Web Analytics Made Easy - Statcounter

گسترش زندگی شهری علاوه بر این‌که مزایایی همچون تمرکز امکانات را برای ساکنانش به‌همراه دارد می‌تواند تبعات و مشکلاتی را نیز به‌همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از mesothelioma، شهرنشینی به غیر از این‌که به‌واسطه تمرکز امکانات، سطحی از آسودگی را برای ساکنان آن فراهم کرده است اما اقامت در آن به‌علت رشد و توسعه زندگی ماشینی مشکلاتی را ایجاد می‌نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این مشکلات آلودگی هوای ناشی از تردد فراوان وسایل نقلیه است. مزوتلیوما یکی از انواع سرطان‌هایی است که به‌خاطر استنشاق ذرات آزبست معلق در هوا ایجاد می‌شود.

آزبست (پنبه کوهی) نام گروهی از ترکيبات معدنی منيزيم و سيليس است که در طبيعت به‌صورت الياف معدنی و سنگ، يافت می‌شود. اين ماده مقاومت زيادی در برابر گرما و آتش دارد و به‌عنوان مواد نسوز به کار می‌رود.

از مهم‌ترین کاربردهای آزبست در صنعت ساختمان‌سازی به‌واسطه افزایش مقاومت سیمان در لوله‌های سیمانی و قطعات پوششی سقفی، در صنعت نساجی به‌منظور افزایش نقطه اشتعال در منسوجات و محصولات کاغذی و صنعت خودرو به‌دلیل افزایش مقاومت لنت‌های ترمز و کلاچ در برابر سایش است.

مهم‌ترین فرآورده ناشی از این ترکیب معدنی در محصولات سیمانی، لباس‌های نسوز، کاغذ نسوز، صفحه کلاچ، لنت ترمز، انواع واشر، آسفالت، رنگ شیمیایی، کاشی و پلاستیک است.

سرطان مزوتلیوما نوعی سرطان نادر و بدخیم است که در کناره پرده ریه، شکم و قلب ایجاد می‌شود و قرار گرفتن در معرض آزبست تنها علت این بیماری بدخیم شناخته شده است. متوسط امید به زندگی افرادی‌‌که به این بیماری مبتلا می‌شوند بین 12 تا 21 ماه پس از تشخیص است.

مهم‌ترین علائم این بیماری درد قفسه سینه، تنگی نفس و خستگی عمومی است. یکی از اصلی‌‌ترین دلایلی که درمان این بیماری را بسیار سخت و غیرممکن می‌کند این است که نشانه‌های این بیماری حدود 10 الی 15 پس از قرار گرفتن در معرض آن خود را نشان می‌دهد.

منبع اصلی

انتهای پیام/4105/

منبع: آنا

کلیدواژه: آزبست دانستنی های پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۷۹۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: رفتارهای نادرست در شیوه زندگی به طور جدی باعث تهدید سلامتی انسان با بیماری‌های مختلفی شده است.

محسن محمدنیا در گفت و گو با ایسنا ورزش را یکی از عوامل سلامتی انسان و محیط‌زیست دانست و افزود: امروزه به علل متعددی مانند زندگی ماشینی، توسعه آپارتمان‌نشینی، تماشای بیشتر تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای، تحرک افراد کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: علل فوق موجب شده تا بسیاری از انسان‌های امروزه به کالری کمتری نسبت به انسان‌های گذشته نیاز داشته باشند ولی با گرایش افراد به غذاهای پرکالری، آماده، با چربی، قند و نمک بالاتر از میزان نیاز بدن و کاهش مصرف لبنیات، رسیدن ریزمغذی‌ها به بدن دچار اختلال شده و شیوع اضافه وزن و چاقی رو به افزایش است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین مطالعه STEPS حدود ۶۳ درصد افراد بالای ۱۸ سال در کشور ما دچار اضافه وزن و چاقی هستند که نتیجه این وضعیت افزایش شیوع بیماری‌های غیر واگیر از جمله دیابت و فشارخون بالا بوده است.

وی بیان کرد: رفتارهای نادرست در شیوه زندگی به طور جدی باعث تهدید سلامتی انسان با بیماری‌های مختلفی شده است که اتفاقاً بخش زیادی از آنها قابل پیشگیری است. یکی از راه‌های پیشگیری، ورزش منظم است.

محمدنیا تصریح کرد: از ورزش‌های در دسترس می‌توان به پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و ورزش‌های کششی و قدرتی اشاره کرد که می‌تواند به صورت فردی یا گروهی انجام شود.

وی افزود: هر فرد برحسب شرایط زندگی و سلامتی می‌تواند پیاده به محل کار برود، پیاده به خرید برود، به جای آسانسور از پله استفاده کند، در منزل به گل کاری بپردازد، یا در پارک‌ها و جاده‌های سلامتی به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بپردازد.

این کارشناس ورزش برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در طول زندگی برای ورزش را بسیار مهم دانست و گفت: این ورزش‌ها فواید بسیار زیادی برای انسان و محیط‌زیست دارد به طوری که یادگیری، خلاقیت و بازدهی انسان را افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: ورزش در سالمندان می‌تواند با افزایش خون‌رسانی به مغز، احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد، همچنین با کنترل قند، چربی و فشارخون، باعث کاهش بیماری‌ها می‌شود.

محمدنیا عنوان کرد: ورزش در کنار دیگران مزایای زیادی دارد؛ چراکه سرمایه‌های اجتماعی (دوست، مربی، همراه و هم صحبت) را افزایش داده و باعث کاهش بیماری‌های روحی روانی نیز می‌شود. ورزش با حفظ توده عضلانی و مصرف انرژی پایه، پدیده سالمندی را به تأخیر انداخته و عمر انسان را طولانی‌تر می‌کند.

وی در همین خصوص از همه شهروندان خواست حتماً در زندگی پرمشغله امروزی وقتی برای ورزش بگذارند تا سالم‌تر پیر شده و دوران سالمندی مستقل‌تری داشته باشند. افراد مبتلا به بیماری که تاکنون ورزش با شدت متوسط و بالاتر نداشته‌اند، قبل از شروع ورزش باید با پزشک خود مشورت کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پاک‌ترین و آلوده‌ترین کشورهای جهان
  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • (ویدئو) مهاجر مبتلا به سرطان برنده جایزه بخت آزمایی یک میلیارد دلاری شد
  • دعوت برای اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • فراخوان اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • کمک فوری برای جراحی این مادر سرطانی
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان