Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@20:09:44 GMT

رسانه‌های آسیایی و گامی دیگر در مسیر ائتلاف

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۷۱۶۹۱

رسانه‌های آسیایی و گامی دیگر در مسیر ائتلاف

به گزارش ایرنا، این کارگروه از نشست‌های جانبی سومین کنفرانس مجمع غیردولتی سیکا (کنفرانس تعامل و اعتمادسازی قاره آسیا) بود، اجلاسی که روز پنجشنبه در شهر چونگ چینگ چین گشایش یافت و تا شامگاه این روز با برپایی پنج کارگروه تخصصی ادامه یافت.

پیش از این «سید ضیاء هاشمی» مدیرعامل ایرنا فروردین‌ ماه گذشته در نشست سران ارشد رسانه‌های آسیا در شهر بوآئو چین تاکید کرده بود که برای دستیابی به منافع مشترک کشورهای آسیایی، راهی جز تشکیل ائتلاف بزرگ رسانه‌های آسیایی نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماینده ایرنا در سومین کنفرانس مجمع غیردولتی سیکا که شامگاه پنجشنبه برگزار شد بار دیگر با طرح این پیشنهاد تاکید کرد: تشریک مساعی و هم افزایی که از همکاری‌های رسانه‌ای به دست می‌آید نه تنها می‌تواند به شتاب‌بخشی به روند توسعه کشورهای قاره کهن منجر شود، بلکه باعث ارتقای جایگاه آسیا در نظام گردش اخبار واطلاعات در سراسر جهان خواهد شد.

سید احمد نجفی گفت: امروز در حالی درباره نقش همکاری‌های رسانه‌ای در ارتقای امنیت پایدار در آسیا صحبت می‌کنیم که این موضوع نه تنها با مقوله امنیت بلکه با منافع همه‌جانبه مردم این قاره کهن درهم آمیخته است.

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس با اشاره به تاثیرگذاری رسانه‌ها در رخدادهای بین‌المللی ادامه داد: پایان دادن به جنگ ویتنام و خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، تحریم بین‌المللی رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی و عزم بین‌المللی برای مبارزه با گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش از جمله دستاوردهایی است که رسانه‌ها بیشترین نقش را در آن داشته‌اند.

نماینده ایرنا در اجلاس سیکا افزود: بیشتر پیمان‌های زیست‌محیطی از جمله پیمان زیست‌محیطی پاریس با فشار رسانه‌های متعهد و همراهی افکار عمومی جهان به سرانجام رسیده است.

وی گفت: در ارزیابی شرایط موجود می توان گفت «عصر پساغربی» آغاز شده و جایگاه رسانه های آسیایی نیز در حال ارتقا است رسانه های قاره آسیا به ویژه شبکه های اجتماعی از نظر نرم افزاری و سخت افزاری چنان قدرتمند و در بسیاری موارد منبع و جریان‌ساز خبرهای مهم شده اند که دیگر رسانه‌های غربی نمی توانند مانند قبل موقعیت انحصاری داشته باشند.

وی یادآور شد: همزمان با ظهور و تقویت رسانه های قدرتمند در کشورهای آسیایی از جمله چین، کره، روسیه و ژاپن، رسانه های ایرانی نیز با جرات و اعتماد به نفس بالاتری نسبت به گذشته در حال تولید اخبار سریع، موثر و جهت دهنده به افکار عمومی هستند و در سطح آسیا و جهان حرفی برای گفتن دارند.

نجفی اظهار داشت: با وجود این پیشرفت های رسانه ای، نفوذ و جایگاه رسانه های آسیا در جهان هنوز همطراز با اهمیت و جایگاه سیاسی و اقتصادی این قاره نیست، اما چشم انداز روشنی پیش روی رسانه های آسیایی قرار دارد.

وی گفت: رسانه ها در عرصه سیاسی که شاهد جنگ سیاسی تجاری آمریکا با کشورهای بزرگی مانند چین و ایران هستیم می توانند واقعیت ها را به اطلاع مخاطبان برسانند و با تنویر افکار عمومی استقلال و قدرت جوامع و کشورها را تقویت کنند و قرن ۲۱ را به قرن همدلی و استقلال ملت ها تبدیل کنند.

نجفی اظهار کرد برخی رسانه‌های غیرآسیایی همواره با طرح‌ها و منافع ملت های قاره آسیا مخالفت می‌کنند و از این رو،  رسانه‌های آسیایی می‌توانند با همکاری، ‌ اطلاع‌رسانی به موقع و شفاف سازی، مانع تبلیغات منفی و مخرب شوند.

نماینده ایرنا در سومین کنفرانس مجمع غیردولتی سیکا افزود: امروز تکمیل پروژه‌هایی مانند جاده ابریشم جدید، توسعه چابهار در ایران، توسعه گوادر در پاکستان، دالان ترابری بین‌المللی شمال و جنوب (INSTC) و بسیاری از طرح‌های مشابه در آسیا به سود همه کشورهای آسیایی خواهد بود و رونق اقتصاد منطقه را در پی خواهد داشت.

نجفی گفت: در این مسیر، می‌توان علاوه بر استفاده از زیرساخت ها و تشکیلات موجود مانند سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا)، اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا (ای. بی. یو) و بهبود عملکرد آنها، نسبت به راه اندازی سازمان های جدید و فراگیر تخصصی و حرفه ای اقدام کرد.

وی یادآور شد: همکاری های متقابل صرفا یک کار خوب نیست بلکه یک ضرورت است که باید آن را توسعه دهیم و در این مسیر، «سازمان همکاری های رسانه ای آسیا» که چین از پیشتازان شکل‌گیری آن است فرصت خوبی برای این همکاری‌ها است.

نماینده ایرنا با اشاره به انتخاب خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان رییس دوره آتی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا)، آمادگی خبرگزاری ایرنا برای توسعه همکاری‌ها با دیگر رسانه‌های بین‌المللی را اعلام کرد.

استقبال فعالان رسانه سیکا از پیشنهاد ایرنا
رییس انجمن دیپلماسی عمومی چین نیز در سخنانی در این نشست با استقبال از پیشنهاد ایرنا برای تشکیل ائتلاف بزرگ رسانه‌های آسیایی گفت: در عصر کنونی، رسانه‌های غیرآسیایی برخی رخدادها و تحولات مثبت کشورهای آسیایی را مسکوت نگه می دارند و رخدادهای منفی را بزرگنمایی و اخبار جعلی (فیک نیوز) منتشر می‌کنند.

«وو های لونگ» (Wu Hailong) افزود: رسانه‌های آسیایی با تقویت همکاری‌ها می‌توانند مانع از تداوم مسیرناعادلانه رسانه‌های غربی شوند و با انعکاس صدای آسیا، در اخبار بین‌المللی بین شرق و غرب جهان تعادل ایجاد کنند.

وی ادامه داد: چنانچه کشورهای عضو سیکا بتوانند به چنین سازوکار همکاری مشترکی دست یابند، به بهبود جایگاه این رسانه‌ها منجر خواهد شد.

رییس انجمن دیپلماسی عمومی چین که برگزارکننده سومین کنفرانس مجمع غیردولتی سیکا است، اظهار داشت: در این مسیر، راه طولانی در پیش داریم و از این رو، نشست‌های رسانه‌ای را با هدف نقش‌آفرینی رسانه‌ها در توسعه کشورها ادامه خواهیم داد.

ژانگ شین (Zhang Xiyun) سفیر پیشین چین در کشورهای اوکراین، جمهوری آذربایجان و قزاقستان نیز در سخنانی در این نشست با اشاره به اشتراکات تاریخی مردم قاره آسیا گفت: رسانه‌های آسیایی نقش مهمی در ایجاد درک درست از تحولات این قاره در افکار عمومی جهان دارند.

این دیپلمات کهنه‌کار چینی افزود: باید با اتحاد قوی‌تر رسانه‌های آسیایی بتوانیم سرعت انتقال رخدادهای این قاره را افزایش دهیم که یکی از گام‌های آغازین در مسیر، تقویت ارتباط مردم کشورهای مختلفدر این قاره است.

سو یوتیگ (Su Yuting)  سردبیر اخبار سیاسی و بین‌المللی شبکه جهانی تلویزیون چین (CGTN) نیز با تاکید بر ضرورت تقویت همکاری‌های رسانه‌ای در قاره آسیا گفت: با توجه به مباحث مطرح شده در این نشست، می توانیم نویدبخش فصل جدیدی از همکاری‌های رسانه‌ای باشیم.

در این نشست همچنین نمایندگانی از رسانه‌های چین و دیگر کشورهای عضو سیکا از جمله روسیه، ازبکستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، مغولستان، افغانستان و تاجیکستان به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند که تقویت همکاری‌ها، فصل مشترک مباحث مطرح شده بود.

سومین کنفرانس مجمع غیردولتی سیکا به عنوان یک نهاد مهم زیرمجموعه کنفرانس تعامل و اعتمادسازی قاره آسیا روز پنجشنبه در شهر چونگ چینگ چین گشایش یافت پس از آیین افتتاحیه این اجلاس، شرکت کنندگان در پنج کارگروه تخصصی به طرح دیدگاه‌های خود با موضوع "چشم انداز سیکا: ایجاد یک جامعه آسیایی با سرنوشت مشترک" پرداختند.

هم‌اندیشی درباره آینده تحولات آسیا، همکاری‌های امنیتی، فضای سایبری، تحکیم مناسبات و تقویت همکاری‌های رسانه‌ای از جمله موضوعات این نشست ها بود.

این مجمع غیردولتی به ابتکار شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین تشکیل و نخستین و دومین اجلاس آن سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ میلادی در شهر پکن برگزار شده است سیکا در اکتبر‫ ۱۹۹۲ میلادی از طرف «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری سابق قزاقستان به منظور ارتقای روابط دوجانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این نهاد در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد.

جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سیکا هستند.

شهر چونگ چینگ از مراکز عمده صنعتی و بازرگانی جنوب غرب چین است و این شهر با شیراز پیمان خواهرخواندگی امضا کرده است.

برچسب‌ها قاره آسیا چونگ‌ کینگ چین ایرنا رسانه چین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاره آسیا چونگ کینگ چین ایرنا رسانه چین قاره آسیا چونگ کینگ چین ایرنا رسانه چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۷۱۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنده پلی‌آف آخرین مسافر آسیایی جام‌جهانی / افغانستان و قرقیزستان به‌دنبال کسب سهمیه پنجم

تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان به فینال پلی‌آف جام ملت‌های ۲۰۲۴ آسیا رسیدند و برای کسب سهمیه پنجم جام‌جهانی تلاش خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، صعود تیم ملی فوتسال ازبکستان به جمع چهار تیم نهایی جام ملت‌های فوتسال ۲۰۲۴ آسیا و استفاده از سهمیه صعود به جام‌جهانی که همین تیم میزبان مسابقات جام‌جهانی است باعث برگزاری دیدارهای حذفی برای انتخاب تیم پنجم به‌انجام برسد تا اینگونه شانس‌مجدد به تیم‌های حذف شده در مرحله قبلی (یک‌چهارم نهایی) برای تلاش در مسیر رفتن به جام‌جهانی داده شود.

در نخستین بازی مرحله حذفی برای انتخاب تیم پنجم قاره آسیا، افعانستان از ساعت ۱۰:۳۰ امروز _جمعه هفتم اردیبهشت_ به مصاف عراق رفت و در روزی که گلر بازی گذشته خود و چپ پای اصلی‌اش را به‌دلیل مصدومیت بر روی نیمکت خود نشانده بود، با انگیزه ظاهر شد و با پیروزی پنج بر سه راهی دور بعد شد.

تیم مجید مرتضایی باوجود اینکه ابتدا از حریف خود عقب افتاد هرگز ناامید نشد و توانست با ارائه یک فوتسال زیبا خصوصاً در نیمه اول در نتیجه فاصله ایجاد کرده و در نیمه دوم نبض بازی را در دست بگیرد. عملکرد دروازه بان افغانستان در این بازی نیز یکی از نقاط عطف پیروزی و صعود این تیم بود.

دیگر دیدار این مرحله هم از ساعت ۱۲:۳۰ بین تیم‌های ملی فوتسال ویتنام و قرقیزستان برگزار شد که با پیروزی سه بر دو قرقیزها همراه شد و بنابراین تیم های افعانستان و قرقیزستان برای انتخاب پنجمین تیم قاره‌کهن به جصاف هم خواهند رفت.

در نهایت تیم برتر این بازی‌ها می‌تواند آخرین سهمیه باقی مانده قاره آسیا برای جام‌جهانی ۲۰۲۴ را که به میزبانی ازبکستان برگزار خواهد شد کسب کند. گفتنی است از پنج سهمیه آسیا در جام‌جهانی ۲۰۲۴ ازبکستان، چهار سهمیه مربوط به منطقه آسیای‌میانه (CAFA) و یک سهمیه مربوط به منطقه جنوب شرق (ASEAN) است.

کد خبر 748139

دیگر خبرها

  • سپاهان و تراکتور محکوم به پیروزی برابر استقلال و پرسپولیس
  • تائید زیرساخت‌های شیراز برای میزبانی از رویداد آسیایی هندبال
  • بدرقه ساحلی بازان زیر ۱۹ سال والیبال به مسابقات آسیایی
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • علم گرفتار سانسور و تبعیض رسانه‌ای/ وقتی اسمی از دانشمندان آسیایی و آفریقایی به میان نمی‌آید
  • برگزاری اردوی تیم تنیس روی میز دختران جوان
  • حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان
  • از بازی با استقلال خیالمان راحت است | انگیزه آسیایی شدن داریم
  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟
  • برنده پلی‌آف آخرین مسافر آسیایی جام‌جهانی / افغانستان و قرقیزستان به‌دنبال کسب سهمیه پنجم