Web Analytics Made Easy - Statcounter

ستار هاشمی روز چهارشنبه  در نشست تخصصی دستاوردهای علمی و فنی پژوهشگاه فضایی ایران افزود: در بحث پژوهش باید به دو نکته مهم توجه کرد؛ اولین نکته مسئله‌محور بودن پژوهش‌هاست درحالیکه بسیاری از پژوهش‌های ما عرضه‌محور هستند و بر اساس نیاز واقعی طراحی نمی‌شوند و این نکته‌ای است که می‌تواند نگاه ما را به پژوهش دچار تردید کند، خوشبختانه در مجموعه فضایی کشور شاهد پژوهش‌هایی هستیم که اغلب مسئله‌محور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد:‌ مورد بعدی این است که مهم‌ترین مراکز پژوهشی دنیا مانند گوگل، آمازون، علی بابا و آی بی ام در کنار کمپانی‌های بزرگ شکل گرفته‌اند و این اتفاق نشان می‌دهد که مراکز پژوهشی ما مادامی اثرگذار هستند که مبتنی بر نیازهای به روز و در کنار صنعت شکل بگیرند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات افزود: پیشرفت در حوزه های فضایی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد وقتی به پژوهش با نگاه حل مسئله نگاه کنیم موفق خواهیم شد. بدون تردید دانشگاه‌ها در تعریف پژوهش و این که چه مولفه‌هایی باید در آن مورد توجه قرار بگیرد، نقش محوری دارند و امروز به غایت خوشحالم شدم که اعلام شد بسیاری از پروژه‌هایی که در صنعت فضایی شکل گرفته با همکاری دانشگاه‌ها بوده است.

وی با تاکید بر نقش مهم پژوهش در زندگی بشر، گفت: مصادیق بسیار متفاوتی به این نکته که پژوهش باعث تحول شده تاکید می‌کنند، چیزی که امروز به عنوان تحول دیجیتال یا اقتصادی دیجیتال از آن یاد می‌شود چیزی نیست مگر کارکرد محسوس بحث پژوهش.

هاشمی یادآور شد: کمتر از یک دهه پیش تلاش می‌کردیم به فناوری تشخیص صدا با استفاده از به‌روزترین نرم‌افزارها و سخت‌افرازها با دقت ۶۰-۷۰ دست پیدا کنیم، امروز کمتر از یک دهه از آن ماجرا گذشته اما در کمال تعجب، بستر تشخیص صدا بدون هیچ امکاناتی در گوشی تلفن‌های ما محقق شده است.

وی اضافه کرد: اتفاق دیگر تشخیص گفتار است که مقدمه‌ای برای شکل‌گیری ماشین‌های مترجم شده است، این اتفاق کسب‌وکارهای حوزه مترجمی را نیز متاثر خواهد کرد. حالا ما به عنوان حاکمیت باید چکار کنیم؟ آیا نیروی متخصص به اندازه کافی در دانشگاه تربیت کرده‌ایم؟ خیر.

معاون وزیر ارتباطات با توضیح اینکه بی سی آی تکنولوژی ارتباط بین کامپیوتر و مغز است، گفت: به این مفهوم که سنسورهایی را در قالب هدست و کلاه پوشیدنی ساخته‌اند تا از طریق سیگنال‌های ارسالی، دستورات حرکتی اندام‌ها را به مغز انتقال دهد، با این کار می‌توان به افراد دارای معلولیت که امکان حرکتی ندارند، کمک کرد. آیا الان این قابل باور است؟ خیر. آیا دنیا در حال انجام پژوهش درباره آن است؟ بله.

وی بیان داشت: روند کنونی که دنیا در حوزه‌های مختلف در پیش گرفته برای ما یک پیام مهم دارد، موضوعاتی که در گذشته‌ای نه چندان دور، قابل باور نبودند امروزه به صورت یک اپلیکیشن در اختیار همگان قرار گرفته و این زندگی بشر را متاثر از خود خواهد کرد.

هاشمی خاطرنشان کرد: وزیر ارتباطات در مراسمی اعلام کرد ما قصد داریم انسان به فضا بفرستیم، این اصلا دور از انتظار نیست و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد این مهم در کشور باشیم زیرا معتقدیم امکان رقم خوردن آن به دست پژوهشگران ایرانی وجود خواهد داشت.  

برچسب‌ها پژوهشگاه فضایی ایران ستار هاشمی طرح پژوهشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پژوهشگاه فضایی ایران طرح پژوهشی پژوهشگاه فضایی ایران طرح پژوهشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۱۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی

حمیدرضا ایزدی در دیدار با مجید میکائیلی، رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس با تأکید بر حمایت و پشتیبانی کامل و تقویت ارتباط اداره کل صمت با بسیج علمی گفت: بهره‌مندی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیج و کمک به تسریع امور واحد‌های تولیدی، صنعتی، معدنی، تجاری، بازار و اصناف، نخبگان و فناوران بسیج علمی و همکاری‌های دوجانبه در اولویت کار اداره‌کل صمت قرار دارد.

او با اشاره به اقدامات و برنامه‌ریزی لازم در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت افزود: با توسعه فعالیت‌ها و ارتباطات با مجموعه‌های علمی و پژوهشی، حمایت از شرکت‌ها و طرح‌های دانش‌بنیان صنایع مادر و شرکت‌های تولیدی، صنعتی و تجاری با قوت و بیش از پیش انجام می‌گیرد.

مجید میکائیلی، رئیس بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس نیز در این نشست اصول و چارچوب سپاه برای نقش‌آفرینی در اقتصاد دانش‌بنیان را برشمرد و گفت این اصول از جمله تقدم نقش تسهیلگری و تنظیم‌گری نسبت به تصدی‌گری، مردمی‌سازی، کمک‌سازی به دولت، الگوسازی، درآمدسازی، تمرکز بر عرصه‌های اولویت‌دار و گلوگاهی بر اساس زنجیره ارزش، حضور و نقش‌آفرینی و بهره‌گیری از ظرفیت‌هاست.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • پیاده‌سازی توسعه بهره‌وری در هوشمندسازی صنعت فولاد
  • ۵ نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • موزه‌ها باید پاسخگوی مشکلات امروز جامعه باشند
  • پورمختار: مراکز پژوهشی، راهکارهای عملی برای مشارکت مردم در جهش تولید ارائه کنند
  • تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی
  • آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند