Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@15:40:07 GMT

رقابت دانشگاه کردستان با تهران و صنعتی شریف

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۵۵۳۲۳

رقابت دانشگاه کردستان با تهران و صنعتی شریف

دانشگاه کردستان در سال ۱۳۵۳ کار خود را با عنوان دانش‌سرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال ۱۳۷۰ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.

این دانشگاه هم اکنون هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی،  علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم‌ پایه و فنی - مهندسی بیجار است و در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۰۰ دانشجو در ۵۶ رشته کارشناسی،  ۱۱۴ رشته کارشناسی ارشد و ۳۰ رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دانشگاه با پذیرش ۴۹۲ دانشجوی خارجی توانسته است در بعد بین المللی هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

دانشگاه کردستان امسال سه رتبه جهانی را به خود اختصاص داد و بر اساس گزارش رتبه‌بندی اخیر که ۲۸ آبان­‌ منتشر شد در حوزه علوم فیزیکی و رشته‌های شیمی، ریاضی و آمار، فیزیک، جغرافیا، محیط زیست، علوم زمین و زمین‌شناسی متمرکز بود توانست حرف برای گفتن داشته باشد.

در این ارزیابی تنها یک هزار و ۵۴ دانشگاه در سطح جهان توانستند شرایط لازم برای قرار گرفتن در رتبه‌بندی سیستم تایمز را احراز کنند که پیش نیاز اصلی قرارگیری در این رتبه‌بندی، فعالیت حداقل پنج درصد از اعضای هیات علمی آنها در حوزه نحقیق و تولید دست کم ۵۰۰ مقاله علمی در مدت پنج سال است.

امتیاز بندی ارزیابی یاد شده بر اساس معیارهایی همچون آموزش و فضای یادگیری، پژوهش، نفوذ براساس میزان استنادها، جایگاه و چشم انداز بین المللی و نوآوری صنعتی صورت گرفت.

در این رتبه بندی،  ۳۱ دانشگاه ایرانی حضور داشتند که دانشگاه کردستان رتبه ۱۰ را در بین دانشگاه‌های ایرانی کسب کرد و در بین دانشگاه های جهان هم  دانشگاه‌­های پرینستون، تکنولوژی کالیفورنیا رتبه های اول و دوم، و دانشگاه­‌های کمبریج و استنفورد جایگاه سوم مشترک این رتبه‌بندی را به خود اختصاص دادند.

دانشگاه کردستان در آخرین رتبه بندی جهانی تایمز با عنوان The World University Ranking که برای سال ۲۰۲۰ منتشر شده، موفق به احراز رتبه  ۸۰۱ تا هزار شده است و همچنین در آخرین رتبه بندی جهانی موضوعی در حوزه مهندسی و فناوری موفق به کسب جایگاه ۸۰۰ تا ۶۰۱ شد.

دانشگاه مسوولیت پذیر

رییس دانشگاه کردستان، رویکرد این دانشگاه در زمینه مسوولیت‌پذیری اجتماعی را مبتنی بر تاثیرپذیری و اثرگذاری بر جامعه دانسته و می گوید: به دنبال توسعه پایدار استان با بهره‌گیری از ظرفیت برگزاری کنفرانس‌های ملی و ببن‌المللی در تمام ابعاد هستیم.

رحمت صادقی به موفقیت‌های دانشگاه کردستان در رتبه‌بندی‌ جهانی اشاره کرد و یادآور شد: این دانشگاه برای نخستین بار در سیستم رتبه‌بندی جهانی تایمز در بین یک‌ هزار و ۳۹۶ دانشگاه جهان در رتبه ۶۰۱ تا ۸۰۰ ایستاد و در بین ۴۰ دانشگاه ایرانی حاضر در این رتبه‌بندی جایگاه ۲۱ را به خود اختصاص داد.

تفاهم با ۳۰ دانشگاه جهان

بین المللی شدن به عنوان یکی از اهداف اصلی دانشگاه کردستان است که مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این باره می‌گوید: دانشگاه کردستان در کنار دانشگاه صنعتی شریف و تهران در ردیف برترین دانشگاه‌های کشور هستند که در یکسال اخیر موفق به جذب گرنت بین‌المللی شدند.

این دانشگاه در کنار موقعیت جغرافیایی ویژه و دارا بودن اشتراکات با اقوام کُرد کشورهای همسایه، بستر مناسبی برای تقویت بخش بین الملل خود را فراهم کرده است.

رییس دانشگاه کردستان با اشاره به اقدامات انجام شده برای ارتقای وجهه بین‌المللی این مرکز آموزش عالی گفت: با ۳۰ دانشگاه جهان تفاهم نامه داریم که چهار دوره مشترک با این دانشگاه‌ها در سال‌جاری برگزار شده است.

صادقی به استقبال ویژه دانشجویان خارجی به ویژه از  اقلیم کردستان عراق برای ادامه تحصیل در دنشگاه کردستان اشاره کرد و افزود: هم اکنون ۴۹۲ دانشجوی خارجی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه کار تبادل استاد، دانشجو و کارمندان دانشگاه کردستان با دانشگاه‌های اروپایی در کشورهای اتریش، فرانسه و اسپانیا آغاز شده است، اضافه کرد: امسال مجوز اعزام ۱۵ دانشجو، چهار استاد و سه کارمند را داریم و پارسال هم ۱۶ استاد و دانشجو با این کشورها تبادل شد.

توسعه مرزهای دانش با نگاه به پژوهش‌های کاربردی

رییس دانشگاه کردستان با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه یادآور شد: در کنار پژوهش‌های بنیادی برای توسعه مرزهای دانش به پژوهش‌های کاربردی منطبق با نیازهای جامعه توجه ویژه‌ای می‌شود.
صادقی به فعالیت ۱۰ پژوهشکده و یک قطب علمی بازآفرینی و بهسازی شهری در دانشگاه کردستان اشاره کرد و افزود: ۱۳ مجله پژوهشی در دانشگاه منتشر و ۱۹ طرح پژوهشی را در گراندهای بین‌المللی در دست اجرا داریم.
وی تاکید کرد: چهار هزار مقاله خارجی در مجلات معتبر بین‌المللی و سه‌هزار و ۲۰۰ مقاله در مجلات داخلی در طول تاریخ فعالیت دانشگاه کردستان به چاپ رسیده است.

افزایش سطح تعاملات با بخش صنعت، جامعه و دولت در عرصه منطقه‌ای و ملی به عنوان یکی از اهداف اصلی این دانشگاه در همین راستا ارزیابی می‌شود.

رییس دانشگاه کردستان می گوید: به منظور ارتباط بهتر نخبگان دانشگاهی با نخبگان حوزه اجرا و بخش خصوصی، شبکه دانشگاه و جامعه راه‌اندازی شده تا مبنایی برای توسعه پایدار در بستر توسعه علمی باشد.

صادقی اضافه کرد: این شبکه سه کارگروه زیر مجموعه دارد و اتاق فکری برای ترسیم نقشه راه دستگاه‌های اجرایی و جامعه محسوب می‌شود و حالا تنها دانشگاه مادر استان، در آستانه تبدیل شدن به قطب علمی غرب کشور و حتی ملی و بین المللی است.

برچسب‌ها دانشگاه کردستان دانشجو اتریش کردستان عراق طرح پژوهشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه کردستان دانشجو اتریش کردستان عراق طرح پژوهشی دانشگاه کردستان دانشجو اتریش کردستان عراق طرح پژوهشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۵۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش‌آموزان کردستانی در جشنواره سفیران سلامت درخشیدند

افشین خوش‌گوار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: دانش‌آموزان کردستانی ۶ عنوان برتر در مرحله کضوری جشنواره سفیران سلامت را کسب کردند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان اعلام کرد: در هشتمین جشنواره سفیران سلامت دانش‌آموزی، در مرحله شهرستانی ۸ هزار و ۵۲۸ اثر اعلام وصول شد که از این تعداد ۳۱۳ اثر به مرحله استانی راه پیدا کرد.

خوش‌گوار عنوان کرد: پس از داوری آثار راه یافته به مرحله استانی، با نظر شورای داوران ۲۹ اثر به دبیرخانه کشوری جشنواره ارسال شد.

وی گفت: بر اساس اعلام دفتر سلامت و تندرستی وزارت، شش اثر شرکت کنندگان کردستان حائز رتبه‌های برتر کشوری شدند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان خاطرنشان کرد: بر این اساس در رشته کارسازه سارا وکیلی از مدرسه متوسطه اول فاطمه الزهرا شهرستان کامیاران و سیدایمان حسینی از مدرسه متوسطه اول دکتر پرتو ماه دهگلان موفق به کسب عنوان اول شدند.

خوش‌گوار ادامه داد: در بخش کارسازه ابتدایی اول مدرسه شکوفه‌های انقلاب دیواندره متشکل از آریسا محمدیان، ستایش حمزه‌ای و فاطمه زهرا محمدی رتبه چهارم کشوری را به دست آوردند.

وی افزود: در بخش جشنواره عکاسی چهارشنبه آخر سال نیز آلان شادفر از مدرسه شهید فهمیده ناحیه ۲ و شنیا دلکی از مدرسه نیایش دهگلان حائز رتبه برتر کشوری در دوره دوم ابتدایی شدند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان عنوان کرد: در بخش باغچه کوچک سبزیجات نیز ایلیا صفری از مدرسه شهید آزادی کامیاران در دوره اول ابتدایی رتبه پنجم کشور را به دست آورد.

کد خبر 6090668

دیگر خبرها

  • اقدامات آموزشی و رتبه بندی معلمان
  • آشنایی با انواع لیبل زن صنعتی و مدل‌های مختلف آن
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • رئیسی: هدف رتبه بندی معلمان افزایش شان و منزلت معلم است (فیلم)
  • اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • دانش‌آموزان کردستانی در جشنواره سفیران سلامت درخشیدند
  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها
  • حضور گروه صنعتی ایران‌خودرو در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو