علمای ربانی منادی وحدت در جهان هستند
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۶۷۱۶۷
مغیثی گفت: ما باید بتوانیم خود و جامعه خود را به این سمت سوق دهیم که هر عمامه به سری قابل اعتماد نبوده و علمایی هستند که تنها به فکر خدمت به دشمنان اسلام هستند همچون علمای وهابی.
به گزارش خبرگزاری شبستان در همدان، «حجتالاسلام والمسلمین عباسعلی مغیثی»، امروز (چهارشنبه، 27 آذر ماه) در مراسم بزرگداشت آیت الله محمدی عالم ربانی و مدیر سابق حوزه علمیه امام خمینی(ره) نهاوند که در مدرسه علمیه آخوند همدان برگزار شد گفت: عمر شریف آیت الله محمدی در حوزه علمیه و در مسیر تحصیل، تدریس، اقامه نماز، وعظ، ارشاد و تبلیغ طی شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام جمعه شهر نهاوند با بیان اینکه رشته علم دین که طلاب وارد آن شدهاند از یک حساسیت ویژهای برخوردار است افزود: علم دین متفاوت از اصناف و سایر شغلهاست.
وی اضافه کرد: خیر و شر طلبگی و عالم دین شدن، نسبت به اصناف و سایر شغلها از دامنه وسیعتری برخوردار است لذا به همان اندازه طلاب وظایف سنگین تری داشته و باید مراقبت ویژه ای داشته باشند.
مغیثی ادامه داد: در روایتی از امام علی(ع) از ایشان میپرسند: بعد انبیاء، بهترین بندگان خدا چه کسانی هستند؟ ایشان میفرماید: علما اگر صالح باشند؛ در ادامه از ایشان میپرسند بدترین خلق خدا پس از ابلیس چه کسی است؟ ایشان میفرماید: علما و هر که اهل خسران باشد.
امام جمعه نهاوند عنوان کرد: این روایت نشان دهنده این موضوع است که علما هم میتوانند بهترین بندگان خدا پس از انبیا و یا بدترین خلق خدا پس از ابلیس و فرعون باشند.
وی با اشاره به اینکه به این مهم در قرآن و روایات نیز اشاره شده است ابراز کرد: در قرآن راجع به علما ربانی بسیار صحبت شده و مورد تعریف و تمجید قرار گرفته اند، کسانی که هم ردیف با انبیا بوده و مسئولیت شناس و هدایت گر مردم هستند.
مغیثی گفت: در روایتی از امام هادی(ع) نقل شده است: «اگر علما شیعه در دوره غیبت امام زمان(عج) نبودند مردم دچار شک و تردید میشدند»،هزار سال است که جامعه انسانی نه پیغمبری در دست دارد و نه امام معصومی به خود دیده است و اگر در این مدت دین و قرآن و هدایتی باقی مانده نتیجه مجاهدتهای علمای ربانی بوده است.
امام جمعه نهاوند ادامه داد: در قرآن کریم، علما سوء و علمای منحرفی که مایه فساد و گمراهی جامعه هستند از آنان به عنوان حمار و کلب یاد شده است چرا که یک عالم فاسد جهانی را به فساد میکشد.
در زمان ما از هر دو عالم بانی و منحرف وجود دارد
وی با اشاره به اینکه در زمان ما از هر دو نوع عالم وجود دارد افزود: ما وظیفه داریم که هم علمای ربانی و هم علمای سوء را در عالم اسلام و شیعه بشناسیم که اگر بشناسیم راه درست را یافته و هدایت شده خواهیم بود که این خود موجب نجات جامعه نیز میشود در غیر این صورت به دام شیاطین افتاده و ناخواسته در خدمت علما سو قرار خواهیم گرفت.
مغیثی با بیان اینکه فقیه بودن یکی از نشانههای علمای ربانی است اضافه کرد: نشانههایی که در روایات برای علمای ربانی ذکر شده است و میتواند راه گشا زندگی انسان در همه ابعاد زندگی و میل او به سمت این علما باشد، کسانی هستند که «فقیه اسلامی» هستند
امام جمعه نهاوند با بیان اینکه، فقیه به معنای فهم عمیق و همه جانبه در دین است گفت: لذا طلاب فقیه باشند یعنی اسلام را هم جانبه در اعتقادات، احکام و اخلاق ببشناسند و به آن پایبند باشند، که امید است حوزههای علمیه ما در صدد تربیت چنین افرادی باشند.
وی گفت: «منادی وحدت» دومین ویژگی علمای ربانی است که در روایات ذکر شده است، که این مهم امروز به چشم همه میخورد چرا که امام خمینی(ره) منادی وحدت بود و مقام معظم رهبری نیز منادی وحدت جهان اسلام هستند.
مغیثی ادامه داد: بر طبل اختلاف و تفرقه کوفتن، جهان اسلام را به جان هم انداختن و خدمت به آمریکا و صهیونیست از نشانههای علمای سوء و منحرف است.
امام جمعه نهاوند با اشاره به اینکه «منادی وحدت بودن» از ویژگیهای علمای ربانی است گفت: در میان برخی علمای شیعه امروز حتی برخی در قامت مرجعیت نیز متأسفانه بر وحدانیت اسلام فکر نمیکنند و از نشانههای علمای سوء پیروی می کنند.
وی اظهار کرد: اسلام بر اساس توحید استوار است، اما متأسفانه برخی به دلیل دنیا طلبی این اصل مسلم را نادیده میگیرند، در صورتی که علمای ربانی همچون انبیا و حجتهای الهی، منادی وحدت جامعه اسلامی و بشری هستند.
این مقام مسئول ادامه داد: سومین ویژگی علمای ربانی، «ولایت مداری» این بزرگان است، عالم ربانی مطیع سر خدا است، محض ولی و حجت خدا است، در دوران غیبت افرادی بودهاند که به ظاهر عالم اما به ندای دیگران لبیک گفتند نه ولی و سرپرست خدا.
مغیثی عنوان کرد: چهارمین ویژگی علمای ربانی،«عالم به زمان خود» بودن است عالم ربانی زمان و دشمن عصر خود را میشناسد و مورد فریب و حقههای دشمن قرار نمی گیرد.
وی بیان کرد: از ویژگیهای دیگر عالم ربانی«مخالف هوای نفس»، «عدم حب دنیا و دوری از مقام و منصب دنیوی»، «مردمی و ساده زیست بودن»، «خدا ترس و متعبد بودن» است.
امام جمعه شهر نهاوند با بیان اینکه دشمنان امروز ما تجربه بسیاری برای مقابله با قرآن و اسلام ناب دارند گفت: ما باید بتوانیم خود و جامعه خود را به این سمت سوق دهیم که هر عمامه به سری قابل اعتماد نبوده و علمایی هستند که تنها به فکر خدمت به دشمنان اسلام هستند همچون علمای وهابی.
مغیثی ادامه داد: در عرصه جهان تشیع این چنین علمایی نیز به چشم میخورد، امام (ره) و امروز مقام رهبری و مراجع تقلید دلشان خون است از عملکرد برخی مسئولین که در اختیار اهداف انگلیس، آمریکا و کشورهای غربی هستند.
وی خاطر با اشاره به اینکه امروز نیز مبتلا به چنین مشکلی هستیم گفت: اسلام ناب در برابر اسلام آمریکایی و شیعه ناب در برابر شیعه لندنی، فتنه 78 و 88 نیز سر علمای منحرف بود، امروز نیز بسیاری از مشکلات زیر نظر علمایی است که ولایت مدار، عالم به زمان و دشمن شناس نیستند و یا حب دنیا و مقام و ریاست در سر دارند.
امام جمعه نهاوند گفت: در روایتی از رسول اکرم(ص) از ایشان سوال شد بهترین عملها چیست؟ ایشان فرمود: «بهترین عمل آن است که انسان عالم به خدا و فقیه به دین باشد؛ همان که انسان عالم به خدا و فقیه به دین خود باشد، واجبات را انجام داده و اهل نجات خواهد بود».
مغیثی بیان کرد: تنها راه برون رفت از فتنههای دشمن، این است که هم خود فقیه به دین باشیم و هم مردم را به علمای ربانی و در رأس آن مقام معظم رهبری متوجه کنیم
وی ادامه داد: طبق روایت معروف، «علم نوری است که در قلب کسانی قرار میگیرد که خدا میخواهد آنها را هدایت کند و این مهم زمانی محقق میشود که به حقیقت عبودیت دست یابد و این حقیقت زمانی میسر میشود که انسان در حین انجام وظیفه خود همه چیز را از خدا بداند و عامل به واجبات و ترک محرمات باشد».
امام جمعه نهاوند گفت: مرحوم ایتالله محمدی، صاحب بسیاری از علامات عالم ربانی بود، ایشان اهل هوا و هوس نبود، متعبد، ولایت مدار و حامی طلاب در حوزه علمیه نهاوند بودند، ایشان حب دنبا نداشت به گونهای که طی 40 سال زندگی در نهاوند چیزی برای خود نداشت و هرچه داشت در راه حوزه و تربیت طلاب خرج کرد.
پایان پیام/580
منبع: شبستان
کلیدواژه: مسجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد طرح ملی فهما مسجد کانون های مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد وحدت حوزه و دانشگاه بارندگی و سیلاب استان همدان امام جمعه نهاوند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۷۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دانشمندان درباره «جهانهای موازی» چه میگویند؟
نظریه جهانهای فراوان که برخی از آن به جهانهای موازی، بسگیتی یا چندجهانی یاد میکنند، شاید همه ویژگیهای یک نظریه علمی معتبر را نداشته باشد، اما ویژگیها و پیامدهای آن حتی توجه مردم عادی را جلب میکند. فیزیکدانان در تازهترین پژوهشها گفتهاند که ابعاد جهانهای موازی بینهایت نیست، بیاندازه بینهایت است!
به گزارش خبرآنلاین، «آلبرت اینشتین» با تمام نبوغ و دانش خود، تفسیر آماری مکانیک کوانتومی را قبول نداشت و این مفهوم را در جمله معروف «خدا تاس نمیاندازد» عنوان کرد. «نیلز بوهر» هم که از پایهگذاران مکانیک کوانتومی بود، در پاسخ اینشتین گفت: «به خدا نگو چهکار کند!».
تحقیقات فیزیکدانان طی نیمه دوم قرن بیستم نشان داد که نهتنها تعبیر اینشتین در تاسبازی اشتباه بود که کازینوی عظیم فیزیک کوانتومی بهاحتمال زیاد دارای اتاقهایی بسیار بیشتر از هر آن چیزی است که تاکنون تصور میکردیم. حال «ارسلان عادل» و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا در دیویس (UCD)، آزمایشگاه ملی لسآلاموس در ایالات متحده و انستیتو فدرال فناوری سوئیس در لوزان میگویند که به نظر میرسد تعداد این اتاقهای اضافی، نهایتی ندارد!
این پژوهشگران در مقالهای در آرکایو، نقشه واقعیت بنیادین را دوباره ترسیم کردهاند تا نشان دهند که نحوه ارتباط ما با اشیاء در فیزیک، ممکن است مانع از مشاهده چشمانداز عظیم عالم شود.
تفسیر آماری عالمنزدیک به یک قرن است که درک ما از واقعیت، تحت تأثیر نظریهها و مشاهداتی که زیر پرچم مکانیک کوانتومی مطرح شدهاند، پیچیده شده است. روزگاری که میشد اندازهگیریهای دقیقی از اجسام انجام داد و سرنوشت محتوم آنها را با معادلات مکانیک، ترمودینامیک، الکترومغناطیس و نسبیت تعیین کرد، گذشته است.
برای درک تاروپود بنیادینی که عالم را تشکیل داده است، به ریاضیاتی نیاز داریم که بازی احتمالات را به اندازهگیریهای حدودی و غیرقطعی مرتبط کند؛ و این، به دور از دیدگاه شهودی عالم است.
بر اساس تعبیر کپنهاگی مکانیک کوانتومی، به نظر میرسد که امواج هر احتمالی همیشه وجود دارند، تا زمانی که آن اتفاق قطعی میشود و دیگر احتمالات به ناگاه ناپدید میشوند. حتی در حال حاضر هم کاملاً مشخص نیست که درنهایت، چه چیزی سرنوشت گربه شرودینگر را تعیین میکند.
نظریه جهانهای موازیاما اینهمه ابهام، مانع از آن نشده است که دانشمندان از دیدگاهها و ایدههای مختلف دست بکشند. «هیو اِوِرِت» (Hugh Everett)، فیزیکدان آمریکایی در دهه 1950 (۱۳۳۰) نظریه جهانهای موازی را پیشنهاد کرد که بر اساس آن، همه اندازهگیریهای محتمل، واقعیت خود را پایهگذاری میکنند. به بیان سادهتر میتوان این نظریه را چنین توضیح داد که انبوهی از جهانهای موازی داریم که هر اتفاق امکانپذیری در یکی از آنها به شکل تصادفی رخ میدهد. آنچه جهان ما را در مقایسه با دیگر جهانها پراهمیت میکند، صرفاً آن است که ما در حال مشاهده آن پدیده هستیم.
مدل «جهانهای متعدد» اِوِرِت را از نظر علمی نمیتوان «نظریه» دانست (مانند نسبیت یا مکانیک کوانتومی) و نمیتوان آن را با مکانیک کوانتومی مقایسه کرد که شگفتیهای مطلق را در پدیدهای محسوس به نمایش میگذارد؛ بااینحال محاسبات فیزیکدانان نظریه ریسمان، تعداد حدود ۱۰ به توان ۱۰۰ جهان موازی را محتمل میداند؛ یعنی چند ده میلیارد میلیارد میلیارد میلیارد میلیارد میلیارد میلیارد میلیارد میلیارد میلیارد میلیارد عالم!
در مدل چندجهانی (برخی آن را «بسگیتی» ترجمه کردهاند)، با برداشتی از بینهایت عالم از احتمالها شروع میکنیم که به زبان فیزیکدانان، همان مجموع همه انرژیها و موقعیتهای شناختهشده تحت عنوان «هملیتونین سراسری» است و سپس، روی هر چیزی که توجهمان را جلب کند، تمرکز میکنیم. بدین ترتیب احتمالهای نامتناهی را درون زیرسیستمهای همیلتونی مشخصتر و بهمراتب مدیریتپذیرتر، محدود میکنیم.
ذرهبین فریبندهحال این سؤال مطرح میشود که این تمرکز یا بزرگنمایی، درعینحالی که میتواند ادراکی از نامتناهی در اختیارمان قرار دهد، آیا میتواند مانع مشاهده چشمانداز کلی شود؟ آیا این کار، رویکرد کوتهفکرانهای نیست که از آشنایی ما با برخی از اشیاء ریزمقیاس (میکروسکوپی) برآمده باشد؟
بهبیاندیگر، میتوان اینطور توضیح داد که در آزمایش گربه شرودینگر، ما بهراحتی میپرسیم که آیا گربه در داخل جعبه، زنده است یا مرده؛ اما هرگز در نظر نمیگیریم که آیا بوی نامطبوعی از جعبه منتشر میشود یا اینکه میز زیر جعبه، گرم است یا سرد.
پژوهشگران در تلاش برای تعیین اینکه آیا تمایل ما به حفظ تمرکز بر آنچه در داخل جعبه است، اهمیتی دارد یا نه؛ الگوریتمی را توسعه دادند تا بررسی کنند که آیا ممکن است برخی از احتمالات کوانتومی موسوم به «حالتهای اشارهگر»، کمی سرسختانهتر از دیگر احتمالها تنظیم شوند و درنتیجه سبب شوند که برخی از ویژگیهای حیاتی با احتمال پایینتری درهم تنیده شوند.
اگر چنین باشد، جعبه توصیفکننده گربه شرودینگر تا حدی ناقص است مگر آنکه ما فهرست طولانی عواملی را در نظر بگیریم که بالقوه در سراسر کیهان پراکندهاند.
ارسلان عادل، فیزیکدان UCD در توضیح این ایده میگوید: «برای مثال شما میتوانید بخشی از زمین و کهکشان آندرومدا را در یک زیرسیستم داشته باشید و این زیرسیستم، کاملاً درست است». در تئوری، هیچ محدودیتی برای تعریف زیرسیستمها وجود ندارد و فهرست طولانی از حالتهای دور و نزدیک را میتوان در نظر گرفت که هرکدام، واقعیت را با اندکی تغییر پدید میآورند.
پژوهشگران با اتخاذ رویکرد جدید در نظریه چندجهانی (جهانهای متعدد) اِوِرِت، به پاسخی رسیدهاند که آن را تفسیر «جهانهای بسیار فراوانتر» نامیدهاند. تفسیر جدید، مجموعهای بیشمار از احتمالها را در نظر میگیرد و آن را در بازه بینهایتی از واقعیتها ضرب میکند که در شرایط معمولی آنها را در نظر نمیگیریم.
روش نوین هم با شباهت زیادی به تفسیر اصلی، بیش از آنکه درباره رفتار عالم توضیحی ارائه دهد، به تلاش ما برای مطالعه گامبهگام آن در هر لحظه اشاره دارد.
پژوهشگران امیدوارند که این الگوریتم بتواند در توسعه راههای بهتر برای کاوش سیستمهای کوانتومی مانند الگوریتمهای داخل کامپیوتر، کاربرد داشته باشد.