Web Analytics Made Easy - Statcounter

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل کاهش حضور دیپلماتیک ایالات متحده در عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اخیراً اخباری مبنی بر کاهش حضور دیپلماتیک آمریکا در بغداد از سوی رسانه‌ها منتشر شد که بحث‌های زیادی را در محافل و اندیشکده‌های سیاسی و نظامی به راه انداخت. برای تفسیر این مساله باید متوجه بود که نوری مالکی، نخست وزیر وقت عراق در سال ۲۰۰۷ یک پیمان نظامی با ایالات متحده به امضاء رساند و در راستای همین موضوع فعالیت دیپلماتیک آمریکا در خاک عراق هم نسبت به گذشته افزایش پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن زمان بسیاری از کشورهای منطقه به خصوص ایران، از امضاء این پیمان‌نامه امنیتی بسیار تعجب کردند اما در نهایت همین توافق باعث شد تا کنسولگری آمریکا در اربیل تاسیس شود. از این منظر به خوبی مشخص می‌شود که ایالات متحده با چه مجوزی از سال ۲۰۰۳ تا امروز در عراق کنشگری نظامی و دیپلماتیک دارد.

وی ادامه داد: بخشی از کاهش حضور دیپلماتیک آمریکا در عراق را باید با سفر اخیر مایک پنس (معاون دونالد ترامپ) در یک راستا بررسی کرد. در آن زمان که پنس به عراق سفر کرد، مستقیماً وارد اقلیم کردستان عراق شد و همین موضوع به خوبی نشان می‌دهد که قرار بر آن بوده تا در آینده تحول خاصی رخ دهد که به نظر می‌رسد این اتفاق حالا رخ داده است. معتقدم که کاهش حضور دیپلماتیک آمریکا در عراق با اقدام‌ها و اظهار نظرهای مقامات آمریکا در مورد افغانستان باید در یک راستا تحلیل شود؛‌ چراکه این موضاع و اقدام‌ها به خوبی نشان می‌دهد که ایالات متحده و همچنین تیم ترامپ به دنبال آن است تا در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری با چنین مانورهایی، بخشی از کارمندان و حتی سربازان خود را در آستانه کریسمس به خانه‌هایشان برگردانند. بدون تردید این موضوع می‌تواند نظر بسیاری از شهروندان آمریکا در مورد ترامپ را تغییر دهد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کاهش حضور دیپلماتیک آمریکا در عراق به معنای روی گرداندن این کشور از همسایه غربی ایران نیست، گفت: اقدام واشنگتن در کاهش حضور دیپلماتیک خود در عراق را باید تا حدودی اعمال فشار بر بغداد برای خطاب قرار دادن ایران دانست. در گزارش آمریکایی‌ها آمده که تعداد کارمندان سیاسی در سفارت آمریکا به میزان ۳۰ درصد (از ۱۰ نفر به هفت نفر) کاهش می‌یابد و تعداد کارمندان کنسولی به میزان ۵۸ درصد (از ۱۲ نفر به پنج نفر) کاهش خواهد یافت. تعداد کارمندان متمرکز بر امور نظامی و سیاسی نیز به میزان ۳۳ درصد (از شش نفر به چهار نفر) کاهش می‌یابد. از سوی دیگر قرار است پنتاگون تعداد پرسنل مستقر خود در سفارت آمریکا در شهر بغداد را از ۱۱۱ به ۶۳ نفر کاهش دهد. این ارقام (خصوصاً در مورد کارمندان وزارت دفاع آمریکا) تا حدودی می‌تواند به ایران و نفوذش در عراق دلالت کند که به نظر می‌رسد چنین حرکتی از سوی واشنگتن کاملاً جهت دهی شده است.

بیگدلی افزود: این اقدام آمریکا را باید با حرکاتش در افغانستان مقایسه کنیم. آنها به صورت سمبلیک معتقدند که انتشار چنین اخباری می‌تواند تشنج در منطقه و خصوصاً عراق را کاهش دهد و از سوی دیگر به دنبال آن هستند تا، خودی نشان دهند. ایالات متحده چند روز پیش نسبت به سفر اتباع خود به عراق هشدار داده بود و به نظر می‌رسد کاهش حضور دیپلماتیک آمریکا (آنهم در وضعیت کنونی بغداد) به نوعی در راستای نمایش قدرت است. آنها به افکار عمومی و دولتمردان عراق می‌گویند که اگر شما خواستار خروج ما هستید ما آنرا به شیوه خودمان اجرایی می‌کنیم، اما تبعات سیاسی و امنیتی‌اش با خودتان است. باید متوجه باشید که ایالات متحده به هیچ وجه دست از عراق برنمی‌دارد. آمریکا ۱۶ سال در عراق هزینه‌های سیاسی و امنیتی نداده که بخواهد یک شبه از این کشور خارج شود.

وی در پایان تصریح کرد: کاهش حضور دیپلماتیک آمریکا در عراق تا حد زیادی مسبوق به سابقه بوده است و می توان آنرا تا جایی یک روند عادی دانست اما بازه زمانی این اقدا بسیار مهم و حائز اهمیت است. این اقدام آمریکا می‌تواند هجمه‌های رسانه‌ای و سیاسی خاصی علیه بغداد و حتی تهران به وجود بیاورد؛ به گونه ای اخیراً وزیر خارجه آمریکا با لحنی تند اعلام کرد که اصابت موشک‌ها به اطراف فرودگاه بغداد و پایگاه‌های نظامی آمریکا از سوی تهران خط‌دهی شده است. این متهم‌سازی‌ها اگرچه نمادین و دروغ است اما به هر حال می‌تواند برای عراق و ایران هزینه‌های سیاسی در بر داشته باشد. در وضعیت کنونی که عراق درگیری به هم ریختگی امنیتی و سیاسی شده است بسیاری معتقدن که یا باید قانون اساسی این کشور مجدداً به دور از قوم‌گرایی و گرایش‌های مذهبی از نو نوشته شود و بگذارند مردم مستقیماً نمایندگان خود را انتخاب کنند یا اینکه باید در هر زمان منتظر کودتای نظامی باشیم. متاسفانه اوضاع عراق به سمتی رفته که نه تنها به انسانیت توهین علنی می‌شود بلکه شاهد پیدایش گرایش‌های ضد دینی هستیم که بخشی از آنرا آمریکا مدیریت می‌کند. این دقیقاً همان سناریوی است که واشنگتن در حال پیاده‌سازی آن از بیروت تا بغداد است.          

منبع: ایلنا

کلیدواژه: افغانستان عراق اقلیم کردستان عراق مایک پنس مایک پمپئو دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۰۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشت آهنین علیه خیزش دانشگاهیان آمریکا اثرگذار نیست/ فعال شدن بسیج دانشجویی این بار در ایالات متحده

حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره خیزش اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا اظهار کرد: ایالات متحده آمریکا در پارادوکسی قرار گرفته که هم می‌خواهد از رژیم صهیونیستی حمایت کند و آن را به عنوان امنیت ملی آمریکا تلقی کند و هم از سوی دیگر باید پاسخ نسل جدید آمریکا را که به دنبال آزادی و حقوق بشر و موضوعات دیگر هستند را بدهد.

وی افزود: این مسائل باعث شده تا آمریکا در یک بن‌بست سیاسی در عرصه داخلی و بین‌المللی قرار گیرد و به نظر می‌رسد این جنبش دانشجویی که در آمریکا آغاز شده و حتی به کشور‌های دیگر امکان سرایتش وجود دارد، خاطرات جنبش دانشجویی ۱۹۳۰ و ۱۹۶۸ را تداعی می‌کند که توانست به دولت آمریکا فشار وارد کند تا در خصوص جنگ ویتنام تجدیدنظر داشته باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: اگر همین روند ادامه پیدا کند شاهد خواهیم بود به‌رغم سرکوبی که دولت آمریکا با مشت آهنین انجام می‌دهد، فروپاشی درونی در رابطه با لیبرال‌دموکراسی و حقوق بشر ادعایی رقم بخورد. دولت ایالات متحده آمریکا باید از میان گزینه‌هایی که وجود دارند یکی را انتخاب کند؛ یعنی یا به خواست ملت خود گوش فرادهد یا اینکه به خواست و مطالبه لابی صهیونیست که می‌خواهد آمریکا را در باتلاق بیشتر فرو ببرد، توجه کند.

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه تجربه اثبات کرده هرگاه اساتید و بعد هم رسانه‌ها به یک جنبش دانشجویی می‌پیوندند، این اقدام قابل سرکوب نیست، گفت: هرچند ممکن است کمی شعله آن کمرنگ‌تر شود، اما آتش زیر خاکستری است که هرلحظه امکان شعله‌ور شدنش وجود دارد.  

وی بیان کرد: آقای بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به حمایت لابی صهیونیستی نیاز مبرم دارد و به همین دلیل تلاش می‌کند آخرین گام حمایتی خود از صهیونیست‌ها را بردارد و دست به سرکوب دانشجویان بزند، اما اگر انتخابات تمام شود آقای بایدن شکست بخورد به نظر می‌رسد دولت بعدی چاره‌ای جز توجه به خواست اساتید، دانشجویان و نسل جدید آمریکا نخواهد داشت و حمایت از رژیم صهیونیستی را کنار بگذارد یا حداقل کمتر کند.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره تأثیر خیزش دانشگاهیان آمریکا و امکان سرایت آن به دیگر نقاط دنیا بر پایان جنگ غزه و محاصره این منطقه گفت: تجربه اثبات کرده رژیم صهیونیستی به هیچ یک از قوانین و چارچوب‌های بین‌المللی پایبند نیست و نسبت به سازمان ملل، قطعنامه‌ها و فشار‌های جهانی بی‌توجه است. آنها تصمیم دارند غزه را به یک سرزمین سوخته تبدیل و تمامی فلسطینی‌ها را به کوچ اجبار وادارند و سپس این منطقه را کاملاً تحت اشغال خود درآورند و در این مسیر از هیچ کس و هیچ چیز ترس و واهمه‌ای ندارند.  

کنعانی‌مقدم تأکید کرد: پیش‌بینی ما این بود که صهیونیست‌ها به رفح حمله کنند که آن را آغاز کردند؛ بنابراین کشتن مردم و بی‌گناهان برای رژیم اشغالگر قدس هیچ کاری ندارد، اما آنچه که مهم بوده این است که امکان دارد با ادامه تجاوزات اسرائیل و حمله به رفح فلسطینیان ساکن در کرانه باختری و حتی فلسطینیان مصر و اردن به مردم غزه بپیوندند و این به معنای درگیر شدن صهیونیست‌ها در چند جبهه خواهد بود که توان مقابله با آن را ندارد.

وی گفت: در این شرایط تنها راهی که وجود دارد، مقاومت و ایستادگی است و اگر دقت کرده باشید اکثر افرادی که در جنبش دانشجویان آمریکا، انگلیس، استرالیا، فرانسه و آلمان مشارکت دارند چفیه به گردن دارند و آن را به عنوان سمبل مقاومت می‌دانند، کاری که مقام معظم رهبری انجام می‌دهند و آن را نماد مقاومت می‌دانند. قبلاً می‌گفتند بسیج انگلیس و فرانسه دست به کار شده‌اند ولی امروز ظاهراً بسیج دانشجویی در آمریکا فعال شده و راه خود را دنبال می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • عضو ارشد حماس: آمریکا نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا تصمیمی سیاسی بگیرد که منجر به توافق آتش بس شود/ رژیم صهیونیستی به دلایل سیاسی داخلی هنوز نتوانسته تصمیم لازم برای رسیدن به توافق را اتخاذ کند
  • دلایل مظلومیت امام صادق(ع) از زبان آیت‌الله علم‌الهدی
  • واشنگتن پیشنهاد اخراج دفتر حماس از قطر را مطرح کرد
  • واکنش محمد مهاجری به دلایل رد صلاحیت روحانی
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • نقش وحدت در خنثی سازی سناریوی شوم دشمنان برای منطقه
  • مشت آهنین علیه خیزش دانشگاهیان آمریکا اثرگذار نیست/ فعال شدن بسیج دانشجویی این بار در ایالات متحده
  • هدف آمریکا از ساخت اسکله غزه چیست؟ / نگرانی از پروژه امنیتی جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی در قالب «مهاجرت داوطلبانه» +عکس و فیلم
  • قدردانی حماس از اقدام کلمبیا در قطع روابط با رژیم صهیونیستی