مراسمی با رنگ و بوی چای در نقاط مختلف جهان
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۵۷۰۵۵
۱۵ دسامبر مصادف با ۲۴ آذر با نام روز جهانی چای در تقویم جهان ثبت شده و شناخته میشود. هدف از نامگذاری روز جهانی چای توجه جهانی دولتها و شهروندان به تأثیر تجارت جهانی چای بر کارگران و تولیدکنندگان است و به درخواست حمایت از قیمت و تجارت عادلانه پیوند خورده است.
کشور ما نیز یکی از تولیدکنندگان اصلی چای به حساب میآید و بالطبع مردم نیز چای را یکی از بهترین نوشیدنیها میدانند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حتماً پیش آمده است که به دل جنگل بزنید و هوس چای زغالی بکنید. علاقه ما به چای فقط به دوست داشتن، درست کردن و نوشیدن چای زغالی محدود نمیشود. ما رسمهای مختلفی برای نوشیدن چای داریم که شناخته شدهترین آنها چای آوردن عروس در مراسم خواستگاری است.
این مراسم بخش مهمی از مراسم شناخت رو در روی دو خانواده است. در این مراسم دختر تلاش میکند برای نشان دادن تواناییاش در خانهداری چای خوشرنگی را برای خانواده عروس بریزد و به صورتی که قطره چای در سینی نریزد آن را جلوی مهمانانش بگیرد.
در برخی نقاط کشورمان مرسوم است که کسی که یک یا چند چایی خورده و دیگر تمایلی به صرف چای ندارد، استکان چای خود را بر روی نعلبکی میخواباند.
در مراسم ازدواج سنتی چینیها، عروس و داماد در مقابل والدین خود زانو میزنند و به آنها چای میدهند و بعد از آنها تشکر میکنند. این کار عروس و داماد بیانگر قدردانی و احترام آنهاست.
در روند برگزاری این رسم عروس در خدمت خانواده داماد و داماد در خدمت خانواده عروس است. این روند، نمادی از پیوستن دو خانواده است. بچهها نیز در زمان عذرخواهی از والدینشان به آنها چای میدهند؛ بنابراین چای در فرهنگ چینی میتواند بخشی از عذرخواهی رسمی باشد.
نحوه سرو چای نیز بخشی از مراسم چای چینیهاست. آنها باور دارند چای سبز باید با آب خنک تهیه شود.
یکی از روشهای سرو چای در چین استفاده از یک کاسه لیوانی کوچک به نام گایوان است. چای کونگفو یکی از معروفترین مراسمهای چای چینی است. در این مراسم یک بطری آب جوش آماده میکنند. برگهای چای را در فنجان آب گرم میگذارند تا در حدود ۳۰ ثانیه خیس بخورد، سپس آنها را از داخل آب درمیآورند و در قیف چای میگذارند تا ناخالصیها فیلتر شوند.
سپس برگهای چای را مجدداً در آب گرم گذاشته و از بشقاب چای یا نعلبکی برای شستشوی بیشتر برگها استفاده میکنند و در نهایت دوباره چای را از قیف چای عبور میدهند.
از مراسمهای دیگر سرو چای در چین میتوان به مراسم چای سیچوان و مراسم چای زین اشاره کرد. انگلیسیها هم توجه ویژهای به چای دارند.
چای بعد از ظهر به عنوان یک رسم اجتماعی در انگلیس شناخته میشود. مردم این کشور به عنوان آداب چای بعد از ظهر چای خوش عطر و رنگی را دم میکنند و ساندویچهای کوچک مانند ساندویچ خیار و پنیر روی میز قرار میدهند. آنها چای و ساندویچ کلوچه یا بیسکوییت به همراه خامه و مربا سرو میکنند و کیک و نان نیز از اجزای چای عصرانهشان به حساب میآید.
منبع: پارسینه
کلیدواژه: سرگرمی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۷۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مراسم بزرگداشت آیت الله رئوفی در بندرعباس برگزار شد
به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، مراسم ترحیم و بزرگداشت حضرت آیتالله غلامحسین رئوفی عالم ربانی و جلیل القدر هرمزگان شامگاه سه شنبه ۱۸ اردیبهشت، در مسجد صاحب الزمان شهر بندرعباس با حضور مهدی دوستی استاندار هرمزگان و اقشار مختلف مردم برگزار شد.
آیت الله غلامحسین رئوفی سحرگاه نهم اردیبهشت ماه براثر بیماری و کهولت سن در بیمارستان شهید بهشتی قم دارفانی را وداع گفت و بنا به وصیت خودش در قم به خاک سپرده شد شامگاه سه شنبه در مسجد صاحب زمان بندرعباس مراسم بزرگداشت وی برگزار شد.
این عالم ربانی در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی در روستای پشتکوه بشاگرد دیده به جهان گشود و در همان سنین کودکی قرآن را فرا گرفت.
شیخ غلامحسین رئوفی در سن ۱۲ سالگی پس از جنگ جهانی دوم برای فراگیری دروس حوزوی به نجف اشرف مهاجرت کرد و در مدرسه قزوینی نجف اشرف مشغول به تحصیل شد.
این عالم برجسته پس از گذراندن دروس مقدماتی، درس خارج را نزد حضرات آیات خویی، شاهرودی و حکیم، و فقه را در محضر امام خمینی (ره) گذرانده و پس از ۱۶سال با اجازه از اساتید حوزه نجف اشرف برای ترویج دین و نشر معارف اسلامی به زادگاهش؛ هشتبندی شهرستان میناب بازگشت و آموزش طلاب را در حوزه علمیه قم بر عهده گرفت. وی نقش ویژهای در حل و فصل پروندههای مهم قضایی بین طوایف مختلف شرق کشور و هرمزگان داشت
آیت الله رئوفی در طول عمر با برکت خود منشأ خدمات گسترده ای شامل تأسیس مسجد و حسینیه امیرالمومنین در سال ۱۳۵۰، پخش اعلامیه های حضرت امام و فعالیت علیه رژیم ستم شاهی بود که در اوایل دهه ۵۰ منزل ایشان توسط ساواک به جرم حمایت از نهضت امام و پخش اعلامیه های وی محاصره شد و این بازرسی ها و بازجویی ها تا پیروزی انقلاب ادامه داشت.
همراهی با روحانیونی همچون مرحوم حجتالاسلام عباسی نماینده سابق مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، آیت الله درویشی و ... شرکت در راهپیمایی های دوران انقلاب در شهرستان میناب، برگزاری مراسم مذهبی و تبلیغی در حسینیه امیرالمومنین با دعوت از روحانیون و سخنرانان، برپایی راهپیمایی های دوران انقلاب در منطقه توکهور و هشتبندی از دیگر خدمات حضرت آیتالله رئوفی بوده است.
آیت الله رئوفی در طول دوران پر برکت حیات خود پیگیری های گسترده ای برای عمران و آبادانی منطقه توکهور و هشتبندی با دعوت از مسئولان ملی، استانی و شهرستانی انجام داد که زمینه ساز حضور مستمر استانداران مختلف در این منطقه برای رفع مشکلات شد.
پیگیری احداث راه اصلی منطقه توکهور و هشتبندی به مرکز شهرستان، حل اختلافات بزرگ قومی در مناطق مختلف شامل شرق استان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان و... از دیگر خدمات آیتالله رئوفی است.
انتهای پیام/