Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مغز مادران و نوزادان با هماهنگ‌سازی امواج مغزی، به عنوان یک "شبکه بزرگ" با یکدیگر در تعامل هستند اما سطح اتصال امواج مغزی با توجه به وضعیت عاطفی مادر متفاوت است؛ وقتی مادران احساسات مثبت بیشتری ابراز کنند، مغز آنان به مراتب بیشتر با مغز کودک خود متصل می‌شود و این ارتباط بیشتر به یادگیری و رشد مغزی کودک کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش نیوز، در این تحقیق از روشی به نام الکتروانسفالوگرام (EEG) استفاده شده تا در هنگام تعامل مادر و نوزاد، سیگنال‌های مغزی بررسی شوند. محققان دریافتند، مادران و نوزادان تمایل به همگام‌سازی امواج مغزی خود دارند و این مورد به‌خصوص در فرکانس 6-9 هرتز، محدوده آلفا شیرخوار کاملا مشهود است.

محققان با مشاهده ویژگی‌ها و ساختار اتصال عصبی بین فردی با استفاده از روش ریاضی تجزیه و تحلیل شبکه، چگونگی جریان اطلاعات و نحوه عملکرد در هر مغز را به صورت جداگانه و به صورت یک شبکه بررسی کردند.

مادران و نوزادان تمایل دارند زمان زیادی در کنار هم در یک وضعیت احساسی مثبت باشند و در این زمان مغز آنان به یکدیگر بسیار متصل می‌شود. نتایج این تحقیق نشان داد که تعامل مثبت، با تماس زیاد چشم، توانایی عملکرد مغز مادر و نوزاد را به عنوان یک سیستم واحد افزایش می‌دهد و موجب اشتراک‌گذاری و جریان کارآمد اطلاعات بین مادر و نوزاد می‌شود.

دکتر ویکی لئونگ از گروه روانشناسی دانشگاه کمبریج، اظهار کرد: نتایج تحقیقات پیشین نشان داده وقتی ارتباط عصبی بین مادران و نوزادان قوی باشد، نوزادان پذیرش بیشتری دارند و آماده یادگیری از مادران خود هستند.

وی گفت: "در این مرحله از زندگی، مغز کودک توانایی تغییرات چشمگیری دارد و این تغییرات توسط تجربیات کودک هدایت می‌شود. با استفاده از لحن احساسی مثبت در طول تعامل‌های اجتماعی، والدین می‌توانند با نوزادان خود ارتباط بهتری برقرار کرده و محرک ظرفیت ذهنی کودک شوند. "

نتایج همچنین حاکی از آن است که نوزادان مادران افسرده ممکن است شواهد کمتری از یادگیری به دلیل ضعف اتصال عصبی بین مادر و نوزاد داشته باشند. مادرانی که به دلیل افسردگی بالینی حالت روانی کم و یا منفی را تجربه می‌کنند، تمایل به تعامل کمتری با کودک خود دارند. گفتار آنان متفاوت، تماس چشمی کمتری دارند و زمانی که کودک قصد دارد با مادر ارتباط برقرار کند واکنش کمتری مشاهده می‌کند.  

دکتر لئونگ گفت: "احساسات ما روش به اشتراک گذاشتن مغز ما با دیگران را تغییر می‌دهد در واقع احساسات مثبت به ما کمک می‌کند تا به روشی بسیار کارآمدتر ارتباط برقرار کنیم. افسردگی می‌تواند تأثیر منفی بر توانایی والدین در برقراری ارتباط با کودک خود داشته باشد. در نتیجه، تمامی علائم اجتماعی که به طور معمول باعث ایجاد ارتباط می‌شوند، به راحتی در دسترس کودک قرار نمی‌گیرند و کودک از ورودی احساسی مطلوب مورد نیاز برای رشد برخوردار نمی شود".

ارتباط عاطفی والدین و فرزندانشان در اوایل زندگی بسیار مهم است اما در مورد زیربناهای عصبی آن اطلاعات کمی وجود دارد. این تحقیق نخستین مطالعه تصویربرداری از مغز دو فرد مرتبط است که به بررسی چگونگی و علت ارتباط عصبی بین فردی، نوزادان با مادران و کیفیت عاطفی تعامل اجتماعی آنان پرداخته است.

انسان‌ها به عنوان یک گونه اجتماعی، حالت‌های عاطفی را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و این کار نشان می‌دهد، چگونه احساسات ارتباط بین دو فرد در سطح عصبی تغییر می‌کند.

محققان اظهار کردند: یافته‌های آنان در مورد بسیاری از انواع پیوندهای وابسته، از جمله بین زوج‌ها، دوستان نزدیک و خواهر و برادرها  صادق است. قدرت تاثیر وابسته به این است که هر دو نفر همدیگر را چگونه می‌شناسند و میزان اعتماد بین آنان چگونه است.

نتایج این تحقیق در نشریه NeuroImage منتشرشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی ارتباط عاطفی سلامت مادر و کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۰۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«طرح نفس» جان ۱۴ نوزاد کرمانشاهی را نجات داد

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه گفت: طرح «نفس» که مخفف «نجات فرزندان سقط» است، از ابتدای فروردین‌ سال ۱۴۰۲ آغاز شده و تاکنون جان ۱۴ کودک در معرض سقط عمدی را نجات داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، رضا منصوری امروز _ یکشنبه نهم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح نفس مخفف نجات فرزندان سقط، در استان کرمانشاه با محوریت سازمان بسیج جامعه پزشکی کرمانشاه و با هدف کار همه جانبه برای نجات فرزندان سالم سقط عمدی (جنایی) فروردین ۱۴۰۲ تأسیس شد و شروع به کار کرد.

وی افزود: فرهنگ‌سازی، شبکه‌سازی و شناسایی والدینی که قصد سقط فرزند سالم خود دارند با ارائه مشاوره مذهبی و روانشناسی، خدمات حمایتی درمانی و معیشتی برای مادران با مشکل مالی از اقدامات اصلی انجام شده در این طرح است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه️ تصریح کرد: سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۰ جلسه با مسئولان و مدیران ارشد استان، حوزه‌های بسیج خواهران و کمیته اجرایی داخلی در راستای پیگیری اهداف طرح تشکیل شد.

منصوری ادامه داد: طی هشت روز نمایشگاه مناسبتی برگزار و ۳۹ مورد مشاوره انجام شده است و با یک دستاورد بزرگ، ۳۱ مورد انصراف از سقط جنین ادامه دادند و ۱۴ نوزاد متولد شدند.

وی اضافه کرد: در این راستا به ۱۲ خانواده سبد معیشتی تقدیم و خدمات رایگان درمانی، مشاوره و پاراکلینیکی ارائه شد.

کد خبر 748793

دیگر خبرها

  • نسل کنونی جامعه در جنگ تمام عیار رسانه ای قرار دارند
  • تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان (عکس)
  • ثبت نام ۲۴ هزار مادر دارای سه فرزند در طرح بیمه رایگان
  • (تصاویر) تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان
  • مادر دیانا به قتل فرزند بیمارش اعتراف کرد
  • لزوم پیوند کودکان با طبیعت از بدو تولد
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید
  • «طرح نفس» جان ۱۴ نوزاد کرمانشاهی را نجات داد
  • راز قتل دختربچه ۱۱ ساله اصفهانی فاش شد
  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید