Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@11:20:59 GMT

گذر از هفت‌خان برای رسیدن به شب چله

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۵۰۸۴۳

گذر از هفت‌خان برای رسیدن به شب چله

ایسنا/قزوین شب چله طولانی‌ترین شب سال است و هیچ‌چیز حتی هفت خان اقتصادی و افزایش قیمت کالاها نیز نمی‌تواند این صمیمت را از خانواده‌های ایرانی بگیرد.

وقتی پاییز برگ‌ریزان جای خود را به زمستان می‌دهد ایرانی‌ها طولانی‌ترین شب سال را جشن می‌گیرند. در این جشن کوچک‌ترها به خانه بزرگ‌ترها رفته و صله‌رحم به‌جای می‌آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیچ‌چیز حتی افزایش قیمت کالاها نمی‌تواند این صمیمت را از ایرانی‌ها بگیرد، حمدالله اکبری پدربزرگی است که پیش از شب یلدا خریدهای خود را آغاز کرده و راهی بازار قزوین شده است، با او همراه می‌شویم.

انار و هندوانه از میوه‌های خاص شب یلدا است که از هرچه بگذریم از آن‌ها نمی‌توانیم گذشت، این پدربزرگ که سال‌هاست تجربه خرید دارد در ابتدا هندوانه‌ای را برمی‌دارد و بالاخره یکی را انتخاب و خرید می‌کند.

بعد از هندوانه نوبت به انار می‌رسد انواع انار در مغازه‌ها خودنمایی می‌کنند، انارهایی که با دانه‌های سیاه و قرمز خودنمایی می‌کنند؛ پدربزرگ چند کیلو انار هم می‌خرد و راهی می‌شود.

فروش هندوانه از ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان

ربیع طهماسبی جانشین اتحادیه بنکداران میوه و تره‌بار و خشکبار به ایسنا می‌گوید: انار از شیراز، کاشمر و مشهد وارد بازار قزوین می‌شود و علاوه بر تأمین نیاز روزانه برای شب یلدا در سردخانه‌ها نیز موجود است؛ در بازار قزوین انار از ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: برای شب یلدا هندوانه از شهرهای میناب و دزفول به استان وارد شده است و هر کیلو هندوانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان و هندوانه میناب نیز هر کیلو ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

جانشین اتحادیه بنکداران میوه و تره‌بار و خشکبار تصریح می‌کند: میوه به‌اندازه کافی در بازار موجود است و نسبت به دیگر اقلام مصرفی خانوار قیمت پایین‌تری دارد و حتی در برخی از میوه‌ها ازجمله سیب، قیمت فروش با هزینه‌های جاری تطبیق ندارد و حتی گاهی ضررده است.

نبش علاف راسته قزوین مملو از مغازه‌های عرضه مرغ و ماهی است بوی ماهی مخصوصاً ماهی‌دودی از چند متری به مشام می‌رسد، پدربزرگ می‌خواهد ماهی انتخاب کند ولی قیمت‌ها فضایی است به‌ناچار به خرید ماهی‌دودی و قزل‌آلا رضایت می‌دهد.

فروش ماهی از ۱۷ تا ۹۰ هزار تومان

اکبر آقاجانی، رئیس اتحادیه مرغ و ماهی قزوین با اعلام اینکه قیمت هر کیلوگرم مرغ ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان است، به ایسنا می‌گوید: مردم برای شب یلدا از ماهی بیشتر استقبال می‌کنند و خوشبختانه کمبودی در بازار وجود ندارد.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه طی ماه اخیر قیمت ماهی تغییر محسوسی نداشته است، تشریح می‌کند: ماهی سفید ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان، قزل‌آلا ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان، آزاد ۱۷ هزار تومان، حلوای سیاه ۶۰ هزار تومان، حلوای تازه ۸۰ هزار تومان، ماهی شیر ۹۰ هزار تومان، ماهی‌دودی ۴۰ هزار تومان و میگو ۱۷۰ هزار تومان است.

آقای اکبری سری به آجیل‌فروشی‌ها می‌زند، پسته خندان و بادام قزوین که از محصولات باغستان سنتی قزوین است خودنمایی می‌کنند، پدربزرگ با امتحان کردن آجیل‌ها از تازگی آن‌ها اطمینان حاصل کرده و مقداری کمی هم آجیل می‌خرد.

قزوینی‌ها آجیل زیاد مصرف می‌کنند

جواد خشکباری، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه آجیل و خشکبار قزوین با اشاره به اینکه کمبودی در بازار وجود ندارد با خنده به ایسنا می‌گوید: کمبود مشتری وجود دارد چون قدرت خرید مشتری کاهش پیدا کرده است؛ ۷۰ درصد مشتری نسبت به شب یلدا ۹۶ کاهش پیدا کرده است ولی اگر بخواهیم با سال ۹۷ مقایسه کنیم به‌دلیل کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت آجیل شاهد افزایش ۱۵ درصد مشتریان هستیم.

وی با اعلام اینکه ۵۰ واحد عرضه آجیل و خشکبار در استان مشغول به فعالیت هستند، تصریح می‌کند: آجیل مخلوط بسته به نوع خشکبار به‌کاررفته در آن از ۴۰ تا ۱۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت هر کیلو پسته ۱۰۰ تا ۱۷۰ هزار تومان، بادام درختی ۱۲۰ تا ۱۹۰ هزار تومان، فندق ۲۶ هزار و ۵۰۰ تا ۵۵ هزار تومان، بادام‌زمینی ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان، کشمش ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان و بادام‌هندی ۱۷۰ هزار تومان است.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه آجیل و خشکبار قزوین تصریح می‌کند: مصرف آجیل قزوینی‌ها بالاست و به‌صورت میانگین سالانه بیش از ۱۰۰۰ تُن آجیل مصرف می‌کنند.

وی در اعلام قیمت میوه خشک بیان می‌کند: قیمت هر کیلو میوه خشک نیز ۱۰۰ هزار تومان است ولی هنوز استفاده آن در میهمانی‌ها خیلی مرسوم نیست.

خشکباری در پایان سخنانش تأکید می‌کند: تا به امروز هیچ شکایتی از اصناف آجیل و خشکبار صورت نگرفته است، افراد در صورت مشاهده تخلف مراتب را به ۱۲۴ اطلاع دهند.

خرید شیرینی آخرین بخش از خریدهای پدربزرگ است به همین جهت راهی قنادی می‌شود، البته ناگفته نماند که از باقلوای قزوین و شیرینی‌های خشک مخصوص این شهر نمی‌توان گذشت.

فروش هر کیلو کیک از ۲۸ تا ۴۰ هزار تومان

نصرالله حیدری، رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان قزوین به ایسنا می‌گوید: بر اساس نرخ اتحادیه قیمت هر کیلو شیرینی‌تر و ناپلئونی از ۱۹ هزار و ۵۰۰  تا ۲۳ هزار تومان، شیرینی دانمارکی ۱۶ هزار، شیرینی کره‌ای ۱۸ هزار، پای سیب ۱۶ هزار و ۵۰۰ و یزدی ۱۲ هزار تومان است.

وی در خصوص قیمت کیک اعلام کرد: کیک خامه‌دار ۲۸ هزار تا ۳۰ هزار، کیک فوندانت هم از ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان قزوین با اعلام اینکه ۳۰۰ واحد قنادی در سطح استان مشغول به فعالیت هستند، ادامه می‌دهد: همواره بازرس‌های اتاق اصناف از سطح واحدهای تحت پوشش بازدید می‌کنند و در صورت مشاهده تخلف و گران‌فروشی، پرونده تشکیل و به تعزیرات حکومتی معرفی می‌کنند.

پدربزرگ با سبدی پر از خرید از بازار به سمت خانه حرکت می‌کند و از در طولانی‌تر شب سال منتظر فرزندان و نوه‌های خود است تا یک دقیقه بیشتر با هم بودن را جشن بگیرند.

به گزارش ایسنا، اگرچه قدرت خرید خانوارها کاسته شده است ولی به گفته مدیران، بازرسان روی قیمت‌ها نظارت دارند تا بیش از این گران نشود، به همین جهت برخورد با متخلفان را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی شب یلدا قیمت اجناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۰۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر می‌خواهید انرژی تان زیاد شود این خوراکی‌ها را ناشتا بخورید!

آفتاب‌‌نیوز :

برای شروع روز باید به غذا‌هایی که می‌خورید اهمیت بدهید. بهتر است روز خود را با کربوهیدرات شروع نکنید، بلکه با چربی‌های خوب یا پروتئین جایگزین کنید که قند را تثبیت می‌کند و خلق و خوی بهتری به شما می‌دهد.

 در ادامه شش غذا که توصیه می‌شود برای تثبیت سطح قند خون با معده خالی بخورید آورده می‌شود.

جو کامل

مصرف جو کامل برای کنترل قند خون مفید است، زیرا حاوی مقدار زیادی بتا گلوکان است. این فیبر محلول یک ژل چسبناک تشکیل می‌دهد که تخلیه معده و جذب گلوکز در خون را به تاخیر می‌اندازد. غذا‌هایی مانند جو با شاخص گلیسمی پایین برای حفظ سطح قند خون ثابت ترجیح داده می‌شوند.

جو

جو به دلیل داشتن بتا گلوکان در تثبیت قند خون موثر است. این فیبر حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و سطح قند خون را بعد از غذا کاهش می‌دهد.

حبوبات

غذا‌هایی مانند عدس و لوبیا سیاه سرشار از فیبر و پروتئین هستند که هر دو برای کاهش سرعت جذب گلوکز و جلوگیری از افزایش سریع قند خون بسیار مهم هستند.

آجیل

بادام، گردو و سایر آجیل‌ها ترکیب خوبی از چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر هستند. این اجزا با هم کار می‌کنند تا هضم را کند کرده و سطح قند خون را تثبیت کنند.

سبزیجات

سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم پیچ دارای کربوهیدرات کم و فیبر بالایی هستند که به تعدیل سطح قند خون کمک می‌کند.

سبزیجات غیرنشاسته‌ای

هویج، کلم بروکلی و سایر سبزیجات غیر نشاسته‌ای مواد مغذی ضروری را بدون بار قند قابل توجهی فراهم می‌کنند و برای مدیریت قند خون ایده آل هستند.

سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم پیچ دارای کربوهیدرات کم و فیبر بالایی هستند که به تعدیل سطح قند خون کمک می‌کند.

ملاحظات و خطرات بالقوه

بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که هرگونه تغییر رژیم غذایی برای نیاز‌ها و شرایط خاص سلامتی شما مناسب است. برخی عوامل دیگر که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

حساسیت دستگاه گوارش: افرادی که تازه به رژیم‌های غذایی پر فیبر می‌پردازند ممکن است دچار نفخ یا گاز معده شوند. توصیه می‌شود مصرف فیبر را به تدریج افزایش دهید تا سیستم گوارشی تنظیم شود.

شرایط موجود: افراد مبتلا به دیابت باید هنگام امتحان غذا‌های جدید سطح قند خون خود را کنترل کنند. در حالی که غذا‌های ذکر شده به طور کلی برای کنترل قند خون مفید هستند، واکنش‌های فردی می‌تواند متفاوت باشد.

آلرژی‌ها و تداخلات: آجیل آلرژن‌های رایجی هستند و برخی از افراد ممکن است نیاز به اجتناب از آن‌ها داشته باشند. علاوه بر این، غذا‌های غنی از فیبر می‌توانند در جذب برخی دارو‌ها اختلال ایجاد کنند، بنابراین زمان مصرف دارو و وعده غذایی ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشد.

منبع: سلامت نیوز

دیگر خبرها

  • قیمت روز مرغ و ماهی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اگر می‌خواهید انرژی تان زیاد شود این خوراکی‌ها را ناشتا بخورید!
  • قیمت طلا امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت سکه امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • آیا آجیل ها آفلاتوکسین دارند ؟
  • میوه‌های نوبرانه ارزان می‌شوند؟
  • افزایش قیمت گاز در اروپا؟!
  • ماشه افزایش قیمت گاز در اروپا چکانده می‌شود
  • قیمت سکه امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت طلا امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