Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم،  درست بعد از این که استخوان‌های کنگره‌ای قفسه سینه تمام‌می‌شوند، یکی دو انگشت پایین‌تر و در پهلوها، دو عضو لوبیا شکل مهم زندگی می‌کنند، کلیه‌ها. 

درواقع کلیه‌ها مانند یک دستگاه صافی، شبیه به یک آبکش، سموم را از خون تصفیه می‌کنند و از طریق ادرار این سموم دفع می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به جز این اما نقش کلیه‌ها به تصفیه‌ کردن خون محدود نمی‌شود؛ کلیه‌ها هورمون اریتروپویتین هم تولید می‌کنند.  این‌هورمون بر ساخت مغز استخوان در تولید گلبول‌های قرمز خون  اثر می‌گذارد. 

کمبود این هورمون بر اثر نارسایی کلیوی باعث کم خونی می‌شود. به‌جز این، کلیه‌ها فشار خون را هم تنظیم کرده و کالسیتریول هم تولید می‌کنند که باعث جذب کلسیم می‌شود.

چه کار کنیم که کلیه سالم داشته باشیم؟

    توجه به بی‌ام(تناسب اندام)

    ورزش کنید

    کلسترول خون‌تان را کنترل کنید

    حواس‌تان به دیابت و قند خون‌تان باشد

    دستشویی بروید

    خوب بخوابید

    پروتئین کم استفاده کنید

چی بخوریم؟

     آب بخورید: روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید. کار کلیه‌ها تصفیه خون و دفع مواد زائد و سمی از بدن است، زمانی که بدن دچار کمبود آب می‌شود، کلیه‌ها قربانی این کاهش رطوبت می‌شوند، پس به طور منظم آب بنوشید تا سطح مایعات بدن‌تان تنظیم شود و مواد زائد به سرعت دفع شوند.

     سبز بخورید: میوه‌ها و سبزی‌ها به‌خصوص کلم برگ، گل‌کلم، زغال‌اخته، بلوبری، فلفل دلمه‌ای قرمز و پیاز  سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که برای کلیه‌ها بسیار مفیدند و عملکرد آن را بهبود می‌بخشند.

     میوه بخورید: مرکبات، انگور، لیموترش، طالبی، موز، کیوی، آلو و زردآلو منابع سرشار از پتاسیم هستند که روند پاکسازی و سم‌زدایی کلیه‌ها را آسان می‌کنند. نیاز روزانه یک فرد سالم به پتاسیم روزانه ۷/۴ گرم است.

     شیر بخورید: مصرف متعادل و کافی منابع کلسیم شیر و لبنیات، باعث پیشگیری در بروز سنگ کلیه است. از آن طرف، زیاده‌روی در مصرف یا انتخاب خودسرانه مکمل‌های کلسیم، می‌تواند باعث مشکلات کلیوی شود.

​​​​​​​چی نخوریم؟

     نمک: کمتر نمک استفاده کنید. بدن‌تان برای عملکرد طبیعی و درست به نمک یا سدیم نیاز دارد، اما مصرف بیش از حد نمک می‌تواند زمینه افزایش فشارخون را در شما ایجاد کند. 

    شکر: اگر بیش از دو نوشیدنی شیرین

 در طول روز می‌نوشید، پس بیشتر از دیگران در معرض دفع پروتئین از ادرار هستید و این یعنی که کلیه‌هایتان، عملکرد درست ندارند. به‌علاوه، شکر مانع جذب کلسیم و منیزیم و تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

     قهوه: اگر کافئین را در حد متعادل مصرف می‌کنید، هیچ خطری برای سلامتی‌تان به وجود نخواهد آمد، اما دریافت مقدار بالای کافئین ناشی از مصرف قهوه، چای و نوشابه‌های گازدار می‌تواند زمینه‌ساز پرفشاری خون و درنتیجه عملکرد بیشتر کلیه‌هایتان شود که به‌تدریج باعث بروز بیماری‌های کلیوی خواهد شد.

     الکل: نوشیدنی‌های الکلی فشار زیادی به کبد و کلیه‌ها وارد می‌کند. فشار به این ارگان‌ها عملکرد آنها را مختل می‌کند.

     سیگار: سیگار نکشید. استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب، فشارخون و کاهش جریان خون به کلیه‌ها، به خاطر تنگ شدن عروق اندام‌ها می‌شود. سیگار، بیماری‌های کلیه را افزایش می‌دهد و حتی نارسایی کلیه‌ها را هم ایجاد می‌کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کلیه نارسایی كلیوی گلبول های قرمز خون جذب كلسیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۷۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویسی قصد توهین نداشت/ دنبال ماندن در لیگ برتر هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از سایت باشگاه فولاد خوزستان، بهرام رضائیان با اشاره به شرایط این تیم قبل از دیدار با تراکتور تبریز بیان کرد: پیش از هر چیز باید از حمایت و همراهی مردم شریف خوزستان، هواداران فهیم فولاد، پیشکسوتان ارزنده و همه دلسوزان فوتبال استان در روزهای گذشته تشکر ویژه‌ای داشته باشم‌؛ به راستی که سرمایه‌های اصلی فولاد خوزستان همین عزیزان هستند و جای قدردانی دارد که در هر شرایطی تیم را تنها نمی‌گذارند. شکی نیست اعضای کادرفنی و بازیکنان فولاد هم با درک شرایط تمام توان خود را برای خوشحال کردن مردم خوزستان در هفته‌های پایانی لیگ برتر به کار خواهند گرفت.

مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان درباره جریمه سنگینی که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای عبدالله ویسی سرمربی فولاد در نظر گرفته، عنوان کرد: ما ضمن تمکین از قانون، از احقاق حقوق قانونی خود کوتاه نخواهیم آمد.

وی افزود: چند ساعت بیشتر تا بازی حساس فولاد مقابل تراکتور باقی نمانده و در چنین شرایطی پرداختن به موضوعات این چنینی جایز نیست؛ هرچند که اعتقاد داریم صحبت‌هایی که آقای ویسی انجام داده، جز برای نظارت بیشتر در راستای جاری شدن عدالت در هفته‌های پایانی لیگ برتر نبوده و ایشان قصد بی‌احترامی و اهانت به هیچ نهاد و شخصی را نداشت. با این حال در موقع مناسب و از طریق مجاری قانونی پیگیر خواهیم بود تا خدای نکرده حقی از هیچ کدام از ارکان باشگاه فولاد خوزستان ضایع نشود.

رضائیان در پایان گفت: باید تلاش کنیم تا در مقطع کنونی هیچ مسئله‌ای آرامش اعضای تیم فولاد خوزستان را بر هم نزند و بتوانیم در فضای همدلی و اتحاد به نتایج دلخواه در ۵ هفته پایانی لیگ برتر دست پیدا کنیم تا موجبات خوشحالی و سربلندی مردم شریف خوزستان را فراهم آوریم.

کد خبر 6097598

دیگر خبرها

  • جواد مولانیا «سی و یک رویا» را به صحنه می‌برد
  • ۷ خاصیت بی‌نظیر آب سیب زمینی برای سلامتی
  • ویسی قصد توهین نداشت/ دنبال ماندن در لیگ برتر هستیم
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • اطرافیان توماس توخل: احتمال ماندن این سرمربی در بایرن مونیخ وجود دارد
  • معلق ماندن مردم در تاب پارک سیرجان در پی قطع برق
  • کریستوف فرویند: هیچ شانسی برای ماندن توماس توخل در بایرن مونیخ وجود ندارد
  • مصرف بیش از حد ویتامین D این عوارض را دارد
  • با این عرقیجات از شر سنگ کلیه در امان بمانید
  • عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D