اجمالی/افراط در تنبیه از نگاه اسلام ترد شده است
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۷۴۱۰۷
امامجمعه رشت با بیان اینکه با تأکید بر اینکه در تنبیه نباید افراطوتفریط داشت، گفت: افراط در تنبیه از نگاه اسلام ترد شده چراکه افراط و سرزنش آتش لجاجت را برمیافروزد.
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، آیتالله رسول فلاحتی در آئین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته رشت با اشاره به شیوههای گوناگون تربیت اسلامی در نظام اسلامی اظهار کرد: تشویق بر تنبیه ارجعیت دارد اما تنبیه در راستای متعالی کردن و انسانسازی بوده و با چوب زدن و تنبیه فیزیکی فرق دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با تأکید بر اینکه در تنبیه نباید افراطوتفریط داشت، گفت: افراط در تنبیه، یعنی شیوههای گوناگونی که در مکتبخانه با فلک زدن با متربیان برخورد میکردند، لذا این شیوههای سختگیرانه منجر به فراری دادن دانش آموزان و بیسوادی برخی از گذشتگان شده بود.
امامجمعه رشت با بیان اینکه برخورد سختگیرانه در اندیشمندان غربی ازجمله توماس هابز و جان لاک نیز دیده میشود، افزود: افراط در تنبیه از نگاه اسلام ترد شده چراکه افراط و سرزنش آتش لجاجت را برمیافروزد.
فلاحتی با تأکید بر آثار منفی افراط در تنبیه تصریح کرد: با این شیوه حریت و آزادی فردِ خاطی از بین میرود و در بزرگسالی برخورد او با دیگران، برخورد اربابرعیتی خواهد بود، پس اینگونه تربیت اثرات منفی خواهد داشت.
خطیب جمعه رشت نگاه منفی فرد تنبیهشده نسبت به والدین یا معلم را دومین عامل منفی افراط در تنبیه دانست و گفت: در مسئله تربیت، باید از افراط و شیوههای افراطی تنبیه نسبت به خطاکار دوری کرد چراکه اثرات منفی بسیار زیادی دارد.
در حال بهروزرسانی...
منبع: فارس
کلیدواژه: اسلام رشت نماز جمعه افراط
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۷۴۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آسیبهای موجود در جامعه به واسطه فقدان اقامه نماز است
ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحالوبختیاری گفت: امروز نمازخوان داریم اما اقامه کننده صلاة نداریم؛ یعنی هر کسی نگاه انفرادی دارد و فارغ از حیات اجتماعی مسیر خودش را طی میکند حال آنکه تمامی آسیبها و ناهنجاریها برخاسته از همین فقدان اقامه نماز است.
حجتالاسلام والمسلمین مهدی طاهری ۱۰ اردیبهشتماه در جمع دبیران نماز دستگاههای اجرایی استان با اشاره به اینکه واژه صلاة در قرآن کریم عمدتاً با مفهومد و ریشه واژه «اقامه» همراه است، اظهار کرد: ترکیب صلاة و اقامه نمودار یک ویژگی برتر از مسلمانان است یعنی ترکیب نماز به علاوه اقامه تجلیگر مرتبه والای اسلام است زیرا کسی که مسلمان میشود قاعدتاً نماز یکی از باورهای او خواهد بود.
این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: مرحوم شاهآبادی اقامه نماز را یکی از مصادیق اجتماعیات میداند و قائل است که خدا از شما در مورد چقدر نماز خواندن نمیپرسد بلکه میپرسد چند نفر را نمازخوان کردید. اینکه کسی در اتاق خودش و همکارش هم در اتاق خودش نماز بخوانند از مصادیق اسلام انفرادی بوده که خواست دین نیست بلکه از ما خواسته شده نماز را با جماعت برپا کنیم یعنی کسی که نماز را به فرادی میخواند به تعبیر قرآن «مُقِیمَ الصَّلَاةِ» نیست.
وی با بیان اینکه میان اقامه کننده و قرائت کننده نماز تفاوت وجود دارد، افزود: اقامه نماز نشانه ایمان است، وظیفه ما تربیت نمازخوان است و نه فقط نماز خواندن که این آرزو و توصیه انبیای الهی نیز بوده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه نگاه فردی به نماز مصادیق افکار انحرافی اسلام است، گفت: فهم درست از اسلام این است که بتوانیم چند نفر را نمازخوان کنیم و تفاوت امام با بقیه افراد همین است.
طاهری در پایان بیان کرد: ما امروز نمازخوان داریم اما اقامه کننده صلاة نداریم یعنی هر کسی نگاه انفرادی دارد و فارغ از حیات اجتماعی مسیر خودش را طی میکند حال آنکه تمامی آسیبها و ناهنجاریها برخاسته از همین فقدان اقامه نماز است.
انتهای پیام