Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-04@03:09:40 GMT

نانوتکنولوژی رویکردی جدید در تمام رشته‌هاست

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۵۷۲۴۲

نانوتکنولوژی رویکردی جدید در تمام رشته‌هاست

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گلستان گفت: «نانوتکنولوژی یک رشته جدید نیست بلکه رویکردی جدید در تمام رشته‌هاست.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از مینودشت، مسعود بزی‌جوان در نشست علمی نانوفناوری و بیوانفورماتیک (تحول فناوری و رشد اقتصادی) در جمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مینودشت اظهار کرد: «نانوتکنولوژی توانمندی تولید مواد، ابزارها و سیستم‌های جدید با دردست‌گرفتن کنترل در سطوح مولکولی و اتمی و استفاده از خواص است که در آن سطوح ظاهر می‌شود».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان کاربردهای نانوتکنولوژی در حوزه‌های مختلف از جمله غذا، دارو، تشخیص پزشکی، بیوتکنولوژی، الکترونیک، کامپیوتر، ارتباطات، حمل‌و‌نقل، انرژی، محیط زیست، مواد، هوافضا و امنیت ملی خاطرنشان کرد: «کاربردهای وسیع این عرصه به همراه پیامدهای اجتماعی، سیاسی و حقوقی آن، این فناوری را به‌عنوان یک زمینه فرارشته‌ای و فرابخش مطرح کرده است».

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گلستان ادامه داد: «هرچند آزمایش‌ها و تحقیقات پیرامون نانوتکتولوژی از ابتدای دهه ۸۰ قرن بیستم به‌طور جدی پیگیری شد؛ اما اثرات تحول‌آفرین، معجزه‌آسا و باورنکردنی نانوتکنولوژی در روند تحقیق و توسعه باعث شد که نظر تمام کشورهای بزرگ به این موضوع جلب شود و فناوری نانو را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های تحقیقاتی خویش در دهه اول قرن بیست و یکم محسوب کنند».

بزی‌جوان بیان کرد: «بیوانفورماتیک علم استفاده از تکنیک‌های مدیریت داده با اهداف مطالعات بیولوژیک است و این علم یک تخصص میان‌رشته‌ای است که از ادغام علوم زیست‌شناسی، ریاضیات، علوم محاسباتی، آمار، کامپیوتر و فناوری اطلاعات ایجاد شده است».

وی با بیان اینکه توالی‌یابی DNA فرایندی برای تعیین دقیق ترتیب نوکلئوتیدهای درون مولکول DNA است، خاطرنشان کرد: «توالی‌یابی شامل هر روش یا فناوری‌ای است که ترتیب چهار باز آدنین، گوانین، سیتوزین و تیمین را در یک رشته از DNA تعیین می‌کند، ظهور روش‌های توالی‌یابی سریع DNA تا حد زیادی به تحقیقات و اکتشافات در زیست‌شناسی و پزشکی کمک کرده است».

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گلستان یادآور شد: «دانش توالی‌یابی DNA برای تحقیقات زیست‌شناسی پایه به یک ضرورت تبدیل شده است و در زمینه‌های کاربردی متعددی مانند تشخیص پزشکی، بیوتکنولوژی، پزشکی قانونی، ویروس‌شناسی و زیست‌شناسی سیستماتیک استفاده می‌شود و سرعت بالای توالی‌یابی که از طریق تکنولوژی‌های مدرن به‌دست آمده است برای توالی‌یابی کامل DNA و یا ژنوم گونه‌های مختلف جانوران مانند ژنوم انسان، بسیاری از حیوانات، گیاهان و گونه‌های میکروبی مورد استفاده قرار گرفته است».

بزی‌جوان دستکاری باکتری‌ها برای تزریق دارو به جای سم را یکی دیگر از کاربردهای بیوانفورماتیک عنوان و اضافه کرد: «دستکاری باکتری‌های موذی سم تزریق‌شده توسط آنها به بدن را تخلیه می‌کند تا به جای این سم از مواد شیمیایی مفید مانند داروها استفاده کنند و بسیاری از باکتری‌ها برای انتقال بیماری از مکانیسمی مانند سرنگ‌های باریک استفاده می‌کنند و از این طریق مجرایی برای نفوذ به درون سلول‌های بدن انسان می‌گشایند و پروتئین‌های سمی از این طریق به مرکز سلول‌های بدن می‌رسند و معمولاً می‌توانند در عرض چند دقیقه یک سلول را از بین ببرند».

