Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی از کارخانه داران شن و ماسه مستقر در بستر و حریم رودخانه بشار یاسوج به جایی احترام به قانون و انتقال به دلی بجک، بفکر دست درازی به اراضی ملی هستند. ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶ استانها کهگیلویه و بویراحمد نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، در پایین دست اراضی زراعی روستای مهریان و در حد فاصل اراضی زراعی و رودخانه بشار اراضی ملی وجود داشته و دارد که بخش زیادی از آنها دارای پوشش گیاهی اعم از انواع بوته‌ها و درختچه‌های بادام کوهی و ارزن بوده که به لحاظ زیست محیطی و منظر و چشم انداز طبیعی دارای ارزش زیادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های اخیر با بی توجهی مسئولان عده‌ای از جمله کارخانه داران شن و ماسه مستقر در بستر و حریم رودخانه وحشی و خروشان بشار برای رسیدن به منافع خود اقدام به از بین پوشش گیاهی منطقه و حتی دست درازی به اراضی ملی می‌کنند.

کارخانه‌های شن و ماسه مستقر در بستر و حریم بشار ضمن از بین بردن قشر رویی و خاک حاصلخیز این اراضی ملی و برداشت‌های عمیق با عمق  30 تا 50 مترسبب از بین رفتن منظره طبیعی و تغییر توپولوژی منطقه و ایجاد منظره‌های بسیار نگران کننده و ناخوشایند شده‌اند.

  ایجاد پرتگاه‌های عمیق در مجاورت اراضی کشاورزی تبعات منفی زیادی از جمله  دچار مشکل شدن کاربری اراضی زراعی همجوار و ایجاد ضرر و زیان برای کشاورزان و مالکین اراضی زراعی همجوار چه از لحاظ افت ارزش ریالی اراضی  زراعی، خطر برای زارعین و ادوات کشاورزی،  فرسایش وریزش تدریجی دیواره‌های ایجاد شده، اختلال در حفظ رطوبت خاک و آبخیزداری این اراضی و ایجاد گرد خاک و اثر منفی آن بر محصولات زراعی به همراه دارد.

حال با همه این موارد، مسئولین ذیربط همچنان اصرار دارند که اراضی ملی دیگر را به ثمن بخش به مالکین برخی کارخانجات شن وماسه واگذار کنند به نحوی که حتی اخیرا عرصه‌ای را که توسط متقاضیان دیگرمراحل پرونده واگذاری آن برای اجرای طرح‌هایی نظیر کشت گیاهان دارویی را تا مرحله کمیته فنی طی شده با نظر بالاترین مسئول استانی دستگاه متولی، متوقف نموده و سپس خارج ازنوبت برای واگذاری به مالک یک کارخانه شن و ماسه مصوبکرده‌اند و به سازمان صنعت و معدن اعلام شده است.

این در حالی بوده که توسط همسایگان و متقاضیان طرح‌های دیگر نسبت به هر گونه صدور  مجوز برای مالک کارخانه شن وماسه اعتراض مکتوب در آن اداره ثبت شده و هشدار لازم توسط دستگاه‌های نظارتی نیز به دستگاه‌های متولی ارائه شده است.

به گزارش تسنیم، این در حالی بوده که در  سال اخیر بحث جابجایی کارخانه‌های شن و ماسه و انتقال آنها به منطقه دلی بجک سپیدار مطرح بوده و برخی نیز منتقل شده‌اند ولی هنوز عده‌ای به فعالیت خود در کنار بشار ادامه می‌دهند.

تعرض به حریم رود بشار در قلب شهر یاسوج؛ زمین‌خواری با طعم برنج محلی + فیلمصدور حکم ‌قلع و قمع کاشت برنج در حاشیه رود بشار ‌کهگیلویه و بویراحمد صحت نداردکهگیلویه و بویراحمد| فاضلاب گاوداری 3 هزار راسی به رود بشار می‌ریزد/ بوی بد شرایط زندگی را سخت کرده‌است + عکس

انتهای پیام/541/ز

R41452/P/S6,69/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۶۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه علیه سن مادر در ۲۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان

به گزارش جام جم آنلاین همدان، رحمان ایرانپور از مبارزه علیه سن غلات از ابتدای سال بدون وقفه خبر داد و اظهار کرد: حدودا ۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی از ابتدای سال تاکنون مورد رصد و پایش قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سن غلات از مهمترين آفات گندم و جو است افزود: اين آفت با تغذيه از گندم و جو در مراحل مختلف رويشی موجب كاهش عملكرد به عبارتی خسارت كمی و از بين بردن خاصيت نانوايی و خسارت كيفی می‌شود.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان يادآور شد: سن‌های مادر پس از ترک محل‌های زمستان گذرانی به طرف مزارع سبز غلات پرواز کرده و  از شیره ساقه و برگ های جوان و سبز گندم تغذیه می‌کنند از این رو، خسارت در این مرحله کم و به جمعیت و تراکم حشره بستگی دارد اما چنانچه تعداد حشره در حد نرم مبارزه باشد مبارزه شیمیایی ضرورت پیدا می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون ۲۸ هزار و ۳۱۵ هکتار مبارزه با سن مادر در شهرستان همدان انجام شده است اضافه کرد: مبارزه علیه علف‌های هرز نیز در سطح ۱۴ هزار و ۴۰۰ هکتار در مزارع غلات صورت گرفته است.

ایرانپور در ادامه خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی‌ها در سال زراعی ۱۴۰۲_ ۱۴۰۳  حدود ۴۳ هزار هکتار از اراضی زیر پوشش مبارزه با سن غلات قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه علف‌های هرز رقیب گیاهان زراعی در جذب آب و عناصر غذایی به شمار می‌روند گفت: تاثیر علف‌های هرز در کاهش عملکرد محصولات زراعی قابل توجه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان در پایان اقدام به موقع بهره‌برداران در این حوزه را موثر دانست و بیان کرد: اقدام مناسب، این مانع بزرگ تولید را کنترل می‌کند از همین رو آگاهی کشاورزان در شناسایی عوامل موثر در کاهش عملکرد محصول و مبارزه جهت کنترل عوامل خسارت‌زا، در حفظ کیفی و کمی محصول تاثیر بسزایی دارد.

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • ماسه‌خواری پرونده همیشه باز در سواحل مازندران
  • غرق شدن دختر ۱۷ ساله در رودخانه بشار
  • کشف جسد دختر ۱۷ ساله در رودخانه بشار + جزییات ماجرا
  • جسد یک خانم در رودخانه بشار پیدا شد
  • جسد بانوی غرق شده در رودخانه بشار پس از شش ساعت تلاش پیدا شد
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • پیدا شدن جسد بانوی غرق شده در رودخانه بشار
  • مبارزه علیه سن مادر در ۲۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان
  • پیش‌بینی تولید ۱۵۰ هزار تن شن و ماسه در شهرکرد