Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@16:58:20 GMT

برگزاری یادمان نودمین سال تولد محمد نوری

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۵۸۲۸۲

برگزاری یادمان نودمین سال تولد محمد نوری

بعد از رونمایی از نخستین یادمان محمد نوری که با نام جایزه سالیانه محمد نوری ود به همت موسسه توسعه هنرهای معاصر در اوایل دهه نود با حضور جمعی از مطرح ترین خوانندگان موسیقی در تالار وحدت برگزار شد و ناگهان در هاله ای از ابهام فرودرفت، اینبار یادمان نودمین سالروز این خواننده بی تکرار در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم، بازخوانی دو اثر از محمد نوری با خوانندگی پژمان مصلح به همراه گروه موسیقی ، اجرای آثاری از فرامرز پایور توسط فرهاد احمدی(تار)،علیرضا فریدون پور(آواز)، سعید رودباری( تنبک) و محمد انصاری (سنتور) ، همنوازی سه تار و آواز (امیر متولی و رادفر ریاحی)،دو نوازی سنتور و تمبک (رضا مهدوی و فریبرز جعفری) و تک نوازی پیانو پیام سوری پیشکش مخاطبان خواهد شد.

پس از ان محمد سریر و میلاد کیایی به سخنرانی خواهند پرداخت.

پخش کلیپ، شرح فعالیت های هنری محمد نوری از دیگر بخش های برنامه با اجرای شیرین حیات بخش بخش های دیگر این برنامه خواهد بود.

محمد نوری متولد دی ماه ۱۳۰۸ - تهران است که آواز را نزد باغچه‌بان و تئوری موسیقی را نزد سیروس شهردار و فریدون فرزانه، اساتید هنرستان عالی موسیقی، فراگرفت. وی شیوه آواز خود را متأثر از بافت و غنای زخمه‌ایِ اساتیدی چون حسین اصلانی، ناصر حسینی، و محمد سریر می‌داند..دهه بیست، دوران آغاز نوعی تفکر در شعر و موسیقی آوازی درمیان مردم ایران، به‌ویژه نسل جوان بود که بخشی را می‌توان متأثر از نشر و پخش وسیع‌تر موسیقی علمی و آثار فولکلور کشورهای مختلف جهان ازطریق رادیو و صفحات گرامافون دانست. «محمد نوری» در همین سال‌ها - سنین نوجوانی - با خواندن اشعار نوینی که برروی نغمه‌های روز مغرب‌زمین و برخی قطعات کلاسیکِ آوازی سروده شده‌بود، کار خوانندگی را آغاز کرد.

نوری طی سال‌های بعد، با تکیه بر تحصیلات هنرستانی و دانشگاهی خود، توانست هویت مستقلی به این اندیشه و گرایش ببخشد و با اجرای آثار اساتیدی که قبلاً ذکر آنان رفت، فضای متفکرانه‌ای به گونه آوازیِ خویش دهد. محمد نوری طی پنج دهه بیش از سیصد قطعه آوازی اجرا کرد. او همچنین به تقریر و ترجمه مقالات و سرودن اشعاری برای ترانه‌ نیز پرداخت. محمد نوری در سال های پایانی عمر چند اجرا به نفع بیماران خاص داشت. وی ترانه‌های زیادی با تم میهنی چون «جان مریم»، «شالیزار»، «واسونک»، «جمعه بازار»، «ایران» را اجرا کرده‌است.

وی فارغ‏‌التحصیل هنرستان تئاتر، زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران، و مبانی تئاتر از دانشکدهٔ علوم اجتماعی بود. او پس از انقلاب اسلامی و پس از مدتی سکوت، فعالیت هنری خود را با آلبوم در شب سرد زمستانی همراه با فریبرز لاچینی و احمدرضا احمدی در سال ۱۳۶۸ از سر گرفت و این همکاری بعدها با آلبوم آوازهای سرزمین خورشید ادامه یافت. در سال ۱۳۸۵ او از سوی سازمان صدا و سیما به عنوان چهره ماندگار موسیقی انتخاب و معرفی شد.

این هنرمند سرانجام پس از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان مغز استخوان و وخامت وضعیت جسمانی در شامگاه ۹ مرداد ۱۳۸۹ در گذشت.

علاقه مندان برای حضور در این نشست که روز سه شنبه ۳ دی برگزار خواهد شد، می توانند به فرهنگسرای ارسباران به نشانی سیدخندان، بالاتر از سیدخندان، خ جلفا مراجعه کنند.

برچسب‌ها محمد نوری فرهنگسرای ارسباران موسسه توسعه هنر های معاصر احمدرضا احمدی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمد نوری فرهنگسرای ارسباران احمدرضا احمدی محمد نوری فرهنگسرای ارسباران احمدرضا احمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۸۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام صادق(ع) در هیات عشاق الحسین

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم عزاداری و سوگواری به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) در هیأت عشاق الحسین (ع) برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش در شب شهادت حجت الاسلام امیر انصاریان به ایراد سخنرانی می‌پردازد و سپس مراسم عزاداری با مداحی علی قربانی و محمد کریمی ادامه خواهد داشت. این مراسم جمعه ۱۴ اردیبهشت رأس ساعت ۲۰/۳۰ در هیأت متوسلین به حضرت ولیعصر (عج) برگزار می‌شود.

همچنین در مراسم ظهر شهادت حجت الاسلام مهدی جعفری به ایراد سخنرانی می‌پردازد و مرثیه خوانی این مراسم بر عهده علی قربانی و علی اکبر زادفرج و محمد رضا نوشه ور است.

زمان برگزاری شنبه ۱۵ اردیبهشت بعد از نماز ظهر و عصر در میدان امام حسین (ع) خ ۱۷ شهریور نرسیده به چهارراه صفا حسینیه عشاق الحسین (ع) است.

کد خبر 6093922 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • ۲۳ یادمان و حرم شهید گمنام در سطح دانشگاه‌های استان کرمان وجود دارد
  • سرزمین محبوب من ؛ محمد نوری
  • برگزاری مراسم تشییع پیکر مطهر شهید محمد شفیع فیضی زاده در ایلام
  • تجلیل از مقام معلم در اجرای دوقلوی آواز ایران در اصفهان
  • یادمان دهمین سالروز کوچ قلندر موسیقی ایران در گرگان برگزار شد
  • برگزاری نکوداشت یک پژوهشگر موسیقی در فرهنگسرای ارسباران
  • برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام صادق(ع) در هیات عشاق الحسین
  • رامین حسین‌پور بهترین آهنگساز یک فستیوال بین‌المللی شد
  • برگزاری مراسم گرامیداشت فردوسی ترکمن‌ها در همه شهرستان‌های گلستان
  • بازخوانی بی‌نظیر آواز شجریان توسط خواننده پایتخت + ویدئو