انتهای پیام/4103/

منبع: آنا

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی گلستان نانوفناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مینودشت رشته نانوتکنولوژی بیوانفورماتیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۷۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم بهره‌گیری از فناوری‌ و دستاورد‌های دانش‌بنیان در حفاظت محیط زیست

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا در جلسه شورای‌ عالی حفاظت محیط زیست که عصر امروز پنجشنبه به ریاست حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی تشکیل شد، ۶ دستور کار این جلسه، شامل رفع تعارضات محیط زیستی دستگاه‌های مختلف در استان‌های فارس، زنجان، خراسان شمالی، مازندران و اصفهان، ارتقای ۵ عرصه حفاظت شده، اصلاح، بازنگری و انتزاع در حدود و شمولیت ۵ منطقه حفاظت شده، تعدیل بهای مطالبه ضرر و زیان تلف شدن جانوران وحشی و تعیین تعرفه‌های آزمایشگاه‌های معتمد به تصویب رسید.

رئیس جمهور در این جلسه، مردمی کردن حفاظت از محیط زیست از طریق ایجاد حس مسئولیت و دغدغه‌مندی در عموم مردم نسبت به حفاظت از محیط زندگی خود را از مهم‌ترین ماموریت‌های سازمان و شورای‌عالی حفاظت محیط زیست دانست و تصریح کرد: تحقق این هدف نیازمند تهیه و تدوین طرحی جامع شامل تعریف دقیق ملاحظات زیست محیطی همراه با زمانبندی مشخص است.

رئیسی تلاش برای تحقق عدالت محیط زیستی و بهره‌گیری از روش‌ها و دستاورد‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای سیاست‌ها و راهکار‌های حفاظتی از محیط زیست را از دیگر مسئولیت‌ها و مأموریت‌های مهم سازمان و شورای حفاظت محیط زیست برشمرد و سازمان محیط زیست را موظف کرد علاوه بر به کارگیری فناوری‌های روز با تعریف دقیق شاخص‌های زیست محیطی برای بهره‌برداران صنعتی، کشاورزی و عمرانی از عرصه‌های طبیعی و همچنین کمک گرفتن از ظرفیت دستگاه‌های مختلف مثل ظرفیت نیرو‌های نظامی و انتظامی که اشراف کاملی بر همه مناطق کشور دارند، ظرفیت و اثرگذاری اقدامات حفاظتی از محیط زیست کشور را ارتقا دهد.

رئیس جمهور از همه کارشناسان ادارات محیط زیست خواست که در تعیین سیاست‌ها، بررسی درخواست‌های بهره‌برداران صنعتی، معدنی و کشاورزی و اقدامات حفاظتی از محیط زیست بر مبنای شاخص‌ها و مبانی قابل دفاع و اقناع‌کننده و نه صرفاً سوابق آن مناطق اعمال نظر کنند و اجازه ندهند بهره‌برداری و استفاده از ثروت‌های ملی و عمومی با دلایل غیرقابل دفاع متوقف شده یا با مشکل مواجه شود.

وی با اشاره به برخورداری کشور از بدنه کارشناسی ارزشمند، بر بهره‌گیری شایسته از نظرات کارشناسی و تخصصی در زمینه پاسخگویی به درخواست‌های بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی تاکید کرد و اظهار داشت: پس از اعمال دقیق قوانین و مقررات در ارائه مجوز‌ها با رویکرد حل مسئله، قدم بعدی نظارت و پایش دقیق اجرای سیاست‌ها و چارچوب‌های حفاظتی از سوی بهره‌برداران و اعمال قاطع و جدی قانون علیه خاطیان و متخلفان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چالش‌های زیست‌محیطی در توسعه هوش مصنوعی
  • لزوم بهره‌گیری از فناوری‌ و دستاورد‌های دانش‌بنیان در حفاظت محیط زیست
  • ۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان
  • افتتاح مرکز آموزش وتوسعه ی فناوری های دانشگاه آزاد اسلامی سنندج
  • نجات اقتصاد کشور در سایه نوآوری رقم می‌خورد
  • بازتعریف نقش جهاد دانشگاهی در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفتکش زیست سازگار
  • تعداد شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اصفهان به ۳۰۰ شرکت می‌رسد/ ۲۰ مجله فناوری با درجه ممتاز داریم
  • تصویب سند توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی