Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@12:25:48 GMT

ماکائو، الگوی اجرای اصل یک کشور دو نظام

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۷۳۸۵۶

ماکائو، الگوی اجرای اصل یک کشور دو نظام

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رادیو بین المللی چین، امروز، جمعه ۲۹ آذر ماکائو لحظات درخشان بیستمین سالگرد بازگشت به میهن را خواهد گذراند. شیء جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین بعد از ۵ سال بار دیگر به این جزیره زیبا و فرخنده سفر کرده است که تشویق عظیمی برای دولت منطقه اداری ویژه و مردم ماکائو محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکثر ایرانیان شاید با ماکائو آشنایی چندانی نداشته باشند؛ شاید برخی در این حد می‌دانند که ماکائو در گذشته مستعمره پرتغال بوده و حالا یکی از اماکن مطلوب برای گذراندن تعطیلات و همچنین صنعت قمار این جزیره نیز معروف است.

بله، ماکائو واقعاً یک محل گردشگری محسوب می‌شود. پیشبینی می‌شود امسال تعداد سفرهای ورودی به این جزیره به ۴۰ میلیون برسد. آمار جدید سازمان گردشگری جهانی وابسته به سازمان ملل نشان می‌دهد که درآمد ماکائو از گردشگری در سال ۲۰۱۸ به ۴۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید. این رقم در رتبه پنجم آسیا و اقیانوس آرام و رتبه یازدهم جهان قرار دارد.

آشنایی برخی ایرانیان با ماکائو بیشتر به دلیل ماجرای یک مربی ایرانی است. آقای محمد رضا رشیدنیا ۱۸ سال است که مربیگری تیم کاراته ماکائو را برعهده داشته است. شاگردان او در مسابقات مختلف بیش از ۲۰۰ مدال از جمله مدال نقره و مدال برنز بازی‌های آسیایی را کسب کرده اند. در نتیجه زحمات آقای رشیدنیا، کاراته رشته ورزشی مطرح ماکائو محسوب می‌شود. خود او نیز در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به عنوان یکی از ده مربی نمونه ماکائو انتخاب شد. قبل از آن هم او چهار بار این افتخار را از آن خود کرده بود.

کاراته کاران ایرانی و ماکائو چین با هماهنگی و کمک آقای رشیدنیا چندین بار اردوی تمرین مشترک برگزار کرده و سطح فنی و تاکتیکی خود را ارتقا داده اند. با کمک او چند مربی ایرانی دیگر نیز به ماکائو آمده و به مبادلات انسانی بین دو طرف کمک کرده اند.

ماکائو که مساحت آن تنها ۳۰ کیلومتر مربع است، طی ۲۰ سال گذشته با پشتیبانی دولت مرکزی و مردم سراسر کشور با توسعه سریع اقتصادی، بهبود پیوسته معاش مردم و ثبات و انسجام اجتماعی همراه بوده و اجرای موفق اصل یک کشور دو نظام با ویژگی ماکائو را به جهانیان نشان داده است.

ماکائو از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۸ وارد سریع‌ترین و بهترین دوره توسعه در تاریخ شده است. طی ۲۰ سال ارزش تولید داخلی ماکائو با افزایش ۸.۵ برابری به ۵۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید. میانگین سرانه جی دی پی آن به ۸۳ هزار دلار رسید که این رقم حدود دو برابر هنگ کنگ است و در مقام دوم جهان قرار دارد.

میلیون دلار بود که به ترتیب نسبت به سال ۱۹۹۹، ۱۹۳ برابر و ۶.۲ برابر افزایش داشت. وضعیت اشتغال ساکنان محلی مطلوب است و از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۱۸، نرخ بیکاری در ماکائو از ۶.۳ درصد به ۱.۸ درصد کاهش یافت.

با توجه به جمعیت ۶۰۰ هزار نفری ماکائو، میانگین سرانه این داده‌ها بسیار شگفت انگیز است! برای مثال وقتی تعداد مسافران ورودی به این منطقه به ۴۰ میلیون سفر می‌رسد، به این معنیست که هر ماکائویی در سال از حدود ۶۶ مسافر پذیرایی می‌کند. بیش از ۶۰ میلیارد دلار مازاد دارایی دولت به معنی میانگین سرانه بیش از ۱۰۰ هزار دلار است.

بنا به گزارشها مبلغ قرض ملی آمریکا از سد ۲۳ هزار میلیارد دلار گذشته است که سرانه آن به حدود ۷۰ هزار دلار بالغ می‌شود. آمریکا بارها الگوی مدیریت کشورهای دیگر و وضعیت اجرای اصل یک کشور دو نظام در هنگ کنگ و ماکائو را مورد انتقاد قرار داده، اما شاید سیاستبازان واشنگتن نسبت به دستاوردهای توسعه ماکائو غبطه می‌خورند و حسادت می‌ورزند.

اما در حقیقت راه توسعه ماکائو در بیست سال گذشته هموار نبوده است. جامعه ماکائو قبل از بازگشت به میهن ماکائو دچار هرج و مرج و بی نظمی بود. سرمایه گذاران تمایلی به سرمایه گذاری در این منطقه نداشتند؛ اقتصاد کلان آن دچار رکود بود و چهار سال متوالی رشد منفی داشت.

در اوایل تأسیس دولت منطقه اداری ویژه ماکائو، تأثیرات منفی بحران مالی آسیا هنوز از بین نرفته بود. در سال ۲۰۰۳ شیوع ناگهانی بیماری سارس به شدت بر توسعه اقتصاد ماکائو تأثیر گذاشت. در سال ۲۰۰۸ بحران مالی بین المللی بار دیگراین منطقه را در هم نوردید.

دولت مرکزی چین هر بار در این مقاطع کلیدی رشته تدابیر سیاسی به اجرا گذاشت تا به ماکائو برای مقابله با بحران، احیا کردن رشد اقتصاد و گام برداشتن در راه توسعه پایدار و سالم کمک کند.

تسویی شیء ان رئیس منطقه اداری ویژه ماکائو که ده سال این مقام را بر عهده داشت و ماموریتش فردا به اتمام می‌رسد، گفت: ما از مراقبت و پشتیبانی دولت مرکزی از ماکائو در درازمدت و به موقع بسیار سپاسگزاریم. در چهارچوب «یک کشور دو نظام»، «یک کشور» محکم‌ترین سپر ما بوده است.

ماکائو ظرف ۲۰ سال پس از بازگشت به میهن با بهترین وضعیت توسعه تاریخی خود رسیده است. همانطور که رئیس جمهور شیء جین پینگ گفته است: واقعیات به قدر کفایت ثابت می‌کند که چهارچوب یک کشور دو نظام کاملاٌ اجرا شدنی، عملی و محبوب است.
 

کد خبر 4802717

منبع: مهر

کلیدواژه: رادیو بین المللی چین چین شی جینپینگ گروه خودروسازی سایپا توسعه منابع انسانی سازمان مدیریت صنعتی بانک ملت ایران کیش همراه اول مشهد طراحی سایت پرداخت الکترونیک سایپا رمز یکبار مصرف نمایشگاه تهران هوشمند فولاد مبارکه جراحی بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۷۳۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور

داود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، نگهداشت کادر درمان و ارتقای نظام سلامت را از اولویت‌های اصلی دولت اعلام کرد و گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت فوق‌العاده خاص کارکنان نظام سلامت اختصاص یافت.

وی با تاکید بر ویژگی‌های ممتاز قانون بودجه ۱۴۰۳، نوشت: اعتبار مورد نیاز برای پرداخت فوق‌العاده خاص کارکنان خدوم نظام سلامت با رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه امسال به تصویب رسید.

وی افزود: نگهداشت کادر درمان و ارتقای نظام سلامت یکی از مقوم‌های کلیدی سرمایه اجتماعی و از جمله اولویت‌های اصلی دولت است.

منبع: سازمان برنامه و بودجه 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند
  • ضرورت همکاری دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله
  • خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور
  • لزوم همکاری همه دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله
  • رعایت کرامت مرزنشینان و ساحل‌نشینان خط قرمز دولت است
  • سخنگوی دولت: تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • لزوم اجرای وعده صادق اقتصادی در کشور
  • نظام آموزشی کارآمد بسیاری از مشکلات و چالش‌های کشور را حل می‌کند
  • حجم تجارت ایران و امارت به ۳۰ میلیارد دلار می رسد
  • پیشنهادات مهم دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه ریزی کشور