Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که بر اساس قانون، نخست‌وزیر عراق تا فردا باید معرفی شود، سمت و سوی تحولات عراق به گونه‌ای است که همه مسیر‌ها برای رسیدن به چهره‌ای که مورد توافق همه طیف‌های سیاسی این کشور باشد، در حال بسته شدن است.
در این میان، فقدان دولت و ساختار قدرتمند سیاسی ناشی از وادار کردن عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق این کشور به استعفای اجباری، سبب شده تحولات کف خیابان بر روند تصمیم‌گیری‌های سیاسی و همچنین در انفعال گسترده دولتمردان این کشور نقش اساسی ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ۲ روز گذشته روند انتخاب نخست‌وزیر آینده عراق گرفتار نامه‌نگاری‌های بی‌حاصل رئیس‌جمهور و پارلمان عراق بود و عملا گرهی گشوده نشد. عمل سیاسی در عراق کلاف سردرگمی شده است که باز کردن آن سخت‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.
یک روز بعد از آنکه برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق در نامه‌ای به پارلمان این کشور، خواستار معرفی فراکسیون اکثریت مجلس برای لابی نهایی انتخاب نخست‌وزیر شد، نمایندگان مجلس به این نامه واکنش نشان دادند. ۱۷۴ نماینده مجلس عراق با امضای نامه‌ای از رئیس‌جمهور عراق خواستند شخصیت مستقلی را برای نخست‌وزیری انتخاب کند و ملزم نیست حتما از فراکسیون اکثریت انتخاب کند، زیرا آن‌ها خود را عضو این فراکسیون نمی‌دانند و خود را نمایندگانی آزاد می‌دانند، البته رئیس‌جمهور هنوز به آن‌ها پاسخی نداده است.

به این ترتیب با نامه نمایندگان پارلمان عراق به برهم صالح، توپ دوباره در زمین وی افتاد. از سخنان نمایندگان مجلس عراق در ۲ روز گذشته اینگونه برداشت می‌شود که روند انتخاب نخست‌وزیر عراق تحت تاثیر شدید تحولات کف خیابان است و برهم صالح نگرانی زیادی دارد. در واقع برداشت غالب در عراق این است که انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق صرفا با هدف پایان دادن به اعتراضات خیابانی انجام می‌شود و اگر قرار باشد اعتراضات باقی بماند، انتخاب نخست‌وزیر کاری بیهوده خواهد بود.

نکته دیگر اینکه در میان معترضان عراقی، طیف‌های گوناگون سیاسی حضور دارند و امکان توافق همگی آن‌ها بر سر یک نفر عملا امکان‌پذیر نیست. از طرفی هر طیفی برای افزایش قدرت خود، مدعی رهبری اعتراضات خیابانی است، اما در واقع نمی‌توان رهبر واحدی را برای این اعتراضات در نظر گرفت.

با همه این توصیفات، مهلت قانونی انتخاب نخست‌وزیر عراق که جانشین عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی این کشور می‌شود، فردا پنجشنبه تمام می‌شود. اگر برهم صالح نتواند به هردلیلی نخست‌وزیر آتی عراق را معرفی کند، بر اساس قانون، وظایف نخست‌وزیری بر گردن خود او خواهد افتاد.

گروه‌های عراقی تنها وظیفه‌ای که از نخست‌وزیر آینده عراق انتظار دارند، فراهم کردن زمینه برای برگزاری انتخابات زودهنگام است.
* چرا هیچ فراکسیونی خود را اکثریت نمی‌داند؟
در همه جای دنیا اعضای فراکسیون اکثریت پارلمانی، همواره با افتخار از موجودیت و تعداد بالاتر اعضای خود سخن می‌گویند، اما در عراق داستان به سبک دیگری در حال پیش رفتن است.
نامه روز دوشنبه برهم صالح به پارلمان برای معرفی فراکسیون اکثریت پارلمان عملا در نگاه نمایندگان و فراکسیون‌های عراقی به هیچ انگاشته شد. همه در عراق می‌دانند اگر کاندیدای فراکسیون اکثریت عراق به عنوان نخست‌وزیر معرفی شود، با توجه به آنکه به احتمال بسیار زیاد نخواهد توانست در مدت کوتاه، کاری در راه پیشبرد منافع اقتصادی و سیاسی مردم عراق انجام دهد، فراکسیون اکثریت عراق به سخره گرفته خواهد شد.
به زبان دیگر، عادل عبدالمهدی با وجود آنکه فقط یک سال از آغاز نخست وزیری‌اش می‌گذشت، به دلیل افزایش اعتراضات و فشار‌های سیاسی که مهم‌ترین محور آن مباحث معیشتی بود، مجبور به استعفا شد. حالا سران گروه‌های سیاسی معترض عبدالمهدی خود بهتر از هر کس می‌دانند هیچ‌کس توانایی درست کردن اوضاع در کوتاه‌مدت را نخواهد داشت.
«ریاض التمیمی» نماینده ائتلاف النصر در پارلمان عراق، در این‌باره گفت فراکسیون‌های سیاسی این کشور به دلیل دشواری چالش‌های جاری در کشور، از اینکه دیگران آن‌ها را عضو فراکسیون بزرگ‌تر (اکثریت) در پارلمان بدانند، دوری می‌کنند.
وی با حضور در برنامه «وجهه‌النظر» در شبکه تلویزیونی الدجله افزود: ۱۷۴ نماینده پارلمان با امضای نامه‌ای از رئیس‌جمهور عراق خواسته‌اند شخصیت مستقلی را برای نخست‌وزیری انتخاب کند و ملزم نیست حتما از فراکسیون اکثریت انتخاب کند، زیرا آن‌ها خود را عضو این فراکسیون نمی‌دانند و خود را نمایندگانی آزاد می‌دانند، اما هنوز رئیس‌جمهور به آن‌ها پاسخی نداده است. این نمایندگان تاکید دارند نامزد آتی شخصیتی عراقی، مستقل و ملی‌گرا و یک‌تابعیتی باشد که از سال ۲۰۰۳ تاکنون در هیچ پست دولتی یا پارلمانی خدمت نکرده باشد.
التمیمی گفت: برهم صالح نمی‌خواهد با فراکسیون‌های شیعی مواجه شود، زیرا این فراکسیون‌ها بودند که از ریاست‌جمهوری او حمایت کردند و اکنون نیز منتظر است فراکسیون‌های شیعی بر سر انتخاب نخست‌وزیر جدید توافق کنند.
وی گفت: باید به مطالبات تظاهرات‌کنندگان در این زمینه احترام گذاشت و آن‌ها حق اظهارنظر در این‌باره دارند.
التمیمی افزود: فراکسیون‌های شیعه ۴ نامزد برای نخست‌وزیری معرفی کرده‌اند که عبارتند از: عبدالغنی الاسدی، اسعد العیدانی، محمد شیاع السودانی و مصطفی الکاظمی. رئیس‌جمهور نیز راهی ندارد جز اینکه نهایت تا پنجشنبه (فردا) در این‌بار تصمیم بگیرد، اما هر فراکسیونی به یکی از این نامزد‌ها گرایش دارد و همین کار را دشوار می‌کند.
وی گفت: رئیس‌جمهور باید در کنار تظاهرات‌کنندگان بماند و بداند نمایندگان مستقل نیز در کنار او در پارلمان برای انتخاب شخصیتی مستقل برای نخست‌وزیری قرار دارند.
از سوی دیگر به نوشته پایگاه خبری بغدادالیوم، برخی منابع نیز می‌گویند تظاهرات‌کنندگان یک قاضی به نام «رائد جوحی» را به برهم صالح برای نخست‌وزیری پیشنهاد داده‌اند، اما در واکنش به این خبر، برخی دیگر از تظاهرات‌کنندگان مخالفت خود را با این گزینه اعلام کردند. در همین حال این پایگاه خبری به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به مرجعیت اعلام کرد مرجعیت، انتخاب نخست‌وزیر را بر اساس اصول و مواد قانون اساسی کشور بر عهده فراکسیو‌ن‌های سیاسی می‌داند و هیچ ملاحظه خاصی درباره نامزد تصدی این پست ندارد یا نامزد خاصی را تایید نمی‌کند.
***
[ادامه ناآرامی‌ها در کربلا]آشوبگران عراقی که به دروغ خود را مردم عراق می‌نامند، این بار با آتش زدن خیمه‌های موکب‌های حسینی آن هم در شهر کربلا نقاب از چهره برداشتند. فرماندهی پلیس کربلای معلا در بیانیه‌ای از آتش‌زدن خیمه‌های موکب‌های حسینی به دست عناصر مخرب و آشوبگر خبر داد. در این بیانیه آمده است: عناصر مخرب، موکب‌های حسینی شهر کربلا را که پذیرای هزاران نفر از زائران در طول برگزاری مراسم‌های بزرگ عاشورایی و حسینی است، آتش زدند. فرمانده پلیس کربلا افزود: همزمان عناصر آشوبگر اقدام به آتش زدن و تخریب بانک‌ها و ساختمان‌های دولتی و اموال عمومی و شخصی کردند. در ادامه بیانیه آمده است: عناصر مخرب، خیمه‌های مواکب حسینی را در یکی از میادین نزدیک شبکه ماهواره‌ای کربلا آتش زدند که این به منزله تعرض آشکار به مناسک دینی و خدماتی است که هر ساله به میلیون‌ها نفر از زائران حسینی می‌شود.
فرماندهی پلیس کربلا افزود: آشوبگران و خرابکاران با آتش زدن لاستیک‌ها اقدام به قطع راه‌های مواصلاتی در این شهر مقدس کردند تا در تردد شهروندان خلل ایجاد کنند که این نشان می‌دهد آن‌ها به دنبال تخریب شهر هستند.

در همین حال ترور‌های کور و مشکوک عراق همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که یک منبع امنیتی دیروز از کشته و مجروح شدن ۴ راننده کامیون به دست افراد مسلح ناشناس در بیجی واقع در استان صلاح‌الدین عراق خبر داد. این منبع افزود: صبح دیروز ۴ راننده کامیون که در حال رانندگی در جاده بیجی واقع در استان صلاح الدین بودند، به ضرب گلوله یک گروه ناشناس کشته و مجروح شدند. بر اساس گفته این منبع، ۳ نفر از این ۴ راننده کشته شدند و نفر چهارم زخمی و به بیمارستان منتقل شده است. منبع یادشده افزود: هر ۴ راننده از اهالی شهر الرمادی هستند.

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۳۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، در مراسم ویژه ای که برای اختتامیه همایش ملی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور با حضور خاندوزی وزیر اقتصاد، وحیدی وزیر کشور، عبدالملکی مشاور رئیس جمهور و دبیرشورای عالی مناطق و مدیران عامل، اعضای هیئت مدیره، معاونین و مدیران مناطق آزاد و ویژه در مشهد مقدس در نظر گرفته شده بود، از منطقه ویژه اقتصادی سهلان که توانسته بود رتبه اول در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور در کلیه مباحث مطرح شده کسب نماید تجلیل به عمل آمد.

این رتبه با توجه به عملکرد شاخص‌های ارزیابی سال ۱۴۰۲ سازمان‌های مناطق ویژه اقتصادی به منطقه برتر تعلق می‌گیرد.

کد خبر 6091504

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه اردن: نتانیاهو جنگ غزه را باخته است
  • اردن : نتانیاهو جنگ غزه را باخته است
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد
  • کلید اولیه نوبت نخست کنکور فردا منتشر می شود/ ۵ روز فرصت اعتراض داوطلبان
  • دیدار ایلان ماسک با نخست وزیر چین در پکن
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • اوکراین: ۱۰۰ میلیون دلار کمک‌های تسلیحاتی استرالیا در راه است
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم