطاب به پلوسی نوشت: زمان آن فرا رسیده است که شما و دموکرات‌های حزب‌گرا در کنگره، به سرعت خیالبافی در مورد استیضاح را کنار بگذارید و به روال کار کردن برای مردم بازگردید؛ این اقدام چیزی جز تلاش غیرقانونی و حزبی برای کودتا نیست.
با این حال، دیروز نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر از موافقان استیضاح چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا در چندین ایالت این کشور راهپیمایی کردند تا حمایت خود را از برکناری دونالد ترامپ اعلام کنند.

اروپام **۱۳۰۲**  ۲۰۲۳

برچسب‌ها مجلس نمایندگان آمریکا  مجلس سنا دونالد ترامپ استیضاح ترامپ ایالات متحده آمریکا پروندهٔ خبری فرآیند استیضاح ترامپ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس نمایندگان آمریکا مجلس سنا دونالد ترامپ استیضاح ترامپ ایالات متحده آمریکا مجلس نمایندگان آمریکا مجلس سنا دونالد ترامپ استیضاح ترامپ ایالات متحده آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۴۹۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا گفته است که در صورت انتخاب مجدد، کمکی به اوکراین اختصاص نخواهد داد، مگر اینکه اروپا نیز بودجه‌ای برای کمک به این کشور اختصاص دهد.

رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با مجله تایم گفت: "اگر اروپا به اندازه مبالغی که آمریکا برای کمک به اوکراین متحمل می‌شود، ما نیز پرداخت نخواهم کرد. اگر اروپا نپردازد، پس چرا ما باید پرداخت کنیم. "

در ۱۰ فوریه، ترامپ که متقاضی نامزدی ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه است، در گفتگو با هواداران خود در کارولینای جنوبی، از یکی از دیدارهایش با رهبران کشور‌های عضو ناتو در زمانی که رئیس جمهور آمریکا بود گفت. به گفته وی، سپس یکی از همکاران خارجی وی از او پرسید که آیا ایالات متحده آماده است تا در صورت تهدید احتمالی روسیه و در صورت عدم پرداخت کمک مالی به ناتو، ایالات متحده از این اتحاد دفاع کند. ترامپ پاسخ داد که از چنین اتحادی دفاع نخواهد کرد و علاوه بر این، روسیه را تشویق خواهد کرد تا هر کاری که می‌خواهد انجام دهد. رئیس جمهور سابق مشخص نکرد که این مکالمه چه زمانی و در کجا انجام شده است.

روسیه بار‌ها موضع خود را در مورد وضعیت پیرامون اوکراین در سطوح مختلف نشان داده است. همانطور که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشتر اشاره کرد، مسکو همیشه برای حل دیپلماتیک بحران آماده بوده و می‌ماند و آماده پاسخگویی به پیشنهادات واقعا جدی است، در حالی که رژیم کی‌یف مذاکرات با روسیه را قطع و ممنوع کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: این اعتراضات دانشجویی نیست، تروریسم است
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا