Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اجتماعی ــ استاد حوزه علمیه خواهران گفت: پژوهش‌ها ثابت کرده است، قصه درمانی در حل مشکلات یادگیری، اختلالات رفتاری، کاهش افسردگی، رشد اخلاقی و ایجاد موفقیت در زندگی کودکان نقش مؤثری دارد.

به گزارش ایکنا از قم، همتی استاد حوزه علمیه خواهران ظهر امروز 27آذرماه در رواق حضرت خدیجه(س) حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه قصه‌گویی یکی از مؤثرترین روش‌های ایجاد رفتار مطلوب و کاهش رفتار نامطلوب در کودکان است، اظهار کرد: قصه‌گویی قدرت تفکر و تخیل کودک را تقویت کرده و موجب ترسیم واقعیت‌ها در ذهن کودک می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه یک قصه‌گوی خوب بر کلمات تسلط کامل داشته و ارزش کلمات و چگونگی تأثیرگذاری آن‌ها بر شنونده را خوب می‌داند، افزود: انتخاب داستان مناسب مهم‌ترین مهارت برای یک قصه‌گویی خوب است.

وی با اشاره به اینکه قصه‌گوی باتجربه و موفق با علم به اینکه داستان می‌تواند با کلمه حس لمس کردن، چشیدن و بوییدن را منتقل کند، گفت: با کلمه‌ها رنگ، جنس و حتی آدم‌ها را می‌توان چنان توصیف کرد که شنوندگان را به دنیای خیال بکشاند.

همتی حرکات چهره قصه‌گو را یکی دیگر از عوامل مؤثر در قصه‌گویی دانست، افزود: شنونده ضمن گوش دادن به قصه و تصویر ذهنی داستان، در تمام مدت به چهره قصه‌گو چشم می‌دوزد؛ به همین دلیل حرکات چهره قصه‌گو در انتقال احساس و پیام داستان به شنونده از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: چهره قصه‌گوی خوب باید قابل‌انعطاف باشد؛ چراکه اخم، عواطف، احساسات و لبخندهای او را نشان می‌دهد.

کارشناس معارفی حرم مطهر اظهار کرد: پژوهش‌های علم روانشناسی ثابت کرده است، قصه درمانی در حل مشکلات یادگیری، اختلالات رفتاری، کاهش افسردگی، رشد اخلاقی و ایجاد موفقیت در زندگی کودکان نقش بسیار مؤثری دارد.

همتی ادامه داد: والدین و مربیان به هنگام قصه‌گویی با استفاده از حرکات بدن، تغییر لحن صدا، استفاده از تصاویر و عکس‌ها، استفاده از عروسک شخصیت‌های قصه، سؤال و پرسش می‌توانند زمینه افزایش جذابیت و اثرگذاری قصه را بر کودک فراهم کنند.

وی خطاب به والدین و مربیان تربیتی اظهار کرد: داستان‌هایی را بسازید که بر مبنای اتفاقات آموزنده باشد تا کودک بتواند به‌ راحتی پیام داستان را درک کرده و آن را در عرصه زندگی واقعی به کار گیرد.

استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه قصه‌گویی به تجهیزات و ابزار خاصی نیاز ندارد، گفت: تنها مهارت لازم برای قصه‌گویی مهارت کلامی و ایجاد تصاویر خلاقانه در ذهن کودک است.

همتی کسب توانایی و مهارت‌های کلامی، افزایش حس اعتماد به نفس، افزایش قدرت تعقل و تخیل و کسب توانایی خوب گوش کردن را از اثرات قصه‌گویی بر رشد جسمی و ذهنی کودکان عنوان کرد.

وی ایجاد فکرهای نو و خلاقانه در کودکان و توانایی بیان افکار و اندیشه‌ها را از دیگر اثرات قصه‌گویی بر ذهن و جسم کودکان دانست و افزود: بیان داستان‌های با محتوای قوی و مناسب برای کودکان و همچنین بیان داستان‌های زندگی انبیاء، ائمه معصوم علیهم السلام و اولیاء الهی ارزش‌های اخلاقی را در میان کودکان ترویج کرده و تلاش آن‌ها را برای رسیدن به هدف و زندگی هدفمند دو چندان می‌کند.

کارشناس معارفی حرم مطهر حضرت معصومه(س) یادآور شد: با توجه به در پیش بودن شب یلدا و سنت حسنه دور همی خانواده‌ها، بیان داستان زندگی بزرگان ضمن ایجاد لحظاتی خوش برای خانواده‌ها در تشویق و ترغیب کودکان به ارزش‌های اخلاقی و تلاش برای رسیدن به آرزوها، نقش بسیار مؤثری دارد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا خبرگزاری قرآن قصه گویی کودکان تربیت کودکان فرزندپروری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۲۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور  در آیین اختتامیه این دوره که عصر پنجم اردیبهشت‌ماه در محل تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: وقتی دشمن در جنگ نرم تصمیم دارد هویت و معنویت ما را از ما سلب کند، باید آماده و مسلح به جنگ افزار معنوی شویم. زیرا جنگ نرم، جنگ دشواری است و تلفات آن قابل مقایسه با جنگ سخت نیست.

انسیه خزعلی تصریح کرد: این دوره های آموزشی با همکاری آستان قدس رضوی و آموزش و پرورش در راستای مهارت آموزی مشاوران و معلمان استان ها، با دلسوزی تمام برگزار شد و امیدواریم به نتایج مطلوب و با سرافرازی به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: چند رویداد به همت معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در حال اجراست که یکی از آنها خانواده و فرهنگ خانواده است که با  محورهای خانواده، رسانه مد و لباس و ... طراحی شده است و تلاش داریم الگوی ایرانی، اسلامی را به مردم ارائه دهیم.

خزعلی ادامه داد: طرح  پیشگیری از طلاق، از دیگر طرح های اجرایی این معاونت است که ویژه زوجین جوان طراحی شده است که ضمن حل مشکلات زوجین، آموزش های لازم برای تحکیم خانواده به آنان ارائه می‌شود.

به گفته وی والدین نقش اساسی و اصلی در حفظ امنیت کودکان در برابر آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی برعهده دارند، براین اساس آنها باید سطح دانش و آگاهی خود را بالا ببرند و با آگاهی‌بخشی به کودکان و همراهی آنها در این محیط، از آسیب‌های این حوزه پیشگیری کنند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور ادامه داد: یکی از مسائل مهم ما تعهد به خانواده است و از همین رو جنبش تعهد به خانواده را مطرح کردیم با امید به اینکه  سبک زندگی خانواده ایرانی اسلامی هر چه بیشتر در جامعه رواج یابد.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • درمان موفقیت آمیز پرولاپس مخاطی رکتوم به روش اندوسکوپیک در شیراز
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • زیاده‌گویی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست‌ها است
  • والدین صبور در برخورد با کودک 4 تا 6 ساله موفقتر هستند
  • عملکرد بخش تعاون در کاشان موفقیت‌آمیز نبوده است
  • سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی
  • سردار فدوی: شهید حجازی در توانمندسازی جبهه مقاومت نقش موثری ایفا کرد
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  •  سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد