Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید حسن موسویان گفت: متاسفانه طرح زوج و فرد برای کنترل آلودگی هوا تاکنون در استان البرز اجرا نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه آزاد کرج در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: محیط زیست"‌یکی از اصلی‌ترین و مهمترین نگرانی ها و دغدغه‌های جوامع نوین بشری در چند دهه گذشته تاکنون بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید حسن موسویان ادامه داد: محیط زیست و ضرورت حفاظت و حمایت از آن دارای اهمیت ویژه‌ای بوده تا جایی که این امر، جامعة انسانی را واداشته است با وضع قوانین و مقررات ویژه‌ای، با عنوان حقوق محیط زیست تدوین نمایند، اما با این وجود هنوز هم بشر نتوانسته پیامدهای آسیب رساننده و مخرّب خود را بر محیط زیست کنترل نماید و جهان همواره با روند تخریب و آلودگی روز‌افزون محیط مزبور رو‌به‌رو است.

وی ادامه داد: بخش مهمی از آلاینده ها ناشی از آلودگی هوا متعلق به خودروها و حوادث جاده ای بویژه در کشورمان است و بخش مهمی از آلاینده های خطرناک و کشنده توسط خودروها و حوادث ناشی از برخوردهای آنها تولید می شود.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه آلودگی هوا ناشی از سوخت فسیلی خودروها ، در وضعیت بحرانی و خطرناکی به سر می‌برد، تصریح کرد: آلودگی های زیست محیطی و از جمله آلودگی هوا، ناشی از عوامل متعددی نظیر افزایش تعداد خودروها، تغییر الگو و فرهنگ حمل و نقل و بویژه حوادث جاده ای و تصادفات خوردوها می باشد.

وی با اشاره به اینکه راه‌های زمینی به عنوان زیرساخت‌های جوامع بشری به طور وسیعی در همه مناطق گسترده شده‌اند، افزود:وظیفه نخستین راه‌ها، آسان‌سازی حمل و نقل در مناطق مختلف است. اما همین ابزار ایجاد ارتباط هم اکنون با گسترش حمل و نقل و حوادث جاده ای به چهره‌ای مخرب برای محیط زیست تبدیل شده است .

موسویان تاکید کرد: حمل و نقل عامل اصلی تولید دی اکسید کربن و انتشار آن در جو است و اثر گلخانه ای حاصل از آن یکی از جدی ترین معضلات زیست محیطی به شمار می آید. بنابراین کاهش حوادث جاده ای بخش حمل و نقل یکی از هدفهای عمده زیر بنایی، برای افزایش و بهبود کیفیت محیط زیست به شمار می رود.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا به طرق گوناگونی می‌تواند آثار زیانبار درازمدت و کوتاه مدتی بر سلامت انسانها بگذارد، گفت: تاثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت است، آسیب پذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از سایران است و کودکان کم سن و سال و سالمندان بیشتر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می‌بینند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مونوکسیدکربن ، دی اکسید گوگرد ، دی اکسید نیتروژن ،‌هیدروکربورها و ذرات معلق آلاینده هایی هستند که وجود آنها در هوا و استنشاق و فرستادنشان به درون ریه موجب بروز انواع بیماریهای دستگاه تنفس، آسم، سرطان ریه، کند ذهنی و عقب ماندگی کودکان، بیماری های قلب و عروق، سرگیجه، عصبانیت، پرخاشگری، اختلال در دید رانندگان و اشکال در رسیدگی اکسیژن کافی به بافتهای بدن در کوتاه مدت می شود .

موسویان تصریح کرد: در نتیجه کاهش عوامل آلاینده هوا اساس برنامه های پیشگیرانه کاهش حوادث جاده ای و اثرات زیان آور آن بر سلامت جسم و روان انسانهاست ؛ که در این میان نقش حمل و نقل و حوادث جاده ای بسیار مؤثر است.

وی نخستین گام پیشگیری از آلودگی هوا ناشی از حمل و نقل و حوادث جاده ای از طریق سازمانهای نظارتی دانست و گفت: دومین گام، ارزیابی و بررسی حد مجاز آلودگی هوا است و گام سوم تنظیم قوانین و مقررات متناسب با وضعیت موجود برای خودروهای آلاینده و آلوده ساز و اعمال مقررات و محدودیت هایی برای میزان انتشار آلاینده‌های خودروها می باشد .

این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: همچنین با برنامه ریزی مناسب ، آموزش همگانی ، گسترش حمل و نقل همگانی ، فرهنگ سازی زیست محیطی و افزایش آگاهی عمومی افراد جامعه و کاهش حوادث جاده ای می توان گامهای موثری برای حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی های حمل و نقل و حوادث جاده ای ناشی از آن و افزایش رفاه جامعه بشری برداشت.

موسویان افزود: در فصل پاییز و زمستان که آلودگی هوا در شهرهای کلان اوج می گیرد و به حد اضطرار می رسد، بنابراین دستگاه های نظارتی قبل از رسیدن آلودگی به حد اضطرار باید طرح زوج فرد را در روز های پاک اوایل پاییز اجرا کنند و این طرح تا پایان زمستان ادامه داشته باشد در این صورت در کلیه سال، هوای سالم داریم.

وی تاکید کرد: در صورتی که مسئولین تا زمانی که آلودگی به حد اضطرار نرسد تصمیم جدی اتخاذ نمی کنند و تعطیلی یک هفته ای یا دو هفته ای مدارس کارساز نیست بلکه باید ماشین ها را از کارکردن متوقف کرد تا هوای سالم داشته باشیم و این هم میسر نمی شود مگر آنکه برنامه ریزی کلان داشته باشیم.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: اداره راهنمایی رانندگی استان البرز فقط در روز های پایانی سال یعنی در اسفند ماه طرح زوج و فرد را برای کنترل ترافیک در مناطق پر رفت و آمد اجرا می کند و طرح زوج و فرد برای کنترل آلودگی هوا هیچ گاه تاکنون در استان اجرا نشده است.

موسویان در خاتمه گفت: عمده ترین عاملی که سبب آلودگی هوا شده است حمل و نقل و سوخت است و باید برای کنترل آن برنامه ریزی کلان صورت گیرد و تعطیلی مدارس و دانشگاه و ... کارساز نیست.

 

 

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۴۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند در بازدیدی که به اتفاق رئیس دادگستری، مسئولان فرمانداری، شهرداری و روسای ادارات راهداری و امور منابع طبیعی از مناطق مختلف آسیب دیده از سیلاب اخیر انجام گرفت با مثبت ارزیابی کردن اقدامات انجام شده، ضمن قدردانی از عوامل دخیل در کنترل بحران، خواستار تحلیل علمی علل ورود سیلاب به شهرستان و حل دائمی آن شد.

رضا یعقوبی اظهار داشت: صبوری و همکاری عموم مردم و همچنین زحمات بی شائبه و طاقت فرسای مجموعه عوامل دخیل در کنترل و مدیریت بحران از جمله فرماندار و کارکنان فرمانداری، بخشداری ها، شهرداری ها، دهیاری ها، دستگاه‌های اجرایی، نیرو‌های انتظامی، سپاه و بسیج مردمی، که به صورت یکپارچه و هماهنگ عمل کردند، در کنترل سیل اخیر بسیار موثر بود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند با اشاره به همراهی تمامی ارگان‌ها در دفع خطر و کاهش خسارات، بر لزوم حفظ آمادگی نهاد‌های ذی ربط تاکید کرد و گفت: باید این سطح از وفاق و همکاری بین بخشی در آینده هم تداوم یابد و با بهره گیری از تجارب میدانی به دست آمده و نیز دعوت از کارشناسان و صاحب نظران در ستاد مدیریت بحران، در خصوص کاهش آسیب پذیری شهرستان تصمیم گیری شود و با بهره گیری از ظرفیت‌های موجود در شهرستان و نیز پیگیری در سطح استانی و کشوری برای اخذ بودجه و امکانات به منظور پیشگیری از حوادث مشابه در آینده اقدام شود.
این مقام قضایی با تاکید بر اینکه ترک فعل‌ها می‌تواند شامل قصور و اشتباهات در گذشته و اهمال در زمان حاضر باشد، تصریح کرد: زحمات بی شائبه و شبانه روزی دستگاه‌های مجری و خدمات رسان از جمله مدیران و کارمندان این مجموعه‌ها در کاهش خسارات احتمالی نباید نادیده گرفته شود و به همین جهت ضمن قدردانی از تمامی افراد دخیل در این امر، دستگاه قضایی از افراد دلسوزی که به صورت جهادی و با کمبود امکانات برای رفع مشکلات مردم تلاش می‌کنند حمایت قاطع خواهد داشت. 

وی افزود: از سویی دیگر دادسرای شهرستان مطالبه گری لازم را با بهره گیری از تمامی ظرفیت‌های قانونی از جمله گزارش و پیگیری ترک فعل ها، برای مدیریت بحران و تکرار حوادث ناگوار به ویژه در خصوص وقوع سیلاب به عمل می‌آورد، که این موضوع نیز در راستای حمایت از حقوق عامه و نیز کمک عملی به دستگاه‌های اجرایی است، تا ان شاءالله از این طریق موجبات رفع مشکلات فعلی که در طول سالیان و شاید به علت تصمیمات اشتباه گذشته به وجود آمده اند، فراهم شود.

دادستان زرند با بیان اینکه مهم‌ترین اصل مدیریت بحران جلوگیری از وقوع و تکرار حوادث است، گفت: وقوع سیل و تکرار حوادث مشابه در چند سال اخیر انتظار به حق مردم برای رفع نواقص و کنترل بارش‌ها و سیلاب‌ها را به دنبال داشته است و بنابراین در این خصوص هیچگونه کوتاهی پذیرفته نیست.

وی با اعلام هشدار خطر غرق شدگی، به شهروندان توصیه کرد، از نزدیک شدن به تالاب‌های به وجود آمده ناشی از سیل و محل‌هایی که سیلاب در آن جمع شده خودداری کنند؛ چرا که ممنوعیت شنا در سد‌های خاکی به علت تهدیدات بهداشتی و مهم تر از آن خطر غرق شدگی به واسطه رسوبی بودن تالاب‌ها و چسبندگی ناشی از گل و لای است که این موضوع به دفعات در شهرستان رخ داده و خانواده‌های بسیاری شاهد از دست دادن جوانان خود به علت شنا در سد‌های خاکی بوده اند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • تصادف مرگبار در خوزستان ۴ نفر را به کام مرگ کشاند
  • جاده چالوس بسته است
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می‌شوند
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می شوند
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • آمار اورژانس از مصدومان حوادث ترافیکی سالانه در ایران
  • حوادث ترافیکی در ایران سالانه منجر به ۷۰۰ هزار زخمی می‌شود
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد