Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود پله مه روز پنجشنبه در نخستین همایش ملی ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی در مسیر توسعه اقتصادی که در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مشهد برگزار شد افزود: ایران در زمره معدود کشورهایی است که موقعیت استثنایی در منطقه و حتی جهان دارد و به طور بالقوه یک کشور تجاری- لجستیکی به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: موقعیت سوق الجیشی ایران در نقشه خاورمیانه از نظر قابلیت تبدیل به یک مرکز لجستیکی، ارتباط زمینی و دریایی و نیز همسایگی ایران با ۱۵ کشور، اتکای ۱۲ کشور محصور در خشکی به دسترسی سرزمینی از طریق ایران، وابستگی اقتصادی حوزه قفقاز به آبراه‌های آزاد از طریق خاک ایران، وجود زیرساختهای پایه لجستیکی در کشورمان از جمله مزیتهای مطلق کشورمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: براساس برآوردهای انجام گرفته، ۹۰ درصد زمان گردش کالا در فرآیندهای لجستیکی طی می‌شود و این چرخش نشانگر نقش بسیار زیاد لجستیک در مبادله کالاها به ویژه رقابت‌پذیری بنگاه‌های لجستیکی در بازارهای جهانی است.

پله مه افزود: خدمات لجستیکی زمانی کارآمد است که امکان ارسال و دریافت کالا با بالاترین قابلیت اطمینان در طراحی شبکه، دسترسی به تمامی فرایندهای ارزش افزوده با کمترین میزان تأخیر، کاهش هزینه و حداقل ترین میزان آسیب دیدگی را فراهم کند.

وی اضافه کرد: با این همه بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی، ایران در زمره کشورهای دارای عملکرد نسبی لجستیکی است که این گروه شامل کشورهایی با درآمد متوسط و پایین هستند که در بعد قوانین نیز با محدودیتهای لجستیکی مواجهند.

تعدد قوانین و تصمیمات موازی، مشکل اصلی حوزه حمل و نقل

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: سالهاست که بر لزوم جایگزینی ترانزیت با نفت تاکید می‌شود اما هنوز اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده است.

ابراهیم نصری افزود: زیرساختهای زیادی در حوزه ریلی، جاده‌ای و دریایی برای توسعه حمل و نقل و ترانزیت در کشور ایجاد شده است اما ترددها در مرز رضایت کننده نیست و زیرساختها نیز پاسخگوی نیازها نمی‌باشد.

وی اضافه کرد:تعدد قوانین و تصمیمات موازی در حوزه حمل و نقل از مهمترین مشکلات این بخش است و رویکرد بخش دولتی تسهیل امور مربوط به حمل و نقل است به ویژه اینکه امروزه در شرایط بسیار خاصی قرار گرفته‌ایم.

تصدی گری دولت در همه امور، مشکل اصلی

رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی هم گفت: تصدی گری دولت در همه امور یک مشکل اساسی در بیشتر حوزه‌ها بوده است که حتی با تغییر سیاستها و شرایط اقتصادی نیز این تصدی گری کاهش زیادی نیافته است.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: رویکرد اصلی در حوزه حمل و نقل در دنیا، ارایه خدمات در حداقل زمان و با کیفیت و سرعت است اما ایران در این حوزه با شرایط روز دنیا فاصله قابل توجهی دارد لذا نیاز به تدوین یک برنامه جدی در این زمینه احساس می‌شود که بهترین شیوه برای حل موضوع، فرصت دادن به بخش خصوصی است.

وی با تاکید بر اصلاح قوانین در حوزه حمل و نقل و ترانزیت گفت: دولت و مجلس شورای اسلامی مقصر هستند که مسیر ترانزیت از ایران به مسیرهای دیگری در حال تغییر است و مجلس برای حل این موضوع چه در حوزه قانونگذاری، نظارت یا موارد دیگر آمادگی لازم را دارد.

برچسب‌ها لجستیک و آمادگی مجلس شورای اسلامی مشهد ترانزیت ایران خراسان رضوی خاورمیانه دولت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لجستیک و آمادگی مجلس شورای اسلامی مشهد ترانزیت ایران خراسان رضوی خاورمیانه دولت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران لجستیک و آمادگی مجلس شورای اسلامی مشهد ترانزیت ایران خراسان رضوی خاورمیانه دولت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۷۰۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزی

وزارت حمل و نقل ازبکستان اعلام کرد این کشور برای ایجاد کریدور حمل و نقل و لجستیک از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی برنامه‌ریزی می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزات حمل و نقل ازبکستان در بیانیه‌ای اظهار داشت برای تقویت تجارت آسیای مرکزی تلاش می‌کند تا بلاروس، روسیه، قزاقستان و پاکستان از مسیر افغانستان به یکدیگر متصل شوند.

وزرای حمل و نقل این کشورها در «ترمذ» ازبکستان اواسط هفته گذشته درباره این کریدور نیز گفتگو کردند.

براساس بیانیه وزارت حمل و نقل ازبکستان، شرکت‌کنندگان در این نشست درباره اتصال آسیای مرکزی و کشورهای مشترک‌المنافع و آسیای جنوبی از طریق توسعه یک کریدور حمل و نقل چند وجهی با هدف افزایش ظرفیت تزانزیت ازبکستان گفتگو کرده‌اند.

این طرح شامل برنامه‌هایی برای تقویت حمل و نقل کالا از طریق تجزیه و تحلیل محموله‌های ترانزیتی، دیجیتالی کردن اسناد و ساده‌سازی فرآیندهای تزانزیتی میان کشورها است.

تعیین سفیر جدید طالبان در ازبکستانتلاش ازبکستان برای گسترش همکاری اقتصادی با افغانستانکاهش 50 درصدی تعرفه ریلی ازبکستان با افغانستان

کشورهای روسیه، قزاقستان و ازبکستان در نوامبر 2023 میلادی یادداشت تفاهمی را برای ایجاد این کریدور در جریان مجمع حمل و نقل سازمان همکاری شانگهای در تاشکند امضا کردند.

به گزارش رسانه‌ها، ازبکستان خاطرنشان کرد که از سال 2021 حمل و نقل بار از طریق افغانستان افزایش چشمگیری داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • قدردانی از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • ◄ اولین قطار ترانزیت افغانستان به ترکیه در دام سوء مدیریت/ تکرار تجربه تلخ راه آهن شلمچه بصره
  • خط کشتیرانی منظم از ایران به غرب آفریقا راه‌اندازی می‌شود
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله - آغبند
  • طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزی
  • خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می‌یابد
  • توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا
  • وزیر صمت: خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می یابد
  • ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است