Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در مراسم تجلیل از کاروان فعالان قرآنی که به مناسبت اربعین حسینی به محل موکب‌های شهرداری تهران اعزام شده بودند، نقش خدمات شهری در فعالیت قرآنی اربعین تبیین شد و توجه به هنر قرائت قرآن با توجه به نیاز انسان به موسیقی مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش ایکنا؛ مراسم تجلیل از کاروان فعالان قرآنی که امسال به مناسبت اربعین حسینی به محل موکب‌های مرتبط با شهرداری تهران اعزام شدند، چهارشنبه، 27 آذرماه با حضور سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی، محمدجواد حق‌شناس، ریئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، حجت‌الاسلام جواد صادق‌زاده، رئيس مركز فعاليت‌های دينی شهرداری تهران و سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری و جمعی از اساتید و قاریان قرآن در شورای شهر تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدمحسن موسوی‌بلده، طی سخنانی در این نشست با تأکید بر اینکه باید به آئین تلاوت قرآن کریم به مثابه یک فرآیند ارتباطی بنگریم، گفت: تلاوت قرآن یا ترتیل همراه با صدای خوش در واقع هنری مقدس است و اولین کسی که خداوند به او دستور داد و مأمور شد قرآن را با صدای خوش تلاوت کند، پیامبر(ص) بود، فلذا اگر می‌خواهیم مفاهیم و تفسیر قرآن در قلب مخاطب بنشیند، چاره‌ای نداریم که از هنر تلاوت بگذریم و با این هنر، مخاطب را جذب کنیم.

وی اظهار کرد: خالق، فرستنده و گسترش‌دهنده قرآن، همگی نقش هنر را به شکل بی بدیل در ابعاد دین در نظر گرفته‌اند و خداوند که به عنوان خالق، این سیستم را برای انسان ساخته است، غذاهای روحی را هم برای انسان‌ها فراهم کرده و خداوند می‌دانسته که از جمله غذاهای روحی انسان‌ها که به آن نیاز دارند موسیقی است که اگر سالمش را در اختیارشان نگذاریم ناسالمش را تغذیه می‌کنند و در نتیجه بحث موسیقی را هدایت می‌کند و صدای خوش را که هر انسان نیاز دارد، خودش بخواند و بشنود را در قالب تلاوت آیات قرآن معرفی می‌کند.

موسوی‌بلده افزود: بنا به فرموده پیامبر(ص)، از ویژگی‌های تمام انبیاء و اولیاء، خوش‌صدایی است و آنها خوب می‌دانستند که در کدام مسیر این هدیه الهی را بکار ببرند، ما در رابطه با بحث گسترش فرهنگ تلاوت قرآن باید همان مسیری را برویم که پیامبر(ص) و ائمه رفتند و قرآن خواندند و البته به زیبایی خواندند و در فرمایشی از امام کاظم(ع) است که فرمودند: ما ائمه همه خوش‌صدا هستیم، اما جد ما امام سجاد(ع) از همه خوش‌صداتر و خوش‌ذوق‌تر بود و وقتی او قرآن می‌خواند و صدای ایشان به گوش می‌رسید، افراد مدهوش می‌شدند، بنابر این این مسیر مقدس قرائت قرآن همراه با ترتیل باید دنبال شود.   

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: از آغازین روزهای شورای پنجم با مسئله اربعین روبه‌رو بودیم و احساس ما در شورای شهر این بود که نسبت شورا با این پدیده و نقشی که مدیریت شهر دارد، چیست؟ دو نظر وجود داشت که در هر کدام اختلاف دیدگاه به چشم می‌خورد. در دو سه دهه اخیر یکی از محورهایی که همیشه نسبت به سیاست‌های جمهوری اسلامی توسط بخشی از جامعه مورد نقد قرار گرفته این است که کشوری که این همه مسئله و مشکلات دارد، چرا به رفع مشکلات کشورهایی مثل عراق و فلسطین و یمن می‌پردازد و این مهمترین هسته گفت‌وگویی است که در قالب نقد شکل می‌گیرد؟

وی با بیان اینکه یکی از اشکالات این است که چشممان را بر روی واقعیت بسته‌ایم، اظهار کرد: واقعیت را باید پذیرفت و برای حل مشکلات اقدام کرد، در موضوع اربعین نیز واقعیت این بود که چرا باید در مسئله‌ای که به خدمات شهری ربطی ندارد، ورود کنیم در صورتی که در قانون صریحاً آمده است که شهرداری‌ها ریالی را نمی‌توانند از اموال شهرداری خارج از حوزه شهری هزینه کنند و در مورد انجام فعالیت‌های فرهنگی توسط شهرداری در ایام اربعین نیز به نظر می‌رسید شهرداری باید به مواردی بپردازد که ذاتاً به آن ربطی ندارد، چه برسد به اینکه قرار بود برای خارج از کشور ایران بودجه در نظر گرفته شود.

حق‌شناس افزود: اما در اصل ما نمی‌توانیم چنین خشک و در قاعده فرم‌گرایانه نسبت به این موضوع رفتار کنیم، ما باید ببینیم که حکم و روح قانون و مردم از ما چه می‌خواهند و سپس نسبت خود را با این رویداد تعریف کنیم و خوشبختانه با استدلال‌هایی که صورت گرفت با توجه به مصوباتی که وجود داشت، بنابر این شد که به صورت قاعده‌مند در این عرصه ورود کنیم و قاعده این بود که با توجه به بودجه 5 میلیاردی که سالانه شورا در این زمینه مصوب می‌کرد یک ستاد شکل گرفت که مسئول آن وزیر کشور است، زیرا با توجه به سیاست‌گذاری که وجود دارد، مسئله ارتباط با عراق و شرکت در مراسم اربعین مسئله راهبردی است که با منافع ایران گره خورده و این رویکرد راهبردی با منافع ملی همخوانی دارد البته ممکن است نقدهایی هم وارد باشد، اما ما در خیلی از حوزه‌ها با مردم عراق پیوند داریم و امنیت عراق به نوعی امنیت کشور ما را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: شهرداری تهران یک کمیته با عنوان خدمات شهری در عراق تشکیل داده در حالی که در سال‌های قبل چندین ستاد در شهرداری شکل می‌گرفت که هر کدام وظیفه‌ای داشتند در حالی که هیچ کدام وظیفه شهرداری نبود، در اینجا بود که سعی کردیم به وظیفه ذاتی خود که خدمات شهری است، عمل کنیم و وظیفه خود را خوب انجام دهیم و چند راهبرد در نظر گرفته شد، اول اینکه اعزام‌ها از سوی شهرداری برای مراسم اربعین به صورت داوطلبانه صورت بگیرد و هیچکس حق مأموریت دریافت نکند، نکته دیگر اینکه در ایران از چهار مرز توسط شهرداری تهران به زوار خدمات داده می‌شد، با توجه به اینکه اکثر زائران تهرانی از مرز مهران می‌گذشتند، تصمیم بر این شد که حضور و فعالیت شهرداری تهران در مرز مهران متمرکز شود.

حق‌شناس عنوان کرد: از دیگر برنامه‌های حوزه خدمات شهری در مراسم اربعین این بود که سعی شد، بودجه در نظر گرفته شده برای این مراسم بیشتر در ایران صرف شود، فلذا با توجه به تصمیمات صورت گرفته انجام هر نوع کار فرهنگی توسط شهرداری تعطیل شد، اما بحث اعزام قاریان پذیرفته شد، چون قرآن است که مایه وحدت، بیداری و آزادگی است و ماجرای کربلا نیز چیزی جز قرآن نیست.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: قرآن، منبع وحی و یک نیروگاه بزرگ تولید برق است اما اگر سیم‌های هدایت برق نباشند که این منبع نور را به شهرها، روستاها و کارخانجات منتقل کنند، این برق نمی‌تواند روشنایی بخشد و این سیم، هنر تلاوت است و موسیقی علم است و این هنر در قاریان در اوج خود است، چون قاریان بدون ساز این هنر را به نمایش می‌گذارند.

وی با بیان اینکه مخاطب این هنر می‌تواند چندین میلیارد انسان باشد و نباید به جمع کمی محدود شود، تصریح کرد: هنر تلاوت قرآن، سرمایه‌ای است که خدا در اختیار قاریان قرار داده و باید به نحو احسن از آن استفاده کرد، قرآن برای افراد خاص نیست، قرآن باید در همه محافل از جمله محافل ورزشی عرضه شود.

در ادامه مراسم، سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران در رابطه با اعزام کاروان قرآنی برای مراسم اربعین حسینی، گفت: امسال نیز کاروانی از فعالان قرآنی و گروه‌های تواشیح به محل موکب‌های مرتبط با شهرداری تهران اعزام شدند و اقدام به برپایی جلسات متعدد محفل انس با قرآن، جلسات تلاوت قرآن و همخوانی قرآن کردند.

وی اظهار کرد: افرادی که به این مراسم اعزام شدند، عمدتاً از قاریان بین‌المللی ساکن شهر تهران بودند که اعلام حضور کردند و نام کاروان از نام قاری شهید دشت کربلا «بریر بن خضیر همدانی» گرفته شد و تعدادی از این افراد برای اعزام انتخاب و به صورت کاملاً داوطلبانه و بدون اینکه ریالی دریافت کنند، آمادگی خودشان را برای شرکت در مراسم اربعین حسینی اعلام کردند.

روح الله بیداد، معاون هماهنگی و ارزیابی امور مناطق با اشاره به حضور مؤثر قاریان در مراسم اربعین گفت: امسال در مراسم اربعین حسینی گروهی از قاریان و فعالان قرآن به صورت داوطلبانه به محل موکب‌های مرتبط با شهرداری تهران اعزام شدند و از مهمترین ویژگی این خادمان قرآن، این بود که در کنار هنر تلاوت قرآن، خود عامل به قرآن بودند و با کمترین تنش در این سفر به عنوان زائر حضور داشتند.

وی با بیان اینکه پس از هفت سال خدمت‌رسانی در مراسم اربعین، امسال برای اولین بار مراسم پرشور قرائت قرآن با حضور قاریان برای خادمان و زائران حسینی برگزار شد، اظهار کرد:  حضور قاریان قرآن برای جمع کارگری و خادمان کثیری که از شهرداری تهران به منظور خدمت‌رسانی به زوار اعزام شده‌ بودند بسیار ارزشمند بود و در کنار آنها زائران حسینی نیز از این مراسم معنوی بهره‌مند می‌شدند و گاهی به حدی به وجد می‌آمدند که بعد از مراسم، کلیپ و سی دی برنامه تلاوت را درخواست می‌کردند.

ابوالفضل رفیع، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: علی‌رغم کاستی‌های موجود، فعالیت‌های قرآنی به خوبی در شهرداری انجام شده و با برنامه‌ریزی به موقع شاهد اتفاقات بهتر نیز خواهیم بود.

وی با بیان اینکه فعالیت قرآنی برکت خوبی به فعالیت شهرداری می‌دهد، عنوان کرد: قاریان، سرمایه‌های بزرگی هستند که جامعه سخت نیازمند آنهاست و با توجه به استقبال و اقبال خوبی که از برنامه قرآنی شهرداری تهران صورت گرفته، امید است، زمینه‌های همکاری متقابل بین عتبات عالیات و مجموعه قرآنی شهرداری تهران ایجاد شود.

هاشمی‌فرد، قاری و مدرس قرآن نیز با انتقاد از حضور کمرنگ مخاطبان در مسابقات قرآن گفت: این در حالی است که مسابقات قرآن قبلاً خیلی پرشورتر برگزار می‌شد و موقعی این اتفاق دوباره تکرار می‌شود که قرآن صنفی نباشد و این از عوارض نوع نگرش به قرآن است، زمانی جلسات قرآن رونق داشت بدون اینکه بودجه‌ای در نظر گرفته شود، بنابر این نگرش برای قرآن باید اساساً عوض شود که اگر این اتفاق نیافتد، میلیاردها هم برای امور قرآنی هزینه شود، شرایط تغییری نمی‌کند و راهکار این است که قرآن نه فقط در مساجد، بلکه در منازل و همه مراکز باید ترویج شود.

وی با بیان اینکه ما در اجرای دستورات قرآن ضعیف عمل کرده‌ایم، عنوان کرد: قرآن باید در زندگی ما جاری شود، بعد از چهل سال وقت این رسیده که در خود بازنگری کنیم و خودمان را به تغییر نگرش دعوت کنیم.

در پایان این نشست مقرر شد که هر ماه یک بار نشستی با محوریت قرآن و امام حسین(ع) با حضور قاریان و خادمانی که به کربلا اعزام شدند، برگزار شود تا این جمع بتوانند پیوند ماندگاری داشته باشند و جلسات فقط مخصوص اربعین برگزار نشود.

در پایان این جلسه، از اساتید و قاریان قرآن تجلیل به عمل آمد و حاضران، میهمان سفره اطعام قرآن کریم شدند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قاریان قرآن اربعین حسینی تجلیل شهرداری تهران شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۲۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم تجلیل از قهرمانان با حضور رییس‌جمهور برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، «کیومرث هاشمی» وزیر ورزش و جوانان در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هفته آینده مراسم تجلیل از هزار و ۵۱۷ نفر از قهرمانان و دست اندرکارانی که سال گذشته موفق شدند برای کشور افتخار افرینی کنند را با حضور شخص رئیس جمهور برگزار می‌کنیم.

وی افزود: ۲۳۰ میلیارد تومان پاداش این عزیزان تقدیم خواهد شد.

وزیر ورزش در خصوص بازی‌های المپیک اظهار کرد: اولاً متولی بازی‌های المپیک کمیته ملی المپیک است و حتماً وزارت ورزش در این خصوص کمک می‌کند و نه تنها در رشته وزنه برداری بلکه در سایر رشته‌های ورزشی مثل کشتی و وزنه برداری و تکواندو و همه رشته‌هایی که کسب سهمیه کرده اند، کمک کند.

در حال تکمیل…

کد خبر 6094074

دیگر خبرها

  • مراسم هفته عقیدتی سیاسی در نیروی زمینی سپاه برگزار شد
  • مراسم تجلیل از قهرمانان با حضور رییس‌جمهور برگزار می‌شود
  • تجلیل از کارگران نمونه شهرداری بندرعباس
  • توسعه کشور بدون تلاش کارگران میسر نیست
  • برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند
  • نماینده ولی فقیه : برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند / برخی از کسانی که برای حج سپرده‌گذاری کرده‌اند چشمشان به کعبه نمی‌افتد و از دنیا می‌روند
  • برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند | برخی از آنها چشمشان به کعبه نمی‌افتد و از دنیا می‌روند!
  • برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند!
  • حنجره خود را در کرسی های تلاوت قرآن در سرزمین وحی، وقف خدا کنید
  • تجلیل از کارگران شهرداری فرخ شهر