Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، ویتو مسینا Vito Messina (استاد دانشگاه باستان‌شناسی در تورین ایتالیا) و متخصص باستان‌شناسی دوره پارت در ایران که سابقه کاوش در مناطق مختلف دره شمی در خوزستان را دارد، با اشاره به اینکه در آخرین اکتشافات در این منطقه که حدود ۲ سال پیش اتفاق افتاد، نشانه‌های بسیار خوبی از یک تمدن بزرگ که در هزار سال پیش وجود داشت، بدست آمده است، گفت: آنچه تاکنون از یافته‌های بدست آمده از دره شمی بدست آورده‌ایم؛ نشان از آن دارد که بین آیین‌های مذهبی و آیین تدفین در آن منطقه که به دوره ایلامی‌ها بازمی‌گردد، ارتباط بسیار نزدیکی وجود داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی شواهدی از فرهنگ و تمدن یونان در این منطقه پیدا شده است که معلوم نیست محصول داد و ستد فرهنگی بوده یا رسوخ فرهنگ یونان است.

به گفته مسینا، برخی از اشیایی که در شمی پیدا شد؛ قدمتی از دوران پیش از اسلام را نشان می‌دهد همچنین اشیایی پیدا شده که به دوره بعد از اسلام می‌رسد و هم‌اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می‌شوند. در واقع می‌توان گفت یافته‌ها فقط دوران باستان را شامل نمی‌شود.

او درخصوص آیین‌های مذهبی که مردم منطقه دنبال می‌کردند، گفت: بر اساس یافته‌های بدست آمده، طبیعت و کوه‌ها نقش بسیار مهمی در آیین مذهبی داشتند و اغلب نیایشگاه‌ها در کوه‌ها قرار داشتند. آیین‌های مذهبی مردم منطقه بیشتر در کوه‌ها و بخش کوهستانی و ارتفاعات انجام می‌شد. درواقع می‌توان گفت مردم آن زمان برای پرستش و انجام مراسم آیینی به کوه‌ها می‌رفتند.

مسینا در پاسخ به این سئوال که آیا می‌توان این قرار گرفتن در ارتفاعات برای نیایش را به بحث نزدیک بودن به خورشید و آسمان و به تبع آن میتراییسم نسبت داد یا خیر، گفت: شواهدی از وجود میتراییان یافت نشده ولی احتمالا آیین‌های زُروانی و مهرپرستی رایج بوده است. شواهدی که از آرامگاه‌های باستانی مقدس بدست آمده نشان می‌دهد که در مقام معبد و مقدس بوده‌اند و همین یافته‌ها نشان از وجود آیین پرستش در میان مردمان داشته.

این باستان‌شناس ایتالیایی درخصوص روابط باستان‌شناسی بین ایران و ایتالیا گفت: همکاری‌های ما بسیار پربار بوده است و با هم برنامه‌های اکتشافات متعدد را انجام داده‌ایم. اخیرا هم کاوشگرانی از فرانسه به جمع ما ملحق شده‌اند و این سه کشور در زمینه اکتشافات در ایران بیشتر از دیگران وارد عمل شده‌اند. مخصوصا در چند سال اخیر اکتشافات مشترک افزایش هم داشته‌اند. حداقل ۶ و ۷ برنامه‌ مشترک در سال اخیر اجرا کرده‌ایم. این حقیقتی مهم است که کشورهای کهن همچون ایران از این منظر مورد توجه بیشتری هم قرار گرفته باشند وقتی چنین فرهنگ متکثری با اقوام گوناگون و غنی‌ای وجود دارد حتما نیاز به کارهای بیشتری احساس می‌شود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سئوال که برخی از باستان‌شناسان بر این مهم تاکید دارند که بسیاری از نتایج یافته‌های باستان‌شناسی در ایران هنوز منتشر نشده است، گفت: برخی از یافته‌های باستان‌شناسی منتشر و برخی دیگر منتشر نشده‌اند ولی در حال برنامه‌ریزی برای انتشار نتایج کاوش‌های شمی در سال آینده هستیم. انتشار یافته‌های علمی برای جامعه علمی مفید است و از سوی دیگر انتشار وسیع این داده‌ها برای افکار عمومی می‌تواند اهمیت تاریخی ایران و گستره وسیع طبیعی آن را به همراه داشته باشد و اذهان همگان را به سوی ایران جلب کند و دعوتی برای دیدار از ایران باشد.

او خاطرنشان کرد: خوزستان ظرفیت بسیار زیادی برای اکتشاف در مناظر و سرزمین طبیعی دارد و در کنار اهمیت تاریخی می‌تواند واجد ارزش علمی باشد.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۷۹۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صهیونیست‌ها نمی‌توانند مسئله غزه را از دستور کار افکار عمومی دنیا خارج کنند | ویدئو

دریافت 13 MB

به گزارش همشهری آنلاین، رهبر انقلاب در ادامه فرمود: غزه امروز مسئله اول دنیا است؛ صهیونیست‌ها و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی آنها نمی‌توانند مسئله غزه را از دستور کار افکار عمومی دنیا خارج کنند؛ به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نگاه کنید!

کد خبر 848684 منبع: ایرنا برچسب‌ها معلمان اسرائیل خبر ویژه رهبر معظم انقلاب فلسطین

دیگر خبرها

  • اهمیت کادرسازی و تربیت نیروهای متخصص در آموزش و پرورش
  • تکیه خاتون‌آبادی؛ محور دومین رویداد تکیه‌گرد
  • صهیونیست‌ها نمی‌توانند مسئله غزه را از دستور کار افکار عمومی دنیا خارج کنند | ویدئو
  • رهبر انقلاب: تشکر از معلم برای توجه دادن افکار عمومی به اهمیت معلم است
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • اسراری که گورهای تاریخی افشا کردند
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم