Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز-مریم شمسایی‌نیا؛ انجمن‌های علمی با هدف پرورش استعدادهای علمی، مدیریتی، تقویت نشاط علمی و اجرای برنامه‌های تکمیلی همسو با آموزش‌های دانشگاهی در دانشگاه‌ها تاسیس شده‌اند؛ اما انجمن‌های علمی با گذشت زمان از اهداف اولیه خود فاصله گرفتند و دچار آسیب‌هایی شده‌اند. در همین راستا نشست بررسی «علمکرد انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها» با حضور فرنود سمیع یوسفی دبیر کل انجمن‌های علمی دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران و مهدی حبیبیان عضو انجمن علمی علوم مهندسی دانشکده فنی دانشگاه تهران در باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سمیع یوسفی در این نشست با انتقاد از سهم‌خواهی دانشگاه‌ها از درآمده‌های انجمن‌های علمی بیان کرد که استادن تمایل به فعالیت‌های علمی با دانشجویان مقطع کارشناسی ندارند زیرا برای آنها دستاورد علمی ندارد. همچنین حبیبیان با بیان اینکه دانشجویان با فعالیت‌های انجمن‌های علمی آشنا نیستند، گفت: دانشجویان گمان می‌کنند انجمن‌های علمی تنها در حوزه سرگرمی فعالیت می‌کنند.

در حال حاضر فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویان دانشگاه‌های کشور در چه سطح و حوزه‌های انجام می‌شود؟

یوسفی: انجمن‌های علمی دانشگاه‌های کشور بر اساس آیین نامه وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کنند. این انجمن‌ها باید فعالیت‌های علمی و پژوهشی انجام دهند؛ اما در حال حاضر دانشجویان عضو انجمن‌های علمی تنها فعالیت‌های فوق برنامه‌ای انجام می‌دهند. متاسفانه باتوجه به سیاست‌های اشتباه برخی از مسئولان دانشگاه‌ها خروجی انجمن‌های علمی در برگزاری جنگ‌های شادی و برنامه‌های سرگرمی خلاصه شده است.

برگزاری اردوهای تحقیقاتی و بازدید از کارخانه‌ها و برگزاری کلاس‌های آموزشی و سمینارها و همایش‌ها نیز از فعالیت‌های انجمن‌های علمی است.

به نظر شما بیشتر دانشجویان چه مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌ها تمایل دارند عضو انجمن‌های علمی باشند؟

یوسفی: در حال حاضر دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه‌ها تمایل بیشتری برای عضویت در انجمن‌های علمی دارند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری تمایلی برای انجام فعالیت‌های علمی تحت عنوان انجمن‌های علمی ندارند.

حدود 10هزار دانشجو در تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل هستند، که از این تعداد نصف بیشتر دانشجویان برای مقطع تحصیلی کارشناسی است. که از این تعداد انگشت شمار عضو انجمن‌های علمی هستند.

متاسفانه فعالیت‌های انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها حتی توسط خود دانشجویان نیز جدی گرفته نمی‌شود و بیشتر افراد فعالیت و خروجی این انجمن‌ها را فوق برنامه‌ای و تفریحی می‌دانند.

در حال حاضر انجمن‌ علمی به معنای واقعی در دانشگاه‌های کشور وجود ندارد و انجمن‌ها براساس فعالیت‌شان بیشتر به انجمن‌ دانشجویی تبدیل شده اند.

آیا انجمن‌ علمی به معنای رسالت اولیه خود در دانشگاه‌های کشور وجود دارد؟

در حال حاضر انجمن‌ علمی به معنای واقعی در دانشگاه‌های کشور وجود ندارد و انجمن‌ها براساس فعالیت‌شان بیشتر به انجمن‌ دانشجویی تبدیل شده اند. انجمن‌های علمی در دانشگاه‌های جهان در هر حوزه علمی تخصصی تقسیم می‌شوند و از سوی دولت یا دانشگاه بودجه‌های کلانی در اختیارشان قرار می‌گیرد.

در حال حاضر فعلایت و خروجی که انجمن‌های علمی دارند بیشتر به انجمن دانشجویی مرتبط می‌شود و کمتر فعالیت‌های تخصصی و علمی به معنای واقعی انجام می‌شود.

استقبال دانشجویان از برنامه‌های انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها چگونه است؟

متاسفانه زمانی که انجمن‌های علمی همایش و سمینارهای علمی با و حضور استادان برجسته دانشگاه‌های کشور برگزار می‌کنند، دانشجویان استقبال چندانی نمی‌کنند. به عنوان مثال انجمن‌ علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران به صورت هفتگی برنامه‌ علمی در سالنی با گنجایش 200 نفر برگزار می‌کند که شاید 10 دانشجو نیز در این سالن حضور ندارند. در حالی که استادان در همایش‌های علمی جدیدترین دستاوردهای علمی یک حوزه خاص را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. اما اگر مراسمات تفریحی و سرگرمی با حضور گروه‌های موسیقی و استندآپ نظیر شب یلدا برگزار شود با استقبال بی‌نظیری از سوی دانشجویان مواجه می‌شود.

وجود بی‌انگیزگی برای فعالیت‌های علمی موضوعی است که در بین دانشجویان وجود دارد و نمی‌توان آن را منکر شد. نبود علاقه به فعالیت‌های علمی باعث شده که دانشجویان تمایلی برای حضور در برنامه‌های علمی نیز نداشته باشند.

فاصله انجمن‌های علمی از رسالت‌های علمی

وظیفه اصلی انجمن‌های علمی در دانشگاه‌های کشور چیست؟

انجمن‌های علمی وظیفه دارند به توسعه و گسترش علم در دانشگاه و سطح کلان‌تر جامعه کمک کند؛ اما در حال حاضر با توجه به عدم استقبال دانشجویان از فعالیت‌های علمی یا پژوهشی طبیعی است که انجمن‌های علمی نیز دچار رکود رد فعالیت شوند.

انجمن‌های علمی کارهای علمی به معنای عام را انجام دهند، برنامه‌های فوق برنامه‌ای که در آیین نامه دانشگاه‌ها جای ندارد را برگزار کند.

انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها زیر نظر کدام معاونت فعالیت می‌کنند؟

انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها زیر مجموعه معاونت فرهنگی فعالیت دارند. حال این سوال و شبهه ایجاد می‌شود که اگر انجمن‌های علمی باید فعالیت علمی کنند چرا زیر مجموعه معاونت آموزشی یا پژوهشی قرار ندارد. مسئولان با قرار دادن این انجمن‌‌ها در معاونت‌ فرهنگی دانشگاه‌ها واضح بیان می‌کنند که تمایلی به فعالیت‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه‌ها و توسط دانشجویان ندارند. زیرا عمده فعالیت معاونت فرهنگی دانشگاه برگزاری مراسمات تفریحی و سرگرمی است پس انجمن‌های علمی نیز باید فعالیت‌های جانبی و تفریحی انجام دهند.

انجمن‌های علمی بستری برای انجام فعالیت‌های علمی به صورت عام در دانشگاه‌ها هستند، و وظیفه دارند نقاط علمی که دانشجویان در آن دچار ضعف هستند را کمک به برطرف سازی آن کنند.

انجمن‌های علمی دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران برنامه‌های فوق درسی برگزار می‌کنند، تا چه میزان این کلاس‌های آموزشی را برای دانشجویان مفید می‌دانید؟

انجمن‌های علمی بستری برای انجام فعالیت‌های علمی به صورت عام در دانشگاه‌ها هستند، و وظیفه دارند نقاط علمی که دانشجویان در آن دچار ضعف هستند را کمک به برطرف سازی آن کنند. به عنوان مثال در هیچ کدام از عناوین طرح درس رشته‌های فنی و مهندسی آموزشی نرم ‌افزارهای مهندسی و طراحی وجود ندارد اما دانشجویان برای انجام پروژه‌های خود باید از نرم افزارها استفاده کنند. انجمن‌های علمی با برگزاری کلاس‌های آموزش نرم افزارهای فنی تحت عنوان مطلب باعث می‌شوند دانشجویان هزینه‌های گزافی را برای کلاس‌ها و آموزشگاه‌های خارج دانشگاهی صرف نکنند.

تعداد واحدهایی که در مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌های ایران ارائه می‌شود نسبت به دانشگاه‌های دنیا بیشتر است یعنی دانشجویان در ایران از لحاظ کمی واحدهای بسیاری را می‌گذرانند اما به لحاظ کیفیت سطح مناسب و کاملی را نمی‌گذرانند. استادان در بازه زمانی کوتاه یک ترم باید مطالب گسترده‌ای را تدریس ‌کنند در نتیجه نمی‌توانند به آموزش نرم افزار نیز در کلاس‌های درس بپردازنند.

متاسفانه در جامعه علمی ایران یا شاید جهان مرسوم است که دانشجویان هر میزان فعالیت علمی انجام دهند و مقاله تولید کنند تا زمانی که اسم یک استاد در آن مقاله یا طرح پژوهشی قید نشود به آن طرح پژوهشی یا مقاله اهمیتی داده نمی‌شود.

متاسفانه استادان دانشگاه‌ها با دانشجویان مقطع کارشناسی همکاری علمی و پژوهشی ندارند و بیشتر متمایل به انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی با دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند. استادان اگر با دانشجویان ارشد و دکتری مقاله بدهند در گرنت پژوهشی‌شان و پایه حقوقشان تاثیرگذار است. اما فعالیت پژوهشی با دانشجویان کارشناسی دستاوردی برای استادان ندارد. در واقع برخی از استادان دانشگاهی به دنبال سوء استفاده از علم دانشجویان برای بالا بردن تعداد مقالات علمی خود هستند.

مسئولان دانشگاه‌ها با انجمن‌های علمی رابطه مناسبی دارند و از آنها حمایت‌های لازم را انجام می‌دهند؟

حمایت مسئولان دانشگاه‌ها از انجمن‌های علمی به دو بخش مالی و معنوی تقسیم می‌شود که در حال حاضر حمایت‌های لازم از انجمن‌ها از سوی مسئولان انجام نمی‌شود.

مسئولان دانشکده فنی دانشگاه تهران به تازگی اعلام کردند اگر انجمن‌های علمی آن گونه که ما می‌خواهیم باشند و عملکرد همسویی با دانشگاه داشته باشند حدود 500 هزار تومان برای یک ترم بودجه دریافت می‌کنند. با توجه به گرانی در تمامی حوزه‌ها انجمن‌ علمی هیچ فعالیتی با این مبلغ نمی‌تواند انجام دهد.

سهم خواهی دانشگاه از درآمد انجمن‌های علمی

انجمن‌های علمی هزینه‌های برگزاری مراسمات و فعالیت‌های خود را چگونه تامین می‌کنند؟

باتوجه به اینکه دانشگاه تقریبا هیچ‌گونه بودجه‌ای در اختیار انجمن‌های علمی قرار نمی‌دهند، انجمن‌ها تصمیم گرفتند درآمدزایی کنند تا بتوانند در دانشگاه‌ها زنده باشند و فعالیت کنند. انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها اقدام به برگزاری کلاس‌ آموزشی آزاد و مراسمات علمی با شرکت‌های خارج از دانشگاه برای عموم مردم می‌کنند.

نکته دردآور این است که مسئولان دانشگاهی نه تنها کمکی به انجمن‌های علمی نمی‌کنند بلکه از درآمد‌های آنها نیز ادعای سهم خواهی دارند. به عنوان مثال دانشگاه تهران حدود 15.5درصد از درآمدهای انجمن‌های علمی را از آنها دریافت می‌کنند و حتی برای اینکه مطمئن شوند این مبلغ از سوی انجمن‌های علمی واریز می‌شود سامانه‌ای را طراحی کرده است. از این مقدار 2.5 درصد سهم دانشگاه تهران و 11 درصد سهم دانشکده فنی دانشگاه تهران است. دانشگاه اخیرا 3 درصد نیز اضافه کرده زیرا ارگان‌های دولتی تا به حال از پرداخت مالیات به مناطق محروم معاف بودند اما از امسال انجمن‌های نیز باید 3درصد به مناطق محروم پرداخت شود. سال گذشته کلاس آموزشی با درآمد 10 میلیون تومان برگزار شد که 1.5 میلیون آن به دانشگاه پرداخت شد.

دانشجویان با چه انگیزه‌های عضو انجمن‌های علمی در دانشگاه‌های کشور می‌شوند؟

در حال حاضر دانشجویان در یک واقعیت تلخ با هدف درآمدزایی وارد انجمن‌های علمی می‌شود تا علاوه براینکه هزینه تحصیل و زندگی خود را تامین کنند برای آینده خودشان نیز توشه مالی جمع‌آوری کنند و کمتر دانشجویی است که واقعا با هدف کسب علم و دانش یا تکمیل رزومه علمی برای مقاطع تحصیلی بالاتر وارد انجمن‌های علمی می‌شوند.

به عنوان مثال سال گذشته یکی از انجمن‌های علمی دانشکده فنی سمیناری برگزار کرد که 70 میلیون درآمد خالص داشت، و متاسفانه دبیر این انجمن از سوی دانشجویان متهم بر برداشت این هزینه شد. اما به عقیده بنده فردی که برای برگزاری سمینارها و همایش‌ها زحمت می‌کشد باید سهمی از درآمد داشته باشد. البته مهم ترین دستاورد عضویت و فعالیت دانشجویان در انجمن‌های علمی کسب تجربه‌های علمی و کارهای گروهی و جمعی است.

آیا آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و لوازم لازم برای فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها در وضعیت مناسبی قرار دارد؟

اگر بخواهیم زیرساخت‌های دانشگاه‌ها برای فعالیت پژوهشی دانشجویان را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم، باید توجه شود که این دانشگاه‌ در تهران یا استان‌ها قرار دارد. دانشگاه‌های پایتخت به ویژه خود دانشگاه تهران از لحاظ تجهیزاتی و آزمایشگاهی به روز و دارای دستگاه‌های علمی و آزمایشگاهی است که در دانشگاه‌های جهان نیز وجود دارد.

مسئولان دانشگاهی اما به دلیل گران بودن هزینه‌های خرید اولیه و تعمیر احتمالی و سرویس به دانشجویان اجازه استفاده از آنها را نمی‌دهند و بیشتر تجهیزات به روز علمی و پژوهشی در دانشگاه‌ها خاک می‌خورد.

دانشجویان برای انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه‌ها با چه موانع و مشکلاتی رو به رو هستند؟ و چرا استادان ایجاد انگیزه در دانشجویان برای فعالیت‌های علمی تلاش نمی‌کنند؟

این پرسش دو جواب دارد، اول اینکه دانشجویانی که قصد فعالیت‌های پژوهشی دارند اما شرایط برای آنها مهیا نیست. دوم اینکه چرا استادان و مسئولان دانشگاهی دانشجویان را به سمت فعالیت‌های علمی و پژوهشی هدایت نمی‌کنند. بنده به جرات بیان می‌کنم که دانشجویان دانشکده‌های فنی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی که هیچ مشکل و مانعی ندارد و دانشجویی اگر واقعا قصد انجام پروژ علمی را داشته باشد به هرنحوی به خواسته خود خواهد رسید. اما قشر عظیمی از دانشجویان تمایلی به انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی ندارند و دانشگاه را تنها محلی برای وقت گذرانی و گرفتن مدرک تحصیلی می‌دانند.

اگر دانشجویی به استاد برای انجام فعالیت‌های علمی مراجعه کند، بی‌شک استاد استقبال خواهد کرد آن هم به دلیلی منفعتی که برای خود استاد دارد؛ اما در حال حاضر هیچ کدام از استادان برای دغدغه‌مندی‌های علمی و پژوهشی در دانشجویان تلاش نمی‌کنند زیرا برای آنها منفعت یا فایده‌ علمی به همراه ندارد.

دانشجویان چگونه باید با انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها ارتباط‌گیری ‌کنند؟ و با نوع فعالیت‌های آنها از چه طریقی باید آشنا شوند؟

حبیبیان: دانشجویان دانشگاه‌های کشور آشنایی کافی با انجمن‌های علمی ندارند و تنها در زمانی که برنامه‌ای سرگمی و تفریحی توام با موسیقی زنده در دانشگاه برگزار می‌شود، دانشجویان متوجه فعالیت انجمن‌های علمی می‌شوند و با فعالیت‌های علمی و پژوهشی انجمن‌ علمی کمتر آشنا هستند. بخش عمده این ضعف عدم آشنایی نیز به بخش رسانه‌ای نکردن فعالیت‌های انجمن‌ها مربوط می شود.

کمتر دانشجویی با مجله‌های علمی و تخصصی انجمن‌های علمی آشنایی دارد در حالی که شرکت‌ها و پژوهشگران خارج از دانشگاه استقبال بیشتری این تولیدات انجمن‌های علمی و دانشجویی دارند.

عدم همکاری مسئولان دانشگاهی با انجمن‌های علمی

به نظر شما مسئولان دانشگاهی ارتباط مناسبی با انجمن‌های علمی دارند؟ و حمایت‌های کافی از فعالیت‌های آنها انجام می‌دهند؟

انجمن‌های علمی به دلیل عدم حمایت‌های لازم مسئولان دانشگاهی از آنها برای برگزار برنامه‌های خود به‌قدری درگیر سیستم‌های اداری و کاغذ بازی می‌شوند که ناخواسته بر کیفیت فعالیت‌های علمی و خروجی اثر گذار است. برخی از مسئولان دانشگاهی به عمد تمایل دارند که انجمن‌های علمی در انزوای کامل به سر ببرند و در دانشگاه‌ها فعالیت چشمگیری نداشته باشند.

بخشی از عدم همکاری و حمایت مسئولان دانشگاهی از انجمن‌های علمی به خاطر این است که زمانی آنها کلاس‌های آموزشی برای دانشجویان برگزار می‌کنند، دانشجویان متوجه ضعف کلاس‌های درسی توسط استادان یا مسئولان می‌شوند. مسئولان دانشگاهی گاهی اوقات برای برگزاری کلاس‌های آموزشی حتی فضا را نیز در اختیار انجمن‌های علمی قرار نمی‌دهند.

هر انجمن علمی باید یک استاد راهنما داشته باشد

ارتباط استادان دانشگاه‌های کشور با انجمن‌های علمی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نمی‌توان بیان کرد که تمام استادان دانشگاه‌های کشور نگاه و ارتباط یکسانی با اعضای انجمن‌های علمی دارند. برخی از استادان در زمان دانشجویی عضو انجمن‌های علمی بودند، برای همین نیز الان که استاد هستند ارتباط مستمر و خوبی با انجمن‌های علمی دارند. برخی استادان نیز ارتباط تقابلی با فعالیت‌های انجمن‌های علمی دارند و آنها را مزاحم خود در دانشگاه‌ها می‌دانند. البته استادانی نیز هستند که فعالیت انجمن‌های علمی را انقدر بی‌کیفیت می‌دانند که بهایی به فعالیت این انجمن‌ها در دانشگاه‌ها نمی‌دهند.

انجمن‌های علمی دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران هر کدام زیر نظر یک استاد راهنما که از اعضای هیئت علمی آن دانشکده فعالیت می‌کند. استاد راهنما نیز توسط دانشجویان عضو شورای مرکزی انجمن علمی انتخاب می‌شود. این استاد راهنما وظیفه دارد فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان را هدایت کند تا به خروجی مناسب علمی برسد.

انتهای پیام/

300 / 320 انجمن علمی موانع پژوهش دانشگاه تهران مقاله سواستفاده علمی استادان از دانشجویان روزمه علمی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: انجمن علمی موانع پژوهش دانشگاه تهران مقاله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۵۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشته روانشناسی از شکل سنتی فاصله می‌گیرد/ افزایش تعداد کلینیک‌های درمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم بزرگداشت «روز روانشناس و مشاور» با حضور سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، اعضای هیئت رئیسه، استادان و دانشجویان رشته تحصیلی مشاوره و روانشناسی در این دانشگاه برگزار شد.

رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در این جلسه با بیان اینکه روانشناسی از مباحث مورد علاقه‌ام است و بیشتر علاقه‌مند به شنیدن مباحث پیرامون این علم مهم دارم، گفت: جامعه امروز دچار تغییرات سریع و آنی مباحث تکنولوژی و به‌روز شدن علوم مختلف، فضای مجازی و تبادل اطلاعات در این فضاست که باید برای کاهش آسیب‌ها در این فضا، جامعه را مدیریت و آماده پذیرای این تغییرات کرد.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر هم عنوان کرد: دانشجویان، آینده‌ساز جامعه هستند، اما برای تحقق این مهم، نیازمند پیر، مرشد و استاد هستند تا این مسیر حساس را با موفقیت پشت‌سر بگذارند.

انسیه ماهینی با اشاره به وجود تمامی مقاطع تحصیلی شته روانشناسی در واحد بوشهر عنوان کرد: هر دانشگاهی تا رسیدن به استاندارد ایده‌آل و مطلوب خود با چالش‌هایی مواجه است که خلأ‌های محدود موجود در این دانشگاه به‌واسطه حضور استادان توانمند و باتجربه به خوبی از بین رفته است.

وی با ارائه توضیحاتی درباره مرکز مشاوره امین عنوان کرد: مرکز مشاوره امین دانشگاه به‌خوبی توانسته مشاوره‌های مختلفی در عرصه‌های تحصیلی، ازدواج، خانوادگی، همسرداری، سوگ درمانی و ... به دانشجویان ارائه کند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر افزود: همچنین مرکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با ایجاد زیرساخت‌های مناسب درحال گسترش فعالیت و ارائه خدمت به عموم جامعه است که با حضور پربار و پرانگیزه دانشجویان می‌تواند خدمات مطلوب‌تری را ارائه کند.

تشریح اهمیت شغل روانشناس در جامعه

مولود کیخسروانی مدیر گروه رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با اشاره به اهمیت شغل روانشناس در جامعه تأکید کرد: افرادی که به روانشناس مراجعه می‌کنند، گا‌هی بیمارانی هستند که اتاق درمان را آخرین نقطه امن برای خود می‌بینند، بنابراین هر دانشجو باید خود را در مسیری ببیند که با اقدامات مناسب می‌تواند یک زندگی، یک جان، یک آینده، یک فرزند با آینده نامعلوم را نجات دهد.

استاد گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر هم با بیان اینکه در دنیای امروز، روانشناسی نیازم مبرم جامعه است، ادامه داد: افزایش تعداد کلینیک‌های درمانی، نشان‌دهنده این اهمیت و مراجعه افراد به آنان بیانگر اعتماد و نیاز مردم به مشاور برای کمک به آنان است.

رامین بی‌باک با بیان اینکه بهداشت جهانی در تعریف خود از علم روانشناسی بر ارتقای سلامت روان علاوه بر درمان تأکید دارد، توضیح داد: همه افراد جامعه به‌نوعی آسیب‌های روحی و روانی مختلفی را در سنین مختلف تجربه می‌کنند که علاوه بر درمان، نیاز به ترمیم آن در جامعه وجود دارد؛ چراکه زمینه پیشرفت در هر امری به نیروی انسانی وابسته است و سلامت روان، اثرمستقیمی بر آن دارد.

روانشناسی علم مطالعه رفتار است

مدیر مرکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر هم با تأکید بر اهمیت وجود مراکز مشاوره در جهان تشریح کرد: روانشناسی علم مطالعه رفتار است، انسان از زمان تولد با رفتار، خود را نشان می‌دهد، بنابراین در هرجایی که انسان وجود دارد، رفتار نیز وجود خواهد داشت که می‌طلبد این رفتار‌ها از بدو تولد به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد.

بهمن توفیقی افزود: روانشناسی علم روز جهان است و نقشی که این علم در کاهش آلام و درد‌ها دراد، بر هیچکس پوشیده نیست.

استاد گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر هم با اشاره به سابقه این رشته تحصیلی در این واحد دانشگاهی، عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، نخستین مرکز آموزش عالی است که مقاطع تحصیلات تکمیلی را در استان فعال کرد و به‌نوعی محوریت و مرکزیت رشته روانشناسی است.

علی پولادی ریشهری با اشاره به فعالیت سازمان نظام روانشناسی در استان بوشهر توضیح داد: با تسهیل امور در این سازمان، دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی می‌توانند پس از کارورزی، آزمون و انجام مصاحبه اقدام به کسب پروانه فعالیت و سپس به انجام مشاوره‌های مختلف بپردازند.

وی با بیان اینکه ۷۰ رشته روانشناسی در جهان وجود دارد، ادامه داد: رشته روانشناسی چشم‌انداز خاصی در جهان دارد که این رشته در پرتو علوم روز و تکنولوژی‌های نوین، به‌زودی از شکل سنتی خود فاصله خواهد گرفت.

استاد رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با بیان توصیه‌هایی برای دانشجویان و نسل جوان گفت: ابتدا توصیه می‌کنم همواره ارتباط خود را با خالق هستی، متصل نگه دارید که این اتصال و ارتباط، عاملی برای جلوگیری از بسیاری کج‌روی‌هاست.

محسن دربندی افزود: دانشجویان باید با والدین خود ارتباط صمیمانه‌ای داشته باشند و با احترام با آنان رفتار کنند که وجود این نعمت الهی، آرامش‌بخش بسیاری از ناملایمات است و دیگر اینکه هدفمند زندگی کنند و همواره اهل مطالعه باشند.

ذاکری از استادان گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر هم با تأکید بر اینکه دانشجویان همواره سعی کنند خود را در زمینه‌های مختلف توانمند سازند، خطاب به دانشجویان افزود: مهارت‌های زندگی اجتماعی را یاد بگیرید، عوامل استرس‌زا را برای خود و جامعه بشناسید و برای کنترل آن تلاش کنید. مطالعات خود را حداقل در یک زمینه تخصصی با جدیت دنبال کنید و به رسالت خود در رابطه با ارتقاء سطح روان جامعه، پایبند باشید.

باقر گرگین رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر هم با بیان اینکه شخصیت و هویت افراد در ارتباط با دیگران و حل مشکلات آفراد شکل می‌گیرد و نشان داده می‌شود، ادامه داد: در این صورت است که انسان نه یک فرد، بلکه بخشی از یک مجموعه‌ای که با آن در ارتباط است نشان داده می‌شود و در حقیقت در گستره بیشتر، بروز، ظهور و فعالیت می‌کند.

در پایان این آیین از استادان گروه روانشناسی و مشاوره و دانشجویان و مشاورین فعال در مرکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر تجلیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعطای «گرنت» به تشکلهای دانشجویی تصویب شد
  • تعداد شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اصفهان به ۳۰۰ شرکت می‌رسد/ ۲۰ مجله فناوری با درجه ممتاز داریم
  • برگزاری جشن بزرگ دبیران جوان در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به مناسبت روز معلم
  • رشته روانشناسی از شکل سنتی فاصله می‌گیرد/ افزایش تعداد کلینیک‌های درمانی
  • افزایش تعداد دانشمندان بین المللی ۱ یا ۲ درصد
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • فراخوان مقالات دوفصلنامه «فقه و فقاهت» منتشر شد
  • موزه دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد
  • شعار سال یک راهبرد اجرایی برای حل مشکلات است
  • فراخوان مقالات دوفصلنامه فقه و فقاهت منتشر شد