Web Analytics Made Easy - Statcounter

ژاله حساس خواه روز پنجشنبه در نشست خبری خود با تاکید بر اینکه شفاف سازی وظیفه مسئولان است، افزود: اسناد به واقع نماد هویتی ماست و باید این هویت به نسل های نو منتقل شود؛ بر این اساس، دارندگان اسناد باید نسبت به آن اهتمام داشته و اجازه ندهند اسناد هویتی و تاریخی این سرزمین کنج گنجه ها و طاقچه ها بپوسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت : اهدای اسناد موضوعی است که در جامعه ما مغفول مانده و صاحبان اسناد در واهمه و ترس از اهدا سر می کنند؛ حال آنکه سازمان اسناد سعی می کند با تمام قوا در انجام رسالت خود یعنی نگهداری از اسناد فرهنگی - هویتی این ملت و سرزمین اهتمام داشته باشد.
حساس خواه، فرهنگسازی برای شناسایی سند و  اهمیت دادن و صیانت از آن را یکی از اولویت های اصلی این سازمان عنوان کرد.
مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان در بخش دیگری از سخنانش به فضاسازی های ایجادشده در خصوص اسناد مشروطه گیلان از سال گذشته تا کنون اشاره کرد و اظهار داشت: ورود سازمان اسناد به بحث اسناد مشروطه ورود داوطلبانه ای نبوده و بر حسب وظایف سازمانی انجام شده است بطوریکه پس از مطرح کردن ایجاد خانه مشروطه و موضوع خرید برخی از اسناد مشروطه از مالک شخصی اسناد در دو مرحله ارزشیابی می شود و اصالت سند در مرحله اول تایید می شود.
حساس خواه ادامه داد: مدیرکل فراهم آوری ارزشیابی سازمان اسناد به مدیریت اسناد استان بر اساس نامه ای اعلام کرد که برابر قانون اسناد ملی ایران و مقررات موضوعه، خرید اسناد صرفا توسط سازمان اسناد کتابخانه ملی انجام می شود و در صورت نیاز دستگاه ها می توانند از منابع در اختیار سازمان برای رفع نیازهای اسنادی  بهره گیرند.
وی اضافه کرد: این خبر به شهرداری ابلاغ شد و مالک به سازمان اسناد مراجعه کرد و اسناد را بدلیل مخالفت و عدم رضایت از قیمت پیشنهادی تحویل گرفت و موضوع، مختومه اعلام شد.  
وی تصریح کرد: تحویل اسناد مشروطه به تبریز صحت ندارد و فضاسازی های انجام شده در ارتباط با اسناد مشروطه شاید با نیت خیر اما ناآگاهانه انجام شده است.
حساس خواه با تاکید بر این موضوع که فضا سازی ها موجب کاهش انرژی مدیران می شود، گفت: دانستن؛ حق مردم است و وظیفه هر مسئولی هم آن است که شفاف سازی کند.  
طرح مصوب شورای شهر رشت مبنی بر تغییر کاربری ساختمان اداری شورای شهر رشت (عمارت میرزا خلیل رفیع) به خانه مشروطه در زمستان ۹۶ ارائه شد و این طرح در جلسه شورای فنی میراث فرهنگی گیلان مورد موافقت قرار گرفت.
خانه اولین شهردار رشت حاج میرزا خلیل آقا رفیع یا عمارت زین العابدین اخوان، خانه ای قدیمی با عمری بیش از یکصدسال و با معماری منحصربفرد در میدان سید کلان یا صیقلان امروزی واقع شده که اکنون بعنوان ساختمان شورای شهر رشت مطرح است.
این خانه در دیماه سال ۱۳۸۱ در اولین دوره شورای اسلامی رشت از مالکان وقت خریداری و در اواخر همان سال، کار بازسازی آن توسط مهندس روبرت واهانیان آرشیتکت و مهندس ناظر انجام شد.

عملیات بازسازی در اواخر سال ۱۳۸۲ به پایان رسید و هم اکنون ساختمان اداری شورای شهر رشت در این مکان قرار دارد.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 استان گیلان زمستان شورای اسلامی شورای شهر قانون قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۵۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

دریافت 16 MB دریافت 36 MB

حسین الهام کارگردان مجموعه مستند «پشت صحنه» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به این‌که این مستند یک مجموعه ۱۳ قسمتی است و به موضوعات مختلف در حوزه سینما می‌پردازد، در رابطه با انتخاب سوژه و موضوع این مستند گفت: نگاه به سینما در کشور ما نگاه منحصر به هنر و حواشی آن است و نگاه جدی از منظر علوم انسانی و بررسی مسایل و پدیده های سینما نسبت به سینمای ایران و جهان وجود ندارد؛ نگاه به سینما و حتی فیلم های غربی در کشور ما از جنس سرگرمی است و در محافل آکادمیک ما نیز همین نگاه جریان دارد.، این در حالی است که در هالیوود تخصص های مختلف نظیر روانشناسی، سیاستگذاری، علوم سیاسی و امنیت ملی سراغ سینما می‌روند و به سینما به صورت جدی توجه دارند.

این کارگردان با اشاره به این‌که در مجموعه «پشت صحنه» تلاش شده یک قدم به سمت این نگاه برداشته شود، گفت: گفتمان تحلیل فرامتنی سینما در ایران یک گفتمان سیاست زده است و ما سعی کردیم سیاست زدگی آن را کم کرده و نگاه اجتماعی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی به آن داشته باشیم که در فصل اول این مستند، هالیوود را از نقطه اول پیدایش تا حوادث اخیر مورد بررسی و جریانشناسی قرار دادیم.

وی افزود: سراغ مسایل مختلف هالیوود نظیر نژادپرستی و سیاه پوستان، بومیان آمریکا و سرخپوستان، سانسور و حقوق مخاطب، پیدایش هالیوود و مسایل حقوقی آن، مسابقه فضایی در دوران جنگ سرد، ابرقهرمان‌ها و هویت اجتماعی، استعمار و شهرت رفتیم و نسبت هالیوود با این مسایل را بررسی کردیم. همچنین مساله فلسطین به عنوان بزرگترین تراژدی قرن و نسبت سینما با آن را بررسی کردیم.

این مستندساز در رابطه با قسمت «آن ها وجود دارند» با موضوع فلسطین، گفت: این قسمت با عنوان «آن‌ها وجود دارند» برگرفته و اقتباسی از مستند دیگری ساخته مصطفی ابوعلی با نام «آن ها وجود ندارند» است که در رابطه با رنج آوارگان فلسطینی ساخته شده است و عنوان «آن ها وجود ندارند» جمله منتسب به گولدا مئیر (گولدا مایر) نخست وزیر اسراییل است که معتقد بود اساسا ملت فلسطین وجود ندارد و ما هم در این مستند از عنوان مستند ابوعلی اقتباس کردیم و گفتیم ملتی که انکار شود در سینما و واقعیت جلوه و بروز دارد.

وی عنوان کرد: در این قسمت نگاه هالیوود به مساله فلسطین و کنشگران آن، که به تولید اثر هنری یا دفاع از فلسطین پرداخته اند در کنار خودِ مساله فلسطین به عنوان یک سینمای مستقل و مردمی مورد بررسی قرار گرفته است. جریان سینمای مستقل فلسطین ذیل موسسه ای به نام موسسه «سینما فلسطین» شکل گرفت و به ثبت تاریخ و فیلم های مستند روی آورد و در جریان کوچ اجباری فلسطینیان از سرزمین خود این دسته فیلمسازان مجبور به استقرار در کشورهای دیگر شدند اما همچنان جریان سینمای فلسطین را زنده نگه داشتند واین موارد به یک آرشیو و گنجینه عظیمی از عکس ها و رنج‌های مردم فلسطین تبدیل شد اما همان طور که در مستند اشاره شده است این گنجینه در جریان حمله اسراییل به جنوب لبنان گم شده و سرنوشت آن مشخص نیست و نشانه هایی وجود دارد که این گنجینه توسط اسراییل دزدیده شده است.

الهام در رابطه با چالش های تولید این مستند با اشاره به این‌که مستند آرشیوی در ایران محترم نیست، عنوان کرد: برعکس تمام رسانه های دنیا که در آن‌ها آرشیو گنجینه ذی قیمتی محسوب می‌شود چون مستند آرشیوی به‌واسطه آن که از دل آرشیو های موجود داستان و روایت خلق می‌ کند کار سخت تری در نگارش متن، تدوین و کارگردانی دارد در حالی که در ایران تصور می‌شود تولید مستند آرشیوی کار راحتی است و این نگاه منجر به کم لطفی نسبت به اینگونه مستند شده است.

وی ضمن اشاره به این‌که آرشیو ها راحت در اختیار مستندسازان قرار نمی‌گیرد، ادامه داد: ما در مورد غرب و هالیوود کار می سازیم و پیدا کردن آرشیو در این رابطه کار سختی است. همچنین تولید روایت جدید و برجسته کردن نقاطی که در روایت غربی مغفول مانده است مورد توجه ما بود تا یک روایت هنرمندانه، صحیح و متقن داشته باشیم.

کارگردان مستند «پشت صحنه» با مرور این‌که برای ۱۳ قسمت، یک سال پژوهش در منابع خارجی انجام شده است، مطرح کرد: پژوهش این کار از این منظر قابل توجه است که موضوعات گسترده و متنوع بود و هر یک از این موضوعات به پژوهش جداگانه و روایت مختص خود نیاز داشت. علی رغم لذت پیدا کردن موضوعات و فهم بیشتر، این موضوع منجر به طولانی شدن کار می‌شد و از این جهت پژوهش این مستند یک‌سال زمان برد.

وی افزود: می‌خواستیم کار ما یک‌بار مصرف یا جهت‌دار نباشد و در عین داستان گویی، مستند باشد و ریشه های مساله را بررسی کند. سعی کردیم ماجرا را از دل هالیوود بررسی و ریشه یابی کنیم؛ در ابتدای سال ۱۴۰۰ پژوهش و متن آغاز شد و ابتدای ۱۴۰۱ تولید را آغاز کردیم و در انتهای سال ۱۴۰۱ تولید پایان یافت. بعضا برای پیدا کردن یک آرشیو مناسب باکیفیت خودم ۴۰ روز وقت می‌گذاشتم.

الهام در پایان صحبت هایش، گفت: موضوعات سینمای شرق، سینمای عرب، سینمای هند احصا شده است و امکان ادامه دادن این مجموعه وجود دارد.

سایر عوامل این مجموعه مستند ۱۳ قسمتی عبارتند از تهیه‌کننده و کارگردان: حسـین الـهـام، پژوهش و نگارش متن: علی نیکجو، سعید شیرخانی، محمدمهدی اباذری، تدوین و صداگذاری: امیر شابـهاری، محمدحسین علیزده، حسین الهام، گروه موشن‌گرافیک: محمدامین ابراهیمی، علیرضا طیبی، علی امیری، سید علی‌اصغر حقدوست، الهام مصطفوی نیا، آرشیو و تصویریابی: نیما حامی، حمید اسلامی، محمد نمازی، مشاور پروژه: علیرضـا خوشکام، بازنویسی متن: حسین الهام، راوی: حمید محمدی، تیتراژ: محمدمهدی محمدی، موسیقی تیتراژ: محمد معصومی، مجری طرح: گروه فرهنگی رسانه‌ای راوین.

کد خبر 6087916

دیگر خبرها

  • سلبریتی تراز یعنی پهلوان رزاز
  • حفظ فرهنگ وهویت هر ملت مستلزم نگهداری اسناد هویت دار
  • اگر طوفان نمی‌شد + اسناد محرمانه
  • نگهداری ۴۲هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • ۸۰ بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد
  • تهران قدیم| ساختمان راه آهن تهران ۷۸ سال قبل/ عکس
  • (عکس) تهران قدیم؛ کاخ گلستان ۷۷ سال قبل
  • ثبت تاریخ شفاهی یزد قدیم، از اولویت های مرکز اسناد و کتابخانه ملي استان يزد
  • نظارت هوشمند بر دفاتر اسناد رسمی سال جاری انجام می شود