Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@17:03:39 GMT

لیبی آوردگاه جنگ های نیابتی جدید

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۵۵۴۹۴

لیبی آوردگاه جنگ های نیابتی جدید

پس از سرنگونی معمر قذافی در لیبی در سال ۲۰۱۱ ، این کشور عملا به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی به مرکزیت طرابلس ، دولتی موسوم به "دولت وفاق ملی" به ریاست "فایز السراج" بر سرکار آمده که مورد تایید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی این کشور، "خلیفه حفتر" یک ژنرال بازنشسته ، کنترل این منطقه را در دست دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"خلیفه حفتر" چند روز پیش اعلام کرد که نیروهایش را برای تصرف طرابلس و سرنگونی دولت وفاق ملی بسوی این شهر گسیل داشته است.

گرچه این نیروها تا کنون موفقیت چشمگیری  بدست نیاورده اند، ولی حرکت آنها بسوی پایتخت، آتش جنگ نیابتی در لیبی را بیش از پیش شعله ور کرده است.

این دومین حمله نیروهای خلیفه حفتر برای تصرف طرابلس است. بار اول فروردین ماه سال جاری، حفتر پس از بازگشت از ریاض و دیدار با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی ، دستور پیشروی نیروهایش بسوی طرابلس را صادر کرد.

این حمله موفقیت آمیز نبود ولی نشان از آن  داشت که اقدامات و تلاش های حفتر ریشه در خارج از مرزهای لیبی دارد.

فائز السراج رییس دولت وفاق ملی لیبی

اکنون در کشاکش تحولات لیبی، ترکیه و قطر از دولت وفاق ملی و عربستان سعودی، امارات و مصر از ژنرال حفتر حمایت و پشتیبانی می کنند.

امضای توافقنامه امنیتی بین ترکیه و دولت وفاق ملی به ریاست "فایز  السراج" که اخیرا صورت گرفت و نیز اعزام نیروهای نظامی ترکیه به طرابلس نشان داد که محورهای خارجی درگیر در لیبی به چه میزان در مواضع خود جدی هستند.

متعاقب توافقنامه امنیتی بین ترکیه و دولت وفاق ملی بود که ژنرال حفتر باردیگر دستور پیشروی و تصرف طرابلس را صادر کرد.

تحولات اخیر در لیبی نشان می دهد که یک جنگ نیابتی تمام عیار در این کشور با محورهای متعدد منطقه ای و فرامنطقه ای وجود دارد که هر روز ابعاد وسیعتری می یابد.

در این میان علاوه بر عوامل و مداخلات منطقه ای ، پای قدرتهای فرامنطقه ای نیز به این جنگ نیابتی کشیده شد و از این میان، آمریکایی ها نیز وارد صف بندی ها در این کشور شدند.

السیسی رییس جمهوری مصر نهم  آوریل  سال جاری میلادی در سفر به واشنگتن ، در گفتگوهایش با دونالد ترامپ وی را به حمایت از حفتر ترغیب کرد. همین اقدام موجب شد که رییس جمهوری آمریکا ۱۵ آوریل ، تلفنی با حفتر گفتگو کند؛ گفت وگویی که نشان داد حفتر مورد حمایت سیاسی کاخ سفید نیز می باشد.

مصر یکهزار و  یکصد کیلومتر مرز مشترک با لیبی دارد و قاهره بر این باور است که با حمایت از حفتر که بخش شرقی لیبی را در اختیار دارد می تواند متحد مناسبی برای خود دست و پا کند. مصر امیدوار است که پس از  تسلط حفتر بر تمامی لیبی بتواند از نفت این کشور بهره برداری کند.

روسیه نیز از تحولات لیبی عقب نمانده است و گرچه تلاش می کند که با دو طرف درگیر در لیبی تماس داشته باشد، ولی شواهد حاکی از آن است که مسکو در کارزار جنگ نیابتی در این کشور بیشتر به ژنرال حفتر گرایش دارد و با چاپ پول برای بخش تحت کنترل حفتر از او حمایت مالی می کند.

ژنرال خلیفه حفتر

ازسوی دیگر امارات نیز با ایجاد تاسیسات نظامی در پایگاه هوایی "خدیم" در  نزدیکی شهر "رجمه" در شرق لیبی تلاش کرده است از نیروهای حفتر حمایت کند. ازاین پایگاه می توان برای به پرواز درآوردن جنگنده های اف ۱۶ استفاده کرد.

همچنین بقایای موشکهای بجا مانده در اطراف طرابلس نشان می دهد که این موشکها از پهپادهای ساخت چین از نوع loong wing  شلیک شده اند که در اختیار مصر و  امارات قرار دارد.

این شواهد بیانگر آن است که لیبی دستخوش یک جنگ نیابتی است که طرفهای درگیر در آن از ظرفیت مالی و تکنولوژی بالایی برخوردارند.

براین اساس احتمال قوی وجود دارد که جنگ داخلی لیبی بطول انجامد که پیامدهای آن می تواند منطقه خاورمیانه و حتی اروپا را به خاطر حضور قدرتهای فرامنطقه ای تحت تاثیر قرار دهد.

بویژه اینکه با طول شدن جنگ لیبی، این کشور می تواند به پایگاهی برای گروههای تروریستی تبدیل شود و با توجه به موقعیت جغرافیایی لیبی ، این گروههای تروریستی می توانند از این کشور اقدامات خود را به سراسر آفریقا و اروپا گسترش دهند.

در تایید این دیدگاه منطقه ای، می توان پرونده های سال 96 را مرور کرد که در آن داعش تروریستی پس از شکست در عراق و سوریه ، لیبی را اولویت اول ادامه دولت اسلامی و نیز بهترین جایگزین نیروهایش جهت انتقال از عراق و سوریه معرفی کرده بود.

برچسب‌ها جنگ عربستان سعودی مصر لیبی ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ عربستان سعودی مصر لیبی ترکیه جنگ عربستان سعودی مصر لیبی ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۵۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از بخش خصوصی سیاست استان است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، سیدمحمد آقامیری، استاندار امروز در حاشیه شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی در گفت‌وگو با خبرنگار ما حمایت از بخش خصوصی را در مسیر تحقق شعار سال دانست و گفت: نگاه جدید استان حمایت و توجه بیش از پیش به بخش خصوصی با هدف برطرف شدن موانع تولید و رسیدن به هدف شعار سال جهش تولید است.

وی افزود: دولت آمادگی کامل دارد با بهره‌گیری از نظرات کارشناسی این بخش در صورت وجود اشکالاتی در تصمیمات گرفته شده آنها را رفع نماید.

آقامیری مهم‌ترین عامل افزایش سرمایه‌گذاری را ثبات اقتصادی بیان کرد و بر لزوم توسعه فرهنگ مالیاتی به عنوان چتر حمایتی از اقتصاد تاکید کرد.

نحوه اجرای معافیت مالیاتی مربوط به ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌ها که مورد اختلاف نظر بین سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان امور مالیاتی بود و تبیین تعرفه و عوارض در صادرات برخی کالا‌های واسطه‌ای، از جمله مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • ادامه حمایت دولت رئیسی از طرح نور؛ مورد استقبال قرار گرفته
  • حمایت قوه قضائیه از اقدامات دولت
  • حمایت از بخش خصوصی سیاست استان است
  • فشار دولت اوکراین به مسلمانان برای سکوت در نسل‌کشی غزه + سند
  • دولت نتانیاهو از درون فروپاشیده است/ خیزش دانشجویان غربی به سایر کشور‌ها کشیده می‌شود
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • ریشه‌های تروریست‌پروری در سیاست‌های غرب؛ ترور برای بقا!
  • حمایت دانشجویان دانشگاه آزاد گنبدکاووس از جنبش ضدصهیونیستی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا +فیلم
  • بیداری جهانی و باتلاقی که اسرائیل برای آمریکا ساخت