Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد رحیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نبود ساختار مشخص برای هدایت پژوهش‌ها به سمت حل مسائل جامعه اظهار کرد: این گزاره کاملاً درست است. پتانسیل بسیار عظیمی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد، به‌طور مثال در دانشگاه تهران حدود 9 هزار دانشجوی مقطع دکتری و 27 هزار دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند و اصلاً غلبه فکری با دانشجویان این دو مقطع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر کشورمان احساس نیاز کند، از این پتانسیل بهره خواهد برد. با توجه به شرایط فعلی که چشم امید به خارج نداریم و دیگر ارزی وجود ندارد که از خارج، خرید کنیم؛ خودبه‌خود متوجه می‌شویم که راه دیگری جز تکیه بر توان داخلی نمانده است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم راه ترقی و تعالی را بپیماییم، راه حل این است که از پتانسیل داخل استفاده کنیم. باید سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها پیش‌قدم شوند و با انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی، مشکلات خود را مطرح کنند تا پایان‌نامه‌ها را در مسیر حل مشکلات قرار دهیم. راه حل اساسی، همین است و در این صورت، استادان نیز پروژه‌های خود را در این جهت تعریف می‌کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: البته هم‌اکنون نیز بسیاری از استادان ما در راستای نیازهای جامعه فعالیت می‌کنند. طرح‌های مختلفی توسط استادان دانشگاه تهران تعریف شده که نیازهای کشور را برآورده می‌کند و در جهت مسائل و مشکلات کشور است؛ اما پتانسیل بسیار بیشتری داریم و جوانان ما می‌توانند نقش خیلی مهمی در این زمینه ایفا کنند.

رحیمیان با اشاره به لزوم تربیت دانشجو و استاد دغدغه‌مند برای انجام پژوهش باکیفیت بیان کرد: مشکل اصلی ما این است که نیازهای کشور آن‌طور که باید و شاید به دانشگاه ارجاع داده نمی‌شود. البته نسبت به 10 سال قبل پیشرفت محسوسی داشته‌ایم و با 20 سال گذشته اصلاً قابل مقایسه نیستیم. وضعیت خیلی بهبود یافته و اقدامات کاربردی، سال به سال افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: هر سال وزارتخانه‌های بیشتری به دانشگاه روی می‌آورند. مثلاً وزارت نفت، هر کدام از میدان‌های نفتی کشور را به یک دانشگاه واگذار و با هفت، هشت دانشگاه از جمله دانشگاه تهران قرارداد امضا کرده تا فعالیت‌های علمی و پژوهشی صورت بگیرد.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با اشاره به اقدامات مثبت پژوهشی در دهه‌های اخیر گفت: هما‌ن‌طور که گفتم پتانسیل زیادی داریم و از طرفی نیازها نیز نسبت به گذشته افزایش یافته‌اند. باید این مسیر را ادامه دهیم. در سال‌های آینده باید دانشجو را به‌قصد حل مشکلات جامعه، جذب کنیم؛ بنابراین باید قراردادهایی با دستگاه‌های مختلف اجرایی امضا شود و این دستگاه‌ها، نیازهای خود را مطرح کنند.

رحیمیان تصریح کرد: دانشجو باید حق‌الزحمه دریافت کند. اگر دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حق‌الزحمه نگیرد، نمی‌توان انتظار فعالیت پژوهشی باکیفیت از او داشت. سازمان‌هایی که نیاز به تحقیقات دارند، باید منابع مالی را تأمین کرده و دانشگاه‌ها نیز کمک کنند. البته اطمینان دارم تمام دانشگاه‌ها مصمم هستند تا پتانسیل تحصیلات تکمیلی خود را در مسیر رفع نیازهای کشور قرار دهند.

وی در پایان گفت: دستگاه‌های اجرایی باید به دانشگاه‌ها اعتماد کرده و اعتقاد پیدا کنند که دانشگاه می‌تواند مشکلات آنها را حل کند، در صورتی که نیازها به دانشگاه منتقل شود، دانشگاه نیز جهت فکری خود را با رفع مشکلات جامعه هماهنگ می‌کند. وقتی دانشجویی ببیند هزینه‌های زندگی او تأمین می‌شود، هم خیال او و هم خیال استاد راحت خواهد بود که تمام تمرکز خود را روی تحقیق و پژوهش می‌گذارد تا مشکلی را حل کند و دغدغه دیگری ندارد.

انتهای پیام/

168 / 320 محمد رحیمیان معاون پژوهشی دانشگاه تهران دانشگاه تهران پژوهش تحقیق رساله دکتری پایان نامه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: معاون پژوهشی دانشگاه تهران دانشگاه تهران پژوهش تحقیق رساله دکتری پایان نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۷۵۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت روز معلم در دانشگاه فرهنگیان کرمان

درآستانه فرارسیدن هفته معلم، مراسم بزرگداشت مقام معلم باحضور مسئولین، اساتید، کارکنان ودانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان در سالن همایش‌های این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، عباس توان رئیس دانشگاه فرهنگیان استان کرمان شامگاه دوشنبه در مراسم گرامیداشت مقام معلم در این دانشگاه با تاکید بر رسالت دانشجومعلمان گفت:معلمی شغل حساسی است و در عین مهم و حساس بودن معلمی شغلی سخت و پر استرس است، انتظارات از معلم بالاست و اگر کسی انگیزه و عشق به معلمی نداشته باشد نمی‌تواند موفق شود.

وی خطاب به دانشجو معلمان افزود:معلمی سخت است، اما اگر با تمام وجود معلمی را بپذیرید، آن وقت است که شیرین می‌شود، اگر این شغل برای معلم شیرین شد آن معلم حرفه‌ای میشود.

او اظهار داشت: معلم حرفه‌ای نسبت به تربیت دانش آموزان وجامعه حساس می‌باشد.

دراین مراسم که با استقبال دانشجو معلمان مواجه بود، از خانواده‌های معظم شهدا، شهید سیف الدینی وشهیده اطهره نقی زاده ازشهدای حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان تجلیل به عمل آمد.

 همچنین از دانشجویان برتر این دانشگاه نیز قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • گرامیداشت روز معلم در دانشگاه فرهنگیان کرمان
  • تداوم سرکوب دانشجویان در آمریکا؛ ده‌ها دانشجو در دانشگاه ویرجینیا دستگیر شدند
  • تاسیس ۳۱ دانشگاه فرهنگیان مجزا با چه تدبیری انجام می‌شود!
  • رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
  • علم الهدی : برای حل مشکلات معیشتی کارگران نمی‌توانیم تنها به دنبال افزایش دستمزد باشیم
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • زلفی گل: افزایش ۳ برابری مبلغ قرارداد‌های استادان با صنایع/ میزان اختصاص گرنت به رساله‌های دکتری و طرح‌های تحقیقاتی اعلام شد 
  • پذیرش بیش از ۳ هزار دانشجو در دانشگاه های لرستان
  • بورسیه شدن دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها برای آموزش و پرورش
  • وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است