Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@05:04:25 GMT

سخت‌گیری در توزیع نفت برای مقابله با قاچاق سوخت است

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۶۳۲۵۲

سخت‌گیری در توزیع نفت برای مقابله با قاچاق سوخت است

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی درج گزارشی با عنوان «عبور از هفت‌خوان برای ۳۵۰ لیتر نفت / روزگار سرد دامداران استان سمنان» مورخ بیست و یکم آذرماه ۹۸ در خبرگزاری مهر استان سمنان که به‌دشواری های ایجادشده برای دریافت نفت از سوی دامداران اشاره می‌کرد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود جوابیه‌ای را ارسال کرد که برحسب رسالت رسانه‌ای خبرگزاری مهر استان سمنان بدون کم‌وکاست آن را انتشار می‌دهد:

مواردی که در سامانه ثبت درخواست فرآورده‌های نفتی موسوم به «سدف» پیش‌بینی‌شده است در راستای تکمیل طرح نظارت و کنترل توزیع سوخت در شبکه تجارت آسان به‌منظور واقعی کردن توزیع فرآورده‌های نفتی برای نیل به اهداف برنامه کلان پیشگیری و مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای در سال ۹۸، بر اساس تصمیمات متخذه اعضای کارگروه تجارت آسان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سامانه بستری است که از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور برای مدیریت توزیع سوخت در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران منطقه شاهرود قرار داده است. نظارت ناکافی و عدم در اختیار داشتن اطلاعات از مصرف‌کنندگان واقعی سوخت در سال‌های اخیر موجب شده بود که فرآورده‌های نفتی در محلی غیر از مصارف اصلی مورد استفاده قرار گیرند (به‌عنوان حلال یا جهت تولید مکمل‌های سوختی بی‌کیفیت).

راستی آزمایی انجام می‌شود

همین موضوع سبب شده تا بر اساس تصمیم کارگروه تجارت آسان و بااتصال مراکز داده اطلاعات سازمان‌های متولی از طریق سامانه «سدف»، در زمان درخواست سوخت توسط مشتری، راستی آزمایی برای تخصیص سوخت به مصرف‌کنندگان واقعی انجام پذیرد.

استعلام کد پستی نیز ازجمله موارد پیش‌بینی‌شده در این سامانه برای مشخص شدن محل دقیق مصرف سوخت و از الزامات ثبت‌نام محسوب می‌شود. لازم به ذکر است الزامات ثبت‌نام استعلامی از سوی کارگروه تجارت آسان و با توجه به شرایط کل کشور نه یک استان خاص تعیین می‌شود و هیچ‌یک از اعضای آن کارگروه به‌تنهایی در خصوص موارد مذکور تصمیم‌گیری نمی‌کنند.

در رابطه با موضوع تخصیص سوخت به دامداری‌ها نیز آن دسته از دامداری‌هایی که دارای پروانه فعالیت هستند بر اساس مساحت اتاق‌های مورداستفاده از سهمیه لازم بهره‌مند می‌شوند. همچنین در خصوص مصرف خانه کارگری مواردی که فاقد پروانه فعالیت نیز بوده‌اند نیز از طریق ثبت‌نام در کاربردهای دیگری به‌غیر از دامداری سوخت خود را ثبت می‌کنند که در این مورد با ثبت کد پستی محل سکونت متقاضی نیز امکان ثبت و تحویل سوخت میسر است.

ازآنجاکه فروش فرآورده‌های نفتی صرفاً از طریق فروشندگی‌ها و مجاری عرضه صورت می‌گیرد (۱۵۰۰ ریال به ازای هر لیتر نفت سفید) که در صورت گران‌فروشی توسط این مراکز موضوع گران‌فروشی در کمیته تخلفات این شرکت و درصورتی‌که گران‌فروشی در غیرازاین مراکز انجام‌شده باشد از طریق سازمان‌های ذی‌ربط که مسئولیت رسیدگی به این‌گونه شکایات رادارند، قابل‌پیگیری است.

ضمناً در رابطه با موردنیاز اضطراری به سوخت گرمایشی نفت سفید، سهمیه‌ای به فرمانداری‌ها اختصاص‌یافته است که تا برطرف شدن مشکلات مربوط به اخذ استعلامات، نیاز به قطع درختان و سوزاندن لوازم منزل را برطرف کند. در پایان خاطرنشان می‌سازد تاکنون هیچ تماسی از طرف آن خبرگزاری در خصوص چنین مشکلاتی عنوان نشده و قاعدتاً رفع مشکلات به‌صورت مستمر در دستور کار این شرکت است.

کاهش بروکراسی تاکید مردم است

در ادامه اما لازم است تا خبرگزاری مهر استان سمنان نیز نکاتی را متذکر شود:

الف: در هیچ جای گزارش عنوان نشده که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود تعمدی در عدم ارائه نفت به مردم یا دامداران داشته و یا کوتاهی کرده است، این خبرگزاری با درک روند قانونی که در تمام کشور است صرفاً اعتراض دامداران به بروکراسی پیچیده دریافت نفت را موردبررسی قرار داده است. ما نیز بر این باور هستیم که باید جلوی قاچاق سوخت گرفته شود اما این امر با سخت‌گیری و بروکراسی پیچیده که البته در گزارش نیز عنوان شد که مجموعه‌ای از ادارات ازجمله جهاد، دامپزشکی، پست و نفت درگیر آن هستند، تفاوت دارد.

ب: در بخشی از گزارش آمده که بروکراسی پیچیده و دشوار را می‌بایست در دولت الکترونیک کاهش داد و این امر منافاتی با مقابله قاچاق سوخت نداشته که هیچ، اتفاقاً این امر را تسهیل هم می‌کند چراکه دولت الکترونیک روشنگر است. در این گزارش تنها انتقاد شده که چرا در قرن بیست و یکم باوجود گوشی‌های هوشمند در همه منازل هنوز باید ۶۰ درصد روند دریافت سوخت با حضور افراد باشد.

ج: در گزارش هرگز زحمات و خدمات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود زیر سؤال نرفت چراکه همه ما می‌دانیم بخش اعظمی از بروکراسی از بالا دیکته شده و این شرکت صرفاً مجری است و هرگز در هیچ جای گزارش عنوان نشده که قصور یا کوتاهی صورت گرفته است.

د: درباره مراجعه به شرکت برای اخذ مصاحبه یک خبرنگار نهایتاً یک، دو و سه بار به شرکت یا اداره‌ای مراجعه می‌کند وقتی حتی از در نگهبانی هم عبور نمی‌کند قاعدتاً برای بار چهارم مراجعه نخواهد کرد، همچنین درزمینهٔ تماس تلفنی نیز چنین است و مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود جوابگوی تلفن خبرنگار این خبرگزاری نبوده است. ان شاالله در فرصت‌های دیگر و در گزارش‌های دیگر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود تعامل بهتری با رسانه‌ها خواهد داشت چراکه به‌واقع اعتقاد داریم رسالت این شرکت مهم و حیاتی بسیار دقیق و عمیق بوده و هرگز حق مطلب درباره زحمات این مجموعه ادا نشده است.

در نهایت از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود تشکر کرده و درباره قیمت فرآورده نفتی مطروحه در گزارش نیز باید توضیح داد این صرفاً اظهار نظر فردی است که خبرنگار مهر با او مصاحبه کرده است.

برای خواندن نسخه اصلی گزارش خبرگزاری مهر استان سمنان به این آدرس مراجعه کنید: mehrnews.com/news/4783043

کد خبر 4800912

منبع: مهر

کلیدواژه: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نفت سفید شرکت نفت شاهرود خبرگزاری مهر نفت بوشهر انتخابات مجلس شورای اسلامی ایلام تعطیلی مدارس گرگان بارش برف قزوین شهرکرد یاسوج بیرجند بارش باران هفته پژوهش مجلس شورای اسلامی صفحه اول روزنامه های استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۳۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۴۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در گمرک پرویزخان

مدیرکل گمرک پرویزخان گفت: ۴۲ هزار لیتر سوخت قاچاق از ۷۶ تانکر سوخت‌رسان که قصد خروج از کشور را داشتند، کشف و ضبط شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، رضا قربانی امروز _ دوشنبه دهم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۴۲ هزار لیتر سوخت قاچاق طی دو ماه گذشته با همکاری نیروی انتظامی و کارکنان گمرک پرویزخان کشف شده است.

وی افزود: سوخت‌های کشف شده از ۷۶ تانکر سوخت‌رسان که قصد خروج از کشور را داشتند کشف شد و متخلفان به تعزیرات حکومتی شهرستان معرفی شدند.

مدیرکل گمرک پرویزخان تصریح کرد: سوخت‌های کشف شده از جمله بنزین و گازوئیل و در قالب گالن‌های بیست لیتری از آن‌ها کشف و ضبط شده است.

قربانی ادامه داد: سوخت سرمایه ملی است و با هرگونه عرضه خارج از شبکه آن برخورد خواهیم کرد.

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز، دو مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی فعال است.

کد خبر 749053

دیگر خبرها

  • توقیف ۳ تانکر حامل سوخت قاچاق در هرمزگان 
  • ضربه مهلک قاچاق کالا بر پیکر اقتصاد
  • کشف ۴۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در گمرک پرویزخان
  • فروش بیش از ۵۲۶ میلیارد و ۹۷۲ میلیون تومان فرآورده‌های نفتی
  • ۱۴ عملیات مقابله با آلودگی‌های دریایی در استان بوشهر انجام شد
  • طرح ضربتی مقابله با قاچاق سوخت و کشف ۸۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندرعباس 
  • پایداری جریان تامین و توزیع آب شرب شهر‌ها و روستا‌های استان یزد
  • واریز ۵۲۷ میلیارد تومان به خزانه دولت از محل فروش سوخت در مرز کرمانشاه
  • قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی
  • بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در کهگیلویه و بویراحمد