Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@03:14:51 GMT

صدور مجوز شکار چهارپایان در ۱۲ استان کشور

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۷۲۰۱۹

صدور مجوز شکار چهارپایان در ۱۲ استان کشور

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به درخواست ۱۲ استان برای صدور مجوز شکار چهارپایان، گفت: تا دو هفته آینده مجوز شکار محدود در این استان‌ها صادر می‌شود.

به گزارش «تابناک»، کیومرث کلانتری پنجشنبه در حاشیه بازدید از تالاب هورالعظیم در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: پروانه شکار محدود فقط برای گونه کل و قوچ، نر و بالای ۹ سال سن صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تاکنون مجوزی برای شکار چهارپایان صادر نشده بود اما با درخواست ۱۲ استان، برنامه ریزی شده که برای این استان ها پروانه شکار محدود صادر شود.

کلانتری تصریح کرد: ما با قتل عام و کشتار خلاف ضوابط و مقررات مخالفیم اما با صدور پروانه و برنامه ریزی حیات وحش موافقیم.

وی با بیان اینکه عدم صدور مجوز شکار باعث افزایش تخلفات می‌شود، اضافه کرد: پروانه شکاری که صادر می‌شود، هم کارشناسی و هم قانونی است، این مجوز بر اساس برآورد جمعیتی گونه‌ها و برای مدیریت بر حیات وحش است.

کلانتری تاکید کرد: جریمه شکار گونه ماده بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست، سه برابر شده است.

به گفته وی تا پارسال پروانه‌های شکار برای چهارپایان بالای هفت سال صادر می‌شد که اکنون برای ۹ سال است، به این دلیل که وجود چهارپایان با این سن نشان می‌دهد که زیستگاه به پایداری رسیده است.

وی کاهش جمعیت حیات وحش در سال‌های گذشته را رد کرد و گفت: بر اساس سرشماری پارسال، ۱۷۵ هزار راس گونه کل و بز، قوچ و میش و آهوی جبیر در زیستگاه‌ها (مناطق حفاظت شده) وجود دارد و حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد این آمار نیز در مناطق آزاد زیست می‌کند.

کلانتری با بیان اینکه اولویت صدور مجوز شکار با جوامع محلی است، اظهار داشت: یک ریال از عواید شکار به سازمان محیط زیست نمی‌رسد، بخشی از آن به صندوق خزانه می‌رود و بخشی نیز صرف حفاظت در همان محل می‌شود.

وی همچنین از تعداد اسلحه‌های شکاری مجاز و غیرمجاز، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: ما فقط آمار شکارچیانی را داریم که برای دریافت پروانه شکار مراجعه می‌کنند.

کلانتری افزود: در فرم خرید اسلحه شکاری هدف افراد از خرید آن سوال می‌شود، افرادی که در کشور سلاح شکاری مجاز تهیه می‌کنند، تنها در صورتی می‌توانند از آن استفاده کنند که مجوز محیط زیست را داشته باشند.

تصویب ۱۱ منطقه حفاظت شده جدید

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه از آگهی ۱۱ منطقه جدید حفاظت شده بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست خبر داد و گفت: بر اساس این مصوبه ۷۵۰ هزار هکتار به مناطق تحت مدیریت سازمان اضافه شده و وسعت این مناطق به ۱۸ میلیون هکتار می‌رسد.

وی متوسط جهانی مناطق حفاظت شده را ۱۴ درصد دانست و افزود: در حال حاضر وسعت مناطق حفاظت شده در کشور ۱۱ درصد است و باید به نرم جهانی برسیم، البته توصیه کنوانسیون تنوع زیستی «آیچی» ژاپن این است که کشورها به ۱۷ درصد برسند.

کلانتری اضافه کرد: وسعت ۱۸۰ منطقه شکار ممنوع کشور، هشت میلیون هکتار است که با کارشناسی و توافق با وزارت جهاد کشاورزی و صمت و استانداران می‌خواهیم آنها را ارتقا دهیم تا وسعت مناطق حفاظت شده افزایش یابد.

به گفته وی موضوع ارتقای مناطق شکارممنوع در شورای عالی محیط زیست آینده مطرح می‌شود.

وی همچنین درباره کاهش وسعت مناطق حفاظت شده در برخی استان‌ها، اظهار داشت: کاهش و افزایش مناطق حفاظت شده در اختیار شورای عالی محیط زیست است، از سوی دیگر با افزایش جمعیت و توسعه مناطق صنعتی، شهری و روستایی، ناگزیر هستیم که مرزهای مناطق حفاظت شده را کاهش دهیم تا مشکلات مردمی که خانه‌های آنها در منطقه است حل شود، به طور مثال در شهر پردیس در استان تهران در منطقه حفاظت شده ساخته شده و بخشی از شهر پاکدشت در همین استان نیز در منطقه حفاظت شده است که ضرورت تغییر مرزها را نشان می‌دهد.

کلانتری با بیان اینکه وسعت مناطقی که از فهرست حفاظت شده خارج می‌شود کمتر از هفت هزار هکتار است، افزود: منطقه حفاظت شده باید ارزش حفاظتی داشته باشد و در صورتی که ارزش حفاظتی نداشته باشد، مناطق مستعد جایگزین آن می‌شوند.

همایش مدیران تالابی و دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با حضور رییس این سازمان و مدیران کل استان‌ها صبح امروز (پنجشنبه) در اهواز برگزار شد. بهره برداری از اداره محیط زیست هویزه و مرکز پایش زیست محیطی هورالعظیم، بازدید از تالاب هورالعظیم و نشست تخصصی مدیران تالاب از دیگر برنامه‌های مدیران بوده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا علی فروغی طرح ملی مسکن شهید مفتح استیضاح ترامپ شب یلدا شیرمحمدعلی پرویز مشرف عوارض سیگار سازمان محیط زیست کیومرث کلانتری مجوز شکار شکار چهارپایان انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا علی فروغی طرح ملی مسکن شهید مفتح استیضاح ترامپ شب یلدا شیرمحمدعلی پرویز مشرف عوارض سیگار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۷۲۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیت صندوق ملی محیط زیست در این استان بدون استفاده مانده است.

اسلام جاودان خرد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: صندوق ملی محیط زیست بعنوان یک موسسه عمومی غیردولتی وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه حفظ و تنوع زیستی و جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست کشور فعالیت می‌کند و تسهیلات با بهره کم به طرح‌های حافظ محیط زیست پرداخت می کند که متاسفانه تاکنون در استان کهگیلویه و بویراحمد از این ظرفیت ملی استفاده نشده است.

وی اظهارکرد: متاسفانه صنایع، شهرداری ها، شرکتهای شهرکهای صنعتی و حتی بخش خصوصی و غیردولتی از این فرصت برای ارائه طرحهای محیط زیستی و بهرمندی از دریافت تسهیلات حمایتی این صندوق استفاده ای نکرده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بخش عمده منابع مالی این صندوق در چارچوب اساسنامه و در قالب اعطای تسهیلات با نرخ ترجیحی برای رفع آلودگی های محیط زیست و طرحهایی که منجر به حفظ محیط زیست شوند، مصرف می شود.

جادودان خرد تصریح کرد: این صندوق آمادگی دارد از طرح ها و پروژه‌های حافظ محیط زیست در حوزه های صنعتی، کشاورزی، طرحهای کاهش دهنده آلودگی هوا، آب و خاک، نیروگاههای تولید انرژیِ پاک بخصوص طرح‌های مدیریت پسماند شهرداری ها تسهیلات پرداخت کند.

وی بیان کرد: واحدهای صنعتی، معدنی، شهرداری ها، ادارات جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، شرکت های صنعتی و  فرمانداران می توانند نسبت به معرفی طرح های حائز اهمیت در راستای حفاظت از محیط زیست به ریاست این صندوق یا به اداره کل حفاظت محیط زیست استان جهت راهنمایی های لازم مراجعه کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • صدور مجوز جذب ۳۰۰‌معلم برای مناطق محروم و صعب‌العبور در هرمزگان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • شکارچیان غیر مجاز ۱۱ میلیارد ریال به محیط زیست درگز خسارت زدند
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست