Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر صنعت، معدن و تجارت در میز تخصصی ساخت داخل در صنعت برق، الکترونیک و مخابرات گفت: به پیوست‌های ساخت داخل و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان هم‌زمان در هر نمایشگاه توجه می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از شاتا، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت برق، الکترونیک و مخابرات گفت: خوشحالم قدمی دیگر در راستای برنامه ساخت داخل در کشور برداشته شده و جلسه امروز مایه غرور و افتخار است، امیدوارم این حرکت تداوم داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا رحمانی افزود: از تمامی تلاشگران در حوزه ساخت داخل و همچنین از شرکت‌های حوزه مخابرات و تلفن همراه که با جدیت پای‌کار هستند و در حوزه ICT تولید داخل را جدی گرفته‌اند تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به حضور ارزشمند رئیس کمیسیون تولید داخل مجلس شورای اسلامی در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل صنعت برق، الکترونیک و مخابرات اضافه کرد: قانون حداکثر حمایت از توان و تولیدات داخل که به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است در حمایت از تولید داخل جای تقدیر ویژه دارد.

رحمانی ادامه داد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت ساخت داخل را با اعتقاد و انگیزه دنبال می‌کنم و بخش عمده‌ای از زمان فعالیتمان را به این موضوع مهم اختصاص داده‌ایم، چرا که این کار بزرگ در کارنامه همه ما ماندگار شده و ثمرات آن در آینده‌ی صنعت کشور، کاملاً مورد توجه خواهد بود.

وی تصریح کرد: نهضت ساخت داخل زمینه‌ساز اشتغال‌زایی برای جوانان این مرزوبوم است و مقام معظم رهبری بارها تأکید فرمودند: راه‌حل عبور از رکود و حلال مشکلات اقتصادی کشور، توجه به ساخت داخل و توان داخلی است.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: ساخت داخل محدود به زمان و برگزاری این میزهای نمادین نیست و مسلماً در یک گستره بزرگ‌تر و فراگیرتر از این دنبال می‌شود.

ساخت داخل کمک وافری به رشد و شکوفایی دانشگاه‌های کشور می‌کند

رحمانی تأکید کرد: توجه به ساخت داخل و تداوم این رویکرد، علاوه بر فرصت‌های اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعتی کشور، کمک وافری نیز به رشد و شکوفایی دانشگاه‌های کشور می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت برق، الکترونیک و مخابرات گفت: همه با هم باید پیمان ببندیم، اگر حتی یک قطعه هم برای ساخت داخل باقی‌مانده باشد، نیاید این میزها و ساخت داخل را تعطیل کنیم.

رحمانی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در برگزاری دائمی نمایشگاه ساخت داخل افزود: ما در ۲ سطح مختلف، برای هر یک از نمایشگاه‌های در حال اجرای نمایشگاه‌های بین‌المللی پیوست داریم که اولی شامل نمایشگاه ساخت داخل و دیگری حضور هم‌زمان شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپی در همان حوزه تخصصی برگزاری نمایشگاه مربوطه است.

وی ادامه داد: شرکت‌های مخابراتی کشورمان زمانی ابتدایی‌ترین نیازهای خود را وارد می‌کردند و امروز با وجود پیشرفت‌های زیاد و تأمین بیش از 80 درصد نیازها این بخش از محل تولید داخل؛ هنوز تا تکمیل ساخت داخل راه داریم.

وزیر صمت تصریح کرد: امسال گام‌های خوبی در راستای ساخت داخل برداشته‌ایم، کل کشور در این حوزه حتی دستگاه‌های مختلف گام‌های جدی برداشته‌اند و ضمن تشکر، این رویکرد و اتفاق را برای آینده کشور بسیار مهم و ارزشمند می‌دانم.

راه‌اندازی سامانه توانیران تا پایان آذرماه

رحمانی خاطرنشان کرد: سامانه توانیران تا پایان آذرماه در چارچوب معرفی نیازمندی‌ها و توانمندی‌ها راه‌اندازی می‌شود و به نوعی یک به هم رسانی و نمایشگاه دائمی در این حوزه است.

وی تأکید کرد: اگر کالایی به اندازه نیاز و کیفیت تولید شود، حتماً واردات مشابه خارجی را ممنوع می‌کنیم و تاکنون در یک سال اخیر بیش از ۵۰۰ قلم کالا با ممنوعیت واردات مواجه است و در آینده نیز با جدیت دنبال خواهد شد.

وزیر صمت گفت: ساخت داخل یکی از مواردی است که موجب افتخار و انرژی‌بخش فعالیت ما در این وزارتخانه است و از این محل ارقام قاچاق کالا کاهش محسوسی داشته است.

رحمانی اعلام کرد: گروه تولیدات صنایع نساجی از جمله زمینه‌هایی است که امسال اولویت سرمایه‌گذاری در کشور دارد و از آن حمایت می‌کنم و در تولید پارچه باید سرمایه‌گذاران به آن سمت بروند و البته در برخی بخش‌های نساجی طبق برنامه‌ریزی تا ۲ سال و نیم آینده به خودکفایی خواهیم رسید.

وی اضافه کرد: تکمیل ظرفیت‌های خالی واحدها، احیاء واحدهای تعطیل برخلاف محدودیت‌ها در حال انجام است و خوشبختانه در ۸ ماه امسال بیش از دوسوم تولیدات منتخب کشور افزایش تولید دارد، حدود ۳۰ درصد صنایع غذایی، بیش از ۱۵ درصد فولاد، کاشی، سرامیک، پتروشیمی و البته نخ که درمجموع عموم کالاها با رشد مواجه بوده‌اند.

رشد شاخص‌های کلان صنعت کشور در 3 ماه دوم سال

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت برق، الکترونیک و مخابرات گفت: خوشبختانه طبق آمار بانک مرکزی، صنعت در 3 ماهه دوم سال ۹۸ در شاخص‌های کلان به رشد مثبت رسیده است و این آمار از سوی مؤسسات بین‌المللی نیز به تائید رسیده است.

رحمانی افزود: امروز تولیدکنندگان کشورمان برخلاف مشکلات با روحیه رزمندگی پای‌کار آمده‌اند و جای دارد از یکایک این عزیزان تقدیر و تشکر کنیم.

انتهای پیام/4129/

منبع: آنا

کلیدواژه: وزیر صنعت معدن و تجارت رضا رحمانی میز تخصصی تعمیق ساخت داخل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۸۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بعد از اعمال دور جدید تحریم های ظالمانه علیه کشورمان در سال 2012 و از بین رفتن معامله ایران و غرب، با مشکلات عدیده ای در زمینه دسترسی به اقلام راهبردی در صنایع بزرگ روبرو شدیم. 

کشورها معمولاً راهکارهای مختلفی را در مقابل تحریم ها امتحان می کنند. ما در ابتدا تلاش کردیم از طریق مذاکره به حل و فصل تحریم ها بپردازیم و آن ها را رفع کنیم. وقتی از حسن نیت طرف مقابل و تأثیرگذاری مذاکرات ناامید شدیم به دور زدن تحریم ها روی آوردیم. این سیاست ها نتیجه نداد. 

در نهایت به دنبال راهکارهایی به منظور خنثی سازی تحریم ها برآمدیم. راهکار این بود که به توان داخلی و دانش بنیان کشور تکیه کنیم. بنابراین، در صدد برآمدیم که با سیاست گذاری هایی مانند اجرای طرح تولیدات بار اول و تصویب قوانینی مانند جهش تولید دانش بنیان به استفاده حداکثری از توان دانش بنیانی کشور بپردازیم.

تلاش ها نتیجه داد و توانستیم در شرایط تحریم نیازهای صنایع در زمینه اقلام راهبردی را مرتفع کنیم. حالا هدف گذاری کشور این است که جهش تولید را با مشارکت مردم رقم بزنیم. به زعم بسیاری، این هدف مهم تنها از طریق توسعه اقتصاد دانش بنیان و دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور محقق می شود.

نظرات سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور را در ادامه می خوانید. 

میرتاج الدینی در گفتگو با تابناک اقتصادی در ارتباط با توسعه اقتصاد دانش بنیان با هدف افزایش مشارکت مردم در اقتصاد کشور و تحقق شعار سال تصریح کرد: همان طور که مقام معظم رهبری تأکید کرده اند، دانش بنیان ها موفق ترین تجربه ما در حوزه افزایش مشارکت مردم و بخش خصوصی در اقتصاد بوده اند. اگر بخواهیم شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم تحقق پیدا کند، باید توسعه اقتصاد دانش بنیان را در دستور کار داشته باشیم.

وی ادامه داد: افزایش رشد اقتصادی کشور در گروی حمایت از دانش بنیان ها و توسعه اقتصاد دانش بنیان است. هر چقدر در این زمینه کارهای جدی تری انجام دهیم، گام بیشتری در راستای تحقق شعال سال برمی داریم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: تکمیل زنجیره ارزش محصولات به عنوان یکی از ارکان اصلی نقشه راه دانش بنیان شدن صنایع کشور مطرح است. اعمال این سیاست به افزایش درآمدهای کشور به صورت تصاعدی منجر می شود و ارزش افزوده را افزایش می دهد. 

میرتاج الدینی گفت: در بسیاری از حوزه ها نیاز به تکمیل زنجیره ارزش داریم تا بتوانیم از یک طرف نیازهای داخلی را برطرف کنیم و از طرف دیگر به صادرات بپردازیم و درآمدهای ارزی کشور را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: به طور مثال، در زمینه پتروشیمی حلقه های تولید کامل نیستند و دچار خام فروشی هستیم. مواد پتروشیمیایی را در سطوح اولیه صادر می کنیم و از مزیت های توسعه زنجیره ارزش محروم هستیم. حرکت به سمت تولید محصولات نهایی باید با جدیت در دستور کار باشد. 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور توضیح داد: بومی سازی محصولات و تولیدات بار اول نیز از دیگر ارکان کلیدی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور محسوب می شوند. در شرایط فعلی که تحت تحریم قرار داریم، دسترسی کشور به اقلام راهبردی در صنایع بزرگ با مشکل مواجه شده است. به منظور رفع این مشکل، طرح تولیدات بار اول با اتکا به توان دانش بنیانی و داخلی کشور در دستور کار قرار دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است.

میرتاج الدینی گفت: متاسفانه برخی افراد سودجو بر سر راه طرح های خوبی مانند تولیدات بار اول سنگ اندازی می کنند. زیرا نفع آن ها در این است که کشور به واردات اقلام مورد نظرشان وابسته به خارج از کشور باشد. آن ها مافیای واردات هستند که از آوردن این اقلام از خارج از کشور بسیار سود می برند. دولت باید با جدیت در مقابل این کج اندیشی ها بایستد و طرح تولید اقلام راهبردی در داخل کشور را در چارچوب سیاست تولیدات بار اول پیش ببرد.

وی در پایان تأکید کرد: توسعه صنعتی کشور با مشارکت مردم، تنها از طریق توسعه اقتصاد دانش‌بنیان امکان پذیر است. این امر نیز در گروی دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ به کمک شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان است.

دیگر خبرها

  • تمدید زمان ارسال درخواست تسهیلات حمایتی شرکت های دانش بنیان
  • سقف ۱۵ میلیارد تومانی تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت هوانوردی
  • امکان صرف هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به شرکت‌های دانش بنیان
  • دانش‌بنیان‌ها برای توسعه قدرت فناورانه چه امکاناتی نیاز دارند؟
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور
  • رشد ۳ برابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی در همدان
  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • امضای تفاهم نامه توسعه رسته کفش دانسفهان