Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تبلیغ مواد دخانی ممنوع است و با خاطیان برخورد خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان«دخانیاتی‌های فراوان زیبنده شهر همدان نیست» سوژه‌ای است که مردم در فارس من ثبت کرده‌اند.

در این سوژه عنوان شده «در خیابان‌های همدان که قدم می‌گذاریم چشم‌‌هایمان به مغازه‌هایی با نام «دخانیاتی» می‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مغازه‌هایی که فقط سیگار و قلیان می‌فروشند. حتی در فواصل نزدیک به حرم مطهر امامزاده عبدالله(ع) هم این مغازه‌ها چشم را آزار می‌دهند. این در حالی است که در شهرهای دیگر مثل اصفهان فروش سیگار به سوپرمارکتی‌ها محدود می‌شود و برای پیدا کردن یک مغازه دخانیاتی باید ساعت‌ها وقت گذاشت. به راستی لزوم این همه دخانیاتی در شهر همدان چیست؟ صدور مجوزهای بیشمار برای این مغازه‌ها چه هدفی را دنبال می‌کند؟ آیا وجود دخانیاتی‌های بیشمار جوانان شهر را ترغیب به سیگاری شدن نمی‌کند؟ آیا هدف اشاعه اعتیاد بین جوانان و دور کردن آن‌ها از معنویات نیست؟».

به منظور پاسخ به این موضوع به سراغ مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان رفتیم.

مهدی خدابخشی با بیان اینکه چند روز گذشته جلسه‌ای با مسوولان بهداشت محیط استان در این خصوص داشتیم اظهار کرد: وجود این نوع مغازه‌ها با نمایش مواد دخانی و قلیان و ادوات آن، نوشتن بیلبورد دخانیات و تابلوهای روان ممنوعیت دارد.

وی با اشاره به اینکه سه مجموعه «صنعت، معدن و تجارت»، «اتاق اصناف» و «دانشگاه علوم پزشکی» متولی  این امر هستند گفت: این مغازه‌ها مجوزی تنها به اسم فروش دخانیات ندارند و بسیاری از این مراکز مجوز خواروبارفروشی و یا عمده‌فروشی دخانیات دارند.

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: بسیاری از این مغازه‌ها ممکن است مجوز عمده‌فروشی را از اداره دخانیات گرفته باشند اما در لوای این مجوز اقدام به فروش لوازم و ادوات قلیان، زغال، انواع سیگار و...کنند.

وی با اشاره به اینکه چند سال است که از طریق استانداری پیگیر هستیم و با سازمان‌های مربوطه صحبت کرده‌ایم که تبلیغ دخانیات ممنوع است افزود: این مهم می‌طلبد بازرسان مرکز بهداشت و اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت ورود کنند و به مغازه‌ها اخطار دهند، اگر خاطیان اقدام به جمع‌آوری دخانیات نکردن با آنها برخورد لازم صورت گیرد.

خدابخشی با بیان اینکه متاسفانه در اجرای قانون مشکل داریم خاطرنشان کرد: چندین بار صحبت کرده‌ایم که این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گیرد و راهکارهای لازم ارائه شود اما هنوز نتیجه‌ای در برنداشته است.

وی با اشاره به اینکه عمده مشکل ما در همدان است و شهرستان‌های دیگر آنچنان مشکل خاصی ندارند گفت: متاسفانه تعداد این مغازه‌ها در همدان قارچ‌گونه در حال افزایش است و می‌طلبد ورود جدی‌تری باشد.

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید به اینکه این مسئله همت سه سازمان مربوطه را می‌طلبد تا مدیریت لازم صورت گیرد افزود: تبلیغ مواد دخانی با ویترینی کردن آنها خلاف قانون است و ممنوعیت دارد.

وی با اشاره به اینکه نیرو و انرژی در برخورد با این مسئله کم است و درگیری‌های زیادی هم وجود دارد گفت: درآمد بالا و تقاضای بیشتر باعث شده که مبارزه با این امر دشوار باشد.

خدابخشی با بیان اینکه این مسئله از طریق وزارت بهداشت نیز پیگیری می‌شود و از ما خواسته شده با هر نوع تبلیغات مواد دخانی ممانعت شود خاطرنشان کرد: اگر کسی حتی در خیابان داخل مغازه و پشت ویترین آن سیگار و ادوات و ابزار قلیان را ببیند، نوعی تبلیغ است و باید برخورد صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه حتی اگر قرار باشد که مغازه‌داری این مواد و ادوات را بفروشد نباید در انزار عمومی قرار دهد گفت: متاسفانه این مسئله جدی گرفته نمی‌شود و برخورد لازم صورت نمی‌گیرد.

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا پایان امسال این مسئله را مدیریت کنیم تا اوضاع به این وخامت نباشد افزود: ممناعت از تبلیغ مواد دخانی و قلیان و ادوات آن به این شیوه دو سال است که ابلاغ شده و قبلا تبلیغات منع قانونی نداشت.

وی با اشاره به اینکه وقتی تعداد مغازه‌ها افزایش یافت آئین‌نامه‌ای تنظیم شد و ابلاغیه‌ای صورت گیرد گفت: آئین‌نامه را به شهرستانها ابلاغ کرده‌ایم و این مسئله باید مدیریت و با عوامل خاطی برخورد شود.

خدابخشی عنوان کرد: با جریمه فرد خاطی که مبلغ را پرداخت و بار دیگر کار خود را شروع می‌کند چندان در مدیریت مسئله موثر نبوده و باید دادگستری و قضات را توجیه کنیم که به موارد تخلف با جدیت بیشتری توجه شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در آئین‌نامه نیز مبالغ جریمه مثلا ۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومان مشخص شده است و این بازدارنده نیست و باید کمی جریمه‌ها شدید‌تر باشد افزود: امیدواریم موضوع دخانیات را در استان به شیوه آبرومندانه مدیریت کنیم.

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان  بیان کرد: از کارشناسان بهداشت محیط شهرستان‌ها خواسته شده که با هرگونه تبلیغ مواد دخانی جدی برخورد کنند اما مستلزم این است که تعامل با سازمان‌های مختلف نظیر اتاق اصناف، دادگستری، سازمان صمت و نیروی انتظامی بیشتر شود.

انتهای پیام/89026/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس فروش دخانیات قلیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۰۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸ کشته در تصادف رانندگی جاده‌های فارس

سرهنگ عبدالهاشم دهقانی در تشریح این خبر بیان داشت: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع سانحه رانندگی در محور مواصلاتی "رستم-یاسوج" داخل تونل، بلافاصله ماموران پلیس راه به همراه عوامل امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

او افزود: با حضور در محل حادثه مشخص شد یک دستگاه کامیون با پژو ۴۰۵ حامل ۶ سرنشین به شدت برخورد کرده و منجر به آتش‌سوزی شدید سواری شده است.

سرهنگ دهقانی با بیان اینکه متاسفانه در این حادثه ۳ نفر از سرنشینان در دم فوت و ۳ تن دیگر مجروح و روانه بیمارستان شدند، گفت: کارشناسان علت تصادف را تجاوز به چپ راننده پژو اعلام کردند.

رئیس پلیس‌راه شمال استان با اشاره به اینکه گاهی عدم رعایت قوانین رانندگی از سوی یک نفر می‌تواند منجر به بروز اتفاقات تلخ در زندگی چند خانواده شود، به رانندگان توصیه کرد: به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی دقت و توجه ویژه داشته باشند و با سرعت مطمئنه و مجاز رانندگی و از هرگونه عجله و شتاب بی دلیل به شدت پرهیز کنند تا شاهد وقوع چنین حوادث تلخی نباشیم.

۵ کشته در برخورد کامیون با پراید

رئیس پلیس‌راه شمال استان همچنین از برخورد کامیون با سواری پراید خبر داد و گفت: متاسفانه در این حادثه ۵ نفر فوت شدند.

سرهنگ عبدالهاشم دهقانی در تشریح این خبر بیان داشت: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر تصادف منجر به فوت در محور مواصلاتی "رستم-بابامیدان"، بلافاصله ماموران پلیس راه به همراه عوامل امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

او افزود: با حضور در محل حادثه مشخص شد یک دستگاه کامیون با سواری پراید حامل ۵ سرنشین به شدت برخورد کرده است.

رئیس پلیس‌راه شمال استان با بیان اینکه متاسفانه در این حادثه هر ۵ نفر از سرنشینان سواری فوت شدند، گفت: کارشناس در صحنه حاضر و علت تصادف را بی احتیاطی از جانب راننده پراید به دلیل تجاوز به چپ اعلام کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی دلال پتروشیمی در فارس
  • معافیت سازمان بیمه سلامت بر اساس قانون از اتصال به حساب خزانه
  • ۸ کشته در تصادف رانندگی جاده‌های فارس
  • در صحن شورای شهر همدان چه گذشت؟
  • تخصیص زمین به خانواده ۳ فرزند به بالا در استان همدان
  • برخورد قانونی با سوءاستفاده کنندگان از قانون معافیت سربازی
  • برخورد قانونی با سوء استفاده کنندگان از قانون معافیت سربازی
  • طرح عملیاتی پلیس برای برخورد با تولید کنندگان محتوای مبتذل
  • دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات: مالیات مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است
  • مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات