Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سمنان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان معتقد است که عطش به یادگیری و کتاب کم نشده، بلکه شیوه‌های یادگیری و مطالعه تغییر کرده است.

حبیب‌الله خجسته‌پور در آیین ‌افتتاح نمایشگاه کتاب استان اظهار کرد: باید جایگاه کتاب به عنوان یک کالای مهم فرهنگی در گذر زمان حفظ شود.

وی از ایران به عنوان کشوری با پشتوانه فرهنگی و تمدنی غنی در حوزه کتاب و کتابخوانی یاد کرد و افزود: یکی از چالش‌هایی که امروز مطرح می‌شود ایجاد فاصله بین جامعه و کتاب است که این مهم باید مورد کنکاش و واکاوی علمی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با اشاره به پیشینه کتابخوانی در ایران گفت: زمانی‌که در چندین قرن پیش در کشور ما، کتابخانه‌های چند صد هزار جلدی وجود داشت، بسیاری از مُدعیان امروزی یک ششم یا یک هفتم‌ کتابخانه‌های ما، کتب مرجع و قابل دسترس نداشتند.

خجسته‌پور با بیان اینکه آماری که امروزه از کتاب و کتابخوانی ارائه می شود جای سوال دارد، افزود: تغییرات سبک زندگی و وجود ابزارهای جدید، باعث شده آحاد جامعه برای یادگیری و کسب برخی از یافته ها و نیازمندی‌های خود، از روش‌های دیگری به جای کتاب استفاده کنند و این ‌مهم به این معنا است که عطش و علاقه به یادگیری کم نشده، بلکه شیوه دستیابی به آن تغییر پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: باید جایگاه کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی و کالایی که ارزش‌های یک جامعه را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند، به صورت شایسته و بایسته صیانت شود و یکی از روش‌هایی که می تواند این جایگاه را ارتقاء ببخشد، برگزاری رویدادهای فرهنگی و رویدادهایی با محوریت کتاب است که نمایشگاه کتاب استان یکی از نمودهای آن است.

معاون استاندار سمنان تصریح کرد: یکی از برجسته ترین این رویدادها، برگزاری ‌نمایشگاه های سالانه‌ کتاب ‌است که نمونه اعلی آن را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب در کشور می‌بینیم. البته با توجه به اینکه ممکن است تمام مردم دسترسی به نمایشگاه در آن زمان و مکان را نداشته باشند، یکی از راهکارها برگزاری ‌نمایشگاه‌های کتاب استانی است.

وی از توجه ویژه دولت به فرهنگ کتابخوانی خبر داد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در همه این چند سال تداوم و تناسب نمایشگاه کتاب به صورت سالانه و برگزاری آن به صورت ویژه مورد توجه دولت تدبیر و امید بوده است.

خجسته‌پور ادامه داد: شاید در طول ۴۰ سال گذشته این‌نمایشگاه ها بیشتر به صورت دوسالانه و سه ساله برگزار ‌می‌شد، اما در این دولت سعی شد نمایشگاه‌های استانی به صورت سالانه در استان‌ها برگزار شود تا این رویداد مهم فرهنگی منقطع نشود.

وی از نمایشگاه‌های استانی کتاب به عنوان فضایی برای ایجاد ارتباط بین فعالان فرهنگی نام برد و گفت: نمایشگاه کتاب یک رویداد فرهنگی است که طی آن تبادل افکاری بین نویسندگان، مولفان، انتشاراتی ها، فروشندگان و نهایتا کسانی که علاقمندن به کتاب‌خوانی هستند،انجام می پذیرد.

وی با اشاره به استقبال مردم استان از نمایشگاه‌های کتاب خاطرنشان کرد: آماری که از فروش کتاب در نمایشگاه سال گذشته اعلام شد به عنوان یکی از شاخص های موفقیت نمایشگاه کتاب، نشان داد سرانه خرید کتاب توسط مردم استان ما به صورت میانگین بیش از ۱۰۰۰ تومان بوده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان اظهار امیدواری کرد:با حمایت دستگاه‌های فرهنگی،  سرانه خرید کتاب این استان در نمایشگاه امسال افزایش بیشتری بیابد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری نمايشگاه كتاب معاون سیاسی استاندار سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۶۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

پیش از این براساس مذاکراتی که مسئولان فرهنگی ایران با مسئولان فرهنگی کشور هندوستان داشتند، این کشور به عنوان مهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شده بود. این در حالی است که در نتیجه صدور بیانیه‌ای در کشور هند، شهروندان این کشور امکان فعالیت و سفر به ایران ندارند.

در نتیجه این تغییرات علی رمضانی سخنگو و قائم مقام سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز هشتم اردیبهشت متنی در سپهر رایانه (فضای مجازی) منتشر و اعلام کرد: «علیرغم تلاش جامعه فرهنگی هند، نظر به ادامه محدودیت حضور اتباع این کشور در ایران پس از عملیات وعده صادق و اتمام فرصت رفع محدودیت بعد از دیدار اخیر سفیر هند، حضور این کشور منتفی و یمن مهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود.»

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران است
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد
  • تغییر میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • تغییر در مهمان ویژه نمایشگاه کتاب / یمن جایگزین هند شد
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی