Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@16:09:44 GMT

تشریح شگردهای صندلی فروشی کلاهبرداران

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۵۰۰۶۴

تشریح شگردهای صندلی فروشی کلاهبرداران

سید حسین طباطبایی در گفتگو با خبرنگار مهر، در تشریح جزییات شناسایی باند جعل مدارک و فروش صندلی پزشکی در این دانشگاه اظهار کرد: کشف این باند از ناحیه دانشگاه صورت گرفته و ما در حال حاضر شاکی پرونده هستیم. 

رئیس مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در مورد مدارک جعلی و تقلب های این چنینی تا زمانی که کار به دانشگاه کشیده نشود، قطعا دانشگاه در جریان قرار نمی گیرد اما به محض آنکه اولین استعلام از دانشگاه صورت بگیرد، سیستم های هوشمند درون دانشگاه متوجه می شوند و ردیابی خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در نهایت این موضوع به دستور بازپرس به ضابط ارجاع داده می شود که این ضابط می تواند نیروی انتظامی باشد یا وزارت اطلاعات. 

طباطبایی تعداد افرادی که به جعل مدارک دانشگاه آزاد اقدام کرده اند را «خیلی زیاد» عنوان کرد و گفت: دانشگاه آزاد برادر بزرگ نظام آموزش عالی است و در واقع سهم بزرگ تر این مجموعه (آموزش عالی) متعلق به دانشگاه آزاد است؛ بنابراین در این گستره بزرگ احتمال هر تخلفی وجود دارد ولی ما تمام تمرکز خود را بر این گذاشته ایم که در دانشگاه این اتفاق نیفتد.

استقرار سامانه های هوشمند برای مقابله با جعل

وی در ادامه با اشاره به استقرار سامانه های هوشمند امنیتی و دقیق در دانشگاه آزاد، خاطرنشان کرد: با راه اندازی این سامانه ها، احتمال جعل و تقلب مدارک در دانشگاه بسیار کاهش یافته و حتی می‌توان گفت به صفر نزدیک شده است؛ یعنی نمی شود مدرکی جعلی باشد و به دانشگاه آزاد بیاید و ما استعلام کنیم ولی متوجه نشویم.

برخی مدارک جعلی اند اما درخواست استعلامی به دانشگاه نمی رسد

رئیس مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه آزاد افزود: البته در بسیاری از موارد خیلی از این مدارک از دانشگاه مورد استعلام قرار نگرفته است؛ یعنی فردی مدرکش را جعل کرده و آن را به سازمان و یا شرکتی ارائه داده ولی هیچ وقت برای تایید آن مدرک، استعلامی از دانشگاه آزاد گرفته نشده است. 

مدارک جعلی در دانشگاه آزاد شناسایی می شوند

این مقام مسئول دانشگاه آزاد ادامه داد: امروز هر مدرکی خارج از سیکل دقیق قانونی دانشگاه اخذ شده باشد و یا حتی بخشی از آن قانونی نباشد، از طریق سامانه های هوشمند دانشگاه رد می شود و استعلام آن مورد پذیرش قرار نمی گیرد.

به سراغ جاعلان رفتیم/هماهنگی با دادسرای امنیت و وزارت اطلاعات

وی با اشاره به تغییر رویه مقابله با جعل مدارک در دانشگاه آزاد از ۲ سال و نیم گذشته گفت: سابقا اگر فردی مدرکی جعلی به دانشگاه ارائه می داد، از او شکایت می کردند اما از دو سال و نیم گذشته فرایند مقابله با جعل مدرک را توسعه دادیم و ریشه ای تر به آن پرداخته ایم؛ به طوری که به سراغ «جاعلان» رفتیم و با دادسرای امنیت، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات هماهنگ شدیم. بنابراین اگر به هر مورد مشکوکی برخورد کنیم، بلافاصله شبکه های جاعل شناسایی و منهدم می شوند.

رئیس مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه آزاد اضافه کرد: به واسطه این هماهنگی ایجاد شده میان دانشگاه و دستگاه های امنیتی و قضایی، انبوهی از مدارک جعلی دیگر از جمله شناسنامه جعلی، پاسپورت و کارت ملی دیپلم و ... کشف شده است.

از جعل ریز نمرات تا جعل دیپلم!

طباطبایی در پاسخ به این سوال که در دانشگاه آزاد چه مواردی از جعل شناسایی شده است؟ تصریح کرد: جعل ریز نمرات و مدرک پایه (دیپلم) از مواردی است که شناسایی شده است. به طور مثال فرد با دیپلم جعلی به دانشگاه آزاد می آید و شروع به تحصیل می کند، دانشگاه آزاد در فرایندی صحت این مدرک را استعلام می کند و بلافاصله با او برخورد می شود.

شگردهای کلاهبرداران در فروش صندلی های پزشکی آزاد

وی در پاسخ به این سوال که آیا در موضوع فروش صندلی های پزشکی دانشگاه آزاد، دانشجویان در کلاس ها مستقر شده اند و یا قبل از آن این شناسایی صورت گرفته است؟ گفت: نخیر، در ارتباط با شخصی که خودم در جریان آن هستم، لزوما اینطور نبوده که طرف رسما در دانشگاه مشغول به تحصیل شده باشد. روند به این صورت است که فرد کلاهبردار با شگردهای خاصی، پول را می گیرد؛ با اطلاعاتی که کسب کرده به او می گوید تو به فلان کلاس می روی و فعلا اسمت در لیست استاد نیست و تا آخر ترم، کارت انجام خواهد شد. طرف مقابل هم فکر می کند قبول شده ولی در امتحان پایان ترم مشخص می شود که فرد اصلا در دانشگاه پذیرفته نشده است.

کلاهبرداری از طریق ثبت نام در تکمیل ظرفیت

رئیس مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه آزاد به دلیل رقابت جدی در رشته های پزشکی، بحث کلاهبرداری هم بیشتر در فروش صندلی های پزشکی است، گفت: یک مدل دیگر از کلاهبرداری که سابقا با آن مواجه شدیم، این بود که کلاهبردار به فرد می گوید: «در رشته های غیر از پزشکی صندلی خالی برایت فراهم می کنیم». پس از آن مشخصات فرد را می گیرد و در تکمیل ظرفیت ثبت نام می کند و با رتبه و ترازی که فرد کسب کرده، جایی را انتخاب می کند که احتمال قبولی اش وجود دارد و در نهایت فرد با مراجعه به سیستم می بیند که قبول شده است. در اینجا روال کار قانونی است اما در واقع کلاهبرداری صورت گرفته و پول کلانی رد و بدل شده است؛ در حالی که اگر خود فرد (داوطلب) هم همین کار را می کرد قبول می شد.

رقم یک میلیاردی برای فروش صندلی پزشکی آزاد!

طباطبایی درباره رقم هایی که افراد سودجو در ارتباط با فروش صندلی پزشکی و یا جعل مدارک دریافت کرده اند، گفت: ارقام متنوع است؛ کلاهبردار مشتری خودش را ارزیابی می کند و از ۱۰ و ۲۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان از فرد دریافت می کند. حتی در موضوع فروش صندلی پزشکی موردی داشتیم که فرد کلاهبردار ۱ میلیارد تومان پول گرفته بود.

وی با اشاره به اینکه قربانیان این فرایند، مقصر و شریک جرم هستند، تصریح کرد: فقط فرد جاعل مجرم نیست، بلکه درخواست کنندگان نیز مجرم هستند و مجازات می شوند؛ قاعدتا اگر فردی بخواهد فرایند رسمی و تعریف شده ورود به دانشگاه را کنار بگذارد و فرایند غیر مشروع وارد دانشگاه شود، مجرم است.

کد خبر 4800630 مهتاب چابوک

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی جعل اسناد دانشگاه ها سردار رحیمی پلیس آگاهی وزارت اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه ها سازمان سنجش آزمون کارشناسی ارشد وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه های ایران دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت مسعود سلیمانی روز دانشجو دانشگاه پیام نور شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشجویان محمد مهدی طهرانچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۰۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات پلیس برای عدم شماره‌گذاری تاکسی‌های برقی و ون‌ها

معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیکی پلیس راهور فراجا علت عدم شماره گذاری تاکسی‌های برقی و خودروهای ون و دیگر خودروها از سوی پلیس را اعلام کرد. - اخبار اجتماعی -

سرهنگ علی زارع؛ معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیکی پلیس راهور فراجا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پلیس برای شماره گذاری ون‌های شهرداری و خودروهای برقی منعی دارد، اظهار کرد: پلیس هیچ منعی برای شماره گذاری خودروهای برقی و ون‌های شهرداری ندارد.

وی با اشاره به نحوه شماره گذاری خودروهای برقی گفت: همانطور که می‌دانید باید اسناد مجوزی از طرف وزارت کشور برای خودروهای برقی صادر شود و تمامی مدارک کامل باشد تا بشود این خودروها را شماره گذاری کرد، همچنین باید این خودرو به پلیس راهور معرفی شود تا پلیس طبق مدارک اقدام به شماره گذاری خودروهای برقی کند.

معاون فنی، مهندسی و خدمات ترافیکی پلیس راهور خاطرنشان کرد: پس بنابراین اگر مدارک یک خودروی کامل باشد پلیس هیچ منع و مشکل قانونی برای شماره گذاری این خودروها ندارد و اگر خودرویی شماره گذاری نمی‌شود علتش کامل نبودن مدارک است.

سرهنگ‌ زارع در ادامه یادآور شد: همچنین برای شماره گذاری ون‌های شهرداری هم منعی وجود ندارد، در گذشته تعدادی از این ون‌ها که مدارکشان کامل بوده است، شماره گذاری شده‌اند، اکنون برای باقی ون‌ها اگر مدارک کامل باشد پلیس سریعا اقدام به شماره گذاری این خودروها می‌کند، چراکه این خودروها قرار است در حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: البته دلیل دیگر پلیس برای تسریع در شماره گذاری خودروهای حمل و نقل عمومی این است که این خودروهای جدید می‌توانند در کاهش آلودگی هوا موثر باشند.

معاون فنی، مهندسی و خدمات ترافیکی پلیس راهور گفت: پس بار دیگر تکرار می‌کنم که اگر اسناد خودرویی به ویژه خودرویی که قرار است در حمل و نقل عمومی استفاده شود، کامل باشد و مصوبه شورای عالی ترافیک (برای خودروهای حمل و نقل عمومی) را داشته باشند و همچنین گواهی‌ها و مدارک اداره محیط زیست و اداره استاندارد را هم داشته باشد پلیس هیچ منعی برای شماره گذاری خودروها ندارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کلاهبرداران در کمین سرقت اطلاعات شخصی و بانکی افراد
  • کشف ۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در همدان
  • تشریح ۵ گام ارتقای تعلیم و تربیت اجتماعی
  • ۳۰۰۰کیلوگرم چوب قاچاق از یک کامیون در یاسوج کشف شد
  • کلاهبرداری تتر چیست و چطور آن را تشخیص دهیم
  • گام به گام تا ویزای توریستی کانادا
  • علت محبوبیت رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در کشورمان چیست؟
  • جزئیات جایزه ملی جوانی جمعیت تشریح شد؛ ضرورت افزایش ظرفیت دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه‌ها
  • توضیحات پلیس برای عدم شماره‌گذاری تاکسی‌های برقی و ون‌ها
  • تعطیلی دانشگاه لهستانی به جرم فروش مدرک/ مدیران سیاسی و نظامی مشتریان مدرک تقلبی بودند