Web Analytics Made Easy - Statcounter

در اولین نشست از سلسله نشست‌های آوند که با حضور فعالان سابق و فعلی جنبش دانشجویی برگزار شد، موضوع اعتراضات مردمی در جمهوری اسلامی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مسعود براتی در اولین نشست از سلسله نشست‌های آوند که با موضوع اعتراضات مردمی در جمهوری اسلامی و با حضور فعال فعلی و سابق جنبش دانشجویی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد با بیان اینکه دو گانه کار تخصصی و کار گفتمانی دو گانه باطلی است که در ارتباط با تشکل‌های دانشجویی مدام تکرار می‌شود، گفت: جنبش دانشجویی اگر می‌خواهد در هر موضوعی کلاه سرش نرود و برای اینکه کارش را پیش ببرد باید تخصص لازم را به دست بیاورد البته نیاز نیست که تمام تخصص‌ها را بداند، ولی وقتی می‌بیند با موضوعی مثل بودجه به عدالت می‌خورد باید بفهمد باید بفهمد بودجه چه می‌گوید و اگر نفهمد عدالتخواه نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه جنبش دانشجویی اگر دنبال امنیت و اقتدار کشور است، ولی با FATF می‌خواهند اقتدار کشور را زیر پا بگذارند باید بفهمد که FATF چه اهدافی را دنبال می‌کند، نه اینکه بگوید بحث تخصصی است و شان من این است که کلی حرف بزنم، افزود: شهید حسن باقری به عنوان یک عکاس و خبرنگار به جبهه رفت، اما وقتی دید که صحنه نبرد نیازمند یک سازمان و ساختار اطلاعاتی است این ساختار را به صورت حرفه‌ای و تخصصی ایجاد کرد و جنبش دانشجویی نیاز باید اینگونه عمل کند.

براتی با تاکید بر اینکه جنبش دانشجویی هر جا انقلاب نیاز به پیشبرد اهداف خود دارد باید متناسب با نیاز به صورت فکری، تخصصی و عملی به موضوع ورود پیدا کند، تصریح کرد: مردمی بودن حکومت فقط امر سیاسی آن نیست بنابراین تمام نظامات و زیرنظامات آن باید منجر به تامین منافع مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه در نظرسنجی‌های چند سال اخیر مسئله عموم مردم مسائل اقتصادی است؛ البته نه اینکه مسئله سیاسی برای آن‌ها مهم نباشد، افزود: سوال این است که آیا با اختصاص چند نقطه برای برگزاری اعتراضات مردمی مشکلات مردم حل می‌شود. در هر حال ما به جای اینکه به اصل داستان بپردازیم یعنی اینکه چگونه باید نظامات منافع داخل کشور را به نفع مردم به هم بزنیم که اصل دعوا و جنگ اراده ها، و جنگ فقر و غنا در آنجاست به مباحث دیگر که شاید برای متخصصین حوزه سیاست خوب باشد می‌پردازیم؛ بنابراین بنده از همین زاویه با ایده دوستان در بحث عدم کفایت همراهی نمی‌کنم، چون مشکل مردم را حل نمی‌کند.

براتی با بیان اینکه جریانی در کشور وجود دارد که ساختار اقتصادی و اجتماعی را در ورای سیستم سیاسی شکل می‌دهد و ما این جریان را هنوز نفهمیده ایم، افزود: من می‌فهمم که مردم مشکل تورم دارند و کاهش قدرت خرید آن‌ها را حس می‌کنم با این وجود آیا مثلا ما الان باید به مردم بگوییم مثلا رابطه بانک مرکزی با نظام بانکی در خلق نقدینگی اینطور است من نمی‌فهمم چه می‌شود و بعد هم نمی‌توانیم کار را رها کنیم، چون سیستم جلو می‌رود و مدام اتفاقات جدید هم در آن رخ می‌دهد مثل بودجه امسال که اوراق قرضه هم به مکانیزم خلق پول اضافه شده است. با این وجود سوال این است خواص در اینجا باید چه کار کنند. آنچه که من می‌فهمم این است که مسئله خواص باید مسئله مردم باشد.

حجت الاسلام عرب، مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف نیز با تاکید بر اینکه باید به دنبال یک ساز و کار قانونی حضور خیابانی مردم برای اعتراض به هر تصمیمی باشیم، افزود: دلیلی ندارد که در جمهوری اسلامی به مردم این اجازه را ندهیم که صدای خود را به مسئولان برسانند.

وی با بیان اینکه جنبش دانشجویی، چون از جنس انقلاب اسلامی است پس می‌تواند به عنوان یک واسط صدای مردم را به گوش مسئولان برسانند، افزود: حتی اگر یک ساز و کار قانونی برای اعتراض مردم فراهم شود، اما برخی از مسائل زبان سیاستی، نخبگانی، دانشی و اندیشه‌ای می‌خواهد با این وجود جنبش دانشجویی به عنوان یک طبقه واسط نخبگانی انقلابی می‌تواند این نقش را ایفاء کند.

عرب تصریح کرد: یکی از هنر‌های امام خمینی (ره) این بوده که می‌دانست چگونه مانند یک معلم مدرسه چگونه به یک مسئله پیچیده زبان مردمی بدهد و البته در دولت نهم و دهم هم نمونه‌های خیلی موفقی داشتیم که رئیس جمهور وقت توانسته بود زبان باشد.

وی با بیان اینکه ساز و کار قانونی عدم کفایت، استیضاح و محاکمه دولت در قانون اساسی وجود دارد، اما اگر مردم دولتی را نخواهند نمی‌توانند کسی را در جمهوری اسلامی ببینند، افزود: امروز مردم ما فکر می‌کنند که خارج از فضای انتخابات فقط ۷ درصد می‌توانند در تصمیمات سیاسی جمهوری اسلامی اثرگذار باشند. با این وجود در مسئله بنزین هم‌ای بسا مسئله اقتصادی هم بهانه است و مسئله یک اتفاق انباشت شده بود مبنی بر اینکه این حکومت قرار بود مردمی باشد و حکومت ما را فقط برای راهپیمایی‌ها و انتخابات‌ها می‌خواهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اعتراضات مردمی طرح عدم کفایت روحانی جنبش دانشجویی رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۵۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،به نقل از خانه ملت، جعفر قادری با اشاره به سفر رئیس جمهور به پاکستان و تاثیرات این سفر بر توسعه اقتصادی و سیاسی ایران و پاکستان گفت: پاکستان یکی از کشورهای پرجمعیت در همسایگی ایران است. همچنین این کشور علاقمندان زیادی به انقلاب اسلامی و مردم ایران دارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور پاکستان موقعیت ژئوپلتیکی مهمی دارد، ادامه داد: جمعیت پاکستان می تواند یک ظرفیت مناسب برای صادرات کالاهای غیر نفتی، محصولات نفتی و گازی ما باشد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین این کشور در مسیر ترانزیت کالا از چین به سمت ایران و عراق و اروپاست و از این منظر هم می تواند به عنوان بخشی از کریدور ترانزیتی مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه مردم ایران و پاکستان فرهنگ و اعتقادات مشترکی دارند، بیان کرد: همه این موارد ایجاب می کند که ما به دنبال توسعه روابط با پاکستان باشیم و نمی توانیم ظرفیت این کشور را نادیده بگیریم.

دیگر خبرها

  • تقدیر مردم غزه از جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در جهان
  • حمایت مردم گیلان از جنبش‌های دانشجویی در امریکا و اروپا
  • خیزشی برای همبستگی با مردم غزه
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • تجمع دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای سبزوار در حمایت از اقدام جنبش دانشجویی در دانشگاه‌های امریکا
  • مورایس: با افتخار یکی از شماها شدم
  • جنبش دانشجویی ضدصهیونیستی به فرانسه رسید
  • جنبش دانشجویی ۷ اکتبر
  • تبادل ظرفیت‌های موجود در ایران و سریلانکا به نفع دو کشور و دو ملت است
  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاوردهای اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت/ استقبال پر شور ملت پاکستان