Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@04:29:43 GMT

هزینه های میلیاردی تشنگان قدرت برای تصاحب کرسی مجلس

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۵۱۰۴۵

هزینه های میلیاردی تشنگان قدرت برای تصاحب کرسی مجلس

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - بیت اله احمدی؛ با وجود اینکه بیش از ۲ ماه تا برگزاری انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی باقی مانده، اما بیشتر کسانی که عزم خود را برای حضور در این انتخابات جزم کرده اند، نه تنها از الان، بلکه از سال گذشته فعالیت انتخاباتی غیررسمی خود را شروع کرده اند؛ برخی از این شخصیت‌ها تا سال گذشته، در محافل مختلف اجتماعی و سیاسی حضور چندانی نداشتند، اما امروز از فرصت برپایی هر مجلس، جلسه و نشست بزرگ و کوچک و مجلس ختم استفاده می‌کنند تا در چشم باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز ۲۶ فروردین امسال، در قالب ماده ۲۸ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را تصویب کردند که مطابق آن، ماده‌ای با عنوان ماده ۵۶ مکرر ۲ به قانون انتخابات افزوده شد.

بنا بر این قانون، تبلیغات نامزدها ۱۵ روز قبل از روز اخذ رأی آغاز و تا ۲۴ ساعت پیش از آن ادامه می‌یابد و هر گونه فعالیت تبلیغاتی داوطلبان خارج از مهلت مقرر جرم بوده و مرتکب آن، به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی، به استثنای حبس محکوم می‌شود؛ با این حال، برخی از این کاندیدهای انتخابات مجلس که از قانون مداری و اخلاق دم می‌زنند اما به همین آسانی، قانون مصوب مجلس را زیرپا می‌گذارند.

رفتار نامزدها زیر نظر مردم است

یک شهروند تبریزی به خبرنگار مهر می‌گوید: نامزدها و نمایندگان باید متوجه باشند که مردم تیزبین هستند و رفتارهای گذشته و امروز آنان را با هم مقایسه می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: برخی از این افراد که در جاهای مختلف مسئولیت داشتند، تا دیروز برای مردم قیافه می‌گرفتند، اما امروز گشاده رو شده و خود را خادم سینه چاک مردم نشان می‌دهند، باشد، اما نمی‌دانند که مردم هوشیار هستند و رفتار سابق و فعلی آنها را زیر نظر می‌گیرند.

اسکندری یکی دیگر از شهروندان با انتقاد از سیاسی عمل کردن برخی از این کاندیداها تصریح می‌کند: بعضی از نامزدها به روستاها و نقاط محروم سر می‌زنند و در محافل جمعی سخنرانی می‌کنند و از حل مشکلات مردم سخن می‌گویند اما یکی نیست از آنها بپرسد، چرا در گذشته به مناطق محروم سر نزدند و پیگیر کار مردم نشدند؟

وی با اشاره به اینکه برخی از این کاندیدها وعده‌هایی می‌دهند که خارج از وظایف نمایندگی است، از مردم می‌خواهد در چنین محافلی، از نامزدها حساب کشی کرده و سوابق اجرایی افراد را مدنظر قرار دهند.

هزینه‌های میلیاردی و جیب بزرگ برای مجلس

معمولاً یک سال به انتخابات مانده، فضای مجازی، حالت انتخاباتی به خود می‌گیرد و حتی در بیشتر مواقع، فضا از حالت نقد به تخریب می‌رسد.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و میتینگ و تبلیغات زودهنگام و بهنگام در شناساندن توان نامزدهای مجلس به شمار می‌رود، یک راهکار ساده برای حفظ ارزش‌های الهی و انسانی و اخلاقی در تبلیغات انتخاباتی مجلس، این است که داوطلبان کرسی بهارستان، قانون انتخابات را رعایت کرده و در بستر ظرفیت این قانون، تنها به تبلیغ ظرفیت و توان خود بپردازند.

نامزدهای داوطلب حضور در عرصه رقابت انتخابات، باید بدانند که در چه شرایط اقتصادی و سیاسی حساسی پا به عرصه رقابت و خدمت گذاشته اند و اگر تردیدی در انجام وظیفه نمایندگی ملت دارند، کار را به کاردان بسپارند و یا اگر شخصی را در انجام وظیفه بهتر از خود می‌بینند، خاضعانه برای حضور در این حیطه از او دعوت کنند.

از طرفی هزینه میلیاردی برخی از کاندیداها در ایام تبلیغات، نشان می‌دهد که آنها نه تشنه خدمت بلکه تشنه قدرت هستند و جیب بزرگی را برای مجلس دوخته اند که البته با توسعه دموکراسی و تجربه‌های چندین ساله برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی، مردم به خوبی، سره را از ناسره تشخیص می‌دهند.

کاندیداهای انتخاباتی از تصویر بنده برای تبلیغات استفاده نکنند

اما بداخلاقی‌های انتخاباتی، صدای نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی را هم درآورد؛ حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در خطبه‌های نماز جمعه تبریز گفت: آقایان به ما لطف دارند و با من عکس می‌گیرند اما خواهش می‌کنم در تبلیغات انتخابات از عکس من استفاده نکنند، تا مردم احساس نکنند که من از شخص خاصی حمایت می‌کنم.

وی تاکید کرد: داوطلبان انتخاباتی باید بدانند که هر کسی که از سوی شورای نگهبان تائید شود، حق تبلیغات دارد اما تقوای انتخاباتی را رعایت کرده و خود را معرفی و از تخریب دیگران پرهیز کنند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه بنده چندین ماه است که شاخص‌های نماینده اصلح را از طریق تریبون نماز جمعه مطرح کرده ام، اذعان داشت: باید از میان کاندیداها فرد اصلح، معتقد به منویات رهبری و متخصص را انتخاب کنیم.

تبلیغات زودهنگام کاندیداها رصد می‌شود

رئیس ستاد انتخابات استان آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه تبلیغات زود هنگام کاندیداها رصد می‌شود، افزود: ستادی برای امنیت انتخابات پیش بینی شده که بر عهده معاونت سیاسی استانداری است که در آن تمامی فعالیت‌های غیرمجاز کاندیداها رصد و پیگیری می‌شود.

علیار راستگو تاکید کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور باید بی طرف باشند اعضای هیئت‌های اجرایی حتی نمی‌توانند اعلام نظر کنند، برای متخلفین هم مجازات و هم جریمه مشخص شده است.

وی افزود: در صورت مشاهده تخلف استفاده از امکانات دولتی برای معرفی یا تبلیغ نامزدهای انتخاباتی بدون شک با متخلفان برخورد خواهد شد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی همچنین تصریح کرد: ستاد انتخابات استان آذربایجان شرقی همه تلاش خود را به کار گرفته تا زمینه لازم را برای برگزاری یک انتخابات باشکوه و با حضور حداکثری فراهم کند که برای تحقق این مهم، کاندیداها نیز باید با رعایت قانون و احلاق ما را یاری کنند.

بداخلاقی‌های انتخاباتی، تنها شامل حال داوطلبان انتخابات نمی‌شود، بلکه هواداران آنها، جریان‌های سیاسی که در عرصه انتخابات ورود پیدا می‌کنند و در انتخابات موضع گیری دارند و از همه مهم‌تر رسانه‌ها هم ممکن است دست به بداخلاقی بزنند و فضای انتخابات را آلوده کنند.

اما مردم، ناظر اصلی انتخابات و عملکرد و رفتار نامزدهای انتخاباتی هستند، کاندیداهایی که با کمترین بداخلاقی وارد عرصه انتخابات می‌شوند، نزد مردم از اعتبار بیشتری برخوردار خواهند بود، مردم به خوبی درک می‌کنند و انتخاب درست را در روز ۲ اسفندماه انجام خواهند داد.

کد خبر 4799707

منبع: مهر

کلیدواژه: انتخابات مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی کاندیداها بوشهر انتخابات مجلس شورای اسلامی تعطیلی مدارس ایلام بارش برف گرگان قزوین شهرکرد یاسوج مجلس شورای اسلامی خطبه های نماز جمعه بارش باران هفته پژوهش بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۱۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در پنج حوزه انتخابیه تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیر کل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری تهران در حاشیه مراسم تقدیر از مجریان برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری که در فیروزکوه برگزار شد، گفت: مرحله دوم انتخابات در حوزه‌های ورامین، قرچک و پیشوا  به طور نیمه الکترونیک برگزار خواهد شد.
سعید ضیایی با اشاره به اینکه ۷۵ هزار نفر از عوامل اجرایی در استان تهران انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ را برگزار کردند افزود: دور اول، انتخابات با قوت و قدرت در همه حوزه‌ها برگزار شد و امیدوارم که در مرحله دوم نیز شاهد برگزاری انتخاباتی امن توأم با مشارکت حداکثری مردم باشیم.

آقای ضیایی افزود: در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ۳۲ نفر در حوزه انتخابیه تهران برای ۱۶ کرسی و دو تن از نامزد‌ها نیز برای رسیدن به یک کرسی مجلس در ورامین با هم رقابت خواهند کرد.

وی درباره صحت انتخابات نیز گفت: صحت انتخابات در همه حوزه‌های انتخابیه استان تهران به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

دیگر خبرها

  • ۵ رقیب قالیباف برای ریاست مجلس مشخص شدند / این ۵ نفر می‌خواهند قالیباف را ناک اوت کنند
  • برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در پنج حوزه انتخابیه تهران
  • ۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند
  • استقرار شعب ویژه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس
  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد
  • احترام به قانون، اصل رقابت انتخاباتی است
  • استقرار شعب رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس
  • شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟ /جزئیات لیست انتخاباتی برای دور دوم انتخابات از زبان متکی
  • همه جرائم انتخاباتی دور اول انتخابات مجلس رسیدگی شدند
  • تایید اعتبارنامه ۶ منتخب مردم گلستان در مجلس توسط هیأت اجرایی