Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر ساله با سرد شدن هوا، کلان شهرها به ویژه تهران با مشکل آلودگی هوا مواجه می شوند. علی رغم اقداماتی که تاکنون برای کنترل این آلودگی انجام شده، هنوز این مشکل به قوت خود باقی است.

خبرگزاری فارس؛ طبق بررسی انجام شده توسط سازمان کنترل کیفت هوای شهر تهران که در قالب گزارش سیاهه انتشار به چاپ رسیده است، طی سال‌های اخیر آلاینده اصلی شهر تهران که موجب قرارگیری وضعیت هوا در شرایط ناسالم شده، ذرات معلق با قطر کمتر از 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 میکرون (PM 2.5) بوده است.

همواره با افزایش آلودگی هوا تعطیلی مدارس و اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل به عنوان اولین راهکار از سوی مسئولان شهر تهران اتخاذ می شود. از منظر پژوهش های صورت گرفته در حوزه شناسایی منابع آلاینده ها وهمچنین بررسی نتایج عملی سیاست طرح زوج و فرد از درب منزل، می توان نشان داد که این سیاست نه تنها کارا نبوده، بلکه میتواند موجب ازدیاد آلودگی هوای شهر تهران شود.

در مطالعات صورت گرفته توسط شهرداری تهران (نمودار1)، خودروهای سواری حدود 1.4 درصد آلاینده Pm 2.5  و در پژوهش های دانشگاهی دیگر (نمودار 2) نهایتا حدود 11 درصد برای خودروهای سواری در تولید آلاینده مذکور نقش قائل هستند.

با توجه به پژوهش‌های انجام شده با کم شدن تعداد خودروهای سواری، مدت رمان استفاده از ناوگان عمومی افزایش خواهد یافت و این مسئله می تواند منجر به تشدید آلودگی هوا در شهر تهران شود.

اگر روزهای ناسالم سال 96 و 98 که در آنها به علت افزایش غلظت آلایندگی سیاست «طرح زوج و فرد از درب منزل»  اجرا شد را مورد بررسی قرار گیرد، مشاهده می شود که نرخ رشد آلاینده با اجرای این سیاست افزایش یافته و آلودگی هوا تشدید شده است.

جدول بالا شاخص آلودگی هوا را با در نظر گرفتن سرعت و جهت باد و میزان دما را نشان می دهد. با توجه به جدول بالا از روز شروع سیاست طرح زوج و فرد از درب منزل، در شرایطی که سرعت باد نسبت به روزهای گذشته  با ثبات بوده و دما نیز افزایش یافته است، نرخ رشد آلاینده ها به شدت افزایش یافته است، به نحوی که در روز شنبه آلاینده به میزان 9 درصد نسبت به روز قبل رشد داشته در حالی که با شروع سیاست مذکور آلاینده به میزان 28 درصد رشد می کند و روز سه شنبه صرفا با افزایش سرعت باد است که آلاینده شروع به کاهش می‌کند.

بررسی روزهای اخیر نیز نتیجه مشابهی به همراه دارد. بر اساس جدول بالا میزان آلاینده‌ها پیش از شروع طرح زوج و فرد از درب منزل، 15 درصد رشد داشته است ولی با شروع سیاست مذکور و هم زمان با افزایش دمای هوا، میزان آلاینده‌ها با نرخ حدود 19 درصد رشد می کند.

بنا بر آنچه ذکر شد سیاست طرح زوج و فرد از درب منازل نمی تواند به عنوان ساز و کار صحیحی برای کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته شود، هر چند نیاز به مطالعات پیچیده تر و در نظر گرفتن الگوهای دقیق حرکت هوا و تولید آلاینده ها دارد.

یادداشت از محمد اکبری

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آلودگی هوا شهر تهران خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۳۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه دو لاستیک نانویی ویژه مسابقات دوچرخه‌سواری

دو لاستیک نانویی شرکت ویتوریا (Vittoria) به دلیل فرمولاسیون منحصر به فرد و ویژگی‌های جالبی که دارند، به شدت مورد توجه بازار قرار گرفته‌اند. این لاستیک‌ها امکان حرکت سریع‌تر را فراهم کرده و بسیار سبک‌تر از لاستیک‌های معمولی هستند.

به گزارش ایسنا، لاستیک‌های Peyote و Mezcal حاوی گرافن بوده و از آنجایی که برای مسابقه طراحی شده‌اند، از دوام بالاتری برخودار بوده و چسبندگی بهتری به زمین دارند. این لاستیک‌های نانویی با افزایش عرض ۲٫۴ اینچی اکنون در بازار قابل تهیه هستند.

لاستیک‌های جدید دوچرخه کوهستان این شرکت با برند Race Formulation در بازار موجود خواهد بود که حاوی مواد گرافنی و سیلیس بوده و از این رو برای استفاده در جاده‌های مرطوب بسیار مناسب هستند.

این لاستیک‌ها دارای بدنه‌ای سیاه یا قهوه‌ای هستند که نوع سیاه وزن ۷۴۰ گرمی داشته و نوع قهوه‌ای ۱۰ گرم سبک‌تر است.

شرکت ویتوریا می‌گوید که رانندگان حرفه‌ای این شرکت در دو فصل گذشته از این لاستیک‌های جدید استفاده کرده‌اند و عنوان قهرمانی جهان در UCI XC را نیز به دست آورده‌اند. اکنون این لاستیک‌ها با قیمت ۶۴٫۹۹ پوند به عموم مردم عرضه می‌شود.

ویتوریا از سال ۲۰۱۵ از گرافن در لاستیک‌های دوچرخه استفاده کرده و ثابت شده است که این نانومواد پیشرفت‌ عالی در چسبندگی، مقاومت در برابر غلتش، مقاومت در برابر سوراخ شدن و افزایش دوام دارد. ویتوریا ادعا می‌کند که Peyote جدید این شرکت ۴ درصد سریع‌تر از نزدیکترین رقیب آنها است. این شرکت نسل دوم از گرافن را مورد استفاده قرار داده است تا بتواند کیفیت لاستیک را بهبود بیشتری دهد. در کنار افزایش دوام و مقاومت در برابر برش، ویتوریا از گونه‌های گرافنی فعال برای اصلاح پیچش لاستیک و بهبود برخی خواص دیگر نظیر عملکرد بالا در دماهای مختلف استفاده کرده است.

به نقل از ستاد نانو، در حال حاضر این شرکت انوع لاستیک‌های دوچرخه نانویی را به بازار عرضه کرده است. مصرف‌کنندگان می‌توانند لاستیک‌هایی با مقاومت چرخشی ۴۰ درصد کمتر نسبت به نسل اول‌ لاستیک‌های این شرکت، خریداری کنند. همچنین میزان گیرکردن لاستیک ۳۰ درصد و مقاومت در برابر برش ۴۰ درصد بهبود یافته است. میزان حفظ هوا در لاستیک‌های تیوب‌لس نیز ۳۰ درصد بهتر شده‌است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • عرضه دو لاستیک نانویی ویژه مسابقات دوچرخه‌سواری
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • تداوم تنفس هوای مطلوب در تهران
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می‌شوند
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می شوند
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق