Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@11:09:46 GMT

ثبات قیمت میوه و آجیل شب یلدا در خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۵۸۶۳۷

ثبات قیمت میوه و آجیل شب یلدا در خراسان شمالی

بازاریان می گویند شب یلدا که می رسد، مردم به رسم سال های پیش در تکاپو برای خرید آجیل و دیگر تنقلات ویژه این شب هستند اما میزان خریدها کم شده است.  

در میان سرکشی گرانی و افزایش قیمت ها، گویا دست خالی مردم، روی دست غول قیمت ها زده و آن را رام کرده است، زیرا برخی بازاریان در بجنورد قیمت ها را کاسته اند تا فروش بیشتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کاهش قیمت آجیل 

رییس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان بجنورد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مردم مثل هر سال، شور و شوق شب یلدا دارند و این سنت، آنان را به بازار می کشاند، مشتریان مثل هر سال شرینی و آجیل می خرند اما مقدار آن نسبت به سال گذشته، کم شده است.  

علی رحمتی اظهار داشت: مشتریانی که در سال های گذشته یکی دو کیلوگرم آجیل می خریدند، امسال یا خرید ندارند یا به میزان بسیار کمتری خرید می کنند.  

وی افزود: با وجود اینکه قیمت شیرینی از مهرماه سال قبل، افزایشی نداشته است اما خرید، مثل سال های قبل نیست، توان مردم کم شده است و خرید شیرینی و آجیل شاید در اولویت آنان نیست.  

رحمتی خاطرنشان کرد: مردم می گویند که مثل هر سال توان خرید برای اینکه شب یلدا ندارند، اما به رسم قدیم، سفره شب یلدا را با میوه و شیرینی می آرایند.  

وی اظهار داشت: در این میان، بازار آجیل کساد شده است و به همین دلیل، برخی کسبه برای اینکه فروش بیشتری داشته باشند، آجیل را با قیمت کمتری عرضه می کنند.  

رییس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان بجنورد گفت: البته قیمت شیرینی که با همین وضعیت هم، برای قنادان ضرر است و نمی توانند کمتر از نرخ مصوب، عرضه کنند اما قیمت آجیل به میزان ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار ریال کاهش دارد.  

قیمت میوه افزایش ندارد 

رییس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد هم گفت: هیچ گونه افزایش قیمت در اقلام مختلف در بازار وجود ندارد و شاهد ثبات نسبی در قیمت ها هستیم.

امید فیروزه اظهار داشت: البته بالا بودن قیمت تا حدی سبب شده تا خرید مردم کم باشد اما کسبه، افزایشی در قیمت میوه ندارند.  

فیروزه افزود: برای تامین هندوانه شب یلدا،  ۶۰ تن هندوانه وارد بجنورد می شود و اکنون نیمی از آن وارد شده است.

رییس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد خاطرنشان کرد: کدو، سیب،  انار و پرتقال که معمولا در شب یلدا، متقاضی زیاد دارد،  به اندازه کافی در بازار موجود است.

سفره هایی که آب می رود 

شب یلدا،  برای تازه عروس ها شبی پرهزینه است،  در سال های اخیر، آغاز فصل زمستان و فرا رسیدن شب یلدا، با تجمل ها آمیخته شده است و خانواده ها، سفره آرایی و چیدن آن را به مزون ها می سپارند تا تحفه شب یلدای عروس، پر رنگ و لعاب باشد.

بردن هدیه برای نوعروسان از سال های دور مرسوم بوده است اما در این سال ها، تجمل و سفره آرایی و چیدن آجیل و میوه های تزیین شده، هزینه ها را چند برابر کرده است.  

اما امسال سفره های نوعروسان در شب یلدا هم متاثر از گرانی ها، کوچک شده و آب رفته است.  مزون داران می گویند که تقاضا برای چیدن سفره شب یلدا، همچنان وجود دارد اما اکنون، سفره ها کوچک تر شده است.  

بازرس اتحادیه خرازان بجنورد در این باره گفت: مردم همچنان با مراجعه به مزون ها، چیدن و تزیین سفره یلدا را سفارش می دهند اما میزان آن کم شده است.  

فاطمه جمشیدی اظهار داشت: در سال های پیش، میوه هایی که برای تزیین تهیه می شد، با جعبه و به میزان زیاد بود اما امسال به چند کیلو بسنده می کنند، سفارش برای تزیین آجیل و خشک بار هم مثل هر سال نیست و از میزان آن کاسته شده است.  

این مزون دار افزود: قیمت ها برای چیدن سفره شب یلدا افزایش نداشته است و البته شمار تقاضای مردم هم همچنان وجود دارد اما گرانی ها سبب شده تا میزان اقلام مختلف از جمله میوه، گل، شیرینی و آجیل کم باشد.  

بازرس اتحادیه خزاران هم در این باره با اشاره به اینکه قیمت ها امسال افزایشی نداشته است گفت: امسال همچون سال های پیش،  چیدن سفره شب یلدا برای نوعروسان پابرجا است و مردم خواستار تزیین سفره هستند.  

تشدید نظارت ها 

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: اکنون ۲۰ گروه، کار نظارت و بازرسی از بازار استان را بر عهده دارند که نیمی از این تعداد مربوط به شهر بجنورد است.  

محمد کرمیان فر افزود: نظارت بر بازار با قوت در حال انجام است و به مناسبت فرا رسیدن شب یلدا، نحوه عرضه محصولات مختلف نظارت می شود.

وی اظهار داشت: برای رسیدگی بهتر به شکایات، ۲ کانکس بازرسی در میادین شهید و کارگر، در مرکز شهر بجنورد مستقر شده است و در هر کدام از شهرهای شیرون و اسفراین هم یک کانکس بازرسی فعال شده است که شکایت های مردم را به صورت آنی مورد رسیدگی قرار می دهد.  

وی با تاکید بر لزوم همکاری مردم در پیشگیری از تخلف صنوف، خاطرنشان کرد: مردم از خریدن کالاهای بدون برچسب و فاقد قیمت مندرج، خودداری کنند و با این روش در جلوگیری از تخلفات احتمالی سهیم باشند.

کرمیان فر افزود: مردم علاوه بر مراجعه به کانکس های بازرسی مستقر در میادین اصلی شهرها، می توانند شکایات خود را از طریق تماس با سامانه ۱۲۴ منعکس کنند و همچنین می توانند تخلفات مشاهده شده را در سامانه www.۱۲۴.ir ثبت کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: رسیدگی به شکایات مربوط به افزایش خودسرانه قیمت ها، با اولویت رسیدگی می شود.  

بیش از ۲۶ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در قالب ۷ اتاق اصناف و حدود ۱۴۰ اتحادیه در استان در حال فعالیت و ارائه کالا و خدمات به مصرف کنندگان هستند.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.  

برچسب‌ها بجنورد تنظیم بازار میوه خراسان شمالی شب یلدا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد تنظیم بازار میوه خراسان شمالی شب یلدا بجنورد تنظیم بازار میوه خراسان شمالی شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۸۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است

به گزارش خبرنگار مهر، شروع سال جدید تأثیر زیادی در قیمت بازار میوه نداشت اما نرخ‌ها را در بازار سبزی و صیفی‌جات افزایش داد.

سال گذشته در نیمه اسفند ماه هر کیلو گرم گوجه فرنگی ۱۲.۸۰۰ تا ۱۵.۸۰۰، هویج ۹.۸۰۰، کاهو رسمی ۱۹.۸۰۰، سیب زمینی ۱۵.۸۰۰، پیاز شیری (سفید) ۱۵.۸۰۰ و پیاز زرد ۱۴.۸۰۰ تومان بود.

این قیمت‌ها از اواخر فروردین ۱۴۰۳ تغییر کرده و به این ترتیب هر کیلو گرم گوجه فرنگی در خرده فروشی‌های سطح شهر بین ۱۹.۸۰۰ تا ۲۳، هویج ۱۲.۸۰۰، کاهو ۲۵، سیب زمینی ۲۳.۸۰۰، پیاز شیری (سفید) ۲۹.۸۰۰ تا ۳۴.۸۰۰ و پیاز زرد ۲۶.۸۰۰ تا ۳۵.۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

در کمتر از دو ماه شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار صیفی‌جات هستیم که اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و تره بار در این خصوص به مهر گفت: قیمت‌ها در میوه فروشی‌های سطح شهر دارای یک نرخ متعارف بوده و سود آن مشخص است. فروشندگان نمی‌توانند از سود متعارف تعریف شده افزایش قیمت بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه در میوه فروشی‌های سطح شهر با موضوع گران فروشی مواجه نیستیم بلکه با گرانی محصولات رو به رو هستیم، افزود: گرانی نیز از مبدا رخ می‌دهد. اگر خرده فروشی مبادرت به فروش محصولات با قیمت نامتعارف کند قطعاً با آنها برخورد می‌شود.

کارگر عنوان کرد: افزایش قیمت عمده فروشی‌ها منجر به افزایش صیفی‌جات شده زیرا فروش در اتحادیه بار با قیمت و سود مشخص نبوده و عرضه و تقاضا نرخ‌ها را مشخص می‌کند.

این فعال بازار میوه و صیفی‌جات توضیح داد: تعیین قیمت در بازار بارفروشان بر اساس عرضه و تقاضا، نوعی هرج و مرج به وجود می‌آورد و در برخی مقاطع زمانی بدون دلیل موجه موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود.

کارگر با گلایه عنوان کرد: در حال حاضر نرخ محصولات در میدان بارفروشان در ساعت‌های مختلف، متفاوت است در حالی که نه زمان عرضه مشخص است و نه قیمت‌ها؛ اینکه مثلاً عنوان شود از ساعت ۲۲ تا ۸ محصولات با نرخ مصوب عرضه شود. بنابراین قیمت‌ها در بارفروشان ساعت ۱۶ یک قیمت است، ساعت ۱۸ یک نرخ دیگر و همین قیمت‌ها در ساعت ۲۲ تغییر می‌کند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار علت گرانی صیفی‌جات از جمله پیاز و گوجه فرنگی را مربوط به قیمت محصولات در مبدا بارفروشان اعلام کرد و گفت: اما شهروندان در صورت مشاهده هر نوع گران فروشی در سطح خرده فروشی‌های شهر، با شماره ۵۵۶۶۲۳۸۰ تماس گرفته و موضوع را اعلام دهند تا با افراد خاطی برخورد شود. ‌

کد خبر 6090097 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد
  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است
  • جایابی بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی اشتباه است
  • اقدامات دولت سیزدهم بر اساس نیاز خراسان شمالی بوده است
  • ۴.۵ میلیون زوج نابارور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • سپاه مظهر مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف پیشرفت انقلاب است
  • تا پایان سال، تعداد بازارچه‌های محله‌ای کرمان به ۱۰عدد می‌رسد
  • ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری