Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@04:24:43 GMT

آراء وحدت‌رویه برای قضات مشکل‌گشا است

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۶۶۴۱۴

آراء وحدت‌رویه برای قضات مشکل‌گشا است

به گزارش روز پنجشنبه دیوان عالی کشور، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی مقدم در دیدار با روسای بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران افزود: محدودیت ندارد که چه کسی اعلام کند، اگر یک حقوقدان رأی معارض را برای ما ارسال کند، وظیفه داریم که تکلیف را روشن کنیم. از این موارد استقبال می‌کنیم و مشکل‌گشا است زیرا آراء وحدت رویه بسیاری از تجدیدنظرها را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مرتضوی مقدم درباره نظارت بر عملکرد دادگاه‌ها اظهارداشت: نظارتی را شروع کرده‌ایم که یک هفته گروهی از قضات را به استان‌ها می‌فرستیم که در دادگاه‌ها کنار قضات، آراء و کیفیت استناد و استدلال آن‌ها را بررسی می‌کنند و روز آخر شخصا به استان می‌روم. در روز پایانی تمام قضات دادگاه‌های کیفری و تجدیدنظر استان را جمع می‌کنیم و نکاتی که باید رعایت شود، اعلام می‌شود که در آراء اثرگذار است.
رییس دیوان عالی کشور درباره با ارتباط با دانشگاه افزود: در نظر داریم که نشست‌هایی با حقوقدان‌ها و اساتید دانشگاه برگزار و از نظراتشان استفاده کنیم. همچنین باید شفافیت آراء به اندازه‌ای باشد که حیثیت افراد مخدوش نشود. طرفدار این هستیم که آراء شفاف باشد و ابهامات برطرف گردد.
وی با اشاره به برخورد با قضات فاسد افزود: در دستگاه قضایی یک رأی خلاف شرع هم زیاد است و دستگاه را زیر سوال می‌برد، چون باید از همه جا سالم‌تر باشد. انتظار از دستگاه قضایی زیاد است و با تغییراتی که در دستگاه قضایی انجام شده حرکت به سوی سلامت آغاز شده است.هیچ چیزی نباید ما را از آراء متقن و عادلانه باز دارد؛ نظر قضایی باید براساس اصول شرعی و قانونی باشد. 
رییس دیوان عالی کشور خطاب به دانشجویان گفت: پیشنهادات شما کاربردی و قابل مطالعه و بحث است و برای هرکدام می‌توان مصداق آورد و مدون کرد. از این مسائل استقبال می‌کنم و هر موردی که برای فعالیت دیوان عالی کشور مفید است، مکتوب ارائه دهید.
وی در خصوص اطاله دادرسی در دیوان عالی کشور گفت: تمام سعی و تلاشم بر این است که راهکاری در این زمینه بیابیم. یکی از مشکلات، ورودی پرونده‌ها است که باید در این مورد تدبیری کنیم. در استان‌ها پیشنهاد داده‌ایم که پرونده‌ها منظم و اطلاعات پرونده در فهرست وجود داشته باشد تا سریعا رأی در دیوان صادر شود.
براساس این گزارش، در این نشست صمیمانه زارع از دانشگاه علوم قضایی، حسنی از مدرسه عالی شهید مطهری، برهمه مسئول بسیج دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی، ابراهیمی مسئول علمی ناحیه بسیج دانشجویی تهران بزرگ، سرایلو و افشاریان از شورای سیاسی و تحریریه نشریه فتح دانشگاه امام صادق (ع)، حبیبی مسئول مطالبه گری و سیاسی دانشگاه الزهرا، پورحمزه مسئول سیاسی دانشگاه شاهد، فلاحی و اسفندیاری از شورای سیاسی دانشگاه امیرکبیر، صادق محمدی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی مومنی از فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی حضور داشتند.
موضوعاتی از قبیل الکترونیکی شدن آراء، اطاله دادرسی، نظارت بر عملکرد دادگاه‌ها، افزایش ارتباط دستگاه قضایی با فضای علمی کشور، شفافیت رسیدگی به آرای قضایی و مبارزه با فساد در این نشست مطرح شد.

برچسب‌ها دانشجویان دیوان عالی کشور قوه قضاییه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشجویان دیوان عالی کشور قوه قضاییه دانشجویان دیوان عالی کشور قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۶۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکلات در گرو ارتباط تنگاتنگ مجلس و دولت است/ هرگونه اختلاف افکنی بازی در پازل دشمن است

به گزارش «نماینده»، مجتبی یوسفی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حفظ وحدت و انسجام میان قوا گفت: حل مشکلات کشور در گرو ارتباط تنگاتنگ و مستمر کمیسیون های تخصصی مجلس با مجموعه دولت است.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: مجلس و دولت سوار بر یک کشتی هستند و هر گونه تصمیم و عملکرد اشتباه به همه آسیب می زند.

وی افزود: هیچ کس مخالف انتقاد نیست تضارب آراء خوب است اما بر مبنای همدلی و وحدت و باید بدانیم که هر گونه اختلاف افکنی بین مردم و یا بین مسئولان و یا بین دستگاه ها بازی کردن در پازل دشمن و مخالف فرمایشات رهبری است.

یوسفی خاطرنشان کرد: باید این موضوع را مد نظر داشته باشیم که هر گونه اختلاف افکنی و ایجاد دودستگی در نهایت ناکارامدی دستگاه های مختلف و انباشت مشکلات مردم را در پی خواهد داشت، در نتیجه باید از هر گونه اختلاف افکنی و چند دستگی در کشور بپرهیزیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: مجلس و دولت در کنار هم می توانند مشکلات کشور را حل کنند و قطعا همراهی مجلس با دولت می تواند انجام امور را تسریع کند.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان در خطبه های نماز عید فتطر بر حفظ وحدت میان قوا و دستگاه های مختلف تأکید کردند و عنوان کردند که انتقاد خوب است اما باید ضمن بیان انتقادات از هر گونه تخریب تحت عناوین مختلف پرهیز شود.

دیگر خبرها

  • ابلاغ مأموریت ویژه برای آموزش‌های تخصصی به قضات
  • توصیه‌های اژه‌ای به قضات
  • رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند
  • حل مشکلات در گرو ارتباط تنگاتنگ مجلس و دولت است/ هرگونه اختلاف افکنی بازی در پازل دشمن است
  • کارخانجات و واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی شود
  • نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی در دستور کار است
  • تکریم بیشتر ارباب رجوع و پیگیری برنامه‌های نظارتی بر محاکم در اولویت دیوان عالی کشور
  • منتظری: کاهش زمان رسیدگی‌های قضایی مورد توجه قرار بگیرد
  • نیاز امروز جامعه ما معنویت است
  • ضرورت شفافیت عملکرد قضات