Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@02:30:50 GMT

تسهيلات جديد براي متقاضيان خريد نفت خام

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۵۶۸۳۸

تسهيلات جديد براي متقاضيان خريد نفت خام

خبرگزاری آریا- با مساعدت وزیر نفت، تسهیلات بیشتری برای متقاضیان خرید نفت خام در بورس انرژی درنظر گرفته شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از بازار سرمایه، با مساعدت وزیر نفت، شیوه‌نامه جدیدی در زمینه عرضه نفت خام و میعانات گازی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ابلاغ و بر اساس این شیوه‌نامه، تسهیلات بیشتری برای متقاضیان خرید نفت خام در بورس انرژی درنظر گرفته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 آبان‌ماه امسال شیوه‌نامه جدیدی برای عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی ابلاغ شد. در این شیوه‌نامه هم شرکت ملی نفت مکلف است به‌صورت منظم و مستمر، ماهانه حداقل دو میلیون بشکه نفت خام سبک، دو میلیون بشکه نفت خام سنگین و 2 میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه کند. با این حال تغییراتی در شیوه‌نامه ایجاد شده است تا بخش خصوصی برای حضور در معاملات نفت خام تمایل بیشتری داشته باشد.
حال شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است نخستین عرضه بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی جدید، در روز‌های آینده انجام خواهد شد.
آقای امیرحسین تبیانیان، نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی، در این باره، به تشریح تغییرات اعمال شده در فرآیند عرضه نفت خام و میعانات گازی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی پرداخت و گفت: در دو حوزه، تغییرات مهمی ایجاد شده؛ بخش نخست در حوزه قیمت‌گذاری و دیگری در حوزه نحوه انجام کار.

ارائه تخفیف حداکثری
به گفته وی، بر اساس شیوه‌نامه جدید، قیمت به صورت پریمیوم دلاری و بر اساس شاخص‌های قیمت‌گذاری معتبر اعلام می‌شود. میزان تخفیف اعلامی بر اساس این شاخص‌های معتبر حداکثری خواهد بود.
premium به معنای دریافت کارمزد اضافه بدلیل حجم بالای سفارش مشتری است.
تبیانیان افزود: بر این اساس روی تابلو، تخفیف بیشتری اعلام نمی‌شود و نکته مهم این است که در این شیوه، حداکثر تخفیف در قیمت پایه لحاظ خواهد شد تا خریدار با دغدغه کمتری نسبت به واریز پیش‌پرداخت اقدام کند. همچنین برای تحویل به صورت فوب، قیمت پایه میعانات گازی منفی 6 دلار نسبت به قیمت دبی، قیمت پایه نفت خام سبک منفی 7 دلار نسبت به قیمت برنت و نفت خام سنگین نیز منفی 8.5 دلار نسبت به برنت اعلام شده است.

افزایش آزادی عمل خریداران
نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی درباره تغییرات در روند اجرای کار نیز توضیح داده است: در صورت انجام معامله، خریدار به‌صورت رسمی به شرکت ملی نفت ایران برای عقد قرارداد معرفی می‌شود و بر مبنای آن باید عمل کند؛ جزییات از اطلاعیه عرضه حذف می‌شود و مواردی به قرارداد موکول خواهد شد. پس از واریز پیش‌پرداخت و ارجاع از بورس انرژی به شرکت ملی نفت ایران، موارد مالی و عملیاتی دیگر مانند بارگیری و تسویه با شرکت خریدار در قالب قرارداد توافق خواهد شد؛ این تغییر به خریدار آزادی عمل بیشتری می‌دهد تا پس از واریز پیش‌پرداخت، توافق نهایی بر سر جزییات با حضور در شرکت ملی نفت ایران حاصل شود.

بهره‌مندی بیشتر از دیدگاه کارشناسان
به گفته وی، پس از آنکه در قانون بودجه سال 98 وزارت نفت مکلف شد ماهانه حداقل 6 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی عرضه کند، اردیبهشت ماه شیوه‌نامه‌ای از سوی وزیر نفت ابلاغ شد و تا مهرماه امسال عرضه بدون وقفه ادامه یافت. پس از آن، نظرات از فعالان بازار سرمایه و سایر کارشناسان اخذ و تغییراتی پیشنهاد شد که برخی از این تغییرات قابلیت اجرا نداشت و حتی مغایر با منافع ملی بود، اما در نهایت با نظر مساعد وزیر نفت تغییراتی در شیوه‌نامه عرضه نفت خام و میعانات گازی در رینگ صادراتی بورس انرژی اعمال شد.
تاکنون از مجموع بیش از 30 عرضه نفت خام و میعانات گازی شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی، یک میلیون و 15 هزار بشکه نفت خام سبک و 70 هزار بشکه نفت خام سنگین معامله شده و عرضه‌های میعانات گازی تا کنون به معامله‌ای نینجامیده است.
ارزیابی نکردن صلاحیت خریداران، قائل نشدن محدودیت برای مقاصد صادراتی (به جز رژیم صهیونیستی)، کاهش نرخ پیش‌پرداخت از 10 درصد ارزش سفارش به 6 درصد، افزایش مدت زمان تسویه پس از تاریخ بارگیری محموله از 50 روز به 60 روز و تعیین قیمت پایه مبتنی بر ارزان‌ترین نرخ نفت صادراتی ایران (نفت صادراتی به مقصد مدیترانه)، از جمله تسهیلاتی است که تقریبا از ابتدای فرآیند عرضه نفت خام در بورس انرژی، با هدف افزایش استقبال خریداران، از سوی شرکت ملی نفت ایران مدنظر قرار گرفت و در اطلاعیه‌های عرضه گنجانده شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تسهیلات متقاضیان نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۶۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متقاضیان جهش تحصیلی در کردستان از ۱۵ اردیبهشت نوبت گیری کنند

طالب محمدی اظهار کرد: ارزیابی دانش آموزان متقاضی جهش تحصیلی از پایه‌های دوم به چهارم، سوم به پنجم و چهارم به ششم و جهش برای بار دوم با رعایت شرایط و مشروط به رای کمیسیون (منطقه) و سایر مقررات مربوط است.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان افزود: جهش از پایه اول به سوم و جهش برای بار دوم مشروط به اخذ رای کمیسیون (منطقه/استان) و ثبت شماره و تاریخ آن درسامانه سیدا می‌باشد.

وی اظهار کرد: مدیران مدارس ابتدایی دارای داوطلب جهش تحصیلی پس از دریافت درخواست کتبی ولی دانش آموز (با سطح پیشرفت خیلی خوب)، بررسی در شورای مدرسه و در صورت نیاز تأیید کمیسیون خاص در سامانه سیدا نسبت به ثبت مجوز اقدام می‌کنند.

محمدی یادآور شد: مدیران مدارس در مرحله بعد با ورود به پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش وپرورش (my.medu.ir) نسبت به تایید صحت اطلاعات دانش آموز اقدام کرده، سپس اولیا با ورود به سامانه فوق نسبت به تکمیل مراحل ثبت نام، پرداخت و رزرو نوبت اقدام می‌کنند.

وی افزود: دانش آموزانی که موفق به گذراندن ارزیابی هوش شدند در آزمون تحصیلی پایه مورد نظر شرکت می‌کنند واگر در همه دروس نمره قبولی را کسب نمایند یک پایه تحصیلی را گذرانده وبه پایه بالاتر می‌روند.

محمدی گفت: ارزیابی هوشی/روانی متقاضیان جهش تحصیلی صرفا با مقیاس اعلام شده توسط سازمان آموزش وپرورش استثنایی انجام می‌شود و باتوجه به هوشمند بودن سیستم، نتیجه ارزیابی از طریق سامانه اعلام می‌شود.

وی تأکید کرد: در این برنامه به دانش آموزان اجازه داده می‌شود با رعایت اصل مساوات در آموزش و با توجه به استعداد خود برنامه‌های درسی و آموزشی را با سرعت بیشتر از معمول در سنین پایین‌تر طی کنند.

در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، ۱۸۹ دانش آموز متقاضی جهش، در آزمون تست هوش شرکت کردند که ۵۹ نفر صلاحیت شرکت در آزمون ارتقای پایه را کسب کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • عرضه به هنگام زمین و تأمین اعتبارات برای خرید مصالح از ضروریات ساخت مسکن توسط مردم است
  • عرضه به هنگام زمین و تامین اعتبارات لازم برای خرید مصالح از ضروریات ساخت مسکن توسط مردم است
  • هشدار نسبت به کلاهبرداری از مردم در پوشش خرید و فروش عتیقه
  • خبر ویژه برای متقاضیان خودرو‌های وارداتی؛ ثبت‌نام جدید وجود دارد؟
  • گلایه تاکسی داران از تاکسی های گرانقیمت برقی
  • پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکـت‌های توزیع
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • ارتقای شاخص‌های ایمنیِ صادرات در شرکت پایانه‌های نفتی ایران
  • متقاضیان جهش تحصیلی در کردستان از ۱۵ اردیبهشت نوبت گیری کنند
  • فروش برق با نرخ‌های جذاب در بورس انرژی