Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@12:32:37 GMT

برخی احکام فقهی قابل تغییر است

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۶۰۱۳۵

برخی احکام فقهی قابل تغییر است

ایسنا/قم استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر فرهنگ جامعه تغییر کند، مسلماً برخی از احکام فقهی ـ غیر از ثابتات ـ نیز می‌تواند تغییر کند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیدحسین موسوی تبریزی، استاد حوزه علمیه قم در نشست «بررسی تفاوت دیه زن و مرد از منظر کتاب و سنت» که در دانشگاه مفید برگزار شد، گفت: همه احکام اسلام بر اساس حکمت است و آن حکمت مسلم می‌تواند متناسب با شرایط و زمان تغییر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به این که اسلام و فقه ما بر اساس مصالح و مفاسدی است که به مصالح و مفاسد بشری باز می‌گردد، گفت: قواعدی در فقه وجود دارد که مسائل حرج، ضرر و از همه مهم‌تر مسائل عامه را مطرح کرده‌اند.

دادستان انقلاب در دوران رهبری امام خمینی(ره) گفت: ما باید بر اساس مصادیق صحبت کنیم. در زمان گذشته تمام مخارج زن را مرد به عهده داشت لذا تفاوت بین دیه زن و مرد را این گونه تفسیر می‌کردند.

استاد و پژوهشگر حوزه بیان کرد: در گذشته سرمایه شتر بوده، لذا دیه نیز بر این اساس بیان شده و تأمین مخارج زندگی به عهده مردان بوده اما مشکل امروز این است که فرهنگ تغییر کرده است.

او ادامه داد: اگر فرهنگ را تغییر دهیم، به عبارت بهتر وضعیت اشتغال و حقوق و فعالیت زنان در عرصه اجتماع گسترش یابد و زنان نیز بدانند که تأمین مخارج زندگی فقط به عهده مرد نیست و هر دو به یک اندازه باید تلاش کنند، در این شرایط می‌توان گفت فرهنگ عموم مردم تغییر کرده و آن زمان که فرهنگ تغییر کند، مسلماً برخی از احکام فقهی ـ جز ثابتات ـ نیز می‌تواند تغییر کند.

نماینده ادوار مجلس با دفاع از تساوی دیه زن و مرد گفت: در جامعه امروز بانوان باید درس بخوانند، کار کنند و در عوض درد سر مسائل خانه و خانوادگی از دوش آنان برداشته شده و به‌ صورت مساوی بین زن و مرد تقسیم شود و در نهایت تأمین مخارج زندگی به عهده هر دو طرف باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۰۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احکام شرعی | حکم خرید و فروش سگ

حضرت آیت الله وحید خراسانی به استفتائی پیرامون «حکم خرید و فروش سگ » پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

* حکم خرید و فروش سگ

سؤال: خرید و فروش سگ چه حکمی دارد؟

جواب: خرید و فروش سگ باطل است؛ و بنا بر احتیاط واجب حرام (گناه) می باشد؛ و فقط خرید و فروش «سگ شکاری» اشکال ندارد.

دیگر خبرها

  • ظرفیت فضای صدور احادیث در توسعه فقه اجتماعی بررسی می شود
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تغییر کرد
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد
  • تغییر نام جزیره ابوموسی
  • وزیر ارشاد خبر داد: تغییر نامِ جزیره «ابوموسی» به «بوموسی» و احتمال ثبت عملیات «وعده صادق» در تقویم
  • تغییر نام جزیره ابوموسی!
  • بیش از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند/ تغییر نام جزیره ابوموسی
  • احکام شرعی | حکم خرید و فروش سگ
  • رشد 100 درصدی مخارج مسافران تور ترکیه در 2024
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود