Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@13:39:25 GMT

هزینه «سفره شب یلدا» چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۵۲۳۶۲

هزینه «سفره شب یلدا» چقدر است؟

مردی که پشت صندوق یک قنادی نشسته است، می‌گوید: «سال‌های پیش آجیلی که می‌فروختیم خیلی بیشتر بود. الان مردم کمتر آجیل می خرند و بیشتر به دنبال کیک و شیرینی‌ با طراحی‌های مخصوص می‌آیند. ما هم سعی می‌کنیم با همین چیزها فروش‌مان را جبران کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «قیمت کیک یک تا دو کیلویی، چیزی بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت یک کیلو آجیل هم بسته به مغزها و کیفیت آن، از ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. امسال قیمت‌هایمان کمی بیشتر شده، اما تفاوت عجیب‌ و غریبی نسبت به پارسال نداشته است. پارسال یکدفعه همه‌چیز خیلی گران شد اما امسال نه.»

بررسی‌های ایرنا از قیمت‌های بازار شب یلدا نشان می‌دهد که سفره یلدای ۴ نفره با کیفیت متوسط، حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه دارد. اگر کیفیت محصولات بالا برود و دورهمی‌ خانواده‌ها تبدیل به مهمانی با تعداد نفرات بیشتر شود، هزینه‌ها از یک میلیون تومان فراتر می‌رود. برخی برآوردها نشان می‌داد که در سال ۹۶، قیمت‌های متوسط آجیل، شیرینی و میوه‌های سفره یلدا برای خانواده ۴ نفره، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بود.

۱۲۵ تا ۱۸۰ هزار تومان؛ قیمت یک کیلو آجیل شیرین

در مرکز خریدی در غرب تهران، زنی جام شیشه‌ای به طول یک متر و عمق نیم‌متر برمی‌دارد و می‌گوید: «امسال برای عروس‌مان باید یلدایی ببرم، این جام را برای آجیل برداشته‌ام که با گل تزئینش کنم.» زن فروشنده تعجب می‌کند و می‌گوید: «برای آجیل!؟ قیمت‌ها را مگر نمی‌دانید، فقط یک میلیون تومان آجیل باید داخل این بریزید تا پر شود!»

این روزها هر کیلوگرم آجیل شیرین بین ۱۲۵ تا ۱۸۰ هزارتومان قیمت دارد. گران‌ترین مغز آجیلی با قیمت کیلویی ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، پسته است که البته مغز بدون پوست آن ۲۰۰ تا ۲۶۰هزار تومان قیمت دارد. بعد از آن نیز مغز بادام با قیمتی بین ۱۲۰  تا ۲۰۰ هزارتومان و بادام هندی بین ۱۵۰ تا ۱۷۰هزارتومان هستند.  مغز فندوق نیز بین۱۱۰ تا ۱۶۰ هزارتومان قیمت دارد.

اما در آجیل شب یلدا، از برگه‌ها نیز استفاده می‌شود. قیمت آن‌ها نیز بسته به کیفیت‌شان متفاوت است. قیمت هر کیلو برگه زردآلو از ۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و به کیلویی ۱۲۰ هزار تومان هم می‌رسد. کشمش بین ۴۰ هزار تا ۵۲ هزار و انجیر بین ۸۰ تا ۱۴۰ هزارتومان قیمت دارد.

توت خشک در این میان از گران‌ترین محصولات است که قیمت آن از کیلویی ۹۰ هزار شروع می‌شود و به ۱۸۰ هزار تومان هم می‌رسد. قیمت هر کیلو باسلوق نیز بین ۲۵ تا ۴۰ هزارتومان است.

در گروه تخمه نیز که محصولات ارزانی به حساب می‌آیند، تخمه آفتاب‌گردان بین ۲۹ هزار تا ۳۶ هزار تومان، تخمه محبوبی ساده ۳۲ هزارتومان، تخمه جاپنی  ۴۶ هزارتومان و تخمه کدو بین ۵۱ تا ۵۹ هزارتومان است.

یک خانواده ۴ نفره اگر بخواهند در شب یلدا آجیل داشته باشند، به دو کیلو آجیل نیاز دارند که چیزی حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان می‌شود.

۶۰ هزار تومان، قیمت یک سبد میوه با کیفیت متوسط

در یک میوه‌فروشی در شرق تهران، مرد میان‌سالی دو کیسه پر از انار در یک دستش گرفته و در دست دیگرش دو کیسه پر خرمالو؛ لبخندی می‌زند و می گوید: «خانمم امسال گفته که می‌خواهد با انار و خرمالو شیرینی درست کند و برای فامیل هم بفرستد تا خوشحالشان کند. دو سه سال است که همین‌طوری یلدا را می‌گیریم. آجیل هم نمی‌خریم، وقتی اینقدر گران است، حالا نخوریم تا ارزان شود!»

گشتی در میوه‌فروشی‌های سطح شهر نشان می‌دهد که اگرچه قیمت برخی محصولات مانند گوجه‌فرنگی افزایش داشته، اما بازار میوه‌ شب یلدا تفاوت چندانی با روزهای گذشته ندارد.

اکنون قیمت هر کیلو انار بین ۵۸۰۰ تا ۱۲۸۰۰ تومان است. هر کیلو هندوانه بین ۴۵۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان است و هر کیلو خرمالو نیز بین ۱۰ تا ۱۶ هزار تومان قیمت دارد.

در بازار مرکبات نیز قیمت هر کیلو پرتقال جنوب بین ۱۰ تا ۱۱۸۰۰ تومان، پرتقال شمال بین ۵۸۰۰ تا ۶۹۰۰ تومان، نارنگی ۸ تا ۱۲هزار تومان، سیب درختی بین ۴۹۰۰ تا ۹ هزار تومان و لیمو شیرین نیز ۴۹۰۰ تومان است.

با این حساب، قیمت یک سبد میوه پذیرایی با ۴ نوع میوه و کیفیت متوسط، چیزی حدود ۶۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت هرکیلوگرم کیک یلدایی در قنادی‌های سطح شهر ۵۵ هزارتومان، انواع شیرینی تر ۳۵ هزارتومان، شیرینی دانمارکی، زیان و پاپیونی ۲۸ هزارتومان و کیک یزدی ۲۱ هزارتومان است.

برچسب‌ها انار میوه شب یلدا بازار تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انار میوه شب یلدا بازار تهران انار میوه شب یلدا بازار تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۲۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) عمارت انگورستان ملک

گذشت زمان قسمت‌های مختلف آن تخریب کرده و بخش‌هایی از آن نیز در سال ۱۳۳۳ هجری شمسی در تعریض خیابان ملک از بین رفته است.

این باغ انگور که در اصفهان قرار دارد در زمان حکومت نادرشاه به‌عنوان مالیات از مردم گرفته شده و در دوره ناصرالدین شاه قاجار به تملک مسئول امور مالی حکومت وقت اصفهان، یعنی پدر حاج محمد ابراهیم ملک‌التجار درآمده است.

حاج محمد ابراهیم خان بعد‌ها بنای خانه‌ی انگورستان را برای برگزاری مراسم عزاداری و تعزیه در باغ بنا کرد. قسمت‌های باقی‌مانده از بنا که استاد حسین‌چی معمار سازنده آن بوده است در شمال یک حیاط وسیع قرار دارد و حیاطی مرکزی و یک سفره‌خانه دارد، تمام سمت جنوبی حیاط را سفره‌خانه تشکیل می‌دهد که به وسیله یک ارسی وسیع به آن مشرف می‌شود.

فضای سفره‌خانه از سوی دیگر توسط یک ارسی هفت دهنه به حیاط جنوبی بنا راه می‌یابد. این مجموعه دو طبقه ارتفاعی دارد و بعد‌ها نیز حیاط مرکزی با سقفی به همین ارتفاع پوشیده شده است.

با باز شدن ارسی‌های سفره‌خانه، فضای یکپارچه‌ای شامل سفره‌خانه و حیاط سرپوشیده به‌دست می‌آید. در گذشته، از پشت بام حیاط و فضا‌های سه جبهه‌ی دیگر آن برای اجرای مراسم تعزیه استفاده می‌شد.

دیگر خبرها

  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • سفره همدانی‌ها با نان سبوس‌دار کامل می‌شود
  • تولید برگ سبز چای به ۱۴۵ هزارتن می رسد
  • توزیع روزانه پیاز به ۴۰۰ تن رسید
  • مصرف ماهانه ۸۵ هزارتن تخم مرغ در کشور
  • (تصاویر) عمارت انگورستان ملک
  • علیرضابیگی: دولت مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد
  • علیرضابیگی: دولت رئیسی ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرده
  • عرضه قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان گرانفروشی است
  • گوجه سبز سر به فلک کشید؛ هر کیلو گوجه سبز چند؟