Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست نقد وبررسی فیلم «سینما چارباغ»با حضور کارگردان این فیلم از مستندهای بخش ملی جشنواره سینماحقیقت در پردیس سینمایی سیتی سنتر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان،«سینما چارباغ»درحالی  اکران شد که سالن شماره 4پردیس سینماسنتر صندلی خالی نداشت و علاقمندان سینمای مستند وتعدادی از  آپاراتچی های قدیمی برای تماشای خاطرات سالها کار در سینما سینماهای اصفهان برای تماشای آن  آمده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلم درباره «اصغر الواری» آپاراتچی در آستانه بازنشستگی از سینما چهارباغ اصفهان است که با توجه به دیجیتال شدن سینما وتغییر مدیریت سینماها، در عین حال که از وضعیت فعلی خود ناراحت است،نگران آپارات قدیمی خودش است که به سرنوشت دیگر آپارات‌ها دچار نشود.

کارگردان فیلم «سینما چارباغ»،منصوری پس از اکران این فیلم گفت: سال 93 بود که اصغر الواری را دیدم و گویی خود توتوی سینمای پارادیزو را از نزدیک می دیدم وتصمیم گرفتم که مستندی درباره شخصیت او بسازم.

وی ادامه داد:در مرحله اول فیلم پژوهش چندانی نداشت و بیشتر مکالمه بود ودرمقطع دوم با پژوهش همراه شد.درمراحل فیلمبرداری بودیم که سینما از بنیاد شهید به حوزه هنری رسید و به بازنشستگی و به نوعی اخراج اصغرالواری  رسید و در حال تدوین بودیم که الواری  فوت کرد و این اتفاق باعث شد تا دوباره فیلم را تدوین کنیم.

منصوری ادامه داد:الواری از سینما قدس و سینماهای دیگر اصفهان نیز صحبت هایی کرد که به خاطر دستهای خالی که داشتیم و پایین بودن کیفیت  بعضی راش ها نتوانستیم از آنها استفاده کنیم.

این کارگردان درباره اکران فیلم در اصفهان گفت:درحال حاضر اتفاقات تازه ای برای فیلم افتاده وسینما تیکت و حوزه هنری «سینما چارباغ»  را به دلیل انتقادهایی که در فیلم از وضعیت آپاراتچی ها بعد از آمدن مدیریت جدید می شود،از چرخه اکران حذف کرده اند ودرحال حاضر نیز شکایتی روی فیلم است.با این حال من محافظه کاری نمی کنم و فیلمم را می سازم.

وی تصریح کرد:سینمای مستند اصفهان بزرگترین مشکلی که دارد این است که مستندسازان محافظه کارند درحالی که  باید جسورتر باشند. به همه منتقدان اصفهانی نیز توصیه می کنم دست از محافظه کاری برای ساختن مستند بردارند چون ماهیت سینمای مستند این است که جسور باشی.

منتقد فیلم،هامون شیرازی در ادامه این نشست  گفت:مدیریت جدیدسینماها باعث شد اکثر کارکنانی که سالها در سینماهای اصفهان بودند با قهر ودلخوری بروند.آپاراتچی ها می دانند که تا وارد سینما می شوی سرباز صفرهستی و بعد باید ارتقا پیدا کنی تا آپاراتچی بشوی و برای همین اصغر الواری درپایان فیلم ناراحت بود که در بازنشستگی بگویند زمین سینما را تمیز کن. 

وی در ادامه افزود:کسانی مانند اصغر الواری سینمای ما را زنده نگه داشتند.خود من در دانشگاه نگاتیوهایی که او برای تاریخ سینما حفظ کرده بود را به دانشجویانم آموزش می دادیم و اینها بودند که بدون این که الزامی باشد نگاتیوهای سینمای ما راحفظ کردند.

در ادامه این نشست کارگردان درباره انتخاب نام فیلم گفت:من دقیقا نام سینما چارباغ را به خاطر سینما پارادیزو انتخاب کردم و می خواستم ارجاعی به این فیلم بدهم وهمانطور که سینما پارادیزو داستان توتو سینما چارباغ

نیز داستان آپاراتچی این سینما است که جانبازشیمیایی نیز هست.

است.

یکی از آپاراتچی های سینما و دوستان اصغر الواری نیز در این نشست گفت:خوشحالم بالاخره در سینما فیلمی دیدم که درباره کارگران سینما است.اصغر الواری کامپیوتر فیلم بود، هم فیلم های هالیوود هم بالیوود هم سینمای ایران را می شناخت.خاطره سینمابا این فیلم زنده شد.

کارگردان فیلم «سینما چارباغ»در پایان گفت: اصغر الواری یک کارگرسینما وبه دنبال حق طبیعی اش بود فیلم را به  همه کارگران وکارگران سینما  تقدیم میکنم.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بازنشستگی بنیاد شهید سینمای ایران سینمای مستند هالیوود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۷۳۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج اصفهانی در فهرست استادان نمونه کشوری

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ به همت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، ۶۵ استاد نمونه کشوری امسال معرفی شدند، که در بین آنها سه استاد دانشگاه اصفهان، یک استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و یک استاد دانشگاه کاشان حضور دارند.
اعضای هیات علمی نمونه دانشگاه اصفهان علی ربانی استاد گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، زهره حجتی استاد دانشکده علوم زیستی و فناوری و حسن سبزیان استاد دانشکده شیمی این مرکز علمی هستند.
حسین شریعتمداری، استاد پیشکسوت دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به‌عنوان یکی از استادان نمونه کشوری معرفی شده است.
استاد نمونه معرفی شده از دانشگاه کاشان نیز محسن نیازی عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی این دانشگاه است.
بر اساس این لیست استان اصفهان از نظر تعداد استادان منتخب پس از تهران، رتبه دوم را (همراه با آذربایجان شرقی) در اختیار دارد.
تعداد اعضای هیات علمی نمونه کشوری امسال در مقایسه با سال گذشته ۱۰ نفر بیشتر شده است و ۶ استاد نمونه از بانوان هستند.
استادان نمونه کشوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ۳۱ دانشگاه و با توجه به شاخص‌ها و سوابق آموزشی و پژوهشی و در گروه‌های آموزشی علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی، دامپزشکی و هنر و معماری انتخاب شدند.
اصفهان با حدود ۲۰۰ هزار دانشجو، هفت هزار و ۲۰۲ عضو هیات علمی و ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی، دومین استان دانشگاهی کشور است.

دیگر خبرها

  • برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت
  • جزئیات تشییع پیکر شهدای تازه تفحص شده اصفهانی
  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • برنامه سینماهای اصفهان امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت
  • پنج اصفهانی در فهرست استادان نمونه کشوری
  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • برنامه سینماهای اصفهان امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران؛ صدیقه سامی نژاد که بود؟ (+عکس)
  • پیکر مطهر شهید اصفهانی بعد از ۴۲ سال شناسایی شد